Examens 2026
zondag 17 mei 2026 om 16:31
Misschien interessant voor sommigen: www.ntermen.nl
Zoon beweert nu aan de studie te zijn. Nask. Want ‘Duits hoef ik niet te leren’
Zoon beweert nu aan de studie te zijn. Nask. Want ‘Duits hoef ik niet te leren’
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zondag 17 mei 2026 om 16:31
Daar twijfel ik niet aan. Maar het valt elk jaar bij een paar vakken echt tegen (dat zeg ik in deze periode niet tegen examenkandidaten en ook zeker niet tegen mijn dochter).
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 17 mei 2026 om 17:31
zondag 17 mei 2026 om 18:01
Een normering van 0,8 of van 1,2 maakt echt een groot verschil, dus je bent nooit safe wanneer je uitgaat van een normering van 1,0.
Bovendien kunnen leerlingen hun eigen examenwerk niet goed nakijken, behalve natuurlijk de multiple choice, dus ook het aantal punten waar ze mee rekenen klopt meestal niet.
zondag 17 mei 2026 om 18:26
Ben je bekend met waar de N-term voor staat? Dat deze - extreme uitzonderingen daargelaten - tussen 0,0 en 2,0 valt, en dat een N-term van 1,0 betekent dat het examen zo moeilijk was als verwacht? M.a.w. 1,0 is in die zin neutraal en de systematiek staat toe om bij te sturen (compenseren) wanneer uit de data blijkt dat het examen makkelijker of juist moeilijker was dan verwacht.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 17 mei 2026 om 19:35
Nee zo goed wist ik het niet. Ik wist dat het bij een makkelijker examen lager werd en bij een moeilijk hoger. Inderdaad kunnen ze niet echt zelf nakijken, maar het geeft wel een goed beeld. Als jij hebt staan wat er op het correctievoorschrift staat, kun je er wel vanuit gaan dat het goed is.
Het blijft spannend komende 4 weken gewoon. Ben blij als het klaar is!
Het blijft spannend komende 4 weken gewoon. Ben blij als het klaar is!
zondag 17 mei 2026 om 23:04
zondag 17 mei 2026 om 23:38
Nou ik zei dat, omdat je op scholieren.com een cijfer kunt berekenen. Je geeft het aantal punten in en de Normering. Dan geven ze een cijfer. Dit is een schatting, zeggen ze erbij, maar daardoor heb je een wel idee. Mijn vraag was dat als je dus daar de N op 1.0 houdt, je redelijk oke zit. Tuurlijk kan het nakijken anders zijn en tuurlijk is het niet bindend, maar als ze nakijken en punten tellen met dingen die goed overeenkomen, lijkt mij dat een schatting ben goed kan gaan. Het zal echt niet een 3 aangeven en dat je in werkelijkheid een 8 hebt of andersom. Hier gaf het bij economie wel een iets beter beeld. Er werd echt gedacht een 3 te hebben, maar waarschijnlijk zit het rond een 5. Normering 1 en 0.8 scheelt niet heel veel.
maandag 18 mei 2026 om 00:16
Ah. Tja, je kunt 1,0 invoeren wanneer je denkt dat het examen ongeveer zo moeilijk was als verwacht, bijv omdat er weinig over moeilijkheid geklaagd is of zo, maar dat is natuurlijk erg dun. En als een leerling rond de vijf zit, kan het voor wel of geen voldoende juist best uitmaken of de N-term 1,0 of 0,8 is.
De wijze waarop de N-term wordt berekend verschilt trouwens per vak, omdat het model moet passen qua aannames die het doet over bijvoorbeeld kandidaataantallen. Om te normeren moet je immers ergens mee vergelijken en rekenen.
De wijze waarop de N-term wordt berekend verschilt trouwens per vak, omdat het model moet passen qua aannames die het doet over bijvoorbeeld kandidaataantallen. Om te normeren moet je immers ergens mee vergelijken en rekenen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 18 mei 2026 om 01:16
Ik zou niet uitgaan van een N-term van 1. Dat verschil heel erg per vak. Frans was vorig jaar maar 0,2. (Lager dan de jaren ervoor) Daardoor kwam zoon 0,1 tekort. Hij heeft Frans herkanst, de herkansing beter gemaakt en de N-term was hoger. Dus ruim gehaald. Maar hij was al gezakt, omdat hij in eerste instantie 4 vijven had. Na de herkansing dus 3. Als hij Frans wel net gehaald had, had hij een ander vak kunnen herkansen en was hij waarschijnlijk wel geslaagd.Whippet16 schreef: ↑17-05-2026 23:38Nou ik zei dat, omdat je op scholieren.com een cijfer kunt berekenen. Je geeft het aantal punten in en de Normering. Dan geven ze een cijfer. Dit is een schatting, zeggen ze erbij, maar daardoor heb je een wel idee. Mijn vraag was dat als je dus daar de N op 1.0 houdt, je redelijk oke zit. Tuurlijk kan het nakijken anders zijn en tuurlijk is het niet bindend, maar als ze nakijken en punten tellen met dingen die goed overeenkomen, lijkt mij dat een schatting ben goed kan gaan. Het zal echt niet een 3 aangeven en dat je in werkelijkheid een 8 hebt of andersom. Hier gaf het bij economie wel een iets beter beeld. Er werd echt gedacht een 3 te hebben, maar waarschijnlijk zit het rond een 5. Normering 1 en 0.8 scheelt niet heel veel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in