Zwemlesperikelen
vrijdag 29 mei 2026 om 17:03
Mijn kind (6 jaar) heeft inmiddels ruim een jaar zwemles. Gestart in oude woonplaats, dat begon heel voortvarend, eerste badjes snel door, ging goed totdat het lastig werd in het vierde badje (bekend patroon, als iets moeilijker wordt en moeite gaat kosten, haakt kind af). Toen gingen we verhuizen. In nieuwe woonplaats nieuwe zwemles geprobeerd, DRAMA! Echt niet te doen, ze snapten kind daar voor geen meter, kind stond twee lessen achter elkaar de hele les te huilen, er was geen oog voor dus na twee lessen daar gestopt. Weer nieuwe zwemles, hele geduldige lieve zwemjuffen, hele duidelijke instructie, veel tijd om te wennen (eerste les alleen maar aan de kant zitten kijken was ook helemaal oké, ik er eerste paar keer bij blijven, langzaam afgebouwd, heel veel begrip voor kind). Maar kind blokkeert nu weer steeds meer. Het ligt echt niet aan de docenten, maar kind voelt dat het allemaal niet in één keer lukt en begint dan gewoon niet meer. As we speak staat ze huilend aan de rand van het bad en komt alleen in beweging als de zwemjuf met haar één op één oefent en dan nog durft ze het eigenlijk niet écht te proberen, want de angst dat het niet lukt is gigantisch.
Het gaat niet om angst voor water of zwemmen ofzo, onder water vindt ze ook geen enkel probleem, het is echt pure angst dat ze het misschien niet kan of niet goed doet. Context: zeer sterke vermoedens hb, en daarnaast vermoedens dat er meer speelt (we denken nu richting ass, maar kan ook heel goed iets anders zijn).
Wat zouden jullie adviseren? Doorgaan? Stoppen? Ik weet het gewoon echt niet meer, het is elke week een heel gedoe en ze gaat totaal niet vooruit omdat ze niks wil proberen (ik vind het absoluut niet erg als het lang duurt hoor, maar kind loopt dus zelf hier ook heel erg op vast).
Het gaat niet om angst voor water of zwemmen ofzo, onder water vindt ze ook geen enkel probleem, het is echt pure angst dat ze het misschien niet kan of niet goed doet. Context: zeer sterke vermoedens hb, en daarnaast vermoedens dat er meer speelt (we denken nu richting ass, maar kan ook heel goed iets anders zijn).
Wat zouden jullie adviseren? Doorgaan? Stoppen? Ik weet het gewoon echt niet meer, het is elke week een heel gedoe en ze gaat totaal niet vooruit omdat ze niks wil proberen (ik vind het absoluut niet erg als het lang duurt hoor, maar kind loopt dus zelf hier ook heel erg op vast).
zaterdag 30 mei 2026 om 01:27
Ja en dus moeten die daar -naar hun behoefte- bij geholpen worden. Niet gedwongen worden om maar ‘normaal’ te doen.
En dus niet alleen bij zwemles.
What would Patsy do?
zaterdag 30 mei 2026 om 06:17
Heel herkenbaar. Voor de lange termijn; gun je kind en jezelf als ouder passende hulp en hou idd rekening met wachtlijsten, maar mijn ervaring is liever een wachtlijst en dan een instituut dat zich echt heeft gericht op hb, dan hulpverlening die zegt de hb er wel bij te doen. Leestip voor jezelf als ouder: Hoogbegaafd van Tessa Kieboom.
Korte termijn: probeer out of the box oplossingen te bedenken. Hier hebben we thuis op een yogamat geoefend. Zo hebben we ook het na een paar zwemslagen stoppen doorbroken. Liedje dat het kind leuk vindt aan en pas stoppen als het liedje klaar is. Als het helpt zelf op een matje ernaast.
Korte termijn: probeer out of the box oplossingen te bedenken. Hier hebben we thuis op een yogamat geoefend. Zo hebben we ook het na een paar zwemslagen stoppen doorbroken. Liedje dat het kind leuk vindt aan en pas stoppen als het liedje klaar is. Als het helpt zelf op een matje ernaast.
zaterdag 30 mei 2026 om 07:26
Maar dan moet je wel blijven zwemmen/oefenen. Ik heb een hekel aan zwemmen met kleine kinderen en dus weinig gedaan toen de kinderen klein waren. Als de jongste koukleum op een schoolkamp van een zeilboot was gedonderd, vraag ik me af of ze het nou zoveel beter gedaan zou hebben dan iemand zonder zwemdiploma.
zaterdag 30 mei 2026 om 07:50
Ze zal toch moeten leren dat niet alles in het leven komt aanwaaien (even hard gezegd he). Een van onze kinderen liep in groep 2 al vast door moeilijk leren en die kon ik ook niet thuis houden. De een is een denker en de ander een doener en dat betekent dat er op bepaalde gebieden iets niet makkelijk lukt en gepaard gaat met doorzettingsvermogen, een beetje geluk en ook tranen.
Misschien moet het wel op een andere manier. Maatwerk zoals dat voor onze moeilijk leren kinderen ook wordt toegepast. Meer 1 op 1, een kleiner bad of kleinere groep.
Ons zwembad heeft geen ondiep stuk.
Het is bak met water overal even diep. Staan is geen optie. 2 instructeurs op 14 kinderen, klein bad ook.
Qua stoppen of doorgaan kan ik geen advies geven. Zoals gezegd heeft mijn kind ook uitdagingen waardoor veel zaken in het leven niet makkelijk verloopt. Nooit gestopt, soms wel een pauze, maar uiteindelijk doorgaan.
Misschien moet het wel op een andere manier. Maatwerk zoals dat voor onze moeilijk leren kinderen ook wordt toegepast. Meer 1 op 1, een kleiner bad of kleinere groep.
Ons zwembad heeft geen ondiep stuk.
Het is bak met water overal even diep. Staan is geen optie. 2 instructeurs op 14 kinderen, klein bad ook.
Qua stoppen of doorgaan kan ik geen advies geven. Zoals gezegd heeft mijn kind ook uitdagingen waardoor veel zaken in het leven niet makkelijk verloopt. Nooit gestopt, soms wel een pauze, maar uiteindelijk doorgaan.
xantileppe wijzigde dit bericht op 30-05-2026 08:11
25.91% gewijzigd
zaterdag 30 mei 2026 om 08:08
Ik herken je gevoel van wanhoop volledig, ik heb ook nog zitten googlen op hb en leren zwemmen. Dit is een bekend probleem.
Als ze die 3 meter al zwemt ben je al op 80%, dan zou ik nu niet afhaken.
Maar ik bedoelde met samen zwemmen ook echt zelf kind begeleiden in leren zwemmen. Op vakantie deden we een paar keer 10 minuten “les”, maar de oefenuurtjes maakten ook zeker het verschil.
Zijn er oefenuurtjes en bezoek je die?
Als ze die 3 meter al zwemt ben je al op 80%, dan zou ik nu niet afhaken.
Maar ik bedoelde met samen zwemmen ook echt zelf kind begeleiden in leren zwemmen. Op vakantie deden we een paar keer 10 minuten “les”, maar de oefenuurtjes maakten ook zeker het verschil.
Zijn er oefenuurtjes en bezoek je die?
zaterdag 30 mei 2026 om 08:23
Helemaal eens, vooral het droog oefenen zou ik doen. En dan inderdaad veel uitleggen.Fragile85 schreef: ↑30-05-2026 06:17Heel herkenbaar. Voor de lange termijn; gun je kind en jezelf als ouder passende hulp en hou idd rekening met wachtlijsten, maar mijn ervaring is liever een wachtlijst en dan een instituut dat zich echt heeft gericht op hb, dan hulpverlening die zegt de hb er wel bij te doen. Leestip voor jezelf als ouder: Hoogbegaafd van Tessa Kieboom.
Qua diagnose zou ik beginnen bij de huisarts
Het is zoals het is
zaterdag 30 mei 2026 om 09:11
Dochter is HB dit weten we pas sinds kort doordat ze compleet vastgelopen is (is nu bijna 18).
Mijn advies echt om hulp te zoeken want hier gaat ze zeker vaker tegenaan gaan lopen met mogelijk grote gevolgen zoals hier en dat wil je echt niet.
Vwb zwemles, ze is er bijna, dit zou ik zeker niet stoppen maar op een andere manier vormgeven. Hier heb je zwemles in kleine groepen 1 op 7 of privéles. Financieel wel vervelend maar ik vond zwemdiplomas wel belangrijk. Hier is veel water en werden kinderfeestjes met water ook regelmatig gegeven.
Daarnaast zal ze, als ze haar diploma gehaald heeft een succesmoment ervaren en van zulke ervaringen leer en groei je. Door te stoppen vermijd je en leert ze dat wanneer het te lastig wordt stoppen een optie is.
Dit heeft hier grote gevolgen gehad.
Mijn advies echt om hulp te zoeken want hier gaat ze zeker vaker tegenaan gaan lopen met mogelijk grote gevolgen zoals hier en dat wil je echt niet.
Vwb zwemles, ze is er bijna, dit zou ik zeker niet stoppen maar op een andere manier vormgeven. Hier heb je zwemles in kleine groepen 1 op 7 of privéles. Financieel wel vervelend maar ik vond zwemdiplomas wel belangrijk. Hier is veel water en werden kinderfeestjes met water ook regelmatig gegeven.
Daarnaast zal ze, als ze haar diploma gehaald heeft een succesmoment ervaren en van zulke ervaringen leer en groei je. Door te stoppen vermijd je en leert ze dat wanneer het te lastig wordt stoppen een optie is.
zaterdag 30 mei 2026 om 09:43
Bij mijn dochter (HB, ASS) zijn we wel gestopt met zwemles. Een paar jaar later wilde ze op eigen initiatief toch weer op les, dat was rond de leeftijd dat zwemfeestjes beginnen, en toen heeft ze in een paar maanden haar A-diploma gehaald. Het ging nog steeds niet van harte. De eerste twee lessen (in een klein groepje) ging haar vader mee het water in, maar uiteindelijk had ze dat diploma toch kort daarna. Toevallig kwam ik onlangs haar diploma weer tegen, ze was net geen 10 jaar oud 
Overigens heb ik zelf als kind een zelfde traject gehad. Na twee jaar zwemles en twee jaar schoolzwemmen geen diploma. Toen privé les samen met een vriendin zonder diploma en op mijn 11e A en B gehaald.
Overigens heb ik zelf als kind een zelfde traject gehad. Na twee jaar zwemles en twee jaar schoolzwemmen geen diploma. Toen privé les samen met een vriendin zonder diploma en op mijn 11e A en B gehaald.
zaterdag 30 mei 2026 om 09:52
Dan moet het wel een succeservaring worden....Nanouk schreef: ↑30-05-2026 09:11Dochter is HB dit weten we pas sinds kort doordat ze compleet vastgelopen is (is nu bijna 18).
(en als er 4 jaar les nodig is voor zo'n diploma, is het geen succeservaring meer).
Overigens is vaak ook nuttig te weten wanneer het goed om ergens mee te stoppen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 30 mei 2026 om 09:57
Op zoek gaan naar een zwembad met een andere visie ?
https://www.zwembadbranche.nl/spelender ... -het-echt/
https://www.hulpbijhb.nl/praktijken/zwemschool-joke/
https://zwemschoolallesisanders.nl/
https://www.zwembadbranche.nl/spelender ... -het-echt/
https://www.hulpbijhb.nl/praktijken/zwemschool-joke/
https://zwemschoolallesisanders.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 30 mei 2026 om 10:13
https://balansdigitaal.nl/wp-content/up ... 092025.pdf
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 30 mei 2026 om 10:13
Je houdt met deze stelling geen rekening met het feit dat een kind heel sterk in ontwikkeling is. Over 11 jaar is dit toch een heel ander mens?granny71 schreef: ↑30-05-2026 00:57Maar als je dit niet aanpakt/benoemt komt dat toch overal terug in de toekomst?
Ze wil wel volleyballen/paardrijden/skeeleren maar wil het niet leren?
Over 11 jaar wil ze wel autorijden maar geen rijles nemen?
Ik weet wel dat ze pas 6 is maar ze zal ook moeten leren dat niet alles haar zo makkelijk af zal gaan als schoolwerk
TO: wat bij mijn zoon nog weleens kan helpen is uitleg. Dus een soort semi wetenschappelijk verhaal over hoe iets werkt en wat je nou precies aan het doen bent. Zo 'leerde' hij op zijn derde skiën en lezen van de ene op de andere minuut... Met zwemles hadden we een Zwemschool zonder badjes maar met klasjes. Hij zat met tien kinderen en drie juffen in het water en kreeg klassikaal les. Aangezien hij niet de ' minst presterende' in een groep wil zijn, zorgde hij ervoor dat hij mee kwam. Zijn groep was heel leuk, maar in de groep na hem waren er meerdere kinderen weleens aan het huilen aan het begin van de les, dus ik denk niet dat dit voor iedereen is. Maar misschien is het een tip.
zaterdag 30 mei 2026 om 10:55
Dat kan het zeker worden als je kiest voor een andere vorm van zwemonderwijs.
Eens dat het nuttig is te weten wanneer het goed is ergens mee te stoppen. Met de kennis van nu hadden wij het in het verleden anders aangepakt.
zaterdag 30 mei 2026 om 11:03
Mijn jongste dochter ( bijna 7 nu) had ook veel moeite met zwemles, is ook een echte denker, moet een waterdicht plan hebben voor alles en pas dan kan ze actie ondernemen.
Ze zat soms echt 5 minuten voor zich uit te staren na een uitleg, alsof ze alles voor zichzelf moest nalopen, kijken of ze niets was vergeten en pas dan kon ze iets uitvoeren. En als dat niet ging zoals zij wilde dat het ging, dan ging ze het bad uit ( om te plassen.. soms wel 5x per 45 minuten).
Haar zwemleraren wisten gelukkig daar OK mee om te gaan, veel samen kunnen overleggen. Maar het duurde wel even.
Het was niet zo dat ze anti-zwemles leek te zijn, maar we weten nu dat haar blije gezicht, met alleen maar grapjes maken, een masker is om haar echte gevoel te maskeren. Als ik dat toch eerder had geweten..
De therapeut waar ze nu onder behandeling is, denkt ook aan mogelijke hb en schenkt, naast het stuk faalangst, het benoemen van emoties en daarmee om leren te gaan, ook aandacht aan de leerkuil. We maken eerst de PMT af bij de therapeut en gaan dan mogelijk een vervolgtraject in.
Toen ze eenmaal A had, gingen B en C in razend tempo erachteraan. Want toen had ze voor zichzelf bewezen dat ze echt kon zwemmen.
Ze zat soms echt 5 minuten voor zich uit te staren na een uitleg, alsof ze alles voor zichzelf moest nalopen, kijken of ze niets was vergeten en pas dan kon ze iets uitvoeren. En als dat niet ging zoals zij wilde dat het ging, dan ging ze het bad uit ( om te plassen.. soms wel 5x per 45 minuten).
Haar zwemleraren wisten gelukkig daar OK mee om te gaan, veel samen kunnen overleggen. Maar het duurde wel even.
Het was niet zo dat ze anti-zwemles leek te zijn, maar we weten nu dat haar blije gezicht, met alleen maar grapjes maken, een masker is om haar echte gevoel te maskeren. Als ik dat toch eerder had geweten..
De therapeut waar ze nu onder behandeling is, denkt ook aan mogelijke hb en schenkt, naast het stuk faalangst, het benoemen van emoties en daarmee om leren te gaan, ook aandacht aan de leerkuil. We maken eerst de PMT af bij de therapeut en gaan dan mogelijk een vervolgtraject in.
Toen ze eenmaal A had, gingen B en C in razend tempo erachteraan. Want toen had ze voor zichzelf bewezen dat ze echt kon zwemmen.
zaterdag 30 mei 2026 om 12:09
Dit is echt heel herkenbaar. De eerste zwemleraar van mijn dochter kwam me na een les eens vragen of ze verstandelijk wel helemaal bij was. Hij kon helemaal niets met haar, ‘ze staat maar voor zich uit te staren en gaat dan ineens het water uit.’Chantilly21_2 schreef: ↑30-05-2026 11:03Mijn jongste dochter ( bijna 7 nu) had ook veel moeite met zwemles, is ook een echte denker, moet een waterdicht plan hebben voor alles en pas dan kan ze actie ondernemen.
zaterdag 30 mei 2026 om 17:07
Ja precies. Mijn kinderen hebben allebei geen diploma's, die heb ik zelf leren zwemmen. En ik kan je vertellen dat vooral mijn oudste een stuk beter zwom dan haar vriendinnetjes met ABC die nooit meer met hun ouders gingen zwemmen nadat de ABC binnen was. Die kinderen verdronken nog net niet zeg maar. Jongste heeft er wat langer over gedaan, die had een enorme watervrees. Maar dat had dan weer het voordeel dat hij wel uitkeek om zomaar pardoes het water in te kukelen.Star⁴ schreef: ↑30-05-2026 07:26Maar dan moet je wel blijven zwemmen/oefenen. Ik heb een hekel aan zwemmen met kleine kinderen en dus weinig gedaan toen de kinderen klein waren. Als de jongste koukleum op een schoolkamp van een zeilboot was gedonderd, vraag ik me af of ze het nou zoveel beter gedaan zou hebben dan iemand zonder zwemdiploma.
Graftak!
zaterdag 30 mei 2026 om 17:39
Dat zal het hoe dan ook wel doen, in meerdere of mindere mate, afhankelijk van hoe het nu begeleid wordt.
Zwemles kun je je minder makkelijk doorheen 'bluffen' (ze doen dat niet bewust) dan andere dingen. Heel veel andere dingen kun je of vermijden, of goed in worden door af te kijken, of 'toevallig' al goed in zijn en dan improviseren.
Ik ben helemaal voor ermee aan de slag gaan hoor! Juist! Maar reken er maar op dat dit een thema zal zijn dat TO's kind nog op allerlei thema's en momenten tegen kan komen en waar ze begeleiding bij nodig heeft.
Kinderen met dit 'profiel' helpen iets te leren is trouwens hartstikke moeilijk, vind ik. Daar heb je echt bepaalde extra vaardigheden en expertise voor nodig.
zaterdag 30 mei 2026 om 17:57
Mijn dochter, nu 11 en ook hb, schoot pas op met zwemles toen ze in de zomervakantie door kreeg dat duiken wel leuk was.
Ze was bezig voor A maar bleef echt hangen op o.a. het gat maar ook een niet motiverende juf.
In de zomer eerst met kurk om nog t ondiepe gedeelte van t zwembad op de camping in. Rest was eng.
Einde van de week was ze met een ander meisje in t diepe naar duikspeeltjes aan t duiken.
Na de vakantie geswitcht naar les met leuke meester ipv ouwe tang en had ze met 1,5mnd haar A en binnen t half jaar haar B.
Ze moest even weten dat ze t wel kon en weer lol krijgen in t zwemmen.
Ze was bezig voor A maar bleef echt hangen op o.a. het gat maar ook een niet motiverende juf.
In de zomer eerst met kurk om nog t ondiepe gedeelte van t zwembad op de camping in. Rest was eng.
Einde van de week was ze met een ander meisje in t diepe naar duikspeeltjes aan t duiken.
Na de vakantie geswitcht naar les met leuke meester ipv ouwe tang en had ze met 1,5mnd haar A en binnen t half jaar haar B.
Ze moest even weten dat ze t wel kon en weer lol krijgen in t zwemmen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
zaterdag 30 mei 2026 om 21:01
zaterdag 30 mei 2026 om 21:19
Op Instagram kwam ik zwemlesdoorfloor tegen. Daar staan best handige tips op voor sommige dingen mbt zwemles en techniek en logica. (het kind zelf leren zwemmen hebben wij niet gedaan).
Bij onze oudste was iedere nieuwe stap bij zwemles paniek. Dat duurde vaak 1 of 2 lessen en dan was het weer over, tot de volgende stap. Na zwemles bleek ook hier kind minimaal meerbegaafd en waarschijnlijk hb.
Bij onze oudste was iedere nieuwe stap bij zwemles paniek. Dat duurde vaak 1 of 2 lessen en dan was het weer over, tot de volgende stap. Na zwemles bleek ook hier kind minimaal meerbegaafd en waarschijnlijk hb.
You can only succeed when there is room to fail.
zaterdag 30 mei 2026 om 21:24
zaterdag 30 mei 2026 om 22:20
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in