Lessen uit (beëindigde) relaties

27-07-2009 22:17 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
He hallo!

Ik lees sinds kort met de onderwerpen hier mee. Het heeft mij wel geholpen door te zien dat (bijna) iedereen zo'n beetje tegen dezelfde dingen aanloopt, en wat iedereen ervan opgestoken heeft. Het leek mij leuk om in een topic wat lessen met elkaar te delen. Opgedane lessen zijn natuurlijk wel heel persoonlijk, maar toch..

Zelf heb ik net een relatie van een klein half jaar erop zitten. Vooral begin was leuk, de laatste 2/3 paar maanden was meer het begin van het einde. Beloften van zijn kant over dat we gingen samenwonen, allebei gevoel dat we voor het eerst met iemand een toekomst voor ons zagen.

Hij wilde het beëindigen omdat hij na een lange relatie (een half jaar ervoor beëindigd) en bagage nog niet toe was aan een nieuwe relatie. Toen het uitging, was ik nog ergens hoog in de 7de hemel en dat was een harde val. Weg naïeviteit en roze wolk.

Eerst heel veel en hard gehuild totdat de tranen op waren.

Wat heb ik inmiddels geleerd (ook van dit forum)?

- Hij was nog niet toe aan een relatie.. met mij.

- Ik werd vreselijk onzeker van zijn ja/nee/ja/nee dat de kop opstak na een paar maanden (terwijl ik aan het begin juist heel erg zelfverzekerd was). Onzekerheid werkte in alles door, zelfs het werk. In mijn hoofd wist ik allang dat ik het uit moest maken, maar was blind door verliefdheid. Vanaf het moment dat het lukte om realistisch te zijn, en de rook optrok, kon ik weer zien dat een einde voor mij een begin betekende.

- Hij zei heel veel mooie romantische woorden, maar ondernam geen daden die dit waarmaakten. Dit betekent dat zijn gevoel niet voldoende was om echt een relatie met mij te willen.

- Doordat ik op een gegeven moment door zijn getwijfel onzeker werd, raakte ik een dramaqueen wat niet direct aantrekkelijk was en een extra reden om het uit te maken. Als je verandert in een feeks, is dat niet een teken dat hij de liefde van je leven is..

- Het huilen gaat echt over!!! (wie had dat verwacht, nou ja, ik eerst niet). Na een aantal weken denk ik nog wel vaak aan hem, maar meer uit een besef dat een punt erachter het beste is, en dat prent ik mezelf keer op keer in. Heb je het even moeilijk, vraag dan aan je omgeving of ze willen herhalen waarom het ook al weer zo goed is dat het uit is. Beproefd recept.

- Absoluut geen contact meer met elkaar werkte het beste om afstand te scheppen, ik was telkens helemaal gesloopt als ik toch iets had gestuurd, en weer wachtte op een berichtje.

- Als je telkens aan het wachten bent op een teken van leven van hem, zegt dat meer over jou dan over hem. Of je bent te onzeker om aan een relatie te beginnen, of hij is niet voldoende verliefd om echt aandacht aan je te besteden en beter dan dat zal het waarschijnlijk niet worden.

- Kies je voor iemand die jou op zijn prioriteitenlijstje even hoog heeft staan als "batterijen inleveren bij de supermarkt"? Ik niet (meer).

- Opsteker was dat toen ik echt afstand had genomen, ik helemaal tot rust kwam.

- Richt je op jezelf en je eigen geluk, dan volgt de rest vanzelf. En verlies jezelf nooit uit het oog, dan raken de dingen om je heen ook niet uit het zicht. (in de orde van: "mag ik eeeven een teiltje?", maar er zit toch een kern van waarheid in).

Nou ja, dat soort dingen...... . Wie volgt?
Wat mij vaak helpt op moeilijke momenten is mezelf goed voor ogen houden waarom ik er een punt achter het gezet. Dus de negatieve kanten even weer flink ophalen, me weer voor de geest halen hoe hij was.

Dat neemt weliswaar de pijn niet weg (niet zozeer de pijn dat de relatie over, maar meer de pijn die ik nog altijd soms heb..), maar het zorgt er vaak wel voor dat ik mezelf er weer uit kan trekken. De gedachte dat hij het simpelweg niet waard is, dat ik me zo rot voel...
- Ik heb geleerd dat het heel goed kan werken om dingen los te laten, hoe pijnlijk dat op het moment zelf ook is

- Ik heb geleerd dat ik voor mijn geluk afhankelijk ben van mezelf (dat is de enige werkelijke constante factor in je leven)

Wat wil ik nog graag leren?

- het risico durven nemen om weer gekwetst te worden, m.a.w. me weer open stellen voor een nieuwe liefde (en daarbij de twee bovenstaande punten niet uit het oog verliezen)
Ik heb geleerd dat ik IKEA meubelen ook zelf in elkaar kan zetten!

Ik heb sowieso geleerd dat ik ook zonder ex iemand ben en me wel red.

Dat ik ook alleen heel gelukkig ben!

Dat ik mijn leven als single veel leuker dan toen ik nog met hem had!

Ik heb geleerd hoeveel vriendschap waard is en koester die.

Ik heb geleerd dat ik me niet weer wil verliezen in een relatie en mezelf weer compleet kwijtraken.
Uit is uit (wist ik wel, maar heb het op juistheid getest en het klopt als een bus )
ik heb geleerd om mijn eigen grenzen aan te geven, mijn eigen plannen te trekken en niet af te wachten of andere partij wel of niet wat gaat afspreken en mijn eigen geluk te creeeren en dit niet te laten afhangen van het wel/niet hebben van een relatie.
Ik heb geleerd te luisteren naar mijn intuitie.

Aan te geven wat mijn grenzen zijn.

Beter alleen en gelukkig te zijn, dan samen en ongelukkig.
Ik heb geen motto.
Ik heb geleerd dat loyaal zijn heel goed is, maar dat het ergens ook ophoudt. En ik heb geleerd dat ik mezelf op de eerste plek ga zetten en mijn eigen dromen moet volgen, in plaats van bezig te zijn met "ons".
Wat ik voornamelijk heb geleerd na mijn laatste liefdesverdriet is "nee" durven zeggen tegen dingen waar je niet blij van wordt.

Dat ik op mijn leukst ben als ik mijn leven leid en daar van geniet, van de dingen die ik belangrijk vindt.
ik heb geleerd dat ik mijn eigen vrienden moet behouden en een leven naast hem moet hebben (hij kraakte al mijn vrienden af en beetje bij beetje...viel er niks meer af te kraken omdat ik geen vrienden meer had)

Dat ik niet meer naief geld uit blijf lenen (ouch heeft me een paar duizend euro gekost)

dat ik niet meer over mijn grenzen laat lopen

dat een relatie met iemand die je niet 100% vertrouwt, slopend is en dat je het dan beter gelijk uit kunt maken

dat ik geen relatie meer wil met iemand die 'iets teveel drinkt'

mmmmmmmmmmm, ik heb er zoveel van geleerd dat ik nu echt de ideale vent aan de haak heb geslagen:D
Ik heb geleerd dat je een ander niet kunt dwingen te zijn (doen) zoals jij wilt dat hij is.

En ik heb geleerd dat niet iedereen liefde op dezelfde manier uit en dat als iemand een andere manier van uiten heeft, ik dit niet op mijn manier moet interpreteren.

En ik heb geleerd dat je ondanks dat je verliefd bent je gevoel soms even opzij moet zetten en denken: passen wij wel echt bij elkaar?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Je laatste zin waar jij een teiltje voor nodig hebt is hetgeen wat je zal beschermen tegen eerder beschreven tekst.
Mijn belangrijkste les: Hou van jezelf en speel met anderen ipv andersom!
quote:Iris27 schreef op 28 juli 2009 @ 09:56:

Ik heb geleerd dat je een ander niet kunt dwingen te zijn (doen) zoals jij wilt dat hij is.

En ik heb geleerd dat niet iedereen liefde op dezelfde manier uit en dat als iemand een andere manier van uiten heeft, ik dit niet op mijn manier moet interpreteren.

En ik heb geleerd dat je ondanks dat je verliefd bent je gevoel soms even opzij moet zetten en denken: passen wij wel echt bij elkaar?

Wijze lessen Iris. En daar pluk je de vruchten van.

Beter is het om eerst goed te kijken (zonder roze wolkjes) of iemand wel bij je past, voordat je daar allerlei consequenties of verwachtingen aan verbindt. En te kijken of je die persoon ook echt leuk vindt, of alleen het beeld dat je van die ander hebt.
.
- dat je aan het einde van een relatie de persoon van wie je hield los moet kunnen laten om zelf verder te kunnen.

- dat je zelf bepaalt hoe gelukkig je bent en dat een ander dat niet voor je bepaalt

- dat als je partner zich niet happy voelt met zichzelf dat jou niet kwalijk mag nemen en jou naar beneden mag halen
Dat hoe attent, liefdevol en goedgemanierd 'n man ook is ten tijde dat ie gek op je is, ze stuk voor stuk in onbeschofte ruggengraatloze hufters veranderen zodra ze van je af willen.
Ik heb geleerd naar mezelf te luisteren en een heel stuk minder naar de mening van mijn omgeving.
Ik heb geleerd:

- meer van mezelf uit te gaan, wat wil ik?

- beter naar mijn gevoel te luisteren (intuitie volgen)

- dat ik beter mijn grenzen moet aangeven.

- beslissingen nemen (niet uitstellen of wachten tot iemand anders voor je beslist).

- je hoeft niet te doen alsof het altijd goed met je gaat, je mag het ook best zeggen als het even niet zo goed gaat (kwetsbaar opstellen).

Omdat ik hier het afgelopen anderhalf jaar hard aan gewerkt heb vind ik mezelf nu een sterker en leuker persoon dan tijdens mijn relatie.
Wauw, wat een mooie reacties allemaal! Zo zie je maar dat je dankzij de irritante dingen groeit.

Ik kwam er vandaag achter dat ik vroeger vanuit vriendjes bevestiging nodig had dat ik oké ben (en daarom van de ene naar de andere relatie ging), maar dat ik nu voor het eerst dat veel meer uit mezelf kan halen en daardoor niet een vriendje voor die bevestiging meer nodig heb. Vertrouwen in mezelf niet bij anderen halen, maar uit mezelf halen, trots zijn op wat ik in huis heb.

Komende tijd flink oefenen om inderdaad te leren meer en meer die bevestiging uit mezelf te halen. Ik ben benieuwd hoe ik daarna in een relatie zal staan, waarschijnlijk in dat opzicht veel minder afhankelijk van de andere persoon.
Elninjoo: JE HEBT GELIJK!
quote:Opnieuwleven schreef op 11 augustus 2009 @ 00:13:

Elninjoo: JE HEBT GELIJK!En wat heb jij geleerd voor jezelf uit je vorige relatie Opnieuwleven?
Ik heb (zoals zovelen) geleerd waar mijn grenzen liggen en dat ik daar nooit meer overheen wil gaan.

Dat geen enkele man het waard is om je eigen leven voor op een zijspoor te zetten

Dat woorden iets anders zijn dan daden

Dat je mensen niet moet willen veranderen

Dat IK eigenlijk gewoon een heel leuk mens ben OOK als ik single ben.

Vertrouwen in jezelf zit en niet in de ander

EN.............

Dat achter de wolken toch gewoon weer die zon schijnt.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb het volgende geleerd:

Kennen jullie dat gevoel in je onderbuik op het moment dat iets niet goed zit? Op het moment dat je dat gevoel hebt bij een man, dan zit het ook gewoon niet goed!! Dat heet namelijk vrouwelijk intuitie. Volg altijd DAT gevoel, en haal die plank voor je hoofd weg. Toen het uit ging met mijn vriend was ik in shock, daarna intens verdrietig. Toen hij na 2 weken iemand anders had, was ik opgelucht! Want mijn gevoel werd bevestigd: het lag namelijk niet aan mij!
Dat stamppot vies is en Hollands eten niet heel spannend is

Dat ik mezelf niet moet wegcijferen in een relatie.

Dat ik mensen van mijn eigen soort (klasse, opvoeding) moet zoeken

Dat sommige welgestelde mensen zooo KOUD en KIL kunnen zijn, zelfs tegen hun eigen kind.

Dat rijkdom geen geluk brengt

Dat mijn ouders mij ALTIJD zullen steunen, no matter what I've done

Dat ik LEEF ondanks dat hij er niet meer is.

Dat liefdesverdriet zo erg is, dat ik gewoon dit noooit meer wil meemaken!

Dat ik moet waarderen wat ik heb en gelukkige momenten niet vanzelfsprekend zijn

Dat deze breuk, heel raar maar waar, goed is voor mijn ontwikkeling. Geluk, pijn en verdriet gaan hand in hand samen. Zonder die kennis en die ervaringen, zal een mens zich niet verder kunnen ontwikkelen.

Op mijn 24e voel ik voor het eerst dat ik daadwerkelijk de 'grote mensenwereld' betreed.

En wat ik nog verder heb geleerd? Dat liefde mooi is, bemind worden mooi is. Ik ben dankbaar voor alle kennis. Ik ben dankbaar hem gekend te hebben. Ik gun hem alle geluk en bid voor hem.

Dit zijn nog algemene punten. Bijzondere punten aan de relatie zal ik waarschijnlijk pas beseffen als ik verder kan en hem heb losgelaten. Ik weet ook niet hoe dat voelt: loslaten. Vind je het dan ok dat de ander een nieuwe vriendin heeft? Of dat je weer gelukkig kunt zijn en kunt genieten van het leven?

Madhe.. Veel lessen uit 1 relatie he? Ik heb veel geleerd van hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven