Welke ventilator?

24-06-2026 11:04 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben al 2 ventilators maar zitten maar 3 standen op. Iemand hier ervaring/tips of er betere ventilators zijn? En dan vooral vwb verplaatsing van lucht, of het dus frisser aanvoelt. Geluid is geen issue
jannie wijzigde dit bericht op 24-06-2026 11:45
25.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft geen Duux voor de 26 standen, maar voor de blaaskracht die zo’n ding geeft op de hogere standen. En een dure goede ventilator maakt wel echt verschil qua blaaskracht (en ook geluid, maar dat maakte voor TO niet uit). En ik vind het zelf wel lekker dat alles gewoon goed werkt en een tijd meegaat en niet snel krakkemikkig word.

Maar er zit ook heel erg veel zooi in het lage en tussensegment die idd echt net zo prima blazen als de Action ventilator.

We hebben nu zelf een dyson ventilator, met 10 standen en in ons geval met luchtreiniger, is ook wel handig. Bevalt heel goed maar begint wel pas bij 250 euro.

En als ik hier toch ben doe ik nog even een airco tip: ik heb altijd mobiele airco’s gehad met zo’n dikke slang naar buiten, die hielden ons zeer slecht geïsoleerde huis met mega ramen op het zuiden altijd enigszins koel (25-27 graden afhankelijk van de buitentemperatuur, maar zonder werd het wel 34 graden ook binnen op dagen zoals dit). We hebben sinds vorige week de Midea portasplit 12.000 btu en wát een topper: het is hier elke dag gewoon 21 graden binnen zonder moeite (alleen even de deur achter je dicht doen zodat de frisheid binnen blijft).

En deze is her en der nog te koop. Wie weet heeft iemand wat hieraan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juneberry schreef:
24-06-2026 15:13
En als ik hier toch ben doe ik nog even een airco tip: ik heb altijd mobiele airco’s gehad met zo’n dikke slang naar buiten, die hielden ons zeer slecht geïsoleerde huis met mega ramen op het zuiden altijd enigszins koel (25-27 graden afhankelijk van de buitentemperatuur, maar zonder werd het wel 34 graden ook binnen op dagen zoals dit). We hebben sinds vorige week de Midea portasplit 12.000 btu en wát een topper: het is hier elke dag gewoon 21 graden binnen zonder moeite (alleen even de deur achter je dicht doen zodat de frisheid binnen blijft).

En deze is her en der nog te koop. Wie weet heeft iemand wat hieraan.
Offtopic maar toch: koelen tot 21C als het buiten 35C is, is heel onverstandig. Het temperatuurverschil is veel te groot voor je lichaam, het kost heel veel energie en je airco moet (te) hard werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
24-06-2026 15:21
Offtopic maar toch: koelen tot 21C als het buiten 35C is, is heel onverstandig. Het temperatuurverschil is veel te groot voor je lichaam, het kost heel veel energie en je airco moet (te) hard werken.
Niet als je verder toch niet van plan bent om naar buiten te gaan toch?
Wim is weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juneberry schreef:
24-06-2026 15:13
Je hoeft geen Duux voor de 26 standen, maar voor de blaaskracht die zo’n ding geeft op de hogere standen. En een dure goede ventilator maakt wel echt verschil qua blaaskracht (en ook geluid, maar dat maakte voor TO niet uit). En ik vind het zelf wel lekker dat alles gewoon goed werkt en een tijd meegaat en niet snel krakkemikkig word.

Maar er zit ook heel erg veel zooi in het lage en tussensegment die idd echt net zo prima blazen als de Action ventilator.

We hebben nu zelf een dyson ventilator, met 10 standen en in ons geval met luchtreiniger, is ook wel handig. Bevalt heel goed maar begint wel pas bij 250 euro.

En als ik hier toch ben doe ik nog even een airco tip: ik heb altijd mobiele airco’s gehad met zo’n dikke slang naar buiten, die hielden ons zeer slecht geïsoleerde huis met mega ramen op het zuiden altijd enigszins koel (25-27 graden afhankelijk van de buitentemperatuur, maar zonder werd het wel 34 graden ook binnen op dagen zoals dit). We hebben sinds vorige week de Midea portasplit 12.000 btu en wát een topper: het is hier elke dag gewoon 21 graden binnen zonder moeite (alleen even de deur achter je dicht doen zodat de frisheid binnen blijft).

En deze is her en der nog te koop. Wie weet heeft iemand wat hieraan.
En je energierekening? Of hebben jullie zonnepanelen?
Ik vraag dit niet om lullig te doen overigens, ben er echt benieuwd naar wat dat kost aan stroom.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een tip voor de ventilator, duur of goedkoop:
Bind er bevroren koel elementen achter. De uitgeblazen lucht wordt dan ook wat gekoeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
24-06-2026 15:23
Niet als je verder toch niet van plan bent om naar buiten te gaan toch?
Nee dan niet. Maar de hitte houdt nog een tijdje aan en de meeste mensen zullen toch wel eens naar buiten gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jannie schreef:
24-06-2026 11:47
Duux heb ik vaker voorbij zien komen, welke is de beste qua kwaliteit/prijs verhouding?
Ik heb sinds enkele uren de Whisper 3 en wil mijn zetel niet meer uit 😁 Heerlijk en erg stil! Ook al verkoelt hij de ruimte niet (wanneer ik ga rondlopen voelt de 28 graden hier idd meteen weer erg warm aan) als ik er enkele meter voor ga zitten heb ik het niet te warm meer. Benieuwd voor deze nacht!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil alleen maar even zeggen dat de Duux een super ventilator is :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Fourtysomething schreef:
24-06-2026 18:22
Wil alleen maar even zeggen dat de Duux een super ventilator is :)
Die 26 standen hè. Dat doet het 'em :lol:
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
24-06-2026 18:23
Die 26 standen hè. Dat doet het 'em :lol:
Absoluut! En het geluid, die er dus bijna niet is ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Fourtysomething schreef:
24-06-2026 18:34
Absoluut! En het geluid, die er dus bijna niet is ;-D
Ook dat ja. Het ding is zó stil dat het bijna irritant is ;-D
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
24-06-2026 15:25
En je energierekening? Of hebben jullie zonnepanelen?
Ik vraag dit niet om lullig te doen overigens, ben er echt benieuwd naar wat dat kost aan stroom.
Ja we hebben idd panelen dus we kunnen het nu tegen elkaar wegstrepen. Overigens is deze airco wel 2x zo zuinig als die met die ouderwetse slang naar buiten, dus dat scheelt. Je kunt ook uitrekenen aan de hand van wattage wat het je kost, er zijn ook vrij veel reviews. Ook als ik geen panelen zou hebben is het hier helaas een must en dan kun je ook berekenen wat het je extra gaat kosten per dag dat die aanstaat. In ons oude huis zonder panelen had ik die kosten er wel voor over.

En op de andere reactie over 21 graden niet gezond: klopt als je de hele tijd in en uitloopt. Je kunt hem natuurlijk ook wat minder koud zetten, maar ik bedoelde het ook als signaal dat hij iig heel erg goed werkt. Ik heb hem wegens chronische ziekte op deze temperatuur en zit dus idd de hele dag binnen. Als ik wel naar buiten moet zet ik hem op 25 oid die dag. Dan heb je wel ff een klap voor je kop, maar dan kan mn lichaam tussendoor wel afkoelen (wat ik echt nodig heb).
Alle reacties Link kopieren Quote
Over de kosten airco. Wij betalen in juli en augustus het dubbele dan andere maanden. Enige verschil airco aan van 21.30 tot 8.00 ochtend. Geen zonne-energie hier. Maar ook goedkope stroom. Ik bedoel het als indicatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen zo last minute een airco, ventilator of dergelijke aanschaffen
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt Juneberry en Redhead, interessante info!
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flandrien schreef:
24-06-2026 17:52
Ik heb sinds enkele uren de Whisper 3 en wil mijn zetel niet meer uit 😁 Heerlijk en erg stil! Ook al verkoelt hij de ruimte niet (wanneer ik ga rondlopen voelt de 28 graden hier idd meteen weer erg warm aan) als ik er enkele meter voor ga zitten heb ik het niet te warm meer. Benieuwd voor deze nacht!

Hij koelt niet, maar de lucht die verspreidt voelt wel heerlijk koel :)
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven