Mannen: op het randje - of erover

16-05-2026 17:55 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ben ik alweer een tijdje een vrouw van middelbare leeftijd. En bijdehand bovendien.
Maar ik weet nog steeds niet hoe ik om moet gaan met mannen die op het randje/net over het randje gaan.

Zo was ik net bij de kleermaker. Die moest met spoed iets voor mij maken, ik was erg blij dat hij het wilde doen op korte termijn.

Ik wilde ook nog een jurk laten innemen. Hij zat op zijn knieën de rok te spelden en liet tegelijkertijd zien hoe kort hij de jurk zou doen. Daarbij liet hij twee keer vrij lang zijn handen op mijn heupen rusten. Niet even, bijna dertig seconden.
Ik kon niet wegstappen, want hij was dus aan het spelden.
Hij maakte ook nog een opmerking over mijn mooie benen, dat ik die moest laten zien. Zucht.

Iets zeggen voelde ook ongemakkelijk. Zodra je zegt 'zou je me niet willen aanraken' dan kan het hele riedeltje van 'dat was niet mijn bedoeling/ik doe gewoon mijn werk etc/ik geef alleen een compliment/je mag ook niets zeggen'' beginnen. Je wint het gewoon niet.

Nu baal ik. Dat ik me zo overvallen voelde, dat dit op mijn leeftijd nog steeds gebeurt. Ik voel die man zijn hand nog steeds op mijn been branden.

Het liefst zou ik een script willen. Iets wat ik kan zeggen om zo'n man te laten stoppen zonder dat ik daardoor in een ongemakkelijke situatie kom. Tips hoor ik graag, anders wil ik gewoon even mopperen hierover.

(Het was nog een goede kleermaker ook. Man en ik waren er juist zo blij mee. Daar ga ik dus ook nooit meer naar terug).
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is een lastige.

Een kleermaker kan je aan moeten raken om ervoor te zorgen dat je recht staat, anders speldt hij de zoom scheef of niet op de juiste lengte. In dat opzicht denk ik niet dat de aanraking ongepast is.
Het is wel fijn als even uitgelegd wordt voor hij je aanraakt, dat hij dat gaat doen en waarom.

De opmerking over je benen is ongepast, maar hij zal het als compliment bedoeld hebben. Onhandig en ongewenst compliment, meer zou ik er niet van maken.

Maar zeker kun je je daar ongemakkelijk bij voelen. Het is al ongemakkelijk dat een man op zijn knieën voor je zit een zoom af te spelden. Je zou denken dat iemand met dit beroep zich daar wat meer bewust van zou zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus als je jonger was, dan was het wel ok?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk alleen maar, dit doet hij dus ook bij mijn dochter. Ik zou er wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
16-05-2026 18:36

Een kleermaker kan je aan moeten raken om ervoor te zorgen dat je recht staat, anders speldt hij de zoom scheef of niet op de juiste lengte. In dat opzicht denk ik niet dat de aanraking ongepast is.
Ik heb zelf op naailes gezeten. Het was volkomen onnodig dat hij zo lang zijn hand op mijn heupen liet liggen. Dat was niet in de buurt van de zoom en hij pakte ook niet de stof vast oid. Mijn man komt er ook vaak, laat ook broeken vermaken. En is nog nooit langdurig aangeraakt.

@pompelmoentje: wat ik bedoelde, is dat je vaak hoort dat je boven een bepaalde leeftijd door mannen genegeerd wordt. Dat heeft mijn voorkeur.

En ja: hij zou het ook bij mijn dochter kunnen doen. Maar dat was mijn vraag dus: wat kun je zeggen dat de situatie niet ongemakkelijk maakt of waar hij echt naar luistert ipv met een smoes te komen? Mocht je die magische tekst hebben, dan hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van te voren standaardzinnen bedenken helpt mij.

Ik vind het niet prettig om aangeraakt te worden.
Ik wil er verder niet op ingaan, maar ik vind dat geen fijne opmerking.

Bovenstaande doe ik bij twijfel.

Want van tevoren bedenken dat je in sommige situaties gewoon bot mag zijn helpt mij ook.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
16-05-2026 19:17
Ik vind het niet prettig om aangeraakt te worden.
Deze had gekund. Want dan gaat het niet over de vraag of het ongepast was, maar gewoon dat IK er niet van houd. Maar goed. Ik had het dus niet paraat.

Andersom om heb ik zoiets wel eens tegen een collega gezegd die nogal knuffelig was. Hij zei dat hij het begreep. Maar maakte er daarna alsnog altijd grappen over. Was dat weer onprettig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij helpt humor. Omdat hij niet in vergelegenheid wordt gebracht, en ik mijn grens toch aangeef. Bv bij de mooie benen: ze kunnen ook heel hard schoppen!. Maar soms voel je je zo ongemakkelijk, dat je niets kan verzinnen.

Ken je het boek "iets met grenzen"? Staan hele mooie manieren in om een grens aan te geven zonder dat je de hele "wij mannen mogen ook niets meer" discussie kan mijden.

(En, afhankelijk van de situatie, soma is het goed om wel een duidelijke "ik vind dit niet okee" af tr geven. Ook dat hangt af van hoe je de intenties inschat van de ander)
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kipzonderkop schreef:
16-05-2026 19:04
Ik heb zelf op naailes gezeten. Het was volkomen onnodig dat hij zo lang zijn hand op mijn heupen liet liggen. Dat was niet in de buurt van de zoom en hij pakte ook niet de stof vast oid. Mijn man komt er ook vaak, laat ook broeken vermaken. En is nog nooit langdurig aangeraakt.

@pompelmoentje: wat ik bedoelde, is dat je vaak hoort dat je boven een bepaalde leeftijd door mannen genegeerd wordt. Dat heeft mijn voorkeur.

En ja: hij zou het ook bij mijn dochter kunnen doen. Maar dat was mijn vraag dus: wat kun je zeggen dat de situatie niet ongemakkelijk maakt of waar hij echt naar luistert ipv met een smoes te komen? Mocht je die magische tekst hebben, dan hoor ik het graag.
Tsja, ik heb les gehad in maatkleding maken en kleding op maat maken, en dan raak je je model dus wel aan om die reden. Positioneren. Maar je vraagt het en geeft aan wat je doet.
En het voorbeeld van je man vind ik dan wel grappig, want om echt maatwerk te leveren bij een herenpantalon gaat er van de kleermaker een hand aan de binnenkant van het been bijna tot aan het kruis. Maar ik neem aan dat je alleen inkorten bedoelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
16-05-2026 19:59
En het voorbeeld van je man vind ik dan wel grappig, want om echt maatwerk te leveren bij een herenpantalon gaat er van de kleermaker een hand aan de binnenkant van het been bijna tot aan het kruis.
En de vraag 'Bent u altijd linksdragend'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is en blijft soms lastig. Ik heb het nou al een paar keer ervaren met de vader van iemand in mijn omgeving. Die zie ik 3 keer per jaar en altijd raakt hij me op een bepaalde manier aan die me toch een beetje de kriebels geeft.

De een na laatste keer gebeurde het weer en ik zei tegen mijn man. Nou moet je de volgende keer eens opletten hoe hij me aanraakt.

En dus bij de laatste keer was mijn man dichtbij en zei direct: hé Sjakie… is mijn vrouw hè.. handjes thuis.

Hij schrok en trok gelijk zijn handen terug.

En nee, ik zou mijn man daar niet voor nodig moeten hebben maar ergens twijfel je toch een beetje aan of je het nou inbeeld of niet
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
16-05-2026 19:59
Tsja, ik heb les gehad in maatkleding maken en kleding op maat maken, en dan raak je je model dus wel aan om die reden. Positioneren. Maar je vraagt het en geeft aan wat je doet.
En het voorbeeld van je man vind ik dan wel grappig, want om echt maatwerk te leveren bij een herenpantalon gaat er van de kleermaker een hand aan de binnenkant van het been bijna tot aan het kruis. Maar ik neem aan dat je alleen inkorten bedoelt.
Ik werk in de zorg, sta vaak met mijn cliënten voor de spiegel met mijn handen op hun heupen of hun schouders om het resultaat te bekijken.
Ik ben ook gewend om lichamen aan te raken en zie er ook geen graten in. Als ik er over nadenk raak ik mijn mannelijke cliënten ook vaak aan, om ze te troosten ga ik naast ze zitten met een hand op hun been of mijn arm om hun schouders... om hun broek recht te trekken, hun hemd goed in hun broek te stoppen (ook als ik hen niet aangekleed heb, gewoon, zodat ze er netjes bijlopen)... Ik geef mannen waar ik van weet dat ze ijdel zijn complimenten hoe knap ze er uitzien...
Misschien volgens sommigen ook niet gepast...

Maar als to zich ongemakkelijk voelde kon ze dat zeker aangeven. Niets mis mee. Het is niet omdat het (waarschijnlijk) onschuldig was dat to zich niet ongemakkelijk mag voelen en dat kan zeker aangegeven worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kipzonderkop schreef:
16-05-2026 19:04
Ik heb zelf op naailes gezeten. Het was volkomen onnodig dat hij zo lang zijn hand op mijn heupen liet liggen. Dat was niet in de buurt van de zoom en hij pakte ook niet de stof vast oid. Mijn man komt er ook vaak, laat ook broeken vermaken. En is nog nooit langdurig aangeraakt.

@pompelmoentje: wat ik bedoelde, is dat je vaak hoort dat je boven een bepaalde leeftijd door mannen genegeerd wordt. Dat heeft mijn voorkeur.

En ja: hij zou het ook bij mijn dochter kunnen doen. Maar dat was mijn vraag dus: wat kun je zeggen dat de situatie niet ongemakkelijk maakt of waar hij echt naar luistert ipv met een smoes te komen? Mocht je die magische tekst hebben, dan hoor ik het graag.
Er is geen magische tekst. Het is rot en ongemakkelijk, ook als je niks zegt.
Ik denk een stap opzij doen, en vragen: wat doe je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Flandrien schreef:
16-05-2026 20:52
Het is niet omdat het (waarschijnlijk) onschuldig was dat to zich niet ongemakkelijk mag voelen en dat kan zeker aangegeven worden.
Het was niet onschuldig. Vlak ervoor had hij ook al langdurig richting borsthoogte gekeken. Maar dat is ook zoiets waar ik vaak domme discussies met mensen over heb. Dat ik dat niet kan weten etc. Dus die strijd heb ik maar opgegeven.

Hoe jij jezelf tijdens je werk beschrijft, vind ik heel erg anders.

@biol. Precies. Juist de 'betrapte' reactie van die kennis toen jouw man er iets van zei, zegt alles. Fijn dat hij je serieus nam.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
16-05-2026 19:59
En het voorbeeld van je man vind ik dan wel grappig, want om echt maatwerk te leveren bij een herenpantalon gaat er van de kleermaker een hand aan de binnenkant van het been bijna tot aan het kruis. Maar ik neem aan dat je alleen inkorten bedoelt.
Nee, die broeken werden soms ook smaller gemaakt. Mijn man is nog nooit op die manier 'betast' en ik was altijd mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flandrien schreef:
16-05-2026 20:52
Ik werk in de zorg, sta vaak met mijn cliënten voor de spiegel met mijn handen op hun heupen of hun schouders om het resultaat te bekijken.
Ik ben ook gewend om lichamen aan te raken en zie er ook geen graten in. Als ik er over nadenk raak ik mijn mannelijke cliënten ook vaak aan, om ze te troosten ga ik naast ze zitten met een hand op hun been of mijn arm om hun schouders... om hun broek recht te trekken, hun hemd goed in hun broek te stoppen (ook als ik hen niet aangekleed heb, gewoon, zodat ze er netjes bijlopen)... Ik geef mannen waar ik van weet dat ze ijdel zijn complimenten hoe knap ze er uitzien...
Misschien volgens sommigen ook niet gepast...

Maar als to zich ongemakkelijk voelde kon ze dat zeker aangeven. Niets mis mee. Het is niet omdat het (waarschijnlijk) onschuldig was dat to zich niet ongemakkelijk mag voelen en dat kan zeker aangegeven worden.
Jij doet het met de beste bedoelingen. ( en als het niet de beste bedoelingen zijn voel je dat volgens mij altijd aan, als vrouw ) Ben je je er wel van bewust dat jouw beste bedoelingen toch iets aan kunnen wakkeren bij cliënten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kipzonderkop schreef:
16-05-2026 21:09
Het was niet onschuldig. Vlak ervoor had hij ook al langdurig richting borsthoogte gekeken. Maar dat is ook zoiets waar ik vaak domme discussies met mensen over heb. Dat ik dat niet kan weten etc. Dus die strijd heb ik maar opgegeven.
Snap ik. Maar je voelt het echt wel . En dan nog willen we niet kattig zijn, de ander niet in verlegenheid brengen etc. We zijn te netjes opgevoed

Hoe jij jezelf tijdens je werk beschrijft, vind ik heel erg anders.

@biol. Precies. Juist de 'betrapte' reactie van die kennis toen jouw man er iets van zei, zegt alles. Fijn dat hij je serieus nam.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit doet me denken aan een scène in ‘Friends’, waarbij Joey denkt dat het normaal is als de kleermaker je bepoteld. Ross reageert dan met:
‘In prison!’
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja... het is lastig want tegenwoordig moet een ieder oppassen. Zelf kan ik goed tegen een klap op mijn kont als ik weet dat dat gewoon spontaan is. Vind sommige dingen wel heel betuttelend tegenwoordig. Een hand op je heupen kan ik me voorstellen van een kleermaker, die het effe bekijkt. En als ik er me er ongemakkelijk onder voel zeg ik: Heeej, haal die hand eens weg, ongewenste intimiteit!" en dan lach ik erbij maar de boodschap is wel duidelijk dan. Zelf ben ik best lichamelijk, een knuffel hier een knufffel daar maar je voelt wel aan of het goed is of niet .peroonlijk vind ik dat je tegenwoordig zo op moet passen, stel je veel dat je hand net te lang op een heup iigt, of dat je een compliment geeft over een stel benen, omdat je aardig wilt zijn. Oei..
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft niks met tegenwoordig te maken en alles met of alle betrokkenen het prettig, onschuldig en toelaatbaar vinden.
Dat was vroeger echt niet anders hoor. Behalve dan dat je (en helaas is daar nog heel veel van over) moest doen alsof je iets niet onprettig vond. Voor de lieve vrede, het ego van de ongewenste bepotelaar of wat dan ook.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wil je eigenlijk een tekst waar het niet ongemakkelijk van wordt? Laat het lekker ongemakkelijk worden. Voor hem.
Ik ben een voorstander van ermee op te houden ongemakkelijke dingen weg te lachen om het minder gênant te maken voor de ander. Hij maakt het gênant. Voor zichzelf. Niet jij
Alle reacties Link kopieren Quote
*Hestia* schreef:
16-05-2026 23:06
Dit doet me denken aan een scène in ‘Friends’, waarbij Joey denkt dat het normaal is als de kleermaker je bepoteld. Ross reageert dan met:
‘In prison!’
Exact! Op de terugweg naar huis dacht ik daaraan en toen moest ik erom lachen. Joey weet hoe ik mij voel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Purplepeanut schreef:
17-05-2026 01:01
Waarom wil je eigenlijk een tekst waar het niet ongemakkelijk van wordt? Laat het lekker ongemakkelijk worden. Voor hem.
Ik ben een voorstander van ermee op te houden ongemakkelijke dingen weg te lachen om het minder gênant te maken voor de ander. Hij maakt het gênant. Voor zichzelf. Niet jij

Mee eens. Ik ken een dame van de sportschool die graag opmerkingen naar jonge mannen maakte die tegelijkertijd met haar aan het sporten waren.
"Ziet er goed uit! Jouw vriendin boft maar!, als ik 25 jaar jonger was wist ik het wel, oeh, wat ben je weer lekker bezweet!'

En ze kreeg vaak opmerkingen terug als: "Je had mijn moeder kunnen zijn, nee bedankt, ik zoek geen verkering!"
Of men ging zo ver mogelijk bij haar vandaan sporten en haar negeren.
Hielp niets hoor!

Toen ze op een keer bij een man ongevraagd in zijn arm begon te knijpen omdat ze zijn spierballen wilde voelen, zijn er meerdere klachten tegen haar ingediend.

Ze werd op het matje geroepen en kreeg een serieuze waarschuwing. Een 2e zou ze niet krijgen. Dan was het meteen een toegangsverbod.
En beledigd dat ze was! Zichzelf van geen kwaad bewust. En ze was al dik in de 60 en het was alleen maar goed bedoeld.
Ja,ja..

Korte metten maken met dat soort figuren.
Hints en grapjes maken helpt 9 van de 10 keer toch niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
16-05-2026 23:01
Jij doet het met de beste bedoelingen. ( en als het niet de beste bedoelingen zijn voel je dat volgens mij altijd aan, als vrouw ) Ben je je er wel van bewust dat jouw beste bedoelingen toch iets aan kunnen wakkeren bij cliënten?
Je doet dat niet bij iedereen... Bij sommige cliënten voel je meteen dat je op je hoede moet zijn, bij andere ben je 'kind aan huis'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flandrien schreef:
17-05-2026 07:27
Je doet dat niet bij iedereen... Bij sommige cliënten voel je meteen dat je op je hoede moet zijn, bij andere ben je 'kind aan huis'.
Toch is het niet oke, om te doen. Dat moet je toch echt even vragen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven