Werk & Studie alle pijlers

Welke schoolrugzak voor middelbare school met laptopvak

21-05-2026 11:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel zegt het al.
Onze dochter gaat volgend jaar naar het middelbare onderwijs en wij zijn wat spullen bij elkaar aan het zoeken.
Nu komt de vraag, welke rugzak en dacht... er zijn vast viva-dames (en heren) die al eens met dit bijltje gehakt hebben.

Het moet een laptopvak hebben, rugzak (geen schoudertas) en beetje hufterproof (of scholierproef). Vroeger had je eastpack en Kipling maar geen idee of dat nog steeds de merken zijn.

Wie heeft er tips wat is een goede rugzak die ook tegen een stootje kan en lang mee gaat?

Thanks alvast.
Afbeelding

Mijn zoon heeft deze en gebruikt hem nu 2 jaar en vindt hem erg fijn. Kan tegen een stootje en er kan veel in. Misschien wel een beetje een ongezellige kleur voor een meisje, maar ik zie dat ze hem ook in mint hebben bij Bol.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik kan de Fjallraven Kanken (grootste maat) aanraden. Heel stevig, fijn vierkant zodat boeken makkelijk passen (bij afgeronde rugzakken is dat met veel boeken soms lastig). Zelf op dagen met heel veel verschillende vakken past allen, incl lunch in de tas. Hij is dan niet te tillen, maar dat is een ander probleem :-)
Kinderen hebben allebei een Eastpak gehad. Zoon doet er al 7 jaar mee.

Ik zou juist niet voor mint gaan. Voor dochter in de brugklas een lila tas gekocht, maar na 2 jaar wilde ze toch een neutrale kleur.
Suitsuit. Of een van Susan Bijl.
Het forum staat vol met vragen over rugzakken: Er zijn 10767 resultaten gevonden.
Protocol schreef:
21-05-2026 12:22
Ik kan de Fjallraven Kanken (grootste maat) aanraden. Heel stevig, fijn vierkant zodat boeken makkelijk passen (bij afgeronde rugzakken is dat met veel boeken soms lastig). Zelf op dagen met heel veel verschillende vakken past allen, incl lunch in de tas. Hij is dan niet te tillen, maar dat is een ander probleem :-)
Haha dat tillen ja. Vreselijk. Ik zag daar altijd zo’n op z’n rug liggend schildpadje bij, als mijn brugklassers met die mega tas vertrokken.

Mijn dochter had ook deze rugzak, maatje middel dacht ik en die was fijn en stevig!
Vroeger had je eastpack en Kipling maar geen idee of dat nog steeds de merken zijn

Meisjes hier (randstad A'dam) = shopper of Longchamp.
De rugzak die de rest van de klas ook heeft
Lila-Linda schreef:
21-05-2026 12:39
haha ja, alleen is het handig om een rugzak te hebben als je voor de eerste keer naar school gaat dus vandaar dat ik zocht naar tips. Zij is in onze omgeving ook de eerste die naar de middelbare school gaat dus echt ervaringsdeskundige heb ik ook niet in familie of vriendenkring.
Lila-Linda schreef:
21-05-2026 12:39
dubbel :(
Carola_456 schreef:
21-05-2026 12:32
Het forum staat vol met vragen over rugzakken: Er zijn 10767 resultaten gevonden.
Klopt maar heb geen actueel topic kunnen vinden voor een scholier naar middelbare school.
Wel laptopwerktassen, schoudertassen, reis en backpacktassen of in algemene zin het woord tas. Vandaar dit topic.
dweedledee schreef:
Suitsuit. Of een van Susan Bijl.
oei die zijn wel erg tof inderdaad.
Die van Susan Bijl zou ik zelf ook wel willen wat een vrolijke kleurtjes.
Die ga ik op mn eigen lijstje zetten denk ik :)
Die van Susan Bijl hebben wel hele dunne schouderbanden. Als je rugzak dan vol zit, snijd het ook in je schouders. Ik zou zeker een rugzak doen met goede en gewatteerde schouderbanden.
Carola_456 schreef:
ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
Hier beide een eastpack. Een dame heeft een zwarte hele grote en een dame een beige 27l geloof ik.
Star⁴ schreef:
21-05-2026 12:35
Meisjes hier (randstad A'dam) = shopper of Longchamp.
Hier regio Utrecht. Ik heb bewust een goedkope rugzak van puma gekocht toen ze naar de eerste ging. Wel met zo’n zacht vak voor de laptop inderdaad. Zoiets was het, €30,- bij Deichmann in Duitsland :

Afbeelding

Binnen een jaar kwam dochter aan dat ze een handtas wilde. Dus stad en land af gegaan voor een leuke. Longchamp was te klein voor de laptop, hillfiger paste ook niet. Uiteindelijk uitgekomen bij een handtas van Charm London :

Afbeelding

Die heeft ze nu in het zwart en nog 1 in beige met krokodillenleer motief. De rugzak ligt sindsdien te niksen 😁 ik ben dus heel blij dat ik geen dure rugzak heb gekocht, want binnen no time was dat niet meer hip en moest er dus een handtas komen.
Zomaar1987 schreef:
21-05-2026 12:54
oei die zijn wel erg tof inderdaad.
Die van Susan Bijl zou ik zelf ook wel willen wat een vrolijke kleurtjes.
Die ga ik op mn eigen lijstje zetten denk ik :)
Dochter zou bij die rugzakken echt meteen zeggen dat je daar niet mee aan kan komen op de middelbare 🙈
Dubbel
Zomaar1987 schreef:
21-05-2026 12:50
haha ja, alleen is het handig om een rugzak te hebben als je voor de eerste keer naar school gaat dus vandaar dat ik zocht naar tips. Zij is in onze omgeving ook de eerste die naar de middelbare school gaat dus echt ervaringsdeskundige heb ik ook niet in familie of vriendenkring.
Maar dochter heeft een klas vol met leeftijdsgenoten, met broers en zussen. Ik zou haar dit echt zelf laten uitzoeken met haar vriendinnen. En dan zelf even mee voor de definitieve aankoop.
thistle schreef:
21-05-2026 13:07
Maar dochter heeft een klas vol met leeftijdsgenoten, met broers en zussen. Ik zou haar dit echt zelf laten uitzoeken met haar vriendinnen. En dan zelf even mee voor de definitieve aankoop.
Ja, dat is misschien ook wel weer waar.
Ze is de eerste dus je wilt het toch goed doen maar wat je zegt, zal eens vragen of ze bij vriendinnen thuis eens kijkt wat grotere broers/ zussen en zo hebben. Goede tip!
Irregular_Choice schreef:
21-05-2026 13:03
Dochter zou bij die rugzakken echt meteen zeggen dat je daar niet mee aan kan komen op de middelbare 🙈

Uitgelezen kans om kinderen te leren dat een eigen smaak hebben authentieker is dan meehobbelen met de grote meute ;)

Maar even serieus, hier worden dit soort rugzakken wel gebruikt door de jeugd.
Irregular_Choice schreef:
21-05-2026 13:01
Hier regio Utrecht.
(…)
ik ben dus heel blij dat ik geen dure rugzak heb gekocht, want binnen no time was dat niet meer hip en moest er dus een handtas komen.
Hier ook regio Utrecht, maar dochters zouden beiden niet met een dergelijke tas rondlopen. Dat ‘past’ niet bij hun groepen.

Eens met je laatste advies: start met een neutrale, niet te dure rugzak. En dan na een paar maanden een andere uitzoeken.
dweedledee schreef:
21-05-2026 13:36
Uitgelezen kans om kinderen te leren dat een eigen smaak hebben authentieker is dan meehobbelen met de grote meute ;)
Vreselijk, van die ouders die heel "lekker autenthiek" niet mee willen lopen met "de grote meute".

En jij als puber dus maar "autenthiek, anders, afwijkend" moet doen terwijl je het veel fijner en makkelijker vind om fijn te verdwijnen in de meute.
Een zwarte rugtas (Eastpak of vergelijkbaar) is ook nog wel voor andere doeleinden te gebruiken. Ik zou dus ook gaan voor een neutrale kleur. Zwart/grijs.
Mocht kind 1 na een of twee jaar een andere willen, kan de rugtas nog door naar kind 2. (dat kon dus met de lila Eastpak van dochter niet, 2e kind is een zoon). Wij gebruiken de rugtassen ook als handbagage bij vakanties.

In bovenbouw is dochter overgestapt op zo'n handtas/shopper. Daarom zou ik dus voor een neutrale, multifunctionele rugtas gaan. Zoon doet er wel al 7 jaar mee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven