Welke ventilator?

24-06-2026 11:04 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben al 2 ventilators maar zitten maar 3 standen op. Iemand hier ervaring/tips of er betere ventilators zijn? En dan vooral vwb verplaatsing van lucht, of het dus frisser aanvoelt. Geluid is geen issue
jannie wijzigde dit bericht op 24-06-2026 11:45
25.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een ventilator koelt niet af, die verplaatst alleen de lucht die er al is.

Voor koelen van de lucht heb je een airco of een luchtkoeler nodig .

https://www.bol.com/be/nl/l/luchtkoeler ... 3EQAvD_BwE
hecamel wijzigde dit bericht op 24-06-2026 11:13
Reden: Linkje toegevoegd
51.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk met deze hitte dat je moet pakken wat je pakken kan want veel is uitverkocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, wij hebben nog een poging gedaan een mobiele airco te bestellen, leek gelukt te zijn, maar toen werd de order toch nog gecancelled :/ En in de winkel was geen enkele ventilator meer te krijgen (laat staan een mobiele airco).
Alle reacties Link kopieren Quote
Duux
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Alle reacties Link kopieren Quote
Een ventilator koelt niet af. Die blaast de (warme) lucht gewoon rond. Kan zeker wel verkoelend aanvoelen maar zijn je verwachtingen realistisch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
24-06-2026 11:40
Duux
Duux heb ik vaker voorbij zien komen, welke is de beste qua kwaliteit/prijs verhouding?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jannie schreef:
24-06-2026 11:47
Duux heb ik vaker voorbij zien komen, welke is de beste qua kwaliteit/prijs verhouding?
Ik heb één bij Bol gekocht maar die is moment niet leverbaar. Is één met 26 standen, statief, timer en nachtmodus, zeer zuinig en met afstandbediening.

Zoiets

https://www.bol.com/nl/nl/p/duux-whispe ... androidapp
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut Duux, beste ventilator ooit.
Ik heb zelf een Whisper 2 en een Whisper 3 (allebei 26 standen en heel stil), zeer tevreden over.

Maar ze zijn vrijwel overal uitverkocht momenteel...
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er stond laatst een goed artikel in het AD over de voor- en nadelen van verschillende apparaten voor afkoeling in huis.
De ventilator komt er helemaal niet slecht uit, zie dikgedrukt hieronder (ik plak maar een klein deel van het artikel omdat het achter een betaalmuur staat)



De belangrijkste tip komt nog vóór de aankoop van deze apparaten. „Warmte die je huis niet binnenkomt, hoef je ook niet weg te werken”, zegt Tresoor. „Dat betekent: zonwering omlaag, ramen, deuren en gordijnen overdag dicht, en pas luchten als het buiten koeler is dan binnen.”

Maar als het ondanks alles te warm blijft, maakt de keuze voor het apparaat veel uit voor de kosten.

Wat kost een ventilator aan stroom?
Het inzetten van een ventilator is veruit de goedkoopste manier om verkoeling te krijgen. Volgens de berekening van Milieu Centraal verbruikt een ventilator bij gemiddeld gebruik van 110 uur per jaar ongeveer 5,5 kilowattuur stroom. Bij een stroomprijs van 21 cent per kilowattuur (de verwachte gemiddelde stroomprijs in de komende vijftien jaar) komt dat neer op iets meer dan 1 euro per jaar.

Een belangrijke kanttekening: een ventilator maakt de lucht niet echt kouder. Maar hij verplaatst wel lucht, waardoor zweet sneller verdampt. Je lichaam voert warmte daardoor beter af. „Een ventilator kan daarom al heel veel verkoeling bieden”, zegt Oppenoorth. „Het is veel efficiënter dan een airco. Dus het kost uiteindelijk veel minder stroom.”
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een eurom ventom silent comfort. Die is echt verrassend goed voor normale zomerse dagen. Nu staat die ook aan en was het tot 12 uur nog oke, maar heb toch echt nu wel de mobiele airco erbij aangezet en dat scheelt echt fors, zelfs nog op de laagste stand van de airco. Op alleen mijn ventilator zou ik dit soort dagen niet overleven.

Maar dat ligt niet aan het type ventilator, want dat is echt een prima ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees in dit topic over een actie met Duux bij AH: thuis/staande-ventilator-slaapkamer/lis ... 2?start=50

Ik zou rennen.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarindaH schreef:
24-06-2026 12:38
Ik lees in dit topic over een actie met Duux bij AH: thuis/staande-ventilator-slaapkamer/lis ... 2?start=50

Ik zou rennen.
Ik vrees dat ik dan terug in de tijd moet rennen want is een topic van vorig jaar zo te zien :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Jannie schreef:
24-06-2026 12:51
Ik vrees dat ik dan terug in de tijd moet rennen want is een topic van vorig jaar zo te zien :lol:
Oh zie nu laatste bericht inderdaad in andere topic. Maar dat is een tower en dat vind ik niks. Ik zie dat de 'goede' overal uitverkocht zijn. Dan maar op de tanden bijten voor nu en zodra ze weer te koop zijn, ben ik er meteen bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de site van Duux zelf kan je ook een seintje instellen zodra ze weer verkrijgbaar zijn.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jannie schreef:
24-06-2026 12:51
Ik vrees dat ik dan terug in de tijd moet rennen want is een topic van vorig jaar zo te zien :lol:
Dat bericht heb ik net geplaatst. Ik had niet door dat het al een oud topic was. Maar het is dus een actuele aanbieding bij AH. Echt een aanrader.
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap niet zo goed waarom het perse een dure moet zijn. Een ventilator blaast lucht rond, dat is alles wat ie doet. Mijn goedkope van 15 euro doet het ook gewoon en is ook stil, je hoort alleen de wind waaien zeg maar. Wat zijn die 26 standen precies? De mijne heeft er 3: Zacht, medium en hard blazen en hij kan heen en weer bewegen of stil staan. En er zit een timer op. Dat je misschien ook wil dat hij omhoog kan bewegen en achtjes kan maken in plaats van streepjes snap ik nog, maar wat zijn dan die andere 20 standen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
24-06-2026 13:31
Ik snap niet zo goed waarom het perse een dure moet zijn. Een ventilator blaast lucht rond, dat is alles wat ie doet. Mijn goedkope van 15 euro doet het ook gewoon en is ook stil, je hoort alleen de wind waaien zeg maar. Wat zijn die 26 standen precies? De mijne heeft er 3: Zacht, medium en hard blazen en hij kan heen en weer bewegen of stil staan. En er zit een timer op. Dat je misschien ook wil dat hij omhoog kan bewegen en achtjes kan maken in plaats van streepjes snap ik nog, maar wat zijn dan die andere 20 standen?
Goede vraag, wat hebt je aan 30 verschillende ventilatiesnelheden. :@@:
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
24-06-2026 13:31
Ik snap niet zo goed waarom het perse een dure moet zijn. Een ventilator blaast lucht rond, dat is alles wat ie doet. Mijn goedkope van 15 euro doet het ook gewoon en is ook stil, je hoort alleen de wind waaien zeg maar. Wat zijn die 26 standen precies? De mijne heeft er 3: Zacht, medium en hard blazen en hij kan heen en weer bewegen of stil staan. En er zit een timer op. Dat je misschien ook wil dat hij omhoog kan bewegen en achtjes kan maken in plaats van streepjes snap ik nog, maar wat zijn dan die andere 20 standen?
Dat is precies wat ik dus ook wil weten. Houdt die 20 standen dan in dat er 'ultraverkoeling' vanaf komt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Carola_456 schreef:
24-06-2026 14:12
Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
Dit dacht ik eerst ook maar consumentenbond is ook behoorlijk lovend over Duux.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carola_456 schreef:
24-06-2026 14:12
Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
Moet?
TO vraagt advies, dat heb ik gegeven.
Verder boeit het mij totaal niet of zij, of anderen her en der, dat advies aannemen of niet en negativiteit heb ik al helemaal geen zin in nu.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jannie schreef:
24-06-2026 14:38
Dit dacht ik eerst ook maar consumentenbond is ook behoorlijk lovend over Duux.
Duux maakt ook echt bijna geen geluiden. Hij staat bij mij nu op stand 10 en voor nu voldoende maar ik heb hem ook al op 26 gehad maar dan waaien de kopjes bij van tafel :biggrin:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Alle reacties Link kopieren Quote
Carola_456 schreef:
24-06-2026 14:12
Waarom moet iedereen ineens een Duux? Omdat iemand hier zegt dat hij goed is, gaan we er allemaal achteraan hollen?
Waarom niet? Gelukkig mogen mensen nog altijd zelf bepalen waar ze achteraan hollen.
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las alleen maar goede reviews over de Duux, niet alleen hier, ook over het weinige geluid dat ie produceert. Dus dan durf ik de gok wel te nemen!

Inmiddels staat ie en ik ben er nu al blij mee. Stand 15, verkoelend briesje, weinig geluid. Mijne is ook duur omdat er een ionisator op zit, en dat is met de stofallergie van man wel een uitkomst. En vanwege het fijnstof hier in de stad.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven