Begin okt. lekker weer, in Europa

08-06-2026 19:59 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

begin okt. wil ik samen met een vriendin ong. 9 dagen op vakantie.
Vorig jaar zijn we naar Cala d'Or geweest op Mallorca en dat was superleuk!
Wellicht heb jullie nog aanraders met een beetje hetzelfde idee/vibes als daar?

Belangrijke dingen:
vriendin is slecht ter been en dus wel centraal
geen massatoerisme, hoogbouw
wél gezellige straatjes, restaurantjes, winkeltjes etc.
liefst niet langer dan 4 uur vliegen

Én last but zeker not least, lekker weer! Zon, graadje of 25 enz.

Oja, wij hebben een voorkeur voor een aparthotel (appartement maar wel op basis van logies/ontbijt) dus tips voor specifieke accommodaties ook welkom!

Ik zelf wandel wel graag, routes van zo'n 10 á 12 km. Dus zou fijn zijn als er mooie routes vlak bij het dorp/stadje liggen. Dat vond ik in Cala d'Or minder, eerst moet je hele stukken afleggen langs drukke wegen.

Wij zijn meer zwembadhangers dan strandgangers, strandje vlakbij is wel leuk maar geen noodzaak.

Kortom vrij kleinschalig, wel gezellig en mooie natuur in de buurt :)
Una noche loca
Kreta of Portugal maar het weer blijft een gok. Ik ben op beide bestemmingen ooit geweest in oktober, heerlijk weer, maar dat is niet zeker.
Ik lees mee, ga in dezelfde periode en denk aan Albanie. Maar niks is zeker :-D
KamilleT schreef:
08-06-2026 20:06
Kreta of Portugal maar het weer blijft een gok. Ik ben op beide bestemmingen ooit geweest in oktober, heerlijk weer, maar dat is niet zeker.
Heb je nog specifieke plaatsen?
Una noche loca
Geertruidas schreef:
08-06-2026 20:17
Ik lees mee, ga in dezelfde periode en denk aan Albanie. Maar niks is zeker :-D
Is dat met het weer niet tricky?
Una noche loca
Kroatië!
Bv pula. Ov (bus) is super in Kroatië
Daar vind ik het weer echt te onzeker, Kroatië
Una noche loca
ChicaHolandesa schreef:
08-06-2026 20:28
Heb je nog specifieke plaatsen?
Kreta in ieder geval aan de kant van Chersonissos. De laatste keer zaten we in Rethymnon maar daar was weinig te beleven en het was een eind vanaf de luchthaven. Portugal, de Algarve, maar dat is wel heel lang geleden dat ik er was. Aan concrete tips voor hotels kan ik je dus niet helpen.
Ik ga de 1e week van oktober naar Marbella/Malaga. Mijn vriendin gaat dan elk jaar en tot nu toe altijd mooi weer.
Je kan daar ook meedoen aan de 4-daagse. Kan je ook kiezen voor de 10-15 km per dag.
Dalyan,in Turkije
Vissersdorpje, geen hoogbouw, geen all inclusive
Gezellig toeristisch dorpje, met vriendelijke mensen,niet dat opdringerige van de grote steden.
Ik ging nooit in october,maar in september was t prima.
Je kan met een bootje of met de bus naar t strand, dat meerdere keren bekroond is als mooiste strand van Europa.
Ligt aan de rivier, als je naar de overkant gaat ( pontje of roeiboot)kan je prima wandelen, en daar is ook een grote opgraving waar je lang kunt dwalen.
Maar wij wandelden ook vaak op het strand( van de plek waar de bus aankwam naar de plek waar de bootjes aankomen en dan weer terug dan loop je in t midden stuk op plekken waar bijna niemand is,waan je je op een tropisch eiland.
Al 5 jaar niet geweest, we moeten maar weer eens terug...leuke excursies!
De Canarische eilanden hebben in oktober vrijwel altijd nog mooi weer.
Maar ik weet niet of dat de sfeer heeft die je zoekt. Eventueel La Palma, of het noorden van Tenerife.

Madeira is ook nog een optie. Funchal is een gezellig stadje. Prachtige natuur, weinig stranden.
Tenerife of Lanzarote
Ja ben ooit een keer op La Gomera geweest dat was echt heel leuk ook. Zal eens naar Lanzarote kijken, Tenerife ook al een keer geweest, maar dat is al heeeel lang geleden.
Una noche loca
Maar als zij slecht ter been is en jij wandelt veel en graag hoe wil je dat precies combineren dan? :)
Red_Velvet schreef:
09-06-2026 05:48
Maar als zij slecht ter been is en jij wandelt veel en graag hoe wil je dat precies combineren dan? :)
Je hoeft toch niet alles samen te doen?
Everything is possible for the one who believes.
La Gomera is wel heel anders dan Lanzarote.

Ik vind de omgeving van Gáldar / Agaete (Gran Canaria) mooi en er is best veel te zien en doen en overal op het eiland zijn wandelingen voor jou. Gáldar vond ik charmant als stadje en oorspronkelijk. Je bent er ver van het massatoerisme van de zuidkust. Het is wel rustig, verwacht geen uitgaanscentra en zo. Maar over de kustweg rijd je in een half uur naar Las Palmas (hoofdstad).

Het is er in oktober meestal zo’n 25-28 graden ‘‘s middags.
Ik zou ook naar een van de Canarische eilanden gaan in die tijd, net ff wat warmer dan.
Wij hebben ons prima vermaakt in Playa Blanca Lanzarote maar wij houden wel van een beetje toeristische plaatsen.
ChicaHolandesa schreef:
09-06-2026 05:46
Ja ben ooit een keer op La Gomera geweest dat was echt heel leuk ook. Zal eens naar Lanzarote kijken, Tenerife ook al een keer geweest, maar dat is al heeeel lang geleden.
Als je La Gomera leuk vond, dan zeker ook naar La Palma kijken. Een stuk kleinschaliger en minder toeristisch dan Lanzarote. Al is Lanzarote ook heel mooi (maar anders, de eilanden zijn allemaal heel verschillend).
Portugal.
Porto, mooie stad, strand, centraal. Alles in de buurt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Je moet een beetje geluk hebben maar wij hadden vorig jaar in oktober perfect weer op Corfu . En niet zo ver vliegen .
ah, dit klinkt als een vakantie die ik graag wil.

is cala d'or dan nog een beetje gezellig? ik hoef geen massatoerisme, maar wil wel mensen kijken zeg maar.
Ja Cala d'Or vonden wij echt heel leuk, gezellig, gemoedelijk en ondanks erg toeristisch doet het niet massaal aan!
Una noche loca
Bedankt allemaal!

Wellicht is Paphos op Cypres nog een idee; iemand ervaring?
Una noche loca
Moiren schreef:
09-06-2026 06:29
Je hoeft toch niet alles samen te doen?
Dit, als ik s' ochtends uurtje of 2 ga wandelen is zij ff het dorp in of aan het zwembad of zo. Wij kunnen júist goed samen op vakantie omdat we niet 24/7 dingen samen doen.
Una noche loca
Azoren: mooi (om te wandelen, nee prachtig!) en minder bekend. Qua winkeltjes niet zo heel veel (zelfs niet in de hoofdstad)
Malaga: Villa Guadeloupe, boutique hotel van Nederlandse oorsprong (en aan jouw nick te zien spreek je Spaans, 😉)
Cyprus is niet echt een wandeleiland (denk ik, enkel in Larnaca geweest)
Santorini: het mooiste Griekse eiland vd MZ, beetje duurder, veel winkeltjes in de hoofdstad, in de zomer té druk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven