mansplaining

16-05-2026 11:53 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er was eens een man die mij ging uitleggen hoe menstruatiepijnen voelt bij vrouwen. Ik erger me daar niet aan, integendeel ik kan me er rot om lachen. Hoe komt zo een man alleen al op het idee.

inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.

Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
verkeerd gelezen
LiviaMae schreef:
10-06-2026 13:21
Dit is wel wat ik voortdurend hoor en zie, bijvoorbeeld op school en de bso van mijn kinderen. Mensen gaan er ook vanuit dat een man hele andere vaardigheden aan zou spreken van kinderen en het gaat er veel over hoe fantastisch dat allemaal is.

Terwijl ik de vrouwelijke bso juffen allemaal net zo enthousiast mee zie doen met wilde spelletjes en voetbal, maar dat wordt niet opgemerkt.

Ik ben begonnen deze geweldige vrouwen complimenten te geven, want het is echt een ondergewaardeerd vak, net als zo’n beetje alle andere vakgebieden waar vrouwen oververtegenwoordigd zijn.
Je kunt roepen wat je wil, maar er ís gewoon verschil.
In mijn werk verzorg ik o.a. gehandicapten.
Vooral de jonge jongens reageren heeeeel anders op mijn mannelijke collega's. Ze stoeien, plagen, halen fratsen uit.
Dat is niet aangeleerd, daar hebben de het niveau niet voor.
En dan ben ik nog wel een van de "ruwere" vrouwlijke collega's. Ze stoeien ook wel met mij, maar toch anders/ minder.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik bedoel dat het werk van een man in de zorg en het onderwijs veel meer wordt gewaardeerd en bejubeld, terwijl je bijvoorbeeld als vrouwelijke elektricien jezelf 10x meer moet bewijzen en veel mensen niet van je aannemen dat je iets kan, laat staan dat ze denken dat je ergens beter in zou kunnen zijn.
Ik werk in de kinderopvang en mijn ervaring is dat er genoeg kdv's zijn die geen mannen aan nemen omdat het hoe dan ook gedoe oplevert omdat sommige ouders het niet accepteren. "Ik wil niet dat die man mijn kind verzorgt" wordt er gewoon gezegd. Ook op de BSO ben ik het in het verleden tegengekomen, vanuit een werkgever: als er een kind hulp nodig heeft bij de wc, gaat hij dat niet doen maar doet een vrouwelijke collega dat :bonk:

Maar goed, dit is off topic.

OT: mijn partner heeft de neiging om te gaan mansplainen als ik sta te koken. Hoe ik het mes beter kan gebruiken bijvoorbeeld. Heel irritant en dat maak ik hem dan ook duidelijk, ik kook langer dan hem en hoef geen ongevraagd "advies".
Ik was in gesprek met een andere collega van een andere afdeling. Ik zit nu al bijna 1,5 jaar op mijn eigen team. Maar hij wilde mij wel uitleggen wat mijn afdeling deed. En ik kon er echt niet tussenkomen... Ik werk er, hij heeft er nooit gezeten...
Venusss schreef:
11-06-2026 09:01
[...]

OT: mijn partner heeft de neiging om te gaan mansplainen als ik sta te koken. Hoe ik het mes beter kan gebruiken bijvoorbeeld. Heel irritant en dat maak ik hem dan ook duidelijk, ik kook langer dan hem en hoef geen ongevraagd "advies".
Dapper dat hij iemand met een mes in de handen durft te bekritiseren... :lol:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je brengt me op ideeën :vechten:
Haha... tegen mijn ex wel eens gezegd; weet je zeker dat je me NU wilt bekritiseren? Niet dat ik een mes in mijn handen had of zo, maar wel iets waarmee je kunt meppen. :-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je kunt hem er ook aan herinneren dat hij wel heel dapper is om zich zo te gedragen naar de vrouw waarvan hij zonder blikken of blozen alles eet wat ze hem voorzet......
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
11-06-2026 11:51
Je kunt hem er ook aan herinneren dat hij wel heel dapper is om zich zo te gedragen naar de vrouw waarvan hij zonder blikken of blozen alles eet wat ze hem voorzet......

Die zie ik de hele tijd op Tiktok voorbij komen.
Trust me... Nobody cares.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven