Vraag het de mods 2025-2026
vrijdag 4 juli 2025 om 09:20
Beste forummers,
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
zondag 7 juni 2026 om 17:45
En dus is 'desinformatie' in dit geval gewoon bullshit.Lady*Voldemort schreef: ↑07-06-2026 17:40Welnee, er is hooguit een beetje gegoogeld op de bekende thuisartspagina's. En dat die geen gewag maken van de uitzonderingen op de regel is volstrekt logisch, maar dat houdt natuurlijk niet in dat die uitzonderingen er niet zijn.
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 7 juni 2026 om 18:27
ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 18:22Jullie punt is duidelijk, we nemen het mee in het volgende overleg.
Ik geloof daar weinig van, van deze dooddoener. Los het op. Het is schandalig hoe jullie hier mee omgaan.
En wat wordt er meegenomen? De situatie van Dansje? Het beleid? Het weinig aanwezig zijn?
zondag 7 juni 2026 om 18:41
En die excuses aan Dansje voor de onterechte ban en de nare bewoordingen in jullie uitleg, o.a. dat haar persoonlijke situatie heel erg vervelend is? Die gaat ze niet krijgen zeker?ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 18:22Jullie punt is duidelijk, we nemen het mee in het volgende overleg.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zondag 7 juni 2026 om 18:52
Fijn, een terugkoppeling zou ik ook waarderen.ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 18:22Jullie punt is duidelijk, we nemen het mee in het volgende overleg.
En OT: wanneer vindt dat overleg plaats?
Ik heb trouwens het idee dat er niet één punt is, maar minimaal drie
1) de ban die gegeven is
2) de te vaak als te lang ervaren afwezigheid van de mods
3) de, ook na aanpassing, … reactie op een forummer die zich kwetsbaar en geraakt toont.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 7 juni 2026 om 18:57
Zeg gewoon sorry, de ban was onterecht en de opmerkingen totaal ongevoelig en misplaatst, we zullen er beter op letten voor de toekomst.
Een overleg? Er is niet eens tijd om iedere dag in te checken voor een anonimisatieverzoek... wanneer willen jullie overleggen dan?
Is dit nou werkelijk iets om over te overleggen? Na alle reacties waarom jullie geen gelijk hadden in dit geval? Kan die ene Mod vandaag daar niet even zelf over beslissen? Beetje autonomie in je werk? Wat een treurigheid zeg...
Een overleg? Er is niet eens tijd om iedere dag in te checken voor een anonimisatieverzoek... wanneer willen jullie overleggen dan?
Is dit nou werkelijk iets om over te overleggen? Na alle reacties waarom jullie geen gelijk hadden in dit geval? Kan die ene Mod vandaag daar niet even zelf over beslissen? Beetje autonomie in je werk? Wat een treurigheid zeg...
zondag 7 juni 2026 om 19:02
zondag 7 juni 2026 om 19:07
Dit mod(s).Lady*Voldemort schreef: ↑07-06-2026 18:54Overleg, laat me niet lachen. Jullie zijn zo dik met mekaar dat de één de ander komt helpen klussen, hoe moeilijk is het dan om samen even te appen hoe hiermee om te gaan. Sorry hoor, maar maak het nou allemaal niet mooier dan het is.
En die heel erg vervelend allemaal opmerking kan mijn inziens niet door de beugel.
Dansjes zoon was bijna dood en nu gehandicapt en jij maakt de opmerking heel erg vervelend allemaal schandalig vind ik het.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
zondag 7 juni 2026 om 19:07
zondag 7 juni 2026 om 19:14
Klopt. Die vijftien overgebleven forummers leer je als nieuwe mod binnen drie kwartier kennen, en ingrijpen hoeft eigenlijk nooit want het gaat meestal over andijvie.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-06-2026 19:07De tijd dat je dit forum en haar forummers een beetje moest kennen en de sfeer moest leren lezen om te zien wat wijsheid was qua ingrijpen, die is wel voorbij, hoor. ( en ook toen had zeker niet elke mod die gave of wijsheid )
zondag 7 juni 2026 om 19:23
feow schreef: ↑07-06-2026 17:32Ik heb nu het idee dat ik op lange tenen ben gaan staan, geen idee waarom jij over beleid begint of jullie functioneren.
Speciaal voor Courage heb ik een rijmelarijtje op de woorden ‘kompas’ en ‘moderators’ losgelaten.
Ik adviseer een kopje thee en een luie stoel erbij.
Kom kompas
Ooit was
Mooi forum
Prime-Time op het journaal omdat het zou verdwijnen
Allemaal forummers en oudforummers die brulden over parels en geen zwijnen
So weinig interesse van u als redder is geen porum.
Maar het is een misvatting
Of een verkeerde inschatting
De vraag naar meer aanwezigheid als kritiek te zien
Er schuilt juist een compliment in en bovendien:
Rare vogel die zou vragen om meer van iets ongewaardeerds
Alleen de geringe hoeveelheid aanwezigheid is iets verkeerds
Tijd is dan misschien per persoon beperkt
Ook aanvulling kan iets zijn wat werkt
Rommel niet te lang aan met te weinig personeel
Saai en ongezellig als resultaat is niet zo veel
zondag 7 juni 2026 om 19:26
Ik denk het niet.Calamitycat schreef: ↑07-06-2026 18:41En die excuses aan Dansje voor de onterechte ban en de nare bewoordingen in jullie uitleg, o.a. dat haar persoonlijke situatie heel erg vervelend is? Die gaat ze niet krijgen zeker?
Daarom voor Dansje:
zondag 7 juni 2026 om 19:30
Met andere woorden : je bent er wel weer klaar mee en nu allemaal koppen dicht ??ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 18:22Jullie punt is duidelijk, we nemen het mee in het volgende overleg.
Zo komt het in ieder geval wel over met zo’n standaard nietszeggend dooddoenertje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 7 juni 2026 om 19:34
Lady*Voldemort schreef: ↑07-06-2026 18:54Overleg, laat me niet lachen. Jullie zijn zo dik met mekaar dat de één de ander komt helpen klussen, hoe moeilijk is het dan om samen even te appen hoe hiermee om te gaan. Sorry hoor, maar maak het nou allemaal niet mooier dan het is.
Exact.
Dinges
zondag 7 juni 2026 om 20:07
En voor de nieuwe mods: andijvie is een topic over een onbenullig onderwerp, vaak van huishoudelijke aard.Lady*Voldemort schreef: ↑07-06-2026 19:14Klopt. Die vijftien overgebleven forummers leer je als nieuwe mod binnen drie kwartier kennen, en ingrijpen hoeft eigenlijk nooit want het gaat meestal over andijvie.
zondag 7 juni 2026 om 20:13
blijfgewoonbianca schreef: ↑07-06-2026 19:30Met andere woorden : je bent er wel weer klaar mee en nu allemaal koppen dicht ??
Zo komt het in ieder geval wel over met zo’n standaard nietszeggend dooddoenertje.
Dat is de bekende 'Ivoren toren" attitude.
Doe je niks aan als simpele forummer.
zondag 7 juni 2026 om 20:15
Dit is echt niet afdoende.ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 18:22Jullie punt is duidelijk, we nemen het mee in het volgende overleg.
Jankerd
zondag 7 juni 2026 om 20:19
zondag 7 juni 2026 om 20:39
Hallodaar schreef: ↑07-06-2026 12:1724 juni 2021 AD.
Intervieuw met een oud Viva moderator.
Quote: "Met mijn werk op het Viva-forum heb ik mijn studie gefinancierd."
Geen idee wanneer deze meneer moderator was. Wellicht tijdens vettere jaren.
Maar dat het nu dus 'liefdewerk oud papier' is, of tegen een schrale onkostenvergoeding, dat gaat er bij mij niet in.
Kortom: moderators mogen wel eens iets meer bezig zijn met de functie die ze aanvaard hebben.
ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 14:44Dit is een quote van een Moderator van voordat wij het overnamen en de overname door Kompas.
Is er een vacature voor moderator op het vivaforum?ModeratorViva schreef: ↑07-06-2026 14:42Als wij zeggen we stoppen ermee is er niemand meer die het over kan nemen (en het forum zo goed kent) waardoor het forum verloren zal gaan en dat willen we niet. We zijn van jullie gaan houden en dit forum dus zomaar opgeven willen we niet.
De conclusie is dat er geen ruimte en tijd is voor een vast rooster. Er wordt nog onderzocht hoe we het team het beste kunnen gaan vergroten.
Ik vraag dit niet om te solliciteren, maar een vacature, of het ontbreken ervan, zou context bieden bij de twee statements van de mods.
En misschien wil iemand anders wel solliciteren.
zondag 7 juni 2026 om 21:08
Als ik het goed begrijp, omdat alleen zij zoveel van ons en van het forum houden dat ze zich voortslepen en uitputten in hun drukke bestaan met ander werk, verbouwingen en kinderen, om het voor ons te laten bestaan. En wij zijn de ondankbare honden.
Als het niet zo treurig was, zou ik er om moeten lachen
zondag 7 juni 2026 om 21:46
Hier op ingaand: ik snap dat Julie druk zijn mods. Maar zie dan af van deze vrijwillige baan, als je er geen tijd voor hebt. Helemaal prima. Ik snap dat je niet iedere vrije minuut hier wil modereren. Kan jij rustig op een avond op de bank zitten en niet met Het forum bezig zijn zonder je schuldig te voelen?
Stop gewoon met dit vrijwilligerswerk als je er geen tijd voor hebt.