Welke ventilator?
woensdag 24 juni 2026 om 11:04
woensdag 24 juni 2026 om 11:13
Een ventilator koelt niet af, die verplaatst alleen de lucht die er al is.
Voor koelen van de lucht heb je een airco of een luchtkoeler nodig .
https://www.bol.com/be/nl/l/luchtkoeler ... 3EQAvD_BwE
Voor koelen van de lucht heb je een airco of een luchtkoeler nodig .
https://www.bol.com/be/nl/l/luchtkoeler ... 3EQAvD_BwE
hecamel wijzigde dit bericht op 24-06-2026 11:13
Reden: Linkje toegevoegd
Reden: Linkje toegevoegd
51.59% gewijzigd
woensdag 24 juni 2026 om 12:02
Ik heb één bij Bol gekocht maar die is moment niet leverbaar. Is één met 26 standen, statief, timer en nachtmodus, zeer zuinig en met afstandbediening.
Zoiets
https://www.bol.com/nl/nl/p/duux-whispe ... androidapp
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
woensdag 24 juni 2026 om 12:20
Er stond laatst een goed artikel in het AD over de voor- en nadelen van verschillende apparaten voor afkoeling in huis.
De ventilator komt er helemaal niet slecht uit, zie dikgedrukt hieronder (ik plak maar een klein deel van het artikel omdat het achter een betaalmuur staat)
De belangrijkste tip komt nog vóór de aankoop van deze apparaten. „Warmte die je huis niet binnenkomt, hoef je ook niet weg te werken”, zegt Tresoor. „Dat betekent: zonwering omlaag, ramen, deuren en gordijnen overdag dicht, en pas luchten als het buiten koeler is dan binnen.”
Maar als het ondanks alles te warm blijft, maakt de keuze voor het apparaat veel uit voor de kosten.
Wat kost een ventilator aan stroom?
Het inzetten van een ventilator is veruit de goedkoopste manier om verkoeling te krijgen. Volgens de berekening van Milieu Centraal verbruikt een ventilator bij gemiddeld gebruik van 110 uur per jaar ongeveer 5,5 kilowattuur stroom. Bij een stroomprijs van 21 cent per kilowattuur (de verwachte gemiddelde stroomprijs in de komende vijftien jaar) komt dat neer op iets meer dan 1 euro per jaar.
Een belangrijke kanttekening: een ventilator maakt de lucht niet echt kouder. Maar hij verplaatst wel lucht, waardoor zweet sneller verdampt. Je lichaam voert warmte daardoor beter af. „Een ventilator kan daarom al heel veel verkoeling bieden”, zegt Oppenoorth. „Het is veel efficiënter dan een airco. Dus het kost uiteindelijk veel minder stroom.”
De ventilator komt er helemaal niet slecht uit, zie dikgedrukt hieronder (ik plak maar een klein deel van het artikel omdat het achter een betaalmuur staat)
De belangrijkste tip komt nog vóór de aankoop van deze apparaten. „Warmte die je huis niet binnenkomt, hoef je ook niet weg te werken”, zegt Tresoor. „Dat betekent: zonwering omlaag, ramen, deuren en gordijnen overdag dicht, en pas luchten als het buiten koeler is dan binnen.”
Maar als het ondanks alles te warm blijft, maakt de keuze voor het apparaat veel uit voor de kosten.
Wat kost een ventilator aan stroom?
Het inzetten van een ventilator is veruit de goedkoopste manier om verkoeling te krijgen. Volgens de berekening van Milieu Centraal verbruikt een ventilator bij gemiddeld gebruik van 110 uur per jaar ongeveer 5,5 kilowattuur stroom. Bij een stroomprijs van 21 cent per kilowattuur (de verwachte gemiddelde stroomprijs in de komende vijftien jaar) komt dat neer op iets meer dan 1 euro per jaar.
Een belangrijke kanttekening: een ventilator maakt de lucht niet echt kouder. Maar hij verplaatst wel lucht, waardoor zweet sneller verdampt. Je lichaam voert warmte daardoor beter af. „Een ventilator kan daarom al heel veel verkoeling bieden”, zegt Oppenoorth. „Het is veel efficiënter dan een airco. Dus het kost uiteindelijk veel minder stroom.”
Blond hair, don't care.
woensdag 24 juni 2026 om 12:32
Ik heb een eurom ventom silent comfort. Die is echt verrassend goed voor normale zomerse dagen. Nu staat die ook aan en was het tot 12 uur nog oke, maar heb toch echt nu wel de mobiele airco erbij aangezet en dat scheelt echt fors, zelfs nog op de laagste stand van de airco. Op alleen mijn ventilator zou ik dit soort dagen niet overleven.
Maar dat ligt niet aan het type ventilator, want dat is echt een prima ding.
Maar dat ligt niet aan het type ventilator, want dat is echt een prima ding.
woensdag 24 juni 2026 om 12:38
Ik lees in dit topic over een actie met Duux bij AH: thuis/staande-ventilator-slaapkamer/lis ... 2?start=50
Ik zou rennen.
Ik zou rennen.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
woensdag 24 juni 2026 om 12:51
Ik vrees dat ik dan terug in de tijd moet rennen want is een topic van vorig jaar zo te zienMarindaH schreef: ↑24-06-2026 12:38Ik lees in dit topic over een actie met Duux bij AH: thuis/staande-ventilator-slaapkamer/lis ... 2?start=50
Ik zou rennen.
woensdag 24 juni 2026 om 12:57
Oh zie nu laatste bericht inderdaad in andere topic. Maar dat is een tower en dat vind ik niks. Ik zie dat de 'goede' overal uitverkocht zijn. Dan maar op de tanden bijten voor nu en zodra ze weer te koop zijn, ben ik er meteen bij.
woensdag 24 juni 2026 om 13:29
Dat bericht heb ik net geplaatst. Ik had niet door dat het al een oud topic was. Maar het is dus een actuele aanbieding bij AH. Echt een aanrader.
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
woensdag 24 juni 2026 om 13:31
Ik snap niet zo goed waarom het perse een dure moet zijn. Een ventilator blaast lucht rond, dat is alles wat ie doet. Mijn goedkope van 15 euro doet het ook gewoon en is ook stil, je hoort alleen de wind waaien zeg maar. Wat zijn die 26 standen precies? De mijne heeft er 3: Zacht, medium en hard blazen en hij kan heen en weer bewegen of stil staan. En er zit een timer op. Dat je misschien ook wil dat hij omhoog kan bewegen en achtjes kan maken in plaats van streepjes snap ik nog, maar wat zijn dan die andere 20 standen?
woensdag 24 juni 2026 om 13:36
Goede vraag, wat hebt je aan 30 verschillende ventilatiesnelheden.Ugli schreef: ↑24-06-2026 13:31Ik snap niet zo goed waarom het perse een dure moet zijn. Een ventilator blaast lucht rond, dat is alles wat ie doet. Mijn goedkope van 15 euro doet het ook gewoon en is ook stil, je hoort alleen de wind waaien zeg maar. Wat zijn die 26 standen precies? De mijne heeft er 3: Zacht, medium en hard blazen en hij kan heen en weer bewegen of stil staan. En er zit een timer op. Dat je misschien ook wil dat hij omhoog kan bewegen en achtjes kan maken in plaats van streepjes snap ik nog, maar wat zijn dan die andere 20 standen?
woensdag 24 juni 2026 om 14:37
Dat is precies wat ik dus ook wil weten. Houdt die 20 standen dan in dat er 'ultraverkoeling' vanaf komt?Ugli schreef: ↑24-06-2026 13:31Ik snap niet zo goed waarom het perse een dure moet zijn. Een ventilator blaast lucht rond, dat is alles wat ie doet. Mijn goedkope van 15 euro doet het ook gewoon en is ook stil, je hoort alleen de wind waaien zeg maar. Wat zijn die 26 standen precies? De mijne heeft er 3: Zacht, medium en hard blazen en hij kan heen en weer bewegen of stil staan. En er zit een timer op. Dat je misschien ook wil dat hij omhoog kan bewegen en achtjes kan maken in plaats van streepjes snap ik nog, maar wat zijn dan die andere 20 standen?
woensdag 24 juni 2026 om 14:38
Dit dacht ik eerst ook maar consumentenbond is ook behoorlijk lovend over Duux.Carola_456 schreef: ↑24-06-2026 14:12Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
woensdag 24 juni 2026 om 14:40
Moet?Carola_456 schreef: ↑24-06-2026 14:12Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
TO vraagt advies, dat heb ik gegeven.
Verder boeit het mij totaal niet of zij, of anderen her en der, dat advies aannemen of niet en negativiteit heb ik al helemaal geen zin in nu.
Blond hair, don't care.
woensdag 24 juni 2026 om 14:41
Duux maakt ook echt bijna geen geluiden. Hij staat bij mij nu op stand 10 en voor nu voldoende maar ik heb hem ook al op 26 gehad maar dan waaien de kopjes bij van tafel
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
woensdag 24 juni 2026 om 15:00
Waarom niet? Gelukkig mogen mensen nog altijd zelf bepalen waar ze achteraan hollen.Carola_456 schreef: ↑24-06-2026 14:12Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
Wim is weg.
woensdag 24 juni 2026 om 15:06
Ik las alleen maar goede reviews over de Duux, niet alleen hier, ook over het weinige geluid dat ie produceert. Dus dan durf ik de gok wel te nemen!
Inmiddels staat ie en ik ben er nu al blij mee. Stand 15, verkoelend briesje, weinig geluid. Mijne is ook duur omdat er een ionisator op zit, en dat is met de stofallergie van man wel een uitkomst. En vanwege het fijnstof hier in de stad.
Inmiddels staat ie en ik ben er nu al blij mee. Stand 15, verkoelend briesje, weinig geluid. Mijne is ook duur omdat er een ionisator op zit, en dat is met de stofallergie van man wel een uitkomst. En vanwege het fijnstof hier in de stad.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in