Stel ik mij aan?
maandag 1 juni 2026 om 17:49
Hoihoi,
Ik zou heel goed wat meningen en adviezen kunnen gebruiken over mijn relatie. We zijn beiden 40 jaar, 9 maanden samen en slapen in het weekend twee nachten samen en zien elkaar twee doordeweekse avonden iets van 2,5 uur. Wonen op kwartier rijden met de auto bij elkaar vandaan. Ik heb een dochter en hij heeft geen kinderen.
Mijn vriend is heel lief en goed voor mij, doet veel voor me en heeft veel voor me over. Dit is trouwens geheel wederzijds. Alleen zijn er wat dingen die me wel soms een beetje pijn doen. Hij zegt al van het begin af aan, soms grappend maar ook echt wel serieus, dat de relatie en ik hem veel tijd kosten. Ik geef hem trouwens alle tijd en ruimte voor hobby's en zijn eigen dingen maar ik ben ook wel graag samen maar dat lijkt me ook wel logisch in een relatie?
Het lijkt alsof hij zich de laatste maanden wat meer en vaker zich aan mij gaat irriteren. Gewoon de kleine dingetjes. Meerdere keren zeggen dat ik witte benen heb onder een bepaalde rok, en dan na een paar dagen ook nog eens zeggen dat zn ouders dat ook vonden. Dat hij 1 keer zo'n opmerking maakt oke maar dan drie keer en ook zn ouders erbij betrekken vond ik wel een beetje bijzonder. Toen we laatst samen boodschappen deden noemde hij me langzaam en was hij echt geïrriteerd over mijn tempo. Ook moet hij "wennen aan" mijn looproute in de supermarkt. Toen we pas een weekendje weg waren en ik vroeg of hij even bij me kwam liggen in de camper (ik heb een dochter met een eetstoornis met een bmi van 13 en ik had even behoefte aan troost en nabijheid) was hij opeens heel stil. Normaal zeggen we altijd lieve dingen tegen elkaar en opeens zei hij dat hij niet meer wist wat hij moest zeggen en zei hij dat wij nooit normaal communiceren en dat dat aan mij lag. Terwijl ik hem alles vertel maar soms klap ik heel even dicht en omdat hij regelmatig zegt dat ik/de relatie veel tijd kost en dat hij het zo druk heeft wil ik hem niet te veel belasten.
Paar weken terug waren we een weekendje bij vrienden van hem geweest en toen moesten we in de avond nog ergens op visite en ik zei toen van je mag wel gezellig bij mij douchen hoor. Ik bedoelde dit lief en was me van geen kwaad bewust en toen een paar uur nadat ik dat zei begon hij me opeens heel hatelijk na te praten hoe ik dat zei over het douchen en dat hij vindt dat ik hem na het weekend moeilijk kan loslaten. Ik was me van geen kwaad bewust omdat ik het alleen maar leuk en gezellig bedoelde van dat douchen.
Ik heb momenteel een burn out door de stress rondom mijn zieke dochter en ik had toen op een avond opeens geen energie meer om te douchen op de camping en daar heen te lopen en alles. Hij keek toen heel raar en ik vroeg vind je het raar dat ik niet meer de puf heb om te douchen? Toen zei hij ja. Zoiets is ook pijnlijk.
Ook vond hij mij opeens kattig toen ik pas geleden een drankje ophad en wat grapjes maakte met vrienden. Ik ben echt nog nooit van mn leven kattig genoemd en ik was gewoon alleen maar een beetje jolig.
Sorry voor het onsamenhangende verhaal maar deze dingen komen voor mij dan helemaal onverwacht en uit het niets. Ook regelmatig de opmerkingen dat ik tijd ik beslag neemt, ook al is het vaak als geintje, gaan een beetje pijn doen. Zijn we op de camping en wil ik bijvoorbeeld meelopen als hij de chemisch toilet gaat legen dan moet ik me eigenlijk verantwoorden als ik mee wil lopen omdat hij dan ook wel alleen wil. Maar ik wilde dan bijvoorbeeld mee omdat ik dan gelijk naar de wc moest. Het lijkt soms in de relatie alsof ik me moet verantwoorden als ik graag tijd met elkaar doorbreng. Hij is meestal super lief maar kan soms ook echt bot doen en dan noemt hij mij heel gevoelig of zegt hij dat ik het verkeerd opvat en dat hij alleen maar het beste met me voor heeft. Het lijkt ook alsof hij controlerender wordt. Ik weet ik ben soms wat van het uitstellen en daar zegt hij dan wat van. Of gaat hij controleren of ik mn rijbewijs wel bij me heb. Ik ben 40 jaar dus het is ook mn eigen verantwoordelijkheid.
Dit zijn allemaal kleine dingetjes maar ik ga merken dat ik bang begin te worden om dingen fout te doen. Stel ik mij aan?
Ik zou heel goed wat meningen en adviezen kunnen gebruiken over mijn relatie. We zijn beiden 40 jaar, 9 maanden samen en slapen in het weekend twee nachten samen en zien elkaar twee doordeweekse avonden iets van 2,5 uur. Wonen op kwartier rijden met de auto bij elkaar vandaan. Ik heb een dochter en hij heeft geen kinderen.
Mijn vriend is heel lief en goed voor mij, doet veel voor me en heeft veel voor me over. Dit is trouwens geheel wederzijds. Alleen zijn er wat dingen die me wel soms een beetje pijn doen. Hij zegt al van het begin af aan, soms grappend maar ook echt wel serieus, dat de relatie en ik hem veel tijd kosten. Ik geef hem trouwens alle tijd en ruimte voor hobby's en zijn eigen dingen maar ik ben ook wel graag samen maar dat lijkt me ook wel logisch in een relatie?
Het lijkt alsof hij zich de laatste maanden wat meer en vaker zich aan mij gaat irriteren. Gewoon de kleine dingetjes. Meerdere keren zeggen dat ik witte benen heb onder een bepaalde rok, en dan na een paar dagen ook nog eens zeggen dat zn ouders dat ook vonden. Dat hij 1 keer zo'n opmerking maakt oke maar dan drie keer en ook zn ouders erbij betrekken vond ik wel een beetje bijzonder. Toen we laatst samen boodschappen deden noemde hij me langzaam en was hij echt geïrriteerd over mijn tempo. Ook moet hij "wennen aan" mijn looproute in de supermarkt. Toen we pas een weekendje weg waren en ik vroeg of hij even bij me kwam liggen in de camper (ik heb een dochter met een eetstoornis met een bmi van 13 en ik had even behoefte aan troost en nabijheid) was hij opeens heel stil. Normaal zeggen we altijd lieve dingen tegen elkaar en opeens zei hij dat hij niet meer wist wat hij moest zeggen en zei hij dat wij nooit normaal communiceren en dat dat aan mij lag. Terwijl ik hem alles vertel maar soms klap ik heel even dicht en omdat hij regelmatig zegt dat ik/de relatie veel tijd kost en dat hij het zo druk heeft wil ik hem niet te veel belasten.
Paar weken terug waren we een weekendje bij vrienden van hem geweest en toen moesten we in de avond nog ergens op visite en ik zei toen van je mag wel gezellig bij mij douchen hoor. Ik bedoelde dit lief en was me van geen kwaad bewust en toen een paar uur nadat ik dat zei begon hij me opeens heel hatelijk na te praten hoe ik dat zei over het douchen en dat hij vindt dat ik hem na het weekend moeilijk kan loslaten. Ik was me van geen kwaad bewust omdat ik het alleen maar leuk en gezellig bedoelde van dat douchen.
Ik heb momenteel een burn out door de stress rondom mijn zieke dochter en ik had toen op een avond opeens geen energie meer om te douchen op de camping en daar heen te lopen en alles. Hij keek toen heel raar en ik vroeg vind je het raar dat ik niet meer de puf heb om te douchen? Toen zei hij ja. Zoiets is ook pijnlijk.
Ook vond hij mij opeens kattig toen ik pas geleden een drankje ophad en wat grapjes maakte met vrienden. Ik ben echt nog nooit van mn leven kattig genoemd en ik was gewoon alleen maar een beetje jolig.
Sorry voor het onsamenhangende verhaal maar deze dingen komen voor mij dan helemaal onverwacht en uit het niets. Ook regelmatig de opmerkingen dat ik tijd ik beslag neemt, ook al is het vaak als geintje, gaan een beetje pijn doen. Zijn we op de camping en wil ik bijvoorbeeld meelopen als hij de chemisch toilet gaat legen dan moet ik me eigenlijk verantwoorden als ik mee wil lopen omdat hij dan ook wel alleen wil. Maar ik wilde dan bijvoorbeeld mee omdat ik dan gelijk naar de wc moest. Het lijkt soms in de relatie alsof ik me moet verantwoorden als ik graag tijd met elkaar doorbreng. Hij is meestal super lief maar kan soms ook echt bot doen en dan noemt hij mij heel gevoelig of zegt hij dat ik het verkeerd opvat en dat hij alleen maar het beste met me voor heeft. Het lijkt ook alsof hij controlerender wordt. Ik weet ik ben soms wat van het uitstellen en daar zegt hij dan wat van. Of gaat hij controleren of ik mn rijbewijs wel bij me heb. Ik ben 40 jaar dus het is ook mn eigen verantwoordelijkheid.
Dit zijn allemaal kleine dingetjes maar ik ga merken dat ik bang begin te worden om dingen fout te doen. Stel ik mij aan?
maandag 1 juni 2026 om 19:16
Hij is niet super lief. Hij zegt allemaal gemene dingen. Zou jij zulke opmerkingen maken tegen iemand waar je van houdt?
Ik klink misschien wat bot als ik dit zeg, maar ik denk oprecht dat je burnout een stuk beter te verdragen is en het herstel beter zal gaan, als je niet ook nog bij deze hork nog op je tenen hoeft te lopen. In een veilige relatie kan je ontspannen en kwetsbaar zijn. Dit klinkt als alles behalve dat.
Ik klink misschien wat bot als ik dit zeg, maar ik denk oprecht dat je burnout een stuk beter te verdragen is en het herstel beter zal gaan, als je niet ook nog bij deze hork nog op je tenen hoeft te lopen. In een veilige relatie kan je ontspannen en kwetsbaar zijn. Dit klinkt als alles behalve dat.
maandag 1 juni 2026 om 19:17
Ik lees best wel wat rode vlaggen. Veel ligt aan jou, je bent bijvoorbeeld gevoelig en je vat dingen verkeerd op. En hij dan?
Je mag best wel op je intuïtie vertrouwen, als je het gevoel hebt dat ie je steeds meer controleert, dan is dat zo.
Raar ook dat ie checkt of je je rijbewijs bij je hebt, je bent toch geen 18?
Ik heb het gevoel dat dit geen leuke en lieve man is, maar dat jij je gaat vasthouden aan de momenten dat ie wél lief is. En dan gaat heel lastig zijn om eruit te stappen.....
Je mag best wel op je intuïtie vertrouwen, als je het gevoel hebt dat ie je steeds meer controleert, dan is dat zo.
Raar ook dat ie checkt of je je rijbewijs bij je hebt, je bent toch geen 18?
Ik heb het gevoel dat dit geen leuke en lieve man is, maar dat jij je gaat vasthouden aan de momenten dat ie wél lief is. En dan gaat heel lastig zijn om eruit te stappen.....
maandag 1 juni 2026 om 19:26
Pfff, er zullen best ook leuke dingen aan hem zijn hoor, anders ben je niet bij hem. Maarrr.....het lullige is: die vallen altijd in het niet bij de kut-acties. En daar zijn er best wat van. Het rotte daaraan is, is dat je nooit écht op hem kunt bouwen, omdat je nooit weet wanneer je 'lieve Piet' krijgt en wanneer 'lullige Piet'. Als hij altijd lullig was, wist je het wel. Dan had je het al gelijk uitgemaakt. Maar juist die onzekerheid maakt het lastig, want soms is hij toch wel heel lief.
Maar weet je, het maakt niet uit of hij soms wel heel lief is. Als hij niet in de basis ALTIJD heel lief is (en ja, je kunt heel lief zijn en tegelijkertijd grenzen aangeven of je dag niet hebben), heb je er niks aan. Je kunt er niet op vertrouwen.
Lang verhaal kort: je bent beter af zonder deze man.
Maar weet je, het maakt niet uit of hij soms wel heel lief is. Als hij niet in de basis ALTIJD heel lief is (en ja, je kunt heel lief zijn en tegelijkertijd grenzen aangeven of je dag niet hebben), heb je er niks aan. Je kunt er niet op vertrouwen.
Lang verhaal kort: je bent beter af zonder deze man.
maandag 1 juni 2026 om 19:45
Uit de OP: 'mijn vriend is heel lief en goed voor mij'.
Gaat verder met vijfhonderd voorbeelden waaruit blijkt dat het een absolute manipulatieve lul op pootjes is....
Jeetje zeg! Hij is dus helemaal niet lief. Het is een lompe boerenhufter. Hij zegt meermaals dat jij/de relatie zoveel tijd kost. Verzint creatieve manieren om je subtiel te beledigen en je klein te maken. Betrekt daar zelfs anderen bij (zijn ouders in dit geval). Vergis je niet: dit zijn zeer bewuste strategieën. Dit is NIET het gedrag van iemand die het eigenlijk allemaal niet zo lomp bedoelt. Neenee. Dit is bewust, strategisch gedrag om jou klein te maken/krijgen/houden. Om je te laten twijfelen aan jezelf. Om te zorgen dat jij, zelfs zonder al te veel woorden, de schuld op je gaat nemen. Want alles ligt aan jou. Dat zal blijven. Dat ga je uiteindelijk ook geloven, als dat al niet zo is.
Je bent gevallen voor iemand die inmiddels volop bezig is met jou zijn ware gezicht te laten zien.
Nee, je stelt je niet aan. Dit klopt niet, en dat weet jij ook. Maar hem erop aanspreken is al moeilijk op zich. Want hij zal het heel makkelijk omdraaien. Het is jouw schuld. Je ziet het verkeerd. Je snapt het niet. Je bent veel te gevoelig. Dat vinden zijn ouders ook....
Ren nu je nog makkelijk van hem af kunt komen. Deze man is slecht nieuws voor jou en je kind.
Gaat verder met vijfhonderd voorbeelden waaruit blijkt dat het een absolute manipulatieve lul op pootjes is....
Jeetje zeg! Hij is dus helemaal niet lief. Het is een lompe boerenhufter. Hij zegt meermaals dat jij/de relatie zoveel tijd kost. Verzint creatieve manieren om je subtiel te beledigen en je klein te maken. Betrekt daar zelfs anderen bij (zijn ouders in dit geval). Vergis je niet: dit zijn zeer bewuste strategieën. Dit is NIET het gedrag van iemand die het eigenlijk allemaal niet zo lomp bedoelt. Neenee. Dit is bewust, strategisch gedrag om jou klein te maken/krijgen/houden. Om je te laten twijfelen aan jezelf. Om te zorgen dat jij, zelfs zonder al te veel woorden, de schuld op je gaat nemen. Want alles ligt aan jou. Dat zal blijven. Dat ga je uiteindelijk ook geloven, als dat al niet zo is.
Je bent gevallen voor iemand die inmiddels volop bezig is met jou zijn ware gezicht te laten zien.
Nee, je stelt je niet aan. Dit klopt niet, en dat weet jij ook. Maar hem erop aanspreken is al moeilijk op zich. Want hij zal het heel makkelijk omdraaien. Het is jouw schuld. Je ziet het verkeerd. Je snapt het niet. Je bent veel te gevoelig. Dat vinden zijn ouders ook....
Ren nu je nog makkelijk van hem af kunt komen. Deze man is slecht nieuws voor jou en je kind.
maandag 1 juni 2026 om 19:46
Zie je zelf niet wat er mis is aan dit stukje?
maandag 1 juni 2026 om 19:47
Uit deze opmerking blijkt dat je óf het heel moeilijk vindt om ruimte in te nemen, óf dat hij je al heeft weten wijs te maken dat je maar geluk hebt met zo'n man die het geduld kan opbrengen voor jouw lastige burnout. Ben je al gebrainwashed?
maandag 1 juni 2026 om 19:54
Plus 100, je stelt je niet aan en hij is een hufter. Ik wil eigenlijk wat anders schrijven...Itsnojoke schreef: ↑01-06-2026 19:45Uit de OP: 'mijn vriend is heel lief en goed voor mij'.
Gaat verder met vijfhonderd voorbeelden waaruit blijkt dat het een absolute manipulatieve lul op pootjes is....
Jeetje zeg! Hij is dus helemaal niet lief. Het is een lompe boerenhufter. Hij zegt meermaals dat jij/de relatie zoveel tijd kost. Verzint creatieve manieren om je subtiel te beledigen en je klein te maken. Betrekt daar zelfs anderen bij (zijn ouders in dit geval). Vergis je niet: dit zijn zeer bewuste strategieën. Dit is NIET het gedrag van iemand die het eigenlijk allemaal niet zo lomp bedoelt. Neenee. Dit is bewust, strategisch gedrag om jou klein te maken/krijgen/houden. Om je te laten twijfelen aan jezelf. Om te zorgen dat jij, zelfs zonder al te veel woorden, de schuld op je gaat nemen. Want alles ligt aan jou. Dat zal blijven. Dat ga je uiteindelijk ook geloven, als dat al niet zo is.
Je bent gevallen voor iemand die inmiddels volop bezig is met jou zijn ware gezicht te laten zien.
Nee, je stelt je niet aan. Dit klopt niet, en dat weet jij ook. Maar hem erop aanspreken is al moeilijk op zich. Want hij zal het heel makkelijk omdraaien. Het is jouw schuld. Je ziet het verkeerd. Je snapt het niet. Je bent veel te gevoelig. Dat vinden zijn ouders ook....
Ren nu je nog makkelijk van hem af kunt komen. Deze man is slecht nieuws voor jou en je kind.
maandag 1 juni 2026 om 19:54
Ik heb gelezen tot 'Sorry' en ben daar toen mee gestopt omdat ik me afvraag waarom jij je zo laat behandelen? Wat een eikel.
Positief is dat je dat stilaan ook begint te beseffen, anders opende je dit topic niet.
Tijd gaat je de kracht geven om je zelfrespect terug te vinden en die vent de deur te wijzen, komt goed.
Positief is dat je dat stilaan ook begint te beseffen, anders opende je dit topic niet.
Tijd gaat je de kracht geven om je zelfrespect terug te vinden en die vent de deur te wijzen, komt goed.
maandag 1 juni 2026 om 19:59
maandag 1 juni 2026 om 20:08
Hij heeft een druk leven, vier lange dagen werk (10 uren per dag) en thuis heeft hij nog wel aardig wat te doen. En omdat hij regelmatig zegt dat hij een heel druk leven heeft wil ik hem niet teveel belasten. Maar hij wordt dan wel weer een soort van boos als ik niet altijd zeg als er iets is. Dat vind ik moeilijk. Want verder ben ik wel gewoon een open boek dacht ik. En hij heeft heel veel goede en lieve kanten en heeft veel voor me over. Misschien ben ik te onzeker en te claimend. Ik was al bezig om hem nog meer tijd voor zichzelf te "geven" en ik ga dat nog meer doen.
maandag 1 juni 2026 om 20:19
Lees jij echt alleen maar een geïrriteerde man?SunShine35 schreef: ↑01-06-2026 20:01Ik weet niet of hij zo’n eikel is, of dat hij zich steeds meer begint te irriteren aan jouw onzekerheid en alles samen willen doen.
maandag 1 juni 2026 om 20:20
Vier lange dagen van 10 uur?? Nou, dat is gewoon een fulltime baan hoor, niks bijzonders. En dan is hij ook nog zo'n geluksvogel dat hij deze tot 4 dagen kan clusteren zodat hij 3 vrije dagen over heeft!Daisy01 schreef: ↑01-06-2026 20:08Hij heeft een druk leven, vier lange dagen werk (10 uren per dag) en thuis heeft hij nog wel aardig wat te doen. En omdat hij regelmatig zegt dat hij een heel druk leven heeft wil ik hem niet teveel belasten. Maar hij wordt dan wel weer een soort van boos als ik niet altijd zeg als er iets is. Dat vind ik moeilijk. Want verder ben ik wel gewoon een open boek dacht ik. En hij heeft heel veel goede en lieve kanten en heeft veel voor me over. Misschien ben ik te onzeker en te claimend. Ik was al bezig om hem nog meer tijd voor zichzelf te "geven" en ik ga dat nog meer doen.
Dit klinkt als een man die héél lang alleen geweest is en zichzelf als middelpunt van de wereld gesteld heeft. Alles daar omheen heeft geluk zich in zijn buurt te mogen bevinden.
Hij zal best leuke kanten hebben, maar dit ga je niet winnen. Je kunt vechten tot je een ons weegt, maar gelijkwaardig zal het nooit worden. Simpelweg omdat hij zichzelf te belangrijk vindt!
maandag 1 juni 2026 om 20:23
Ik zou hem alle tijd van de wereld geven en stoppen met deze relatie. Je hebt al genoeg aan je hoofd met je dochter en jezelf. Een kind met een eetstoornis is de hel, ik spreek uit ervaring. En daar loop je ook al constant op eieren waarschijnlijk. Je vriend zou je moeten steunen ipv je leven nog moeilijker te maken. Kies voor jezelf en stop hiermee!Daisy01 schreef: ↑01-06-2026 20:08Hij heeft een druk leven, vier lange dagen werk (10 uren per dag) en thuis heeft hij nog wel aardig wat te doen. En omdat hij regelmatig zegt dat hij een heel druk leven heeft wil ik hem niet teveel belasten. Maar hij wordt dan wel weer een soort van boos als ik niet altijd zeg als er iets is. Dat vind ik moeilijk. Want verder ben ik wel gewoon een open boek dacht ik. En hij heeft heel veel goede en lieve kanten en heeft veel voor me over. Misschien ben ik te onzeker en te claimend. Ik was al bezig om hem nog meer tijd voor zichzelf te "geven" en ik ga dat nog meer doen.
maandag 1 juni 2026 om 20:26
Hier word ik gewoon verdrietig van.. Dat je dit typt..
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in