Samenwonen, help
vrijdag 26 juni 2026 om 06:42
Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen. Ik trek bij hem in. Het is voor het eerst dat ik mijn eigen plek opgeef voor een ander.
Ik had er veel zin in, tot ik mijn huurcontract opzegde. Nu zit ik in een constante staat van twijfel en angst. Heb twee paniekaanvallen gehad. Het is vooral de gedachte dat ik mijn vertrouwde plek opgeef. Heb tien jaar in mijn huurhuisje gewoond, het is echt mijn veilige haven. Het huis van mijn vriend is echt een mannenhuis; ruim en kil. Natuurlijk gaan we het meer inrichten naar mijn smaak maar op dit moment voel ik me er niet thuis.
Doordat ik zoveel stress heb van de verhuizing projecteer ik dat op mijn relatie. Ik let op ieder minuscuul dingetje dat minder gaat tussen ons en zie dat zorgt voor extra twijfel. Doe ik hier wel goed aan? Is dit de man waarmee ik oud wil worden? Kan ik niet beter alleen zijn? Etc.
Ik heb een verleden van bindingsangst. Eerste maanden van de relatie waren een uitdaging, na een maand of 8-9 ging het een stuk beter. Nu laait het weer op door dat samenwonen.
Als ik mijn gevoelens naar hem uitspreek snapt hij het niet zo. Hij zegt wel: ik snap dat het spannend is om je eigen plek op te geven, maar je hebt er toch zin in? Je vindt het toch leuk om samen te wonen? Daardoor blokkeer ik want heb het gevoel dat ik mezelf steeds moet verantwoorden. En dan uit ik mn gevoelens helemaal niet meer en krop ik dingen op en ontplof ik op een gegeven moment. Hij weet zich geen raad met mijn buien.
Verder is hij heel lief- dat ik überhaupt mijn plek wil opgeven voor hem is al een goed teken en we zijn de afgelopen maanden onwijs naar elkaar toegegroeid. Ik voel me veilig en rustig bij hem. Maar ook dat laatste slaat nu om in twijfel: wat als het saai wordt? Hebben we wel genoeg lol samen? (We zijn meer knuffelaars dan praters/lachers) Ben ik straks na een halfjaar op hem uitgekeken en ga ik hem en mezelf dan pijn doen?
Pff, hoort samenwonen zo te voelen?
Ik had er veel zin in, tot ik mijn huurcontract opzegde. Nu zit ik in een constante staat van twijfel en angst. Heb twee paniekaanvallen gehad. Het is vooral de gedachte dat ik mijn vertrouwde plek opgeef. Heb tien jaar in mijn huurhuisje gewoond, het is echt mijn veilige haven. Het huis van mijn vriend is echt een mannenhuis; ruim en kil. Natuurlijk gaan we het meer inrichten naar mijn smaak maar op dit moment voel ik me er niet thuis.
Doordat ik zoveel stress heb van de verhuizing projecteer ik dat op mijn relatie. Ik let op ieder minuscuul dingetje dat minder gaat tussen ons en zie dat zorgt voor extra twijfel. Doe ik hier wel goed aan? Is dit de man waarmee ik oud wil worden? Kan ik niet beter alleen zijn? Etc.
Ik heb een verleden van bindingsangst. Eerste maanden van de relatie waren een uitdaging, na een maand of 8-9 ging het een stuk beter. Nu laait het weer op door dat samenwonen.
Als ik mijn gevoelens naar hem uitspreek snapt hij het niet zo. Hij zegt wel: ik snap dat het spannend is om je eigen plek op te geven, maar je hebt er toch zin in? Je vindt het toch leuk om samen te wonen? Daardoor blokkeer ik want heb het gevoel dat ik mezelf steeds moet verantwoorden. En dan uit ik mn gevoelens helemaal niet meer en krop ik dingen op en ontplof ik op een gegeven moment. Hij weet zich geen raad met mijn buien.
Verder is hij heel lief- dat ik überhaupt mijn plek wil opgeven voor hem is al een goed teken en we zijn de afgelopen maanden onwijs naar elkaar toegegroeid. Ik voel me veilig en rustig bij hem. Maar ook dat laatste slaat nu om in twijfel: wat als het saai wordt? Hebben we wel genoeg lol samen? (We zijn meer knuffelaars dan praters/lachers) Ben ik straks na een halfjaar op hem uitgekeken en ga ik hem en mezelf dan pijn doen?
Pff, hoort samenwonen zo te voelen?
vrijdag 26 juni 2026 om 18:19
Je vorige relatie liep stuk omdat de manier waarop jullie toenadering tot elkaar zochten niet overeenkwam: jij emotioneel, hij lichamelijk. Komt dat nu wel echt overeen? Ik zie jou schrijven dat je emotioneel worstelt met jezelf en dat hij er heel weinig mee kan.
vrijdag 26 juni 2026 om 18:39
Ook dat! Een relatie kun je nu eenmaal niet enkel ‘goedknuffelen’……
Live Life to the fullest
vrijdag 26 juni 2026 om 18:42
Wat als... kun je je altijd blijven afvragen. De garantie dat je tot je dood bij iemand gaat blijven, heb je nooit. Genoeg mensen die na, soms tientallen, jaren huwelijk van elkaar scheiden.
Wees lief voor jezelf en spreek bijvoorbeeld met elkaar af dat jullie het komende half jaar geen nieuwe grote beslissingen nemen. Eerst wennen, kijken hoe dit bevalt, voordat jij of jullie verder gaan kijken naar alternatieven.
Ik ben de afgelopen 10 jaar twee keer verhuisd en heb beide keren genoeg gepiekerd en koudwatervrees gehad.
Wees lief voor jezelf en spreek bijvoorbeeld met elkaar af dat jullie het komende half jaar geen nieuwe grote beslissingen nemen. Eerst wennen, kijken hoe dit bevalt, voordat jij of jullie verder gaan kijken naar alternatieven.
Ik ben de afgelopen 10 jaar twee keer verhuisd en heb beide keren genoeg gepiekerd en koudwatervrees gehad.
vrijdag 26 juni 2026 om 18:53
Het is in deze dan ook helemaal niet belangrijk of zij tot hun dood bij elkaar gaan blijven natuurlijk, zij kennen elkaar nog geen (of amper net) 1 jaar. Zij geeft wel haar huidige dak boven haar hoofd op, ook al was haar financiële situatie wat minder positief. Wat is hiervan dan de reden, want blijkbaar woont zij daar al een poos, en wat zou zij daaraan kunnen veranderen? Dit dus, ipv weer hals over kop met iemand gaan samenwonen die je amper 10 maanden kent? Hoe komt het dat je je huis nu niet meer kunt betalen? Kan nieuwe vriend niet even tijdelijk bijspringen totdat jullie wat meer zekerheid hebben samen, zoiets?strandbedaanzee schreef: ↑26-06-2026 18:42Wat als... kun je je altijd blijven afvragen. De garantie dat je tot je dood bij iemand gaat blijven, heb je nooit. Genoeg mensen die na, soms tientallen, jaren huwelijk van elkaar scheiden.
Wees lief voor jezelf en spreek bijvoorbeeld met elkaar af dat jullie het komende half jaar geen nieuwe grote beslissingen nemen. Eerst wennen, kijken hoe dit bevalt, voordat jij of jullie verder gaan kijken naar alternatieven.
Ik ben de afgelopen 10 jaar twee keer verhuisd en heb beide keren genoeg gepiekerd en koudwatervrees gehad.
Live Life to the fullest
vrijdag 26 juni 2026 om 20:47
GeweldigWeer schreef: ↑26-06-2026 13:55Kun je wel fijn iemand gaan geruststellen, maar is die iemand daarmee uiteindelijk niet geholpen. Heeft dan ook helemaal niets met ‘des Viva’s’ te maken ook.
+1. Ik vind die reactie van Hecamel dan ook irritant aanmatigend.
Ik denk dat een ieder hier gewoon zélf mag bepalen welke adviezen worden gegeven. Ik denk overigens ook dat TO meer heeft aan kritisch meedenken dan een aai over haar bol.
TO, je klinkt behoorlijk labiel. Heb je hulp bij het aanpakken van je problemen? Want op dit moment klinkt het alsof jij (al dan niet bewust) de relatie op scherp zet met jouw gedrag. Ik las dat je een aantal pittige jaren achter de rug hebt, dus het is geen schande om hulp te vragen.
Schrijf je ook meteen opnieuw in bij woningbouwverenigingen. Jullie relatie is nog zo pril, dat het niet onverstandig is om een alternatief scenario achter de hand te houden.
vrijdag 26 juni 2026 om 20:49
GeweldigWeer schreef: ↑26-06-2026 18:53Het is in deze dan ook helemaal niet belangrijk of zij tot hun dood bij elkaar gaan blijven natuurlijk, zij kennen elkaar nog geen (of amper net) 1 jaar. Zij geeft wel haar huidige dak boven haar hoofd op, ook al was haar financiële situatie wat minder positief. Wat is hiervan dan de reden, want blijkbaar woont zij daar al een poos, en wat zou zij daaraan kunnen veranderen? Dit dus, ipv weer hals over kop met iemand gaan samenwonen die je amper 10 maanden kent? Hoe komt het dat je je huis nu niet meer kunt betalen? Kan nieuwe vriend niet even tijdelijk bijspringen totdat jullie wat meer zekerheid hebben samen, zoiets?
Ze woonde eerst samen in dat huis, zo te lezen. Dus dan is het niet zo raar dat het financieel krap wordt in je eentje.
vrijdag 26 juni 2026 om 20:53
Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn, maar dus geen reden om je weer in een andere (samenwoon) relatie te storten. Met een woning als soort van ‘tegenruil’ lijkt het mij alsnog makkelijker iets anders te vinden dan zonder.dweedledee schreef: ↑26-06-2026 20:49Ze woonde eerst samen in dat huis, zo te lezen. Dus dan is het niet zo raar dat het financieel krap wordt in je eentje.
TO, heb je woningruil al geprobeerd?
Live Life to the fullest
vrijdag 26 juni 2026 om 20:54
En TO, je kunt op dit moment blijkbaar maar één kant op. Probeer daar dan het beste van te maken. Probeer het te zien als een nieuwe start. Maak het huis gezellig. Richt een ruimte in het nieuwe huis zo in, dat het jouw “safe haven” wordt. Doe leuke dingen met je vriend. Ga lekker met elkaar koken, Netflix marathons houden. Dat soort dingen.
Terug kan niet meer. Alleen maar vooruit. Zorg dat het bewegen in die richting dan zo fijn mogelijk is.
Terug kan niet meer. Alleen maar vooruit. Zorg dat het bewegen in die richting dan zo fijn mogelijk is.
vrijdag 26 juni 2026 om 20:55
GeweldigWeer schreef: ↑26-06-2026 20:53Dat zou inderdaad de reden kunnen zijn, maar dus geen reden om je weer in een andere (samenwoon) relatie te storten. Met een woning als soort van ‘tegenruil’ lijkt het mij alsnog makkelijker iets anders te vinden dan zonder.
TO, heb je woningruil al geprobeerd?
Dat zegt verder ook niemand.
zaterdag 27 juni 2026 om 01:35
Dit is de goede richting én daarnaast gewoon een plekje gaan zoeken voor jezelf waar je gegarandeerd kunt blijven, ook als deze relatie strandt.dweedledee schreef: ↑26-06-2026 20:54En TO, je kunt op dit moment blijkbaar maar één kant op. Probeer daar dan het beste van te maken. Probeer het te zien als een nieuwe start. Maak het huis gezellig. Richt een ruimte in het nieuwe huis zo in, dat het jouw “safe haven” wordt. Doe leuke dingen met je vriend. Ga lekker met elkaar koken, Netflix marathons houden. Dat soort dingen.
Terug kan niet meer. Alleen maar vooruit. Zorg dat het bewegen in die richting dan zo fijn mogelijk is.
Het klinkt alsof dat je goed zou doen en ik hoop niet dat je je laat tegenhouden deze wens te vervullen vanwege mensen die zelf al gebakken zitten met hun huis (zoals je vriend).
zaterdag 27 juni 2026 om 02:35
Toen man en ik ons huidige huis kochten moest daar nog veel aan gebeuren. Het huis waarin we woonden voelde voor mij niet meer als thuis, maar het nieuwe huis ook niet. Toen het eenmaal was ingericht naar onze smaak en we erin trokken, voelde het als thuis.
Wat ik hiermee zeggen wil is dat het begrijpelijk is dat je nu geen thuisgevoel hebt. Het huis van je vriend is nog niet jouw thuis met spullen die van jou of jullie samen zijn. Het is nu nog altijd zijn huis. En jouw vertrouwde plekje is ook weg, nu je de huur hebt opgezegd. Mijn tip is: ga zsm zijn huis ook als jouw thuis maken.
Het komt goed, echt. Geef het de tijd.
Wat ik hiermee zeggen wil is dat het begrijpelijk is dat je nu geen thuisgevoel hebt. Het huis van je vriend is nog niet jouw thuis met spullen die van jou of jullie samen zijn. Het is nu nog altijd zijn huis. En jouw vertrouwde plekje is ook weg, nu je de huur hebt opgezegd. Mijn tip is: ga zsm zijn huis ook als jouw thuis maken.
Het komt goed, echt. Geef het de tijd.
The ocean healed my soul
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in