Minder vlees eten
donderdag 5 maart 2026 om 12:39
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
vrijdag 5 juni 2026 om 12:06
De Bold Bean co die ik hier een maand geleden bejubelde, zijn nu in de aanbieding bij de Appie. Per grote pot 2 euri (i.p.v. 4 euri).
En wie eet er vanavond boterbonen met pesto?
De kidneybeans gaan in taco's of door de salade.
De kikkererwten zijn heel geschikt voor humus.
En wie eet er vanavond boterbonen met pesto?
De kidneybeans gaan in taco's of door de salade.
De kikkererwten zijn heel geschikt voor humus.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
vrijdag 5 juni 2026 om 13:25
Nee juist niet, dat zorgt voor verdere verstedelijking van het plattelandAppletje schreef: ↑05-06-2026 11:58Ca. 60% van het vlees dat hier wordt geproduceerd wordt geëxporteerd. Grofweg is dat dan 60% van de grond die wordt gebruikt voor veeteelt. Veehouderij gebruikt nu ongeveer 33% van het Nederlandse grondoppervlak. Als je niet meer voor de export produceert wordt nog maar 13% gebruikt voor veehouderij. En dan is het nog steeds flink meer dan wat voor woningen wordt gebruikt. En de economische impact is ook niet zo groot. 10 miljard op een BBP van 1400 miljard.
Dus minder produceren voor de export heeft een hoop voordelen.
zaterdag 6 juni 2026 om 20:53
Dan scheelt het voor Nederland en wereldwijd scheelt het niets.Appletje schreef: ↑05-06-2026 11:58Ca. 60% van het vlees dat hier wordt geproduceerd wordt geëxporteerd. Grofweg is dat dan 60% van de grond die wordt gebruikt voor veeteelt. Veehouderij gebruikt nu ongeveer 33% van het Nederlandse grondoppervlak. Als je niet meer voor de export produceert wordt nog maar 13% gebruikt voor veehouderij. En dan is het nog steeds flink meer dan wat voor woningen wordt gebruikt. En de economische impact is ook niet zo groot. 10 miljard op een BBP van 1400 miljard.
Dus minder produceren voor de export heeft een hoop voordelen.
zondag 7 juni 2026 om 07:09
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de hele wereld soortgelijke maatregelen neemt.
Ik lees heel erg vaak dat het helemaal niks uitmaakt als we in Nederland minder vlees gaan eten of andere dingen doen die gunstig zijn voor het klimaat of duurzaamheid, want we zijn immers maar zo'n klein landje. Wat maken onze inspanningen nou uit? Tja, als iedereen zo denkt gebeurt er niks. Gelukkig gebeurt er in heel veel landen wel wat. En als iedereen wel wat doet (minder vlees, minder vliegen, meer duurzame energie, meer fietsen) dragen we allemaal wat bij naar een duurzamere wereld.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 7 juni 2026 om 08:06
In Engeland kun je nu vaak goed vega of vegan eten in een restaurant. Ze vragen altijd, ja altijd, of je allergieën hebt. Die vraag heb ik in Nederland zelden gehoord.
Vegan chili en bonen, curry met tofu of bonen, vegaburgers (falafelburger, nepvlees, paddestoelen of halloumi), hummus, vegan pizza, vegetarische pastagerechten zijn allemaal veel vertegenwoordigd. Vegaworstjes, quorn e.d. worden bij lunchtenten gebruikt.
Ontbijt kan wel beter, want men houdt heel erg van full English in ontbijtplekken en ze denken denk ik dat jam, ei en bonen in tomatensaus wel genoeg opties zijn.
In Tsjechië doen ze vaak ook hun best, al is het daar wel vaker een plak gefrituurde kaas of stuk bloemkool en mist het eiwitstuk.
In Duitsland heb je ook heel progressieve restaurants, in sommige uithoeken is vega eten nog wel lastig, maar drukke plekken lopen wel voorop. In Oostenrijk (en Duitsland) houden ze erg van Spätzle en ik... Niet hehe.
In elk geval zijn de buren ook duidelijk bezig met minder vlees eten.
De Fransen vond ik wat achterlopen paar jaar terug, maar zal ik nog eens beoordelen.
Italië is vega eten redelijk makkelijk maar vegan moeilijker, door alle kaas en room.
Vegan chili en bonen, curry met tofu of bonen, vegaburgers (falafelburger, nepvlees, paddestoelen of halloumi), hummus, vegan pizza, vegetarische pastagerechten zijn allemaal veel vertegenwoordigd. Vegaworstjes, quorn e.d. worden bij lunchtenten gebruikt.
Ontbijt kan wel beter, want men houdt heel erg van full English in ontbijtplekken en ze denken denk ik dat jam, ei en bonen in tomatensaus wel genoeg opties zijn.
In Tsjechië doen ze vaak ook hun best, al is het daar wel vaker een plak gefrituurde kaas of stuk bloemkool en mist het eiwitstuk.
In Duitsland heb je ook heel progressieve restaurants, in sommige uithoeken is vega eten nog wel lastig, maar drukke plekken lopen wel voorop. In Oostenrijk (en Duitsland) houden ze erg van Spätzle en ik... Niet hehe.
In elk geval zijn de buren ook duidelijk bezig met minder vlees eten.
De Fransen vond ik wat achterlopen paar jaar terug, maar zal ik nog eens beoordelen.
Italië is vega eten redelijk makkelijk maar vegan moeilijker, door alle kaas en room.
zondag 7 juni 2026 om 15:50
Anderen mogen best bonen en tofu eten hoor, zolang ik het maar niet hoef te doen.makreel schreef: ↑04-06-2026 16:24Oh nee, maar als jij het niet lust is het een totaal ander verhaal. Dan is de vleesindustrie ineens niet meer zo vervuilend, is het dierenleed beter te overzien en hoeven we ons helemaal geen zorgen meer te maken over de eiwittransitie. Heb je dit al doorgegeven aan de Partij voor de Dieren? Scheelt ze heel veel werk, het heeft geen zin allemaal want Ugli vindt het niet lekker dus we gaan het niet meer doen. Mooie oplossing voor TO ook, die had zich dit hele topic kunnen besparen als ze maar op de hoogte was van jouw voedselvoor- en afkeuren, en van wat jij er goor uit vindt zien.
(Kortom, wat is dat nou voor argument: ik vind het niet lekker dus vegetarisch eten is stom.)
zondag 7 juni 2026 om 21:09
Ja, dat vind ik ook, maar ik las alleen iets over de voordelen van Nederland als Nederland geen vlees meer voor de export produceert. Voor mij hoeft er helemaal geen vlees geproduceerd te worden, maar verder maakt het mij niet of het in Nederland of ver van mijn bed geproduceerd wordt.
Ik zou dat nooit zeggen dat het niets uitmaakt. Elk dier minder dat lijdt is winst. En ik snap ook als ik geen vlees eet dat dat niet de doodsteek is voor de vleesindustrie, maar ik wil gewoon geen dode dieren eten.tonkje schreef: ↑07-06-2026 07:09Ik lees heel erg vaak dat het helemaal niks uitmaakt als we in Nederland minder vlees gaan eten of andere dingen doen die gunstig zijn voor het klimaat of duurzaamheid, want we zijn immers maar zo'n klein landje. Wat maken onze inspanningen nou uit? Tja, als iedereen zo denkt gebeurt er niks. Gelukkig gebeurt er in heel veel landen wel wat. En als iedereen wel wat doet (minder vlees, minder vliegen, meer duurzame energie, meer fietsen) dragen we allemaal wat bij naar een duurzamere wereld.![]()
zondag 7 juni 2026 om 21:43
Ik denk dat minder vleesproductie in Nederland zorgt voor minder stikstof en daarmee kan bijdragen aan het oplossen van de woningnood. Nederland heeft enorm veel vee en is koploper in de wereld met de meeste dieren per vierkante meter.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zondag 7 juni 2026 om 22:52
Nederland heeft ook zo ongeveer de meeste mensen per m2. Minder vee zal leiden tot nog meer verstedelijking waardoor ook het kleine beetje landelijkheid wat we nog hebben verdwijnt. Doe mij maar wat meer vee in de wei dus.
En laten we onze voedselvoorziening ook vooral niet om zeep helpen in deze roerige tijden.
zondag 7 juni 2026 om 23:00
OhMellie schreef: ↑07-06-2026 22:52Nederland heeft ook zo ongeveer de meeste mensen per m2. Minder vee zal leiden tot nog meer verstedelijking waardoor ook het kleine beetje landelijkheid wat we nog hebben verdwijnt. Doe mij maar wat meer vee in de wei dus.
En laten we onze voedselvoorziening ook vooral niet om zeep helpen in deze roerige tijden.
Wat een onzin en populistisch frame. Echt gelul. Het argument was juist dat we voor Nederland veel minder nodig hebben, dus ook met minder zit het met die voedselzekerheid wel goed.
Daarnaast wordt er nu heel veel land gebruikt voor akkerbouw waarop gewassen worden geteeld voor de productie van diervoeding om al dat vee dat het vlees geeft voor het buitenland te voeden. Dus die komen dan ook vrij.
Daar, en op de vrijkomende grasvelden van de veeteelt, kun je vervolgens talloze gewassen telen die je juist dubbel kunt inzetten: voor eten én voor materialen. Van zetmeelhoudende en suikerhoudende gewassen kun je bijvoorbeeld heel goed (naast eten) ook plastics maken. Voor je spullen. En voor bijvoorbeeld drones, mocht dat ooit nodig zijn. Hoef je dat allemaal niet uit het buitenland te halen. Heb je er gelijk niet zo’n last van als er geen olie door de straat van Hormuz komt.
Nederland wordt ontzettend veel weerbaarder als we minder land gebruiken voor koeien, en meer voor gewasteeld. Weerbaarder op voedsel én weerbaarder op grondstoffen voor materialen.
maandag 8 juni 2026 om 16:20
Niet om teen of tander hoor, maar al die varkentjes, kippetjes en kalfjes die worden gefokt voor de vleesindustrie staan heus niet gezellig in de wei hoor. Dus als we daar gewoon mee stoppen doet dat niets af aan jouw gezellige plattelandsgevoel.OhMellie schreef: ↑07-06-2026 22:52Nederland heeft ook zo ongeveer de meeste mensen per m2. Minder vee zal leiden tot nog meer verstedelijking waardoor ook het kleine beetje landelijkheid wat we nog hebben verdwijnt. Doe mij maar wat meer vee in de wei dus.
Graftak!
maandag 8 juni 2026 om 16:43
Hahaha echt heLady*Voldemort schreef: ↑08-06-2026 16:20Niet om teen of tander hoor, maar al die varkentjes, kippetjes en kalfjes die worden gefokt voor de vleesindustrie staan heus niet gezellig in de wei hoor. Dus als we daar gewoon mee stoppen doet dat niets af aan jouw gezellige plattelandsgevoel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in