Slaap baby 5 maanden

09-06-2026 09:37 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en heeft al vanaf de geboorte alle moeite om zelf te gaan slapen. Als ik er niet boven op zit/zat blijft hij wakker tot oververmoeidheid en alle gevolgen van dien ;). We hebben nu een redelijk schema waar we aan proberen te houden en probeer hem regelmatig zelf in slaap te laten vallen. Dit lukt zeker nog niet altijd.

Het schema blijft alleen een beetje lastig. Aangezien hij nu vaak om 6 uur al wakker is. Maar hij om half 9 zijn broer nog twee dagen in de week moet wegbrengen (8.40 dan weer thuis) en ook ophalen (12.40 weer thuis en dan allebei naar bed) is het super lastig om zijn oververmoeidheid binnen te perken te houden. Het na 8.30 lukt nog wel. Maar het na 12.30 is op dit moment lastig. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder zijn de nachten rommelig, heel rommelig. Waar hij eerst om 3 uur kwam en daarna weer door sliep tot 6 a half 7. Is de fles nu al eerder naar 01.00. (Voor deze tijd is het wisselend soms keer speen geven of paar keer soms doorslapen vanaf 7 uur) En vanaf 04.00 komt hij in zijn lichte slaap en is het 100x speen geven, handjes rustig houden (is ingebakerd geweest). Soms dan denk ik kom maar bij me liggen en slapen we tot 6 uur. Een slaapcoach zegt dat ik zo de associaties in stand houd, maar hoe moet ik dit stoppen? Anders is hij om 5 uur klaar wakker.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Misschien gaat hij wel weer slapen als je om 4 uur een fles geeft?
Kan je baby niet in de kinderwagen slapen als je broer weg brengt of haalt?
Loop je een extra rondje ?
Of in de maxi cosi als je met de auto gaat.

Als je baby bij jou wel in bad slaapt vanaf 04:00u zou ik hem gewoon lekker bij je nemen. Gaat erom hoe je de meeste slaap krijgt. Lijkt mij relaxter dan 10x op en neer lopen voor een speen.
kaartje1 schreef:
09-06-2026 09:49
Kan je baby niet in de kinderwagen slapen als je broer weg brengt of haalt?
Loop je een extra rondje ?
Of in de maxi cosi als je met de auto gaat.

Als je baby bij jou wel in bad slaapt vanaf 04:00u zou ik hem gewoon lekker bij je nemen. Gaat erom hoe je de meeste slaap krijgt. Lijkt mij relaxter dan 10x op en neer lopen voor een speen.
Met wegbrengen kan dit zeker alleen met ophalen moet zijn broer ook nog een slaapje doen die komt van de peuterspeelzaal

Ja dat dacht ik dus ook ;)..
Nova schreef:
09-06-2026 09:48
Misschien gaat hij wel weer slapen als je om 4 uur een fles geeft?
Is dit niet te veel? Om 1 een fles en 4 weer?
slaapcoach de deur uit en naar je eigen gevoel luisteren. Als hij bij jullie wel tot 6 uur slaapt, dan is dat de beste oplossing.

Veel baby's hebben de eerste tijd echt de geborgenheid nodig om lekker in slaap te vallen.
Negeer die slaapcoach en ga mee met je baby, hoe rommelig ook. Is nou eenmaal niet anders met een baby.
Loslaten dat baby en broertje tegelijk slapen? Baby kan na brengen broertje ochtendslaapje doen. En dan broer halen (die direct in bed) en baby dan wat later op de middag?
Doe wat goed voelt en fuck de slaapcoach. Luister naar je eigen gevoel en naar wat werkt. Geef je kindje geborgenheid. Dat heeft niets met associaties te maken, maar met een gevoel van veiligheid. Het is toch heerlijk dat je je baby dat kunt bieden?
Star⁴ schreef:
09-06-2026 10:04
Negeer die slaapcoach en ga mee met je baby, hoe rommelig ook. Is nou eenmaal niet anders met een baby.
dit inderdaad.

die van mij was ook echt kampioen slecht slapen, en is tot hij 1,5 jaar ofzo was nooit zelf in slaap gevallen, maar altijd aan de borst of wiegend in onze armen. Opeens wilde hij dat niet meer en sinds die tijd valt hij altijd zelf in slaap in zn bedje. Tot 15 maanden kwam hij ook nog 3 keer per nacht om te drinken. Misschien niet noodzakelijk, maar hij had wel behoefte aan nabijheid dus die gaven we. Hij heeft ook heel wat nachten naast me geslapen gewoon om te zorgen dat iedereen het meeste slaap kreeg. Best zwaar voor ons, maar volgens mij is wel heel natuurlijk baby gedrag, dus ik ging er maar gewoon in mee ( in tegenstelling tot wat het consultatiebureau aanraadde, maar laten huilen ging er bij mij echt niet in). Op dit moment is het een supergoede slaper, die tenzij ziek altijd lekker doorslaapt.
ik zou overdag kijken of hij in de wandelwagen kan slapen (gewoon op de gang laten staan zodat hij lekker door kan slapen).
Ik volgde de Instagrampagina liefdevaneenmoeder.
Heel fijn vond ik dat. Als ik dacht dat ik iets fout deed (onze dochter sliep na 22 maanden pas 'door'), kwam er altijd wel een post voorbij waar ik juist veel troost en herkenning uit haalde.
Als hij 18 is valt hij zelf in slaap en slaapt hij ook wel door.

Met 2 kleine kinderen is het gewoon bikkelen en ik zou doen wat werkt. Het kost je alleen maar extra energie om hem iets te willen laten doen waar hij overduidelijk nog niet aan toe is. Ik zou gewoon doen wat jullie als gezin het meeste slaap geeft.
Iris2391 schreef:
09-06-2026 09:51
Is dit niet te veel? Om 1 een fles en 4 weer?
Volgens onze kinderarts kan een baby goed zelf reguleren wat hij nodig heeft.
Wie weet drinkt je baby dan overdag minder.

En wat betreft het slapen: inderdaad proberen in de kinderwagen te laten slapen als je zijn broertje op gaat halen.
Dat tegelijk laten slapen ga je toch niet volhouden.

Je maakt het jezelf makkelijker als je de schema´s los laat. Vaak komt er vanzelf een routine als je kindje wat ouder is.
Laat het los, inderdaad lekker in de kinderwagen slapen, dan maar niet tegelijk met broertje (ik snap dat dat echt heel fijn is als dat lukt, maar is toch niet vol te houden en broertje gaat ook niet altijd ‘s middags blijven slapen). En lekker bij jullie slapen ‘s nachts als dat werkt (wel veilig!)

Als ik iets geleerd heb met drie kinderen is het wel dat het al dan niet goed slapen van je baby echt nul komma niks te maken heeft met hoe braaf je schema’tjes volgt, hoe goed je ‘opvoedt’ en alle andere onzin er omheen. Het ene kind slaapt goed en makkelijk, het andere niet. Natuurlijk kun je letten op rust, structuur, etc. Maar kinderen laten zich niet dwingen. Go with the flow levert iedereen het meeste slaap op, en de minste stress. Mijn inmiddels bijna driejarige slaapt nog steeds niet door, terwijl mijn oudste twee kinderen voorbeeldige slapers waren en binnen een halfjaar structureel doorsliepen. Zelfde ouders, zelfde opvoeding, ander kind. Lekker loslaten, het komt vanzelf.
Als hij om 4u zovaak komt, heeft hij toch gewoon honger? Zou daar niet te moeilijk over doen, hup, voeding erin en verder slapen. Als dat lukt heb je wellicht alweer een heel ander ritme en past het beter
Ik vind dat sommige maar vreemde antwoorden geven. Met 5 maanden hoeft het niet meer zo rommelig te zijn als in het begin. Ik werk zelf heel veel met jonge gezinnen en babies en zou de baby zeker niet bij mij in bed nemen. Niet omdat het verkeerd is maar omdat het later lastiger is om het af te wennen.
Bij het gezin waar ik nu ben, hebben ze een donkere kamer, slaapzak waar bij de mouwen ook dichtzijn, ruis, en soms zachte muziek. Iedere 3 uur een fles, bij 5 maanden zijn ze begonnen met slaaptraining en het werkt heel goed. Als de baby een keer doorslaapt bij de slaap circle van 45 minuten, wordt het eigenlijk steeds gemakkelijker.
raccoon schreef:
09-06-2026 15:06
Ik vind dat sommige maar vreemde antwoorden geven. Met 5 maanden hoeft het niet meer zo rommelig te zijn als in het begin. Ik werk zelf heel veel met jonge gezinnen en babies en zou de baby zeker niet bij mij in bed nemen. Niet omdat het verkeerd is maar omdat het later lastiger is om het af te wennen.
Bij het gezin waar ik nu ben, hebben ze een donkere kamer, slaapzak waar bij de mouwen ook dichtzijn, ruis, en soms zachte muziek. Iedere 3 uur een fles, bij 5 maanden zijn ze begonnen met slaaptraining en het werkt heel goed. Als de baby een keer doorslaapt bij de slaap circle van 45 minuten, wordt het eigenlijk steeds gemakkelijker.
En wat is de slaaptraining bij dit gezin, wat moeten ze doen ?
Ongeveer 2 uur wake window, maar dit is bij iedere baby misschien een beetje verschillend. Kamer donker, ruis aan, muziekje: baby tegen je aanhouden en in bed leggen, 3 minuten laten huilen daarna zachtjes tikken met hand aan borst of rug, daarna 5 minuten, 10 minuten. De eerste week kan het wellicht veel huilen maar na een week zie je echt verschil, soms eerder. Dit bij ieder dutje doen, ook nachts. (niet in de kamer van de baby blijven als je de baby in zijn bedje hebt gelegd maar buiten de kamer wachten). Bij alle gezinnen waar ze dit deden werkte het. Sommige gezinnen willen dit niet en doen contact naps, maar ik zelf voor de eerste kiezen. Het is niet zielig en de baby krijgt geborgenheid, de baby slaapt beter en rustiger. Ook voor de ouders is het beter, een huilend kind dat niet slapen kan is pas zielig en werkt door op het hele gezin.
raccoon wijzigde dit bericht op 09-06-2026 17:24
22.37% gewijzigd
raccoon schreef:
als je op een natuurlijke manier met je kind meebeweegt, is ook afleren helemaal niet nodig
Ook dat gaat vanzelf.
Wat mensen hier zeggen is: geef je kind geborgenheid
Hoe meer je in je baby investeert en meebeweegt, hoe gemakkelijker het de jaren daarna wordt
raccoon schreef:
09-06-2026 15:29
Ongeveer 2 uur wake window, maar dit is bij iedere baby misschien een beetje verschillend. Kamer donker, ruis aan, muziekje: baby tegen je aanhouden en in bed leggen, 3 minuten laten huilen daarna zachtjes tikken met hand aan borst of rug, daarna 5 minuten, 10 minuten. De eerste week kan het wellicht veel huilen maar na een week zie je echt verschil, soms eerder. Dit bij ieder dutje doen, ook nachts. Bij alle gezinnen waar ze dit deden werkte het. Sommige gezinnen willen dit niet en doen contact naps, maar ik zelf voor de eerste kiezen.
Super zielig, dan leer je een baby van 5!!! maanden dus dat het geen zin heeft om te huilen omdat het honger of geborgenheid nodig heeft, want er komt niemand.
Je wil zelf toch ook niet 10 minuten huilen zonder dat iemand je komt helpen?
raccoon schreef:
En precies dit is waarom werken met kinderen niet hetzelfde is als zelf kinderen hebben. ‘Lastiger af te wennen’ vind ik echt een non argument, elke gewoonte is evt weer af te wennen als je dat zou willen en met de methode die je daarna noemt, werkt dit met elk kind, want ze leren dat huilen simpelweg geen zin heeft. Ik ben echt niet faliekant tegen je kindje soms even laten huilen (het is niet te voorkomen, zeker niet als er oudere broertjes of zusjes zijn en soms moet je ook gewoon even naar de wc oid) maar een baby van 5 maanden bewust tien minuten laten huilen en negeren vind ik wel hard. En dan als enige troost even kort aanraken en weer weg gaan. Heel zielig.

Uiteraard werkt het, in kindertehuizen waar te weinig verzorgers zijn huilen de baby’s ook niet, want ze weten dat er toch niemand komt. Maar is dat dan wat je je kindje wilt leren?

En als je zelf kinderen hebt en het is dus echt 24/7, en je bent doodmoe, is bij je in bed nemen soms echt de weg van de minste weerstand (mits veilig!!) en levert het iedereen de meeste slaap op.

Het hele concept van moeten doorslapen en in een eigen bed/kamer moeten slapen is heel westers en heel tegennatuurlijk. Een baby vraagt om geborgenheid en veiligheid. Wil het liefst de hele dag tegen je aan zijn, bij je zijn. Dat is hoe ze in elkaar zitten.
raccoon schreef:
Vreemd omdat het niet in jouw straatje past? Dit vind ik pas vreemd, naar, rigide. Slaaptraining bij een baby, brrrrrrr.
Misschien wat meer vaste voeding geven voordat baby gaat slapen en wat minder drinken geven?
Dat heeft hier in ieder geval geholpen :)
raccoon schreef:
09-06-2026 15:29
Ongeveer 2 uur wake window, maar dit is bij iedere baby misschien een beetje verschillend. Kamer donker, ruis aan, muziekje: baby tegen je aanhouden en in bed leggen, 3 minuten laten huilen daarna zachtjes tikken met hand aan borst of rug, daarna 5 minuten, 10 minuten. De eerste week kan het wellicht veel huilen maar na een week zie je echt verschil, soms eerder. Dit bij ieder dutje doen, ook nachts. (niet in de kamer van de baby blijven als je de baby in zijn bedje hebt gelegd maar buiten de kamer wachten). Bij alle gezinnen waar ze dit deden werkte het. Sommige gezinnen willen dit niet en doen contact naps, maar ik zelf voor de eerste kiezen. Het is niet zielig en de baby krijgt geborgenheid, de baby slaapt beter en rustiger. Ook voor de ouders is het beter, een huilend kind dat niet slapen kan is pas zielig en werkt door op het hele gezin.
Precies. Daarom hield ik mijn kinderen lekker bij me. En geloof me: ze zijn nu 21 en 25 en ze slapen al jaren in hun eigen bedje, en dat zonder slaaptraining (brrrrr).
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
raccoon schreef:
Mwoah ook dat ligt aan je kind. Mijn oudste sliep fantastisch. We hielden ons keurig aan alle schema’s en dachten dus dat het daardoor kwam. Dus bij nummer 2 deden we hetzelfde, en die sliep echt ruk op al die schema’s. Houden aan wakkertijden hielp wel iets, maar hij viel tot 6 maanden alleen in slaap als we hem wiegden. Misschien dat slaaptraining had geholpen maar zo’n hummeltje zoveel laten huilen vinden we zielig. Na 6 maanden sliep hij ineens wel zelf in. Top. En toen kwam nummer 3… die heeft tot een maand of 8 rommelig geslapen. Zelfde opvoeding, zelfde schema, zelfde wakkertijden, en toch niet slapen. Ook nachten rommelig, dus lekker bij ons in bed want dan sliep iedereen. En guess what…nu met 9 maanden slaapt ie perfect. Zonder huilen, zonder training.

TO, luister naar je gevoel, kijk wat je kindje nodig heeft en laat die slaapcoach even los. Associaties creeer je echt niet zo snel bij zo’n kleine baby. En slaap is heilig, dus ik zou echt de keuze maken waardoor iedereen het meeste slaapt.
"After all this time?" "Always."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven