Lijf & Lijn alle pijlers

Medisch afvallen, wel of niet doen?

02-06-2026 22:22 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben samen met mijn vrouw die zwanger is veel kilos aangekomen. Nu de kleine al 1 jaar is heb ik als man nog steeds overgewicht 20kg. Ik heb alles geprobeerd maar door te weinig slapen en stress op werk lukt het me niet om af te vallen. Ik zie om mij heen veel reclame over medisch afvallen. Iets met prikjes. Heeft iemand hier ervaring mee?

Doen

Totaal aantal stemmen: 40

Niet aan beginnen (68%)
Wel ervaring mee (33%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring mee maar wèl zelf , ondanks slecht slapen door de overgang, 15 kilo afgevallen.
Heb veel gelezen over afvallen dmv injecties en er is nog te weinig bekend over de lange termijn effecten, dus ik zou er niet aan beginnen.
Bovendien is zo langzamerhand al bekend dat je eigenlijk niet meer kan stoppen met die injecties. (En veel spiermassa verliest)

Ik zou me gaan richten op een voor jou goed uitgebalanceerd voedingspatroon icm een aantal keer per week krachttraining en uiteraard voldoende beweging per dag. Dus geen voorgekauwde weekmenu's maar zèlf je dagelijkse voedingsbudget vullen met de goede macro nutriënten. Daar leer je het meeste van en heb je de rest van je leven profijt van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga eens overleggen met je huisarts ipv reclame voor waar aan te nemen
Alle reacties Link kopieren Quote
De huisarts kan je hier alles over vertellen. Is betrouwbaarder dan de reclames.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bedoelt GLP-1 medicatie?
Nog even los van de mogelijke bijwerkingen. Heb je de gezichten gezien van mensen die het gebruiken? Ik bedank vriendelijk. No geven los van de bijwerkingen, effecten op lange termijn, wat het doet als je stopt met de injecties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je slaapt slecht en hebt stress op je werk. Waarom probeer je dat niet eerst aan te pakken? Want nu ga je symptomen bestrijden ipv de oorzaak.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang je het "iets met prikjes" noemt zou ik er niet aan beginnen.

Lees je in. Weet wat is en wat het met je doet en neem daarna een weloverwogen beslissing samen met je arts.

Hier zou je kunnen beginnen met inlezen: gezondheid/saxenda-ozempic-wegovy-mounj ... ges/502632


en daarna is er ook nog een deel 2: gezondheid/mounjaro-saxenda-ozempic-weg ... ges/513082
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zo geheimzinnig. Er zijn meerdere topics oer GLP-1 medicatie. Wellicht die eens doorlezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
DaniSam schreef:
02-06-2026 22:22
Ik ben samen met mijn vrouw die zwanger is veel kilos aangekomen. Nu de kleine al 1 jaar is ...

En je vrouw is nog steeds zwanger?
Trust me... Nobody cares.
Alle reacties Link kopieren Quote
Interessante poll
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 03-06-2026 11:07
82.61% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt in 1 jaar alles al geprobeerd? Wat heb je dan precies geprobeerd?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Iets met prikjes?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat hebben jullie tot nu toe gedaan om af te vallen.
Weet sowieso dat GLP-1 door een arts moet worden voorgeschreven. Zolang je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet (BMI en deelname aan GLI minimaal een jaar) je de (hoge) kosten zelf moet dragen.

Als jullie nog niet naar een diëtiste zijn geweest dan denk ik dat de huisarts dat eerst adviseert.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heb je allemaal geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
03-06-2026 10:48
Je slaapt slecht en hebt stress op je werk. Waarom probeer je dat niet eerst aan te pakken? Want nu ga je symptomen bestrijden ipv de oorzaak.
Hier ben ik het niet mee eens. Twintig kilo overgewicht is geen symptoom van stress en slecht slapen. Andersom geredeneerd is stress en slecht slapen iets wat afvallen kan bemoeilijken, maar dat is niet hetzelfde. Je redenering klopt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
03-06-2026 11:25
Hier ben ik het niet mee eens. Twintig kilo overgewicht is geen symptoom van stress en slecht slapen. Andersom geredeneerd is stress en slecht slapen iets wat afvallen kan bemoeilijken, maar dat is niet hetzelfde. Je redenering klopt niet.
Bovendien is het aanpakken van stress en slecht slapen misschien nog wel moeilijker dan afvallen.

Ik kan me onder stressvolle omstandigheden wel voorstellen dat injecties een (tijdelijke) optie zijn. Stress en vermoeidheid vergen zoveel van geest en lichaam dat er geen ruimte is om gedisciplineerd af te vallen en je eet- en bewegingspatroon om te gooien. Ik heb verder geen ervaring met injecties maar als je overgewicht een negatieve invloed heeft op je algehele gezondheid kun je het natuurlijk met je arts bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Glp1 medicatie kan ontzettend goed werken maar is niet iets om achteloos aan te beginnen. Overleg met je huisarts en ga je inlezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
03-06-2026 11:25
Hier ben ik het niet mee eens. Twintig kilo overgewicht is geen symptoom van stress en slecht slapen. Andersom geredeneerd is stress en slecht slapen iets wat afvallen kan bemoeilijken, maar dat is niet hetzelfde. Je redenering klopt niet.
Fair. Maar OP heeft het er zelf over dat het daardoor niet lukt. Dus dat lijkt mij dan een goede plek om te beginnen. Want ik kan mij voorstellen dat als je oververmoeid en gestrest bent, dan het veel lastiger is om de juiste keuzes te maken om af te vallen. En dat alles dat al geprobeerd is, misschien wel gaat helpen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
03-06-2026 12:44
Fair. Maar OP heeft het er zelf over dat het daardoor niet lukt. Dus dat lijkt mij dan een goede plek om te beginnen. Want ik kan mij voorstellen dat als je oververmoeid en gestrest bent, dan het veel lastiger is om de juiste keuzes te maken om af te vallen. En dat alles dat al geprobeerd is, misschien wel gaat helpen.
Ik snap je punt. To gooit het inderdaad op dat het daardoor niet lukt, maar To heeft daarin helaas ongelijk. Stress en moeheid verhindert afvallen niet, sterker nog: gezonder eten kan een behoorlijke verbetering van stress, maar vooral nachtrust teweegbrengen. Dus dat het daardoor niet lukt, is gewoon omdat mensen nou eenmaal toch graag iets de schuld willen geven. Iemand met stress kan niet afvallen? Onzin. Iemand met slaapproblemen kan niet afvallen? Onzin. Het is alleen voor veel mensen moeilijk om consequent te blijven in gezond eten en minder eten dan je verbrandt, maar het is veel te kort door de bocht om gewoon simpelweg te zeggen dat het daarom niet lukt. Dat klinkt hard, maar meegaan in smoesjes die To zichzelf wijsmaakt, brengt hem ook niet verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer je over medisch afvallen spreekt dan denk ik aan een afspraak maken bij de huisarts en begeleiding gaan zoeken.

Het belangrijkste is dat je je lijfstijl gaat aanpassen. Minder calorieen eten, meer bewegen, beter eten, beter slapen, stress reductie etc.

Het wondermiddel waardoor de kilo's er blijvend af gaan zonder dat jij er zelf moeite voor moet doen bestaat niet. Kan tijdelijk helpen, maar wanneer je gedrag niet veranderd, zullen de kilo's na het stoppen er waarschijnlijk snel weer aan zitten.

Daarnaast is er geen medicijn wat geen risico's heeft. Kans is soms groot, soms klein, soms minimaal, maar volstrekt risicoloos is het nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
03-06-2026 14:50
Ik snap je punt. To gooit het inderdaad op dat het daardoor niet lukt, maar To heeft daarin helaas ongelijk. Stress en moeheid verhindert afvallen niet, sterker nog: gezonder eten kan een behoorlijke verbetering van stress, maar vooral nachtrust teweegbrengen. Dus dat het daardoor niet lukt, is gewoon omdat mensen nou eenmaal toch graag iets de schuld willen geven. Iemand met stress kan niet afvallen? Onzin. Iemand met slaapproblemen kan niet afvallen? Onzin. Het is alleen voor veel mensen moeilijk om consequent te blijven in gezond eten en minder eten dan je verbrandt, maar het is veel te kort door de bocht om gewoon simpelweg te zeggen dat het daarom niet lukt. Dat klinkt hard, maar meegaan in smoesjes die To zichzelf wijsmaakt, brengt hem ook niet verder.

Helemaal eens met deze post. Slaapproblemen, stress, overgang, er worden altijd allerlei dingen aangevoerd waarom afvallen niet zou lukken.
Maar inderdaad, het meer gaan bewegen en gezonder gaan eten (èn vooral weten wát je eet) zou een heleboel verbetering kunnen gaan geven.
Ben in de overgang (blijvend) 15 kilo afgevallen en heb mezelf een volledig andere levensstijl aangeleerd. Het is een kwestie van dingen structureel veranderen en gaan doen, ook als je geen zin hebt. Dan worden dingen vanzelf een gewoonte.
Alle reacties Link kopieren Quote
DaniSam schreef:
02-06-2026 22:22
Ik heb alles geprobeerd
Kun je hier iets over uitweiden? Want ik denk niet dat dit waar is. De kleine is pas een jaar. Je hebt de overtollige kilo's zoals ik het begrijp nog niet zó ontzettend lang. Wat kun je nou geprobeerd hebben? En dan bedoel ik: consequent geprobeerd hebben?
Want niets helpt inderdaad als je er weer mee stopt.
Maar gezond eten, bewegen, minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt; daar valt een gezond lichaam mee af. Dat werkt. Maar wel zolang je het doet.
Dus, hoe consequent ben je in je pogingen, en waar is je 'ik heb alles geprobeerd' op gebaseerd? Want (ook weer hard, I know) de meeste mensen die zeggen 'ik heb alles geprobeerd' bedoelen eigenlijk 'ik heb niets langer dan acht dagen volgehouden'.
Alle reacties Link kopieren Quote
GLP1 medicatie (ozempic, wegovy, mounjaro) kan goed helpen. Je hebt gewoon veel minder trek. Het kan een goede boost zijn.
Echter...het is geen wondermiddel. Het is daarnaast erg belangrijk dat je gezond eet en beweegt. Maar medicatie kan het effect daarvan wel versnellen.
En vergeet ook de bijwerkingen niet. Je kan echt misselijk zijn de eerste tijd.

Voor mij heeft Ozempic goed geholpen. Ik wilde een paar kilo kwijt die ik er met regelmayig bewegen en gezond eten echt niet meer afkreeg. Ik heb de dosis zo laag mogelijk gehouden en ben blijvend 5 kg afgevallen. En toen ik een paar kilo lichter was voelde ik mij gezonder...en wilde ik dat zo houden...ik ben gestopt met alcohol, let op mijn eten en beweeg meer. Ozempic slik ik niet meer.
Uiteindelijk was medicatie voor mij de 'driver'naar een meer gezonde leefstijl, en daardoor een beter figuur en meer energie.

Als je echt geinteresseerd bent is stap 1 wel naar de dokter gaan. Die kan je meer vertellen. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
zomerkoninkje schreef:
03-06-2026 16:15
Voor mij heeft Ozempic goed geholpen. Ik wilde een paar kilo kwijt die ik er met regelmayig bewegen en gezond eten echt niet meer afkreeg. Ik heb de dosis zo laag mogelijk gehouden en ben blijvend 5 kg afgevallen. En toen ik een paar kilo lichter was voelde ik mij gezonder...en wilde ik dat zo houden...ik ben gestopt met alcohol, let op mijn eten en beweeg meer. Ozempic slik ik niet meer.
Uiteindelijk was medicatie voor mij de 'driver'naar een meer gezonde leefstijl, en daardoor een beter figuur en meer energie.
Ozempic slikken? Er is toch geen pil variant? Dacht dat het alleen via injectie kon?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven