Schilderwerkzaamheden huurhuis
vrijdag 15 mei 2026 om 13:39
Ik open dit topic omdat ik heel benieuwd ben naar jullie mening hierover.
Een aantal weken geleden kreeg ik te horen dat er hier weer geschilderd zou worden, allemaal helemaal prima natuurlijk.
Inmiddels weet ik dat ze vanaf maandag gaan beginnen, maar dat gaat gewoon over de hele straat; dus nog geen specifieke datum
Om nog specifieker te zijn: er staat dat ze vanaf week 21 beginnen, wij vragen u daarom op bovengenoemde datum huis te zijn...
Hier ga ik dus al van steigeren, want wie zegt dat ik niet 5 werkdagen van huis ben? Dit geldt trouwens niet alleen voor mij natuurlijk
Of je even je geschilderde deur, dus ook je voordeur 5 uur open wilt houden zodat het kan drogen.. heb ik ook iets tegen
Ik zal vast niet de enige zijn toch?
Hoe hebben andere dit aangepakt?
Een aantal weken geleden kreeg ik te horen dat er hier weer geschilderd zou worden, allemaal helemaal prima natuurlijk.
Inmiddels weet ik dat ze vanaf maandag gaan beginnen, maar dat gaat gewoon over de hele straat; dus nog geen specifieke datum
Om nog specifieker te zijn: er staat dat ze vanaf week 21 beginnen, wij vragen u daarom op bovengenoemde datum huis te zijn...
Hier ga ik dus al van steigeren, want wie zegt dat ik niet 5 werkdagen van huis ben? Dit geldt trouwens niet alleen voor mij natuurlijk
Of je even je geschilderde deur, dus ook je voordeur 5 uur open wilt houden zodat het kan drogen.. heb ik ook iets tegen
Ik zal vast niet de enige zijn toch?
Hoe hebben andere dit aangepakt?
zondag 17 mei 2026 om 11:53
Dan moet je niet in een sociale huurwoning gaan wonen, als je zelf wil bepalen wat en wanneer je aan het huis wil doen. Kost je wel een smak meer geld maar dat heb jij er, zo te lezen, wel voor over.AnnaNiem schreef: ↑17-05-2026 11:47Ja, mijn tijd kost ook geld. Met een vage planning als "we komen in week 32 een keer langs om een paar uur iets te doen" kan ik niks. Ik ben heel veel thuis, maar als jij niet vertelt op welke dag je komt en of dat 's ochtends of 's middags is, kun je zomaar voor een dichte deur staan.
zondag 17 mei 2026 om 11:57
Jij neemt gewoon de hele week vrij van je werk om te wachten tot ze komen? Tuurlijk joh.Nogevendit schreef: ↑17-05-2026 11:53Dan moet je niet in een sociale huurwoning gaan wonen, als je zelf wil bepalen wat en wanneer je aan het huis wil doen. Kost je wel een smak meer geld maar dat heb jij er, zo te lezen, wel voor over.
Ik woon trouwens niet meer in een sociale huurwoning, ter informatie.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
zondag 17 mei 2026 om 12:25
Dat hoeft helemaal niet. Wat een hysterisch gedoe.
Gewoon even overleggen wat de planning is.
Everything is possible for the one who believes.
zondag 17 mei 2026 om 12:38
Morgenochtend even het nummer bellen in de brief en dan weet je wanneer je ze kunt verwachten.
zondag 17 mei 2026 om 12:48
Uiteraard. Zo ben ik daar ook altijd mee omgegaan, even contact opnemen. Maar is sommige reacties wordt gedaan alsof het heel raar dat je niet de hele dag thuis kan zitten wachten.
zondag 17 mei 2026 om 12:53
Natuurlijk niet, ik moet ook geld verdienen om de huur te betalen.
Hier kon je, als je niet thuis kon zijn de sleutel aan de opzichter geven of vragen naar een logeerwoning.
Het was hier (in 2019) niet gebruikelijk dat iedereen thuis bleef, liever niet zelfs.
zondag 17 mei 2026 om 12:55
Badeendje92 schreef: ↑17-05-2026 11:01Ik vind dit een behoorlijk vreemde beredenering. Waarom zou een klusbedrijf geen rekening kunnen houden met de planning van een ander.. terwijl de rest van de wereld dat wel kan? Zelfs bij een dokter kan ik nog aangeven wanneer ik wel of niet kan. En die heeft niet minder te doen dan een schilder hoor.
Omdat de dokter 1 persoon is en de (schilder)ploeg die losgelaten wordt op een groot project zijn meerdere personen met meerdere verschillende taken. Je hebt de steigerploeg, de schuurploeg, dan de kitters om de eventuele houtrot gaten op te vullen. Dit moet een aantal dagen drogen voordat het weer geschuurd kan worden dan pas komen de schilders in actie.
Sommige hier doen alsof het absoluut onredelijk is om een beetje wederkerigheid te verwachten in de planning. Terwijl er vaak prima overleg mogelijk is over wanneer je er wel en niet bent. Tenzij je het aan de voorkant al niet probeert want het is toch onmogelijk. Dan word het onmogelijk ja. Maar dat ligt dan niet aan de flexibiliteit van de klusser.
zondag 17 mei 2026 om 13:02
Weet je wat pas veel tijd kost; rekening houden met 50 verschillende wensen.
Want de realiteit bewijst dat zolang er geen (lichte) dwang is mensen zelfs met wat kouder weer niet mee willen werken of juist met mooi weer niet thuis blijven maar vrolijk naar het strand gaan.
zondag 17 mei 2026 om 13:10
Bij ons niet. Zelfs bij het grootschalig onderhoud niet, waarbij ongeveer alles onder handen werd genomen, door een hoofdaannemer met diverse onderaannemers. Maar daar was weer een hele strakke planning voor gemaakt, zodat je precies wist waar je aan toe was.Nogevendit schreef: ↑17-05-2026 12:53Natuurlijk niet, ik moet ook geld verdienen om de huur te betalen.
Hier kon je, als je niet thuis kon zijn de sleutel aan de opzichter geven of vragen naar een logeerwoning.
Het was hier (in 2019) niet gebruikelijk dat iedereen thuis bleef, liever niet zelfs.
Zoals ik al eerder schreef, zijn ze bij mijn ouders bezig met onderhoud, daar klopt helemaal niks van wat er verteld wordt, die mensen hebben geen idee waar ze aan toe zijn. Voor sommige werkzaamheden moet je thuis zijn, voor andere (buiten) werkzaamheden wil je juist niet thuis zijn vanwege de herrie maar ze weten het niet. En de woningbouw geeft niet thuis, de opzichter/aannemer is niet bereikbaar. Heel vervelend natuurlijk.
Het ene bedrijf/woningbouw is duidelijk beter in plannen en communiceren dan de andere.
zondag 17 mei 2026 om 13:32
Tenzij je in een gebouw met een VVE woont en die VVE ineens besluit dat er groot onderhoud gedaan moet worden.Nogevendit schreef: ↑17-05-2026 11:53Dan moet je niet in een sociale huurwoning gaan wonen, als je zelf wil bepalen wat en wanneer je aan het huis wil doen. Kost je wel een smak meer geld maar dat heb jij er, zo te lezen, wel voor over.
Dan mag je per maand een smak geld betalen en niet zelf bepalen wanneer je thuis moet zijn voor de schilders
zondag 17 mei 2026 om 13:47
Veel doen nu erg overdreven alsof TO dagen, weken lijdzaam thuis moet zitten afwachten. Maar ze heeft zelf al aangegeven dat ze aankomende week een specifieke datum krijgt. Dus valt allemaal behoorlijk mee.noas_1993 schreef: ↑15-05-2026 14:40Er was inderdaad geen specifieke datum, er stond alleen dat ze in week 21 begonnen.
Uiteindelijk heb ik maar geappt met dagdelen dat ik wel thuis ben, was verder geen probleem maar een specifieke datum krijg ik volgende week pas.
In mijn beleving konden ze ook een dichte voordeur schilderen als het echt niet anders kon, maar dat is blijkbaar dom gedacht..
En nog even over die open deur: niet dat ik gelijk het ergste denk, maar ik vind het ook niet gek dat sommige, bv oudere dat niet zouden willen.
Zeker niet als je alleen woont
En nee, schilderswerkzaamheden in een hele wijk kun je natuurlijk niet vergelijken met een individuele afspraak met een huisarts.
zondag 17 mei 2026 om 16:10
Dat leer je na een paar keer wel af. Daarna accepteer je dat zij blijkbaar niet plannen (en dat jij dat dus ook niet voor hun kunt doen). En dan wordt alsnog die afspraak gemaakt nadat ze òf voor een dichte deur kwamen, òf op een tijdstip dat jij niet daarna de rest van de dag thuis kon blijven.
Met een huurhuis ben je nu eenmaal geen opdrachtgever, dus je hebt weinig invloed op hoe ze hun werk plannen (of niet plannen).
zondag 17 mei 2026 om 17:36
Ik huur al ruim 20 jaar. En echt altijd afspraken kunnen maken, maar het is wel een beetje geven en nemen.OgenvanTijgers schreef: ↑17-05-2026 16:10Dat leer je na een paar keer wel af. Daarna accepteer je dat zij blijkbaar niet plannen (en dat jij dat dus ook niet voor hun kunt doen). En dan wordt alsnog die afspraak gemaakt nadat ze òf voor een dichte deur kwamen, òf op een tijdstip dat jij niet daarna de rest van de dag thuis kon blijven.
Met een huurhuis ben je nu eenmaal geen opdrachtgever, dus je hebt weinig invloed op hoe ze hun werk plannen (of niet plannen).
Everything is possible for the one who believes.
zondag 17 mei 2026 om 18:55
Ik werk bij een woningstichting en ik kan het je vertellen: van te voren proberen wat afgestemd te krijgen kost heel erg veel tijd. Eer je iedereen te pakken gekregen hebt, eer je beschikbaarheid hebt en dat dan ook nog in de planning van het schildersbedrijf past… hoe meer ruimte je geeft hierin, hoe moeilijker het wordt. Dus wordt er een planning gemaakt en wordt er daarna wel gekeken wat te doen met mensen die echt niet kunnen. En gelukkig zijn er ook veel mensen die een sleutel afgeven, een buur of familielid regelen, of zelf zorgen dat ze thuis zijn, het wordt maar zelden echt een probleem.
zondag 17 mei 2026 om 19:24
Dus blijkbaar is het inderdaad een bewuste keus. Dat idee heb ik hier ook. Dus ik neem ook niet meer de moeite om te bellen naar een telefoonnummer in een brief, dat heb ik wel eens geprobeerd, maar dat werkt niet (tenzij er uitdrukkelijk het verzoek in staat om een afspraak te maken). Al voelt het heel krom, zeker in de periode dat ik 1 van de weinigen in de straat was met verplichtingen buitenshuis. Blijkbaar werkt het voor hun beter een tweede keer terug te komen. Daarom mijn advies aan topicstarter om het te nemen zoals het komt. Ze komen vanzelf langs, en als het niet uitkomt op dat moment zeg je dat gewoon.*Red* schreef: ↑17-05-2026 18:55Ik werk bij een woningstichting en ik kan het je vertellen: van te voren proberen wat afgestemd te krijgen kost heel erg veel tijd. Eer je iedereen te pakken gekregen hebt, eer je beschikbaarheid hebt en dat dan ook nog in de planning van het schildersbedrijf past… hoe meer ruimte je geeft hierin, hoe moeilijker het wordt. Dus wordt er een planning gemaakt en wordt er daarna wel gekeken wat te doen met mensen die echt niet kunnen. En gelukkig zijn er ook veel mensen die een sleutel afgeven, een buur of familielid regelen, of zelf zorgen dat ze thuis zijn, het wordt maar zelden echt een probleem.
(maar ja voor mijn eigen planning zou het nog steeds handiger om eerder te weten waar ik aan toe ben, maar dat zit er blijkbaar niet in. Hier valt de kwaliteit van het uitvoerde schilderwerk ook tegen, dus 1 van de deuren is al weer aan een schilderbeurt toe terwijl die een paar jaar geleden nog gedaan is, dus ze zullen binnenkort wel weer eens langskomen).
zondag 17 mei 2026 om 19:35
Ik heb ook heel lang gehuurd en dit een paar keer gehad, terwijl ik fulltime werk. Het was geen probleem. Alles verliep in etappes, dus niet huis voor huis helemaal afmaken maar alvast beginnen met kozijnen etc en dan later de deur als je een keer thuis was. Ik heb ook een keer mijn sleutel aan zo'n schilder afgegeven. Het loopt echt wel los; zij zijn gewend aan dit soort projecten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in