Nieuwe partner van ex wil me niet leren kennen

18-05-2026 15:06 298 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ex en ik zijn op een goede manier uit elkaar gegaan. Ik was uiteindelijk degene die knoop heeft doorgehakt maar de liefde was al heel lang op waardoor we al vrij snel goed met elkaar omgingen.

Deels ook omdat we geen keuze hebben. Onze dochter is ernstig gehandicapt en medisch heel complex. We zitten vaak met haar in het ziekenhuis en dat doen we altijd nog samen. Alleen is helemaal niet relaxed. We investeren dus echt wel in een goede relatie. Eten nog elke week samen, hebben goede afspraken en stellen ons heel flexibel naar elkaar op. Vakanties met dochter doen we ook nog steeds samen. Anders zou zij niet op vakantie kunnen.

Nu heeft hij sinds een jaar een nieuwe vriendin. Ik had al iets eerder een nieuwe relatie. Mijn nieuwe vriend en ex kunnen prima met elkaar. Ik krijg daarentegen moeilijk een connectie met zijn nieuwe vriendin. Heb aangegeven daar behoefte aan te hebben. Ik ervaar haar op de momenten dat we elkaar tegenkomen (verjaardag dochter, overdracht momenten, gezamenlijke sociale activiteiten) beleefd maar ook koel en afstandelijk. Ze zitten nu in de fase dat ze al onze gezamenlijke vrienden en zijn familie beter leert kennen maar ze heeft geen behoefte om mij beter te leren kennen geeft ze aan. Ook niet op zijn verzoek. En hij accepteert dat.

Ik hoef echt geen dikke vriendinnen te worden maar ik merk dat dit me enorm dwars zit. Ik ben bang dat zij de goede verstandhouding tussen ons gaat verpesten en dat ik daardoor ook uit onze gezamenlijke vriendengroep geduwd ga worden. Ik word er enorm verdrietig van merk ik. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat hij dat zomaar zou accepteren.

Iemand hier ervaring mee? Wat heb je toen gedaan? Ik ben bang dat ik me er alleen maar bij neer kan leggen :cry:
Ze is er al een jaar en de verstandhouding met je ex is niet veranderd.

Ze doet vriendelijk tegen je.

Wat wil je dan nog meer?
Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat hij dat zomaar zou accepteren.

Maar waarom zou hij dat niet accepteren? Ik lees dat ze beleefd is, maar ook koel en afstandelijk. Ze is dus verder niet lomp of onbeschoft naar jou?
Nu heeft hij sinds een jaar een nieuwe vriendin. Ik had al iets eerder een nieuwe relatie. Mijn nieuwe vriend en ex kunnen prima met elkaar. Ik krijg daarentegen moeilijk een connectie met zijn nieuwe vriendin. Heb aangegeven daar behoefte aan te hebben. Ik ervaar haar op de momenten dat we elkaar tegenkomen (verjaardag dochter, overdracht momenten, gezamenlijke sociale activiteiten) beleefd maar ook koel en afstandelijk. Ze zitten nu in de fase dat ze al onze gezamenlijke vrienden en zijn familie beter leert kennen maar ze heeft geen behoefte om mij beter te leren kennen geeft ze aan. Ook niet op zijn verzoek. En hij accepteert dat.

Ik hoef echt geen dikke vriendinnen te worden maar ik merk dat dit me enorm dwars zit. Ik ben bang dat zij de goede verstandhouding tussen ons gaat verpesten en dat ik daardoor ook uit onze gezamenlijke vriendengroep geduwd ga worden. Ik word er enorm verdrietig van merk ik. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat hij dat zomaar zou accepteren.

Ik vind het niet raar dat zij er geen behoefte aan heeft, zou ik ook niet echt hebben eerlijk gezegd. Maar ik lees ook dat het jou helemaal niet om haar gaat, maar dat je haar beter wil leren kennen uit angst dat zij anders tussen jou en je ex komt te staan en tussen jou en de vrienden. Is ook niet heel erg motiverend voor haar natuurlijk.

Waarom kun jij niet meer op jezelf staan? Waarom ben je bang dat jouw vrienden jou uit de groep gaan duwen? Ben jij alleen niet goed genoeg? Alleen maar als je bij je ex hoort?
Als ze gewoon beleefd is, helemaal prima toch? Ze is verder niets van je en ze heeft aan dit zo te willen houden. Is haar goed recht.
Ik merk dat ik ook zoekende ben in je verhaal. Is meer contact/een betere verstandhouding echt nodig? of vooral prettig/comfortabel?

Het kan best als een afwijzing voelen als iemand jou niet beter wil leren kennen. Maar dat is op zich iemands goed recht.

Voor wat betreft wat nodig is voor jullie dochter zou ik er wel alert op zijn dat vriend niet iets toezegt naar zijn vriendin waardoor je dochter aan het kortste eind trekt. Er zijn gewoon situaties met kind waarbij jij onderdeel bent van de situatie - samen met ex.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Ik vind het niet gek dat hij dat accepteert. Dit kun je toch niet afdwingen?
S-Groot schreef:
18-05-2026 15:12

Waarom kun jij niet meer op jezelf staan? Waarom ben je bang dat jouw vrienden jou uit de groep gaan duwen? Ben jij alleen niet goed genoeg? Alleen maar als je bij je ex hoort?
Uit de groep duwen is misschien verkeerd gezegd maar ik ben bang dat ze op een gegeven moment een keuze moeten gaan maken. Bijvoorbeeld voor een kampeerweekend wat we jaarlijks doen met de vriendengroep. Ik snap het gewoon niet zo. Ze kent me nog helemaal niet dus ik snap gewoon niet zo goed waar dat vandaan komt. En ze zit wel opeens ook op de verjaardag van mijn dochter erbij.
Zoccellia schreef:
18-05-2026 15:17
Ik merk dat ik ook zoekende ben in je verhaal. Is meer contact/een betere verstandhouding echt nodig? of vooral prettig/comfortabel?
Vooralsnog vooral prettig en comfortabel denk ik
Waarom zou je die vriendengroep verliezen. Jij en je nieuw partner zijn toch ook gewoon leuke mensen.

Het is jammer dat ze niet openstaat voor verder contact. Maar soms zijn de dingen gewoon zo en wie weet komt het alsnog vanzelf. Ze zijn nog maar één jaar samen.
Kennelijk accepteert ze al dat jij en jouw ex nog zoveel samen doen i.v.m. jullie dochter. Zelfs vakanties. Daar zou je dankbaar voor kunnen zijn. Ze is jou verder niets verplicht.

Ook gezien jouw vorige topic: het lijkt of de wereld wel erg om jou draait...
Evadewit1974 schreef:
18-05-2026 15:20
Uit de groep duwen is misschien verkeerd gezegd maar ik ben bang dat ze op een gegeven moment een keuze moeten gaan maken. Bijvoorbeeld voor een kampeerweekend wat we jaarlijks doen met de vriendengroep. Ik snap het gewoon niet zo. Ze kent me nog helemaal niet dus ik snap gewoon niet zo goed waar dat vandaan komt. En ze zit wel opeens ook op de verjaardag van mijn dochter erbij.

Maar wat snap je niet aan "Ik heb daar geen behoefte aan"?

Ik lees ook dat het niet om het willen snappen gaat maar vooral dat ze niet voldoet aan jouw wensen/plaatje, ze loopt niet mee in de pas. Ik zie eigenlijk wel een overeenkomst met jouw vriend, die vooral in jouw leven moet passen en niet jij die ook probeert in zijn leven te passen. Deze vrouw voldoet niet aan jouw plaatje dus dat is niet goed en je neemt het je ex zelfs kwalijk dat hij het lef heeft om zomaar te accepteren dat zijn vriendin geen behoefte heeft om aan jouw plaatje te voldoen.
Djondo schreef:
18-05-2026 15:30

Ook gezien jouw vorige topic: het lijkt of de wereld wel erg om jou draait...
Ik kan je verzekeren dat ik niet zo in elkaar zit. Op het forum mis je toch wat nuances omdat ik het kort en beknopt wil houden. Mensen kennen mij zeker niet als iemand die denkt dat de wereld om mij draait.
Ze is vriendelijk tegen je.

Waarom moet er meer zijn? Normaal volwassen gedrag lijkt me voldoende. En zo lang ze maar lief en vriendelijk en bezorgd is om jullie dochter, dat is toch het aller belangrijkste.
Evadewit1974 schreef:
18-05-2026 15:34
Ik kan je verzekeren dat ik niet zo in elkaar zit. Op het forum mis je toch wat nuances omdat ik het kort en beknopt wil houden. Mensen kennen mij zeker niet als iemand die denkt dat de wereld om mij draait.
Op mij kom je in ieder geval zo over. Ik snap het gebrek aan nuances. Maar op een forum zo over komen en met nuances kennelijk het totaal tegenovergestelde zijn vind ik echter ook onwaarschijnlijk.
WaterGirl schreef:
18-05-2026 15:36
Ze is vriendelijk tegen je.

Waarom moet er meer zijn? Normaal volwassen gedrag lijkt me voldoende. En zo lang ze maar lief en vriendelijk en bezorgd is om jullie dochter, dat is toch het aller belangrijkste.
Ik zou het eerder omschrijven als beleefd dan vriendelijk. En volgens ex heeft ze ook geen natuurlijke klik met dochter en wil ze niks met de zorg te maken hebben. Hij hoopt dat het met de tijd zal groeien.
Evadewit1974 schreef:
18-05-2026 15:41
Ik zou het eerder omschrijven als beleefd dan vriendelijk. En volgens ex heeft ze ook geen natuurlijke klik met dochter en wil ze niks met de zorg te maken hebben. Hij hoopt dat het met de tijd zal groeien.

Ja, dus?

De zorg is zo intensief dat jullie daar iemand voor in huis hebben, naast dat jullie het zelf doen. Het is toch helemaal niet nodig dat een nieuwe partner ook gaat zorgen? Wil kind dat zelf trouwens wel? Maar dan nog, je gaat je nieuwe partner toch niet uitzoeken op het verzorgen van een zorgintensieve puber? Dat kan toch naast elkaar bestaan?
Hoe is ze naar je dochter?

Er druk op zetten zal in ieder geval niets opleveren. Ik zou een stapje achteruit zetten en afwachten. Wellicht valt het wel mee en kunnen jullie ook in de nieuwe situatie op een oké manier samen voor dochter zorgen
Het is zoals het is
Evadewit1974 schreef:
Oeh ik snap dat je dat lastig vindt. Ook daar kun je niets aan doen helaas.
Komt ex nog wel al zijn afspraken na zoals voor hij met haar was?
Het is zoals het is
Youk79 schreef:
18-05-2026 15:49
Hoe is ze naar je dochter?

Er druk op zetten zal in ieder geval niets opleveren. Ik zou een stapje achteruit zetten en afwachten. Wellicht valt het wel mee en kunnen jullie ook in de nieuwe situatie op een oké manier samen voor dochter zorgen

De nieuwe situatie bestaat toch al een jaar? En dat verloopt prima, behalve dat TO angsten heeft omdat die vrouw geen behoefte heeft aan contact met haar.
Ik zou onderzoeken waar je angst en onzekerheid vandaan komt. Waarom ben je bijvoorbeeld zo bang dat jij straks uit de vriendengroep zou worden gezet?
Je kunt namelijk niet verlangen van je ex en zijn nieuwe partner dat zij zich anders gaan opstellen, dat is niet realistisch en gaat uitlopen op teleurstellingen.
Wanneer je zicht hebt op je eigen onderliggende gevoelens en je jezelf daarin kunt steunen, zou het zomaar kunnen dat beleefdheid wel voldoende voor je is.
Evadewit1974 schreef:
Ook niet vreemd, zeker niet als er twee betrokken ouders zijn.
Evadewit1974 schreef:
Waarom moet dat? Het is jullie kind, niet haar kind. Jullie verantwoordelijkheid, niet haar verantwoordelijkheid. Nogmaals, ik denk dat jullie dankbaar mogen zijn dat ze zoveel ruimte geeft om optimaal voor jullie dochter te zorgen. Verwacht je van jouw eigen partner wel dat hij zorgtaken voor jullie zwaar gehandicapte dochter op zich neemt?
S-Groot schreef:
18-05-2026 15:54
De nieuwe situatie bestaat toch al een jaar? En dat verloopt prima, behalve dat TO angsten heeft omdat die vrouw geen behoefte heeft aan contact met haar.
Nou ja, ik kan me voorstellen dat het even duurt voor alles settelt en dat juist nu Eva zich realiseert dat het deze kant op gaat.
Mijn advies zou dus zijn om daar niet vanalles in te gaan doen maar af te wachten. Misschien draait de vriendin bij of misschien heeft Eva minder van haar nodig dan ze nu denkt.
Het is zoals het is
Oef, ik vind dat je wel heel erg hoge eisen stelt aan de vriendin van je ex. Ik heb ook geen natuurlijke klik met een puber die niets van mij is, en zou ook geen zin hebben om een zorgrol te pakken voor een ernstig gehandicapt kind van een ander. Daar heeft het kind in kwestie ouders voor.

Eigenlijk snap ik ook niet zo goed waarom je nog meer van haar zou verlangen dan wat ze nu geeft. Ze is beleefd tegen je, prima dan toch. Waarom zou ze de behoefte (moeten) hebben om jou beter te leren kennen? Je bent de ex van haar vriend en de moeder van hun kind waar je samen met je ex de zorg voor draagt en that's it.

Gaat jullie dochter ook mee op dat kampeerweekend? Want anders snap ik eigenlijk niet waarom jij en hij beiden mee zouden gaan, ook al zijn jullie beiden nog bevriend met die andere mensen. Ik neem aan dat je toch ook gewoon een beetje een leven wil hebben/opbouwen met je nieuwe vriend, los van je ex? Of blijft alles zoals vroeger inclusief alle vriendendingen en blijven jullie partners een soort +1? Dan zou ik het echtniet vreemd vinden als een van die partners daar op een dag echt geen trek meer in heeft, ik zou tenminste toch echt wel zelf een plaatsje willen hebben in het leven van mijn vriend in plaats van een soort sidekick zijn in het leven van hem en zijn ex. (Dat je de zorg voor kind samen blijft doen staat daar los van uiteraard, dat kan nu eenmaal niet anders aangezien jullie nou eenmaal haar ouders zijn.)
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven