Uitvaart regelen

09-06-2026 13:51 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moeten wij na een kort ziekbed afscheid nemen van mijn moeder op vrij jonge leeftijd. Ik wil haar graag het afscheid geven dat zij verdient en ben daarom op zoek naar ervaringen, mooie ideeën en bijzondere toevoegingen van anderen.

Wat heeft tijdens het afscheid van jullie vader, moeder, partner, vriend of ander dierbaar persoon echt indruk gemaakt? Zijn er dingen waarvan je achteraf dacht: "Wat ben ik blij dat we dat hebben gedaan"?

Ik wil graag zoveel mogelijk inspiratie verzamelen, zodat ik later niet het gevoel heb dat ik kansen heb gemist. Ideeën waar ik zelf al aan denk:
- Een manier om veel fotos te delen
- Een plek waar mensen herinneringen etc. kunnen achterlaten.

Maar ik zoek juist ook naar originele of persoonlijke ideeën die misschien minder voor de hand liggen.
Alle ervaringen, groot of klein, zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.
diana_1 wijzigde dit bericht op 09-06-2026 20:30
Reden: Tekstfout
0.11% gewijzigd
Mijn schoonmoeder schreef altijd veel lieve briefjes en kaartjes en berichtjes. Alle kleinkinderen kregen van het uitvaartcentrum een mooie gekleurde stift om een berichtje op de kist te schrijven of iets te tekenen
Veel sterkte, TO.
Bij de uitvaart die ik niet lang geleden heb 'geregeld,' was veel multimediale ondersteuning. Dus beeld, film, muziek. Dat maakte het heel eigen, terwijl de plechtigheid eigenlijk maar heel kort was. In mijn ervaring kunnen ze, als het om de technische kant gaat, bij sommige zaaltjes/ruimtes echt meer dan bij anderen, dus het is handig om daar misschien rekening mee te houden.
Voor de rest zou ik gewoon proberen het zo goed mogelijk te regelen en niet het gevoel te hebben dat je het perfect moet doen, omdat het anders niet goed zou zijn. Als mensen afscheid kunnen nemen op een manier die waardevol en respectvol is, dan is dat prachtig. Je kunt niet alles vastleggen, helemaal in de hectische tijd vlak na een overlijden. Probeer zoveel mogelijk nu al vast te leggen, maar wees ook zacht voor jezelf.
Si abra la puerta hay lobos.
Een uitvaart hoeft niet in een uitvaartcentrum. Kan (bijna) op elke andere plek ook dus als je moeder graag in 1 bepaalde gelegenheid kwam (restaurant, kroeg etc) of thuis kan het vaak daar ook. Bij ons stond de kist op de favoriete boeken van diegene en iedereen kon een boodschap op de kist schrijven. Ook waren de bedankkaartjes al klaar en kreeg iedereen deze meteen na het afscheid mee. Hier had de overledenen nog wat opgeschreven (hij wist dat hij zou te komen overlijden). Vond ik heel mooi.
Mocht je instagram hebben kan je voor inspiratie en wat allemaal kan eens zoeken op Iede Hoorn.
Heel veel sterkte!
Het is fijn als je bij de rouwplechtigheid fijne sprekers hebt, goede vrienden enzo.

Maar het hangt af van jouw moeders vriendenkring of die er zijn.
(mensen die graag iets vertellen bedoel ik)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
En na de plechtigheid voelen mensen zich verplicht om nog persoonlijk handjes te schudden met de familie terwijl jij daar helemaal niet op zit te wachten.
Want als jouw moeder jong is, zijn er tientallen collega's en de sportclub en de halve straat die naar de begrafenis komen.

Zeg gewoon aan het eind van de plechtigheid dat de thee/borrel begint en dat jullie de mensen daar kunnen spreken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Andere invalshoek wellicht. Bij de uitvaart van mijn ouder was de optie om alles op te nemen. Daar is niet voor gekozen en heb ik spijt van. Ik heb van de hele uitvaart niks meegekregen en die herinnering mis ik.

Wat ik ook mis zijn de herinneringen die andere mensen aan mijn ouder hadden. Wellicht zijn hier oplossingen voor te bedenken?
Kan je ouder zelf geen wensen meer doorgeven?

Ik weet niet of er kleinkinderen zijn? Bij mijn grootouder mochten de kleinkinderen op de kist kleuren/tekenen/schrijven. Dat maakte het zeker voor de wat jongere kinderen wat laagdrempeliger allemaal.
Mijn nummer 1 tip is om een paar dagen nadat je alles doorgesproken hebt, alles nog eens goed na te lopen met de uitvaartondernemer. Bij ons is er in de emotie toch iets anders gegaan dan we wilden. Het doorspreken gebeurde ook de dag na het overlijden al. Dus dubbelcheck alles later nog eens.

En de volgende tip is: begin dan nu vast met de adressenlijst. Daar was ik in de eerste dagen enorm druk mee en ook met het printen ervan. Heel gedoe.

Ik vond het zelf wel fijn om iedereen de hand te schudden. Maar wij hadden van tevoren wel duidelijk gezegd (of: laten zeggen) dat de familie eerst even wilde eten. Daardoor konden we rustig onze broodjes en soep eten, en daarna gingen we in de rij voor het condoleren.
Ik heb aardig wat ervaring inmiddels. De belangrijkste dingen voor mij zouden zijn:
-Laat video-opnamen en foto's maken van de plechtigheid. Vaak gaat een hoop langs je heen en het is fijn om het op een rustig moment nog eens terug te kunnen kijken. En als dat niet zo is, je kan beter de opnamen hebben en ze nooit bekijken, dan dat je zou willen dat je ze had.
- Laat los van wat anderen misschien ergens van zouden kunnen vinden.
- Probeer het zo te regelen dat je na de uitvaart met een klein groepje mensen waar je close mee bent (je eigen gezin, goede vrienden, misschien siblings) nog even kan napraten, ga samen eten. Dan ga je niet met een heel vol hoofd alleen naar huis
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Wij hebben bij de uitvaart van mijn schoonvader veel muziek geselecteerd. Bij het standaard uitvaartcentrum staat normaal gesproken neutrale, stemmige muziek op en wordt er een vrij klein aantal stukken uitgezocht voor tijdens de dienst. Ik heb juist voor vooraf en achteraf een playlist gemaakt van muziek die bij hem paste en die als één muziekstuk aangeleverd aan het uitvaartcentrum. Met de mededeling dat die kon worden weggedraaid als de dienst begon / het condoleancemoment was afgelopen. Dan kun je veel meer laten horen dan in de duur van een uitvaartdienst past en heb je niet van die liftmuziek bij het binnenkomen en vertrekken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Kijk op de Instagram van @iedehoornuitvaartzorg.

Hij heeft al vele bijzondere uitvaarten begeleid. Soms ook al van te voren doorgesproken met degene die gaat overlijden.

Staat je moeder er open voor om nu al over haar uitvaart na te denken? Of laat ze het aan jullie over?

Sterkte.
himalaya wijzigde dit bericht op 09-06-2026 15:31
22.39% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een andere invalshoek: bewaak ook je grenzen en stel eventueel iemand aan die jou een beetje beschermt op die dag.

Mijn moeder was half en half een publieke figuur in haar woonplaats. Er waren heel veel mensen die van alles wilden rondom die uitvaart, maar dat wilden wij als familie niet. We wilden haar nu eindelijk eens "voor onszelf" in plaats van dat allerlei buitenstaanders een plek opeisten. Dat vond ik nogal heftig om te begrenzen.

En op de dag zelf werd ik geleefd. Achteraf bezien had ik iemand moeten vragen te helpen zorgen dat ik ook wat at en dronk en dat soort dingen.
Harba lorifa
In plaats van dure rouwstukken kun je ook vragen of iedereen 1 onverpakte bloem mee wil nemen. Die kunnen dan in een band (met lussen) rond de kist worden gespannen.
Misschien de lievelingsbloemem van je moeder, of een bloem die aan je moeder doet denken.

En rouw- en bedankkaarten kun je ook zelf ontwerpen, dat hoeft niet per sé via de uitvaartverzorger.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij hadden een koffietafel/borrel vooraf met de genodigden en daarna alleen met ons ouderlijk gezin plus kinderen en kleinkinderen in besloten kring het werkelijke afscheid . Daarna zijn we gezamenlijk gaan eten .
Mijn nichtje overleed heel jong en had haar hele uitvaart zelf in elkaar gezet met heel veel liefde en zorgzaamheid naar de mensen die ze achterliet. Wat ik tot ver na de uitvaart heel erg mooi en troostrijk vond was dat ze voor de uitgebreide fotocompositie allemaal foto's had gekozen waarop ze naar de camera zwaaide of over haar schouder lachend de camera in keek.

Dat zorgde ervoor dat het voelde alsof je samen met haar afscheid aan het nemen was van haar tijd op aarde. Er zijn denk ik honderden, misschien wel duizenden foto's van haar waar ze stralend op staat. Maar iedereen was al zo verschrikkelijk verdrietig dat die waarschijnlijk het "oh wat is dit erg" gehalte voor de meesten van ons echt ondragelijk hadden gemaakt. Het bondje dat ze visueel met ons aanging door die foto's zorgde ervoor dat ze nog even heel dichtbij was. Wat het niet minder verdrietig maakte natuurlijk, ik heb mijn tranen niet eens geprobeerd op te vangen met een tissue maar gewoon mijn hele shirt nat laten worden. Maar het maakte het behapbaarder en heeft me een "mooie" herinnering aan de laatste dag dat ze er nog "bij" was gegeven.

Een oom van ons overleed niet veel later en deed hetzelfde (oude man dus veel compactere uitvaart) waardoor het voelde alsof hij naar dezelfde bestemming ging als zij.

Ik hoop dat jullie nog kunnen genieten van de laatste dagen van je moeder. Sterkte met het afscheid en het loslaten.
Bij de uitvaart van mijn vader heb ik ervoor gekozen om aanwezig te zijn bij de oven voor de start van de crematie zelf.
Voor mij was dit het equivalent van de schep zand die bij een ter aarde bestelling op de kist wordt gegooid door de aanwezigen.
Het aanwezig zijn bij deze procedure is voor mij een waardevol moment gebleken.
Het was een zeer intiem en rustig moment op een verder best zware dag.
pedersen wijzigde dit bericht op 09-06-2026 16:01
Reden: Grammaticale fout verbeterd
0.37% gewijzigd
Wij hadden condoleren voor aanvang van de dienst.
Na de dienst hebben wij mijn vader met alleen familie naar de begraafplaats gebracht.
Voor de mensen was er koffie etc.

Sterkte to!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ten eerste: heel veel sterkte de komende tijd.

Tip 1 als je ouder nog leeft, aanspreekbaar is, en dit wil: Vraag naar de wensen. Bij ons is de uitvaartondernemer twee keer voor het overlijden van mijn ouder langs geweest. Eén keer toen hij uitbehandeld was en nog een keer een paar dagen voor zijn overlijden. Hij wilde zelf graag de regie, maar ook voor ons was het heel fijn dat bijna alles al geregeld was. Zo heeft hij ook zelf de rouwkaart uitgezocht (met zijn lievelingsschilderij door mijn moeder gemaakt voorop) en nog gezien.

Tip 2: Zoek een uitvaartverzorger die bij jullie past. En daarbij, vrijwel alles is mogelijk, voel je zeker niet bezwaard je eigen wensen naar voren te brengen ook al zijn ze niet gebruikelijk. Wij hebben op de ochtend van de uitvaart als gezin afscheid genomen van mijn vader en hem naar de crematie oven gebracht. Dat was heel erg intiem. Vervolgens samen geluncht en 's middags een grote herdenking met veel genodigden in een prachtige (feest)zaal waar mijn ouders menig feestje hebben gevierd. Dit hebben we gedaan omdat mijn vader heel graag een borrel/feestje wilde en dat niet wilde met een kist in de zaal. Voor ons was deze volgorde heel prettig, de borrel was echt een soort ontlading, zonder dat we daarna nog hem 'weg moesten brengen'. Achteraf heb ik gehoord dat wat conservatievere gasten dit heel raar vonden, maar jammer dan.
En wij hebben door de uitvaartverzorger ook laten aangeven dat we niet in een rijtje gecondoleerd wilden worden maar zelf rond zouden lopen. Dat was heel prettig. Ook laten zeggen dat mensen geen afscheid van ons hoefden te nemen als ze naar huis gingen. Er waren wel veel gasten (mijn vader is helaas ook jong overleden en was heel actief in de gemeenschap).
Wat ik mooi vond bij de uitvaart van onze moeder was de linten ceremonie ( of linten ritueel). Het paste om bepaalde redenen heel erg bij haar.
Makkelijk te googelen.
Veel sterkte voor de komende periode.
Wat hier al enkele personen hebben geschreven, laat de dienst opnemen zodat je het later kan terugkijken. Wij hebben het niet gedaan bij de uitvaart van mijn moeder en dat vind ik erg jammer aangezien veel langs me heen is gegaan.
Verder hadden we een zangeres die live zong en dat maakte het afscheid voor mij extra sfeervol. Ze had enkele liedjes in haar repertoire die precies bij mijn moeder paste. Echt heel bijzonder.
Wat heftig TO, allereerst heel veel sterkte! Er is op youtube npo start next, nu een serie begonnen die heet 'De uitvaart van je leven' . Misschien dat daar nog informatie te vinden is.
Veel sterkte, TO.
Celaena schreef:
09-06-2026 17:27
Wat heftig TO, allereerst heel veel sterkte! Er is op youtube npo start next, nu een serie begonnen die heet 'De uitvaart van je leven' . Misschien dat daar nog informatie te vinden is.
Die serie is wel heftif, maar mooi

Condoleren op een rijtje was lastig, dan merk je pas hoe lastig sommige mensen rouwen vinden.

(Een man wilde mij geen hand geven, want hij kende mij niet. Ik was dochter can de overledenen)
Frankly my dear, I don"t give a damn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven