Ziek en ontslag bij bedrijfseconomische omstandigheden
dinsdag 2 juni 2026 om 14:47
Hoi,
Ik werk momenteel voor mijn vader, maar zijn bedrijf verkeert in financiele problemen waardoor hij mij mogelijk niet meer in dienst kan houden.
Daarnaast is bij mij sprake van beperkte belastbaarheid vanwege een beperking, waardoor ik op dit moment niet mijn volledige contracturen kan werken. Ik ben op dit moment niet ziekgemeld.
Mijn vader kan mij niet 2 jaar lang doorbetalen bij ziekte vanwege de financiele situatie van het bedrijf. Hij biedt mij daarom ook een vaststellingsovereenkomst waarbij ik uit dienst zou gaan.
De VSO heb ik al laten nakijken door mijn rechtsbijstand en ik zou dan mijn ww behouden, maar dan kan ik mij niet ziekmelden.
Mijn vader is van mijn mening dat ik mij daarna prima tijdens de WW ziek kan melden zonder risico's. Hij vind dit de beste route voor mij.
Zowel het uwv en mijn rechtsbijstand raden dit af omdat dit in mijn nadeel kan werken. En raden mij aan om mij nu ziek te melden.
Daarnaast heeft het UWV aangegeven dat een ontslagvergunning wegens bedrijfseconomische omstandigheden mogelijk een alternatief kan zijn.
Het is een lastige situatie waar ik niet mijn vader op verdere kosten wil jagen, maar dat gaat wel mogelijk ten koste van mijn gezondheid.
Heeft iemand ervaring met een situatie met ziekmelden en dan ontslag via bedrijfseconomische omstandigheden? Hoe ziet het ontslagproces er dan uit?
Weet iemand wat er zou gebeuren als ik de VSO accepteer, de ww in ga en mij daarna als nog ziekmeld? Mijn vermoeden is wel dat ik dan een hoop uit te leggen heb aan het uwv als ze gaan vragen waarom ik nu opeens ziek ben.
Ik werk momenteel voor mijn vader, maar zijn bedrijf verkeert in financiele problemen waardoor hij mij mogelijk niet meer in dienst kan houden.
Daarnaast is bij mij sprake van beperkte belastbaarheid vanwege een beperking, waardoor ik op dit moment niet mijn volledige contracturen kan werken. Ik ben op dit moment niet ziekgemeld.
Mijn vader kan mij niet 2 jaar lang doorbetalen bij ziekte vanwege de financiele situatie van het bedrijf. Hij biedt mij daarom ook een vaststellingsovereenkomst waarbij ik uit dienst zou gaan.
De VSO heb ik al laten nakijken door mijn rechtsbijstand en ik zou dan mijn ww behouden, maar dan kan ik mij niet ziekmelden.
Mijn vader is van mijn mening dat ik mij daarna prima tijdens de WW ziek kan melden zonder risico's. Hij vind dit de beste route voor mij.
Zowel het uwv en mijn rechtsbijstand raden dit af omdat dit in mijn nadeel kan werken. En raden mij aan om mij nu ziek te melden.
Daarnaast heeft het UWV aangegeven dat een ontslagvergunning wegens bedrijfseconomische omstandigheden mogelijk een alternatief kan zijn.
Het is een lastige situatie waar ik niet mijn vader op verdere kosten wil jagen, maar dat gaat wel mogelijk ten koste van mijn gezondheid.
Heeft iemand ervaring met een situatie met ziekmelden en dan ontslag via bedrijfseconomische omstandigheden? Hoe ziet het ontslagproces er dan uit?
Weet iemand wat er zou gebeuren als ik de VSO accepteer, de ww in ga en mij daarna als nog ziekmeld? Mijn vermoeden is wel dat ik dan een hoop uit te leggen heb aan het uwv als ze gaan vragen waarom ik nu opeens ziek ben.
woensdag 3 juni 2026 om 10:33
Lastige situatie voor je.
Als jij je binnen 4 weken na ontslag ziek meldt, kan het UWV de oude werkgever als risicodrager zien. Ze kloppen dan dus mogelijk alsnog bij jouw vader aan.
Je vader kan een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Als jij je pas daarna ziek meldt dan mag je ontslagen worden om bedrijfseconomische redenen. Uiteraard mits UWV de ontslagreden goed keurt. Wellicht dat je rechtsbijstand je precies kan vertellen hoe dit zit.
Laat je goed informeren dus een arbeidsjurist.
Als jij je binnen 4 weken na ontslag ziek meldt, kan het UWV de oude werkgever als risicodrager zien. Ze kloppen dan dus mogelijk alsnog bij jouw vader aan.
Je vader kan een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Als jij je pas daarna ziek meldt dan mag je ontslagen worden om bedrijfseconomische redenen. Uiteraard mits UWV de ontslagreden goed keurt. Wellicht dat je rechtsbijstand je precies kan vertellen hoe dit zit.
Laat je goed informeren dus een arbeidsjurist.
woensdag 3 juni 2026 om 10:43
Er is nu al sprake van een beperking en eigenlijk nu al sprake van een ziekmelding. Heb je ook nu al medische behandeling of diagnoses gehad?
Als je nu uit dienst gaat en over enige tijd je ziek gaat melden dan gaat de arts van het UWV natuurlijk wel je medisch dossier bekijken en komt er dan achter dat je wellicht al reeds eerder bij artsen bent geweest en hebt aangegeven dat werken niet of niet goed lukt. Dan heb je echt wel een probleem.
Ontslag voor een zieke werknemer aanvragen wegens bedrijfseconomische reden kan niet, behalve bij totale bedrijfsbeëindiging. En dat is dus echt dat je vader totaal en volledig moet stoppen. In alle andere gevallen is er sprake van een niet ontvankelijk (dus weigeren van de aanvraag) aanvraag.
Als je nu uit dienst gaat en over enige tijd je ziek gaat melden dan gaat de arts van het UWV natuurlijk wel je medisch dossier bekijken en komt er dan achter dat je wellicht al reeds eerder bij artsen bent geweest en hebt aangegeven dat werken niet of niet goed lukt. Dan heb je echt wel een probleem.
Ontslag voor een zieke werknemer aanvragen wegens bedrijfseconomische reden kan niet, behalve bij totale bedrijfsbeëindiging. En dat is dus echt dat je vader totaal en volledig moet stoppen. In alle andere gevallen is er sprake van een niet ontvankelijk (dus weigeren van de aanvraag) aanvraag.
woensdag 3 juni 2026 om 10:56
Phlox24 schreef: ↑03-06-2026 10:33Lastige situatie voor je.
Als jij je binnen 4 weken na ontslag ziek meldt, kan het UWV de oude werkgever als risicodrager zien. Ze kloppen dan dus mogelijk alsnog bij jouw vader aan.
Je vader kan een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Als jij je pas daarna ziek meldt dan mag je ontslagen worden om bedrijfseconomische redenen. Uiteraard mits UWV de ontslagreden goed keurt. Wellicht dat je rechtsbijstand je precies kan vertellen hoe dit zit.
Laat je goed informeren dus een arbeidsjurist.
Is dat geen fraude? Of is het aan een werkgever om betaald verlof te mogen geven zodat er geen ziekmelding gedaan hoeft te worden? En dan, wetende dat de werknemer daadwerkelijk ziek/arbeidsbeperkt is een ontslagvergunning aanvragen zonder de arbeidsbeperking te melden?
En dan meldt TO zich na het ontslag alsnog bij het UWV met een ziekmelding en dan vindt het UWV daar helemaal niets van?
Het lijkt mij heel sterk dat dit niet gemeld zou hoeven worden. TO ik zou heel erg uitkijken met frauderen. Ik begrijp dat het ingewikkeld ligt doordat het om familie gaat maar daar hebben jullie zelf bewust voor gekozen. Het is het ondernemersrisico van je vader en er zijn gewoon wetten en regels waar jullie je aan moeten houden. Ga absoluut niet frauderen en daarmee jezelf in financiële problemen brengen. Geef heel duidelijk aan je vader aan dat jullie beiden jullie verantwoordelijkheid moeten nemen en dragen en zorg dat je de juiste keuze maakt als werknemer.
woensdag 3 juni 2026 om 11:01
Ik heb op meerdere sites van ontslag advocaten gelezen dat ziekmelden, nadat ontslag om bedrijfseconomische redenen is aangevraagd geen invloed heeft op het ontslag.
Het gebeurd natuurlijk regelmatig dat werknemers zich ziek melden nadat ze gehoord hebben dat ze om bedrijfseconomische redenen worden ontslagen. Of überhaupt te horen krijgen als hun contract eindigt bijvoorbeeld. Het is geen fraude, het komt vaak voor. Toen ik zelf om bedrijfseconomische redenen werd ontslagen waren er ook collega's die zich gelijk ziek melden. Gewoon omdat ze het niet meer op konden brengen om te werken.
Het gebeurd natuurlijk regelmatig dat werknemers zich ziek melden nadat ze gehoord hebben dat ze om bedrijfseconomische redenen worden ontslagen. Of überhaupt te horen krijgen als hun contract eindigt bijvoorbeeld. Het is geen fraude, het komt vaak voor. Toen ik zelf om bedrijfseconomische redenen werd ontslagen waren er ook collega's die zich gelijk ziek melden. Gewoon omdat ze het niet meer op konden brengen om te werken.
woensdag 3 juni 2026 om 11:07
Ja dat klopt. Daarom vragen werkgevers eerst het ontslag aan bij het UWV door alvast deel A in te dienen en deel B en C later.
Komt de ziekmelding later dan de indieningsdatum van formulier A dan maakt de ziekmelding niet meer uit. Veel werknemers melden zich inderdaad ziek vanwege de ontslagaanvraag. Maar die zijn natuurlijk niet dermate ziek dat ze niet meer kunnen werken. Ze zijn alleen dit werk of deze werkgever spuugzat of ziek door de onzekerheid waar ze mee te maken krijgen. Ze kunnen best bij een andere werkgever wel werken en kunnen voldoen aan de sollicitatieplicht in de WW.
Echter, TO is al ziek en ik vraag mij dus bij haar af of ze wel kan voldoen aan de sollicitatieplicht van de WW. Haar werk (volledig doen) bij haar eigen vader lukt haar nu al niet. Laat staat bij een nieuwe werkgever die wellicht andere eisen heeft en minder rekening kan houden met haar beperkingen.
Komt de ziekmelding later dan de indieningsdatum van formulier A dan maakt de ziekmelding niet meer uit. Veel werknemers melden zich inderdaad ziek vanwege de ontslagaanvraag. Maar die zijn natuurlijk niet dermate ziek dat ze niet meer kunnen werken. Ze zijn alleen dit werk of deze werkgever spuugzat of ziek door de onzekerheid waar ze mee te maken krijgen. Ze kunnen best bij een andere werkgever wel werken en kunnen voldoen aan de sollicitatieplicht in de WW.
Echter, TO is al ziek en ik vraag mij dus bij haar af of ze wel kan voldoen aan de sollicitatieplicht van de WW. Haar werk (volledig doen) bij haar eigen vader lukt haar nu al niet. Laat staat bij een nieuwe werkgever die wellicht andere eisen heeft en minder rekening kan houden met haar beperkingen.
woensdag 3 juni 2026 om 11:12
Phlox24 schreef: ↑03-06-2026 11:01Ik heb op meerdere sites van ontslag advocaten gelezen dat ziekmelden, nadat ontslag om bedrijfseconomische redenen is aangevraagd geen invloed heeft op het ontslag.
Het gebeurd natuurlijk regelmatig dat werknemers zich ziek melden nadat ze gehoord hebben dat ze om bedrijfseconomische redenen worden ontslagen. Of überhaupt te horen krijgen als hun contract eindigt bijvoorbeeld. Het is geen fraude, het komt vaak voor. Toen ik zelf om bedrijfseconomische redenen werd ontslagen waren er ook collega's die zich gelijk ziek melden. Gewoon omdat ze het niet meer op konden brengen om te werken.
Uiteraard. Maar je begrijpt niet dat dit totaal niet de huidige situatie is en het dus niets met mijn vragen te maken heeft? TO ís al arbeidsbeperkt, ze werkt haar contracturen niet en de werkgever is hier dus van op de hoogte. Totaal niet vergelijkbaar dus.
woensdag 3 juni 2026 om 11:16
Dat laatste ben ik met je eens, het klinkt alsof TO niet makkelijk elders aan het werk kan. Ze heeft daar wel extra ondersteuning bij nodig vermoed ik van bijvoorbeeld een werkontwikkelbedrijf. Mogelijk is TO ook echt ziek.
TO heeft zich niet ziek gemeld. Ik kan mij voorstellen dat ze het beste voor haarzelf wil, maar ook voor haar vader. Dat maakt de situatie heel lastig.
TO, is het bedrijf van je vader wel te redden of ligt faillissement serieus op de loer? Zijn er meer werknemers? Ontslag om bedrijfseconomische reden moet goed onderbouwd zijn.
Mijn advies van een goede arbeidsjurist blijft staan.
TO heeft zich niet ziek gemeld. Ik kan mij voorstellen dat ze het beste voor haarzelf wil, maar ook voor haar vader. Dat maakt de situatie heel lastig.
TO, is het bedrijf van je vader wel te redden of ligt faillissement serieus op de loer? Zijn er meer werknemers? Ontslag om bedrijfseconomische reden moet goed onderbouwd zijn.
Mijn advies van een goede arbeidsjurist blijft staan.
woensdag 3 juni 2026 om 12:12
Dank voor jullie reacties.
Op dit moment kan ik door mijn beperking helaas maar 50% van mijn contracturen werken. Dat gaat nu goed, maar zodra ik meer uren ga maken, gaat het eigenlijk mis.
Bij mijn vorige werkgever heb ik ook al twee keer een jaar in de ziektewet gezeten. Er is inmiddels ook een diagnose gesteld die de oorzaak van mijn klachten verklaart.
Daardoor kan ik eigenlijk op dit moment niet voldoen aan de WW verplichting om beschikbaar te zijn voor werk voor mijn volledige contracturen.
Achteraf gezien was het niet slim dat ik mij nooit heb ziekgemeld bij mijn vader.
Er is geen faillissement op komst. Maar dit zou wel gebeuren als hij mij 2 jaar moet doorbetalen voor ziekte.
Hij heeft geen grote schulden maar wil ook geen grotere financiële risico’s nemen. In zijn woorden het geld is op.
Ik ga nog wel even navragen of hij inderdaad van plan is om het hele bedrijf stop te zetten. Op dit moment ben ik de enige werknemer met een vast contract.
Ik snap wel dat mijn vader graag wil dat ik de VSO onderteken en daarna ziekmeld, omdat dat voor hem de makkelijkste oplossing is. Maar ik denk dat ik mezelf daarmee mogelijk een hoop problemen bezorg als het UWV later naar mijn ziekmelding kijkt. Het lijkt me dan lastig uit te leggen, omdat ik met het tekenen van de VSO eigenlijk heb aangegeven dat er niets aan de hand is.
Als ik het zo hoor, lijkt de veiligste en juridisch meest correcte manier om mij vanwege bedrijfseconomische redenen te laten ontslaan en vervolgens ziek uit dienst te gaan.
Op dit moment kan ik door mijn beperking helaas maar 50% van mijn contracturen werken. Dat gaat nu goed, maar zodra ik meer uren ga maken, gaat het eigenlijk mis.
Bij mijn vorige werkgever heb ik ook al twee keer een jaar in de ziektewet gezeten. Er is inmiddels ook een diagnose gesteld die de oorzaak van mijn klachten verklaart.
Daardoor kan ik eigenlijk op dit moment niet voldoen aan de WW verplichting om beschikbaar te zijn voor werk voor mijn volledige contracturen.
Achteraf gezien was het niet slim dat ik mij nooit heb ziekgemeld bij mijn vader.
Er is geen faillissement op komst. Maar dit zou wel gebeuren als hij mij 2 jaar moet doorbetalen voor ziekte.
Hij heeft geen grote schulden maar wil ook geen grotere financiële risico’s nemen. In zijn woorden het geld is op.
Ik ga nog wel even navragen of hij inderdaad van plan is om het hele bedrijf stop te zetten. Op dit moment ben ik de enige werknemer met een vast contract.
Ik snap wel dat mijn vader graag wil dat ik de VSO onderteken en daarna ziekmeld, omdat dat voor hem de makkelijkste oplossing is. Maar ik denk dat ik mezelf daarmee mogelijk een hoop problemen bezorg als het UWV later naar mijn ziekmelding kijkt. Het lijkt me dan lastig uit te leggen, omdat ik met het tekenen van de VSO eigenlijk heb aangegeven dat er niets aan de hand is.
Als ik het zo hoor, lijkt de veiligste en juridisch meest correcte manier om mij vanwege bedrijfseconomische redenen te laten ontslaan en vervolgens ziek uit dienst te gaan.
woensdag 3 juni 2026 om 13:14
woensdag 3 juni 2026 om 13:18
Je verliest je rechten als werknemer uit het oog omdat je werkgever toevallig je vader is. Je moet die twee rollen uit elkaar trekken.Flowerbloempje89 schreef: ↑03-06-2026 12:12Dank voor jullie reacties.
Op dit moment kan ik door mijn beperking helaas maar 50% van mijn contracturen werken. Dat gaat nu goed, maar zodra ik meer uren ga maken, gaat het eigenlijk mis.
Bij mijn vorige werkgever heb ik ook al twee keer een jaar in de ziektewet gezeten. Er is inmiddels ook een diagnose gesteld die de oorzaak van mijn klachten verklaart.
Daardoor kan ik eigenlijk op dit moment niet voldoen aan de WW verplichting om beschikbaar te zijn voor werk voor mijn volledige contracturen.
Achteraf gezien was het niet slim dat ik mij nooit heb ziekgemeld bij mijn vader.
Er is geen faillissement op komst. Maar dit zou wel gebeuren als hij mij 2 jaar moet doorbetalen voor ziekte.
Hij heeft geen grote schulden maar wil ook geen grotere financiële risico’s nemen. In zijn woorden het geld is op.
Ik ga nog wel even navragen of hij inderdaad van plan is om het hele bedrijf stop te zetten. Op dit moment ben ik de enige werknemer met een vast contract.
Ik snap wel dat mijn vader graag wil dat ik de VSO onderteken en daarna ziekmeld, omdat dat voor hem de makkelijkste oplossing is. Maar ik denk dat ik mezelf daarmee mogelijk een hoop problemen bezorg als het UWV later naar mijn ziekmelding kijkt. Het lijkt me dan lastig uit te leggen, omdat ik met het tekenen van de VSO eigenlijk heb aangegeven dat er niets aan de hand is.
Als ik het zo hoor, lijkt de veiligste en juridisch meest correcte manier om mij vanwege bedrijfseconomische redenen te laten ontslaan en vervolgens ziek uit dienst te gaan.
Kun je dat niet? Dan zou dat problemen kunnen opleveren voor je uitkering. Het lijkt er dan namelijk op dat jij en je vader de arbeidsovereenkomst niet invullen zoals dat hoort, bijvoorbeeld met een juiste gezagverhouding. Als die ontbreekt heb je geen recht op werknemersverzekeringen als een ziekte-uitkering of WW. Het is dus in je eigen belang dat je je hier gewoon als werknemer gedraagt, en je rechten laat gelden zoals je dat in elke andere situatie ook zou doen.
woensdag 3 juni 2026 om 14:18
Flowerbloempje89 schreef: ↑03-06-2026 12:12Dank voor jullie reacties.
Op dit moment kan ik door mijn beperking helaas maar 50% van mijn contracturen werken. Dat gaat nu goed, maar zodra ik meer uren ga maken, gaat het eigenlijk mis.
Bij mijn vorige werkgever heb ik ook al twee keer een jaar in de ziektewet gezeten. Er is inmiddels ook een diagnose gesteld die de oorzaak van mijn klachten verklaart.
Daardoor kan ik eigenlijk op dit moment niet voldoen aan de WW verplichting om beschikbaar te zijn voor werk voor mijn volledige contracturen.
Achteraf gezien was het niet slim dat ik mij nooit heb ziekgemeld bij mijn vader.
Er is geen faillissement op komst. Maar dit zou wel gebeuren als hij mij 2 jaar moet doorbetalen voor ziekte.
Hij heeft geen grote schulden maar wil ook geen grotere financiële risico’s nemen. In zijn woorden het geld is op.
Ik ga nog wel even navragen of hij inderdaad van plan is om het hele bedrijf stop te zetten. Op dit moment ben ik de enige werknemer met een vast contract.
Ik snap wel dat mijn vader graag wil dat ik de VSO onderteken en daarna ziekmeld, omdat dat voor hem de makkelijkste oplossing is. Maar ik denk dat ik mezelf daarmee mogelijk een hoop problemen bezorg als het UWV later naar mijn ziekmelding kijkt. Het lijkt me dan lastig uit te leggen, omdat ik met het tekenen van de VSO eigenlijk heb aangegeven dat er niets aan de hand is.
Als ik het zo hoor, lijkt de veiligste en juridisch meest correcte manier om mij vanwege bedrijfseconomische redenen te laten ontslaan en vervolgens ziek uit dienst te gaan.
Serieus? Dat is wat je eruit haalt? Arbeidsongeschiktheid wegens ziekte is gewoon een opzegverbod. De werkgever is verplicht om aan te geven dat dat aan de orde is, op het formulier van het UWV. Dat je niet ziekgemeld staat doet daar helemaal niets aan af.
Er is niets juridisch correct aan het verzwijgen daarvan en aan je daarna pas ziek te melden en niet door te geven dat je al veel langer ziek bent én al die tijd al slechts 50% werkt. Hoe je dat verzint is me best wel een raadsel.
Maar hé, als jij liever je eigen financiële zekerheid op het spel wil zetten en hoopt op de bijstand te kunnen terugvallen ipv open naar je vader te zijn, veel succes.
woensdag 3 juni 2026 om 14:29
Met alle respect, maar jullie hebben er een zooitje van gemaakt. Op het moment dat jij ziek werd, had je meteen ziekgemeld moeten worden. Jouw vader heeft als werkgever verplichtingen, waar hij zich nu niet aan heeft gehouden. Je hebt vast ook geen bedrijfsarts gezien? Er is zeker geen probleemanalyse en geen plan van aanpak?Kortom, wet Poortwachter wordt niet gevolgd.
Ik denk dat het verstandig is voor zowel jou als je vader om juridisch advies in te winnen. Los van elkaar. Want anders komen jullie straks beiden flink in de problemen.
Ik denk dat het verstandig is voor zowel jou als je vader om juridisch advies in te winnen. Los van elkaar. Want anders komen jullie straks beiden flink in de problemen.
woensdag 3 juni 2026 om 20:26
Dit lijkt me slecht werkgeverschap.
Jullie hebben een persoonlijke relatie die botst met de zakelijke relatie.
Hij had je ziek moeten melden. Nu zijn ook alle verplichtingen die horen bij het begeleiden van iemand die ziek is, niet voldaan.
Klinkt als een recept voor problemen, met name voor je vader.
Jullie hebben een persoonlijke relatie die botst met de zakelijke relatie.
Hij had je ziek moeten melden. Nu zijn ook alle verplichtingen die horen bij het begeleiden van iemand die ziek is, niet voldaan.
Klinkt als een recept voor problemen, met name voor je vader.
donderdag 4 juni 2026 om 07:33
donderdag 4 juni 2026 om 16:08
"Mijn vader is van mijn mening dat ik mij daarna prima tijdens de WW ziek kan melden zonder risico's. Hij vind dit de beste route voor mij."
Eh, nee. Dit is de beste route voor hém. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n dilemma. Wat jouw vader aan het doen is, is slecht werkgeverschap én slecht ouderschap. Hij heeft je in dienst genomen, wetende dat je al 2x eerder een jaar in de ziektewet hebt gezeten vanwege klachten waardoor je nu ook verminderd belastbaar bent. Daarmee heeft hij een risico genomen. Het is niet eerlijk als jij vervolgens de consequenties van dat risico gaat dragen. Luister naar het UWV en je rechtsbijstand, niet naar je vader. En eis dat je officieel voor 50% wordt ziek gemeld, per direct.
Eh, nee. Dit is de beste route voor hém. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n dilemma. Wat jouw vader aan het doen is, is slecht werkgeverschap én slecht ouderschap. Hij heeft je in dienst genomen, wetende dat je al 2x eerder een jaar in de ziektewet hebt gezeten vanwege klachten waardoor je nu ook verminderd belastbaar bent. Daarmee heeft hij een risico genomen. Het is niet eerlijk als jij vervolgens de consequenties van dat risico gaat dragen. Luister naar het UWV en je rechtsbijstand, niet naar je vader. En eis dat je officieel voor 50% wordt ziek gemeld, per direct.
donderdag 4 juni 2026 om 16:12
Dat is ook maar de vraag. Als TO zich binnen een bepaalde tijd ziek meldt in de WW kan het zomaar zijn dat de oude werkgever alsnog als risicodrager worden gezien. Met alle gevolgen van dien.
vrijdag 5 juni 2026 om 22:44
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Het was best confronterend om sommige reacties te lezen maar achteraf heeft het me wel geholpen om voor mijzelf te kiezen.
Ik heb mij inmiddels ziekgemeld. Mijn vader is daar niet blij mee, omdat hij nu geen andere keuze meer heeft dan het bedrijf te sluiten. Hij verwijt mij dat hij door mij financieel in de problemen komt en dat ik ondankbaar ben.
Het is een hele nare situatie maar ik heb voor mijn eigen gezondheid gekozen.
Ik heb mij inmiddels ziekgemeld. Mijn vader is daar niet blij mee, omdat hij nu geen andere keuze meer heeft dan het bedrijf te sluiten. Hij verwijt mij dat hij door mij financieel in de problemen komt en dat ik ondankbaar ben.
Het is een hele nare situatie maar ik heb voor mijn eigen gezondheid gekozen.
zaterdag 6 juni 2026 om 09:56
Flowerbloempje89 schreef: ↑05-06-2026 22:44Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Het was best confronterend om sommige reacties te lezen maar achteraf heeft het me wel geholpen om voor mijzelf te kiezen.
Ik heb mij inmiddels ziekgemeld. Mijn vader is daar niet blij mee, omdat hij nu geen andere keuze meer heeft dan het bedrijf te sluiten. Hij verwijt mij dat hij door mij financieel in de problemen komt en dat ik ondankbaar ben.
Het is een hele nare situatie maar ik heb voor mijn eigen gezondheid gekozen.
Begrijpelijk dat het confronterend was, je zit in een bepaalde dynamiek en hebt dan vaak niet door wat daar niet goed aan is. Goed van je dat je het toch hebt laten bezinken en het je geholpen heeft om voor jezelf te kiezen.
Heb je het nog eerst met je vader besproken, voordat je je ziekmeldde? Heb je hem uitgelegd dat er wetten en regels zijn waar jullie je aan moeten houden en jullie niet goed bezig waren? Kon je hem duidelijk maken dat je het heel moeilijk vindt, omdat je hem natuurlijk niet in problemen wil brengen als dochter, maar dat ieder toch zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en dragen? Dus hij zijn ondernemersrisico en goed werkgeverschap en jij jouw werknemerschap (hij komt niet door jou in de financiële problemen hè, onthoud dat goed!).
Dit zijn gewoon echt heel erg nare situaties. Juist door niet meteen de wet te volgen en dus niets met ziekmelding en wet poortwachter te doen is het zoveel moeilijker om het nu wél te doen, nu er meer financiele nood is. Knap dat jij dat wel gedaan hebt, hopelijk komen jullie er samen toch weer uit, als alles wat heeft kunnen bezinken. Laat het en hem nu maar even.
zondag 7 juni 2026 om 15:49
Dat zegt veel over hem. Veel zorgen om zijn bedrijf en financiën en jouw gezondheid lijkt van ondergeschikt belang.Flowerbloempje89 schreef: ↑05-06-2026 22:44Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Het was best confronterend om sommige reacties te lezen maar achteraf heeft het me wel geholpen om voor mijzelf te kiezen.
Ik heb mij inmiddels ziekgemeld. Mijn vader is daar niet blij mee, omdat hij nu geen andere keuze meer heeft dan het bedrijf te sluiten. Hij verwijt mij dat hij door mij financieel in de problemen komt en dat ik ondankbaar ben.
Het is een hele nare situatie maar ik heb voor mijn eigen gezondheid gekozen.
Dat lijkt me als dochter heel ingewikkeld om mee te maken.
zondag 7 juni 2026 om 20:44
Helaas stond mijn vader er niet voor open om nog met mij in gesprek te gaan. Mijn moeder is zich er ook persoonlijk mee gaan bemoeien en staat achter mijn vader. Inmiddels is de situatie geescaleerd tot een familieconflict.
Voor mijn eigen gezondheid heb ik daarom voorlopig het contact stopgezet. Ik hoop dat het hiermee nu ook klaar is zodat ik mij kan focussen op mijn eigen gezondheid.
Voor mijn eigen gezondheid heb ik daarom voorlopig het contact stopgezet. Ik hoop dat het hiermee nu ook klaar is zodat ik mij kan focussen op mijn eigen gezondheid.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in