Zwemlesperikelen

29-05-2026 17:03 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind (6 jaar) heeft inmiddels ruim een jaar zwemles. Gestart in oude woonplaats, dat begon heel voortvarend, eerste badjes snel door, ging goed totdat het lastig werd in het vierde badje (bekend patroon, als iets moeilijker wordt en moeite gaat kosten, haakt kind af). Toen gingen we verhuizen. In nieuwe woonplaats nieuwe zwemles geprobeerd, DRAMA! Echt niet te doen, ze snapten kind daar voor geen meter, kind stond twee lessen achter elkaar de hele les te huilen, er was geen oog voor dus na twee lessen daar gestopt. Weer nieuwe zwemles, hele geduldige lieve zwemjuffen, hele duidelijke instructie, veel tijd om te wennen (eerste les alleen maar aan de kant zitten kijken was ook helemaal oké, ik er eerste paar keer bij blijven, langzaam afgebouwd, heel veel begrip voor kind). Maar kind blokkeert nu weer steeds meer. Het ligt echt niet aan de docenten, maar kind voelt dat het allemaal niet in één keer lukt en begint dan gewoon niet meer. As we speak staat ze huilend aan de rand van het bad en komt alleen in beweging als de zwemjuf met haar één op één oefent en dan nog durft ze het eigenlijk niet écht te proberen, want de angst dat het niet lukt is gigantisch.

Het gaat niet om angst voor water of zwemmen ofzo, onder water vindt ze ook geen enkel probleem, het is echt pure angst dat ze het misschien niet kan of niet goed doet. Context: zeer sterke vermoedens hb, en daarnaast vermoedens dat er meer speelt (we denken nu richting ass, maar kan ook heel goed iets anders zijn).

Wat zouden jullie adviseren? Doorgaan? Stoppen? Ik weet het gewoon echt niet meer, het is elke week een heel gedoe en ze gaat totaal niet vooruit omdat ze niks wil proberen (ik vind het absoluut niet erg als het lang duurt hoor, maar kind loopt dus zelf hier ook heel erg op vast).
Hoe gaat het op school? Komt kind daar weleens dingen tegen die hij/zij niet meteen kan? Of is zwemles eigenlijk het eerste waarbij dit echt voorkomt?

In het kader van hb en het belang van leren leren zou ik kind niet van zwemles afhalen (tenzij het echt traumatisch is voor het kind). Misschien wel af en toe iets vaker met elkaar zwemmen zonder de zwemlescontext, dat helpt misschien met vertrouwen opbouwen.

Ken je de leerkuil? Die zou je kunnen bespreken met je kind, je kunt er ook samen een tekenen/knutselen. Als het kind begrijpt dat deze fases bij leren horen, helpt dat misschien.
Ik zou stoppen. Bijvoorbeeld pauze en na de zomer weer verder kijken. Haalt de spanning er misschien vanaf. Je kunt dat ook met kind bespreken, wat is voorkeur van kind. Ook bij pauze bijvoorbeeld zelf blijven zwemmen met kind. Niet oefenen, tenzij kind dat zelf wil, maar ontspannen in het zwembad.

Mijn dochter zwom voor B diploma, maar had niet de fysieke kracht om afstanden en dieptes te halen. Zwembad bood extra lessen aan. Zorgde voor veel extra spanning. Kind was opgelucht toen ze die extra lessen niet hoefde te doen en vond het prima om met de volgende groep voor diploma te zwemmen.
Zou 1 op 1 zwemles een mogelijkheid zijn? Wel doorgaan, om te leren dat iets moeilijk vinden er ook bij hoort en je daar mee om kan leren gaan. Maar wel alle tijd en aandacht voor kinderen om in eigen tempo op te bouwen en stap voor stap verder te gaan.
Zoals je het beschrijft heb ik het vermoeden dat kind hier ook met andere dingen tegenaan loopt. De angst om iets niet meteen te kunnen.
Is er onderzoek gestart of een zichtbare periode waarin hulp opgestart gaat worden? Dan zou ik dat eerst afwachten. Ik ben voorstander van een beetje pushen, maar dit klinkt als een groter probleem waarbij pushen juist averechts zal werken. Zeker bij vermoedens van hb en/of ass.
Wellicht kun je zelf met haar gaan oefenen een op een? Of bij zwemles? (Alhoewel dat wellicht onbetaalbaar is.)
Persoonlijk zou ik voorlopig stoppen.
Nu leert ze er hoogstwaarschijnlijk helemaal niks van en gaan mensen alleen maar over haar grenzen.

Ik neem hierbij dan wel aan dat ze zich wel enigzins kan redden in het water, en ze niet meer zal verdrinken wanneer ze per ongeluk in een sloot kukelt?
Stoppen.
Ik zie niet in wat ze op dit moment leert in de les.
Behalve dat een zwembad niet leuk is.

Ik zou dus zeker tot na de zomer stoppen met les en daarna eventueel op zoek gaan naar privé-les. Waar je er eventueel zelfs echt élke les bij mag blijven als dat haar misschien wél over de drempel van proberen kan krijgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou voor nu stoppen. Ff rust. Zijn jullie ook bezig met diagnose traject? Dan zou ik dat even afwachten en daarna verder kijken

Andere optie als kind daarvoor open staat: 1 of 2 badjes terug. Dan houdt kind wel de oefening maar is er geen druk
Het is zoals het is
Stoppen.
Bij mijn nichtje die ongeveer hetzelfde meemaakte viel later het kwartje toen ze maar steeds haar zwemvleugels aan moest houden, ook toen ze al wat ouder was, dit vond ze heel stom en vervelend. Ze is toen weer lessen gaan nemen en heeft ze heel vlot haar diploma gehaald.
Ik zou voor nu ook stoppen. Het klinkt als iets wat op dit moment heel veel stress brengt. Over een paar maanden, als ze net weer wat ouder is, een nieuwe poging
Ik heb bij mijn kind zo'n spijt dat ik niet eerder van die schijtzwemschool naar de betere ( vrolijke leuke) heb gewisseld. Sfeer is zo belangrijk.

Ik zou kijken naar privezwemles, of in zo'n klein groepje van 3 kinderen ofzo. Daar zijn enorme wachtlijsten voor (reden waarom ik niet op tijd gewisseld ben). Ik zou stoppen, kind op wachtlijst zetten, en als ze over een jaar ofzo aan de beurt is, er weer rustig mee beginnen.
Waarom zou je nog doorgaan?
Everything is possible for the one who believes.
En als je zelf veel gaat zwemmen? Vertrouwen kweken zonder druk van lessen?

Hier knul die in de vakantie op de camping heeft leren zwemmen. Zat al jaar op les maar het laatste stuk net niet. Met nichtjes (jongvolwassenen) aan een stuk duiken om stokjes op te vissen, leren koprollen vanaf de kant etc. Als het drukker werd in het bad moesten de bandjes om en dat was vreselijk. Na de vakantie mocht hij meteen afzwemmen voor A en week later voor B.

Soms leren ze beter als er geen druk is.
Stoppen natuurlijk. En zelf gezellig met kind gaan zwemmen als ze dat leuk vindt.
Graftak!
Ik gooi em er nog maar een keer in: ook zonder zwemles kunnen kinderen heel veilig opgroeien.
Waarom doen we dit toch al die kinderen aan voor wie het een negatieve ervaring is?
The only person you can truly rely on is you. What a nightmare.
Week 22 van de Extremely Demotivational Calendar
Doet het zwembad aan extra privéles? Hier kan je dat doen om over een hobbel heen te komen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik heb trouwens ook een kind met dit soort afhaakneigingen, hoofd onder water was bijvoorbeeld echt drama met peuterzwemmen. Dat heeft hij een jaar lang met wekelijks zwemmen altijd geweigerd. Maar bij hem moet ik er juist niet bij blijven want dan duikt hij alleen maar bij mij weg. Eenmaal zonder mij in de buurt met echte zwemles ging hij met sprongen vooruit. En dat patroon zie ik ook bij andere dingen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Solomio schreef:
29-05-2026 18:53
Ik gooi em er nog maar een keer in: ook zonder zwemles kunnen kinderen heel veilig opgroeien.
Waarom doen we dit toch al die kinderen aan voor wie het een negatieve ervaring is?
Ik zeg niet dat het NU moet voor kind van TO. Maar ik ken een aantal volwassenen die niet kunnen zwemmen en dat is voor hen toch nog steeds behoorlijk lastig. En dan is het in puberteit etc denk ik nog veel lastiger, dan val je er bij sommige dingen echt buiten en dat wil je als puber toch meestal niet. En dan heb ik het dus nog niet over het veiligheids-aspect.

Als ik TO was zou ik (tijdelijk) voor privéles gaan. Al of niet na een korte pauze. Dit heeft bij mijzelf (ook zo’n piekeraar) op die leeftijd ook goed gewerkt :)
Ik zou kijken naar 1-op-1 of een veel kleiner groepje en als dat er niet in zit, dan voorlopig stoppen.
Charlie591 schreef:
29-05-2026 19:13
Ik zeg niet dat het NU moet voor kind van TO. Maar ik ken een aantal volwassenen die niet kunnen zwemmen en dat is voor hen toch nog steeds behoorlijk lastig. En dan is het in puberteit etc denk ik nog veel lastiger, dan val je er bij sommige dingen echt buiten en dat wil je als puber toch meestal niet. En dan heb ik het dus nog niet over het veiligheids-aspect.

Als ik TO was zou ik (tijdelijk) voor privéles gaan. Al of niet na een korte pauze. Dit heeft bij mijzelf (ook zo’n piekeraar) op die leeftijd ook goed gewerkt :)
Tja, als je niet kunt schaatsen val je er soms ook buiten, of als je niet kunt dammen. En kind kan natuurlijk later altijd alsnog leren zwemmen, als ie dat graag wil. Ik zie het probleem niet zo.
Graftak!
Nu stoppen en daarna naar een zwemschool met 1-op-1 les met ervaring met niet standaard kinderen. Ik heb daar heel goede ervaring mee.
Charlie591 schreef:
29-05-2026 19:13

Fantastische cirkelredenering.

In mijn jeugd had lang niet iedereen een zwemdiploma, dus waren er geen zwem-uitjes.

En wat voor last hebben volwassenen van het feit dat ze geen zwemdiploma's hebben?
Lady*Voldemort schreef:
29-05-2026 19:20
Tja, als je niet kunt schaatsen val je er soms ook buiten, of als je niet kunt dammen. En kind kan natuurlijk later altijd alsnog leren zwemmen, als ie dat graag wil. Ik zie het probleem niet zo.
Ja, dit.

En zo te lezen valt kind van TO er sowieso al buiten.
Kan het zijn dat het teveel veranderingen tegelijk zijn (verhuizen, andere zwemschool, misschien wel meer) waardoor de spanning bij je kind zo hoog oploopt? Als moeder van een 5-jarige die snel overprikkeld is en slecht tegen verandering kan denk ik dat mijn kind ook zo zou kunnen reageren puur op alle veranderingen. En gezien het vermoeden ASS kan dat bij jouw kind ook spelen natuurlijk.

In dat geval zou ik zelf ook pauzeren, want doordouwen drijft de spanning dan alleen maar verder op. En dan zien of er over een tijdje weer ruimte is en zo niet idd privéles overwegen. En indien mogelijk denk ik dat wij dan wel om de week ofzo met kind zouden gaan zwemmen, gewoon in een leuk buitenbad ofzo, om de associatie met zwemmen positief te maken/houden en ook een beetje de zwemconditie op peil te houden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven