VIVA komt terug!
dinsdag 23 juni 2026 om 08:31
Lieve leden van het forum,
Groot nieuws: VIVA komt terug! Nadat in 2019 werd gestopt met print, en de site in 2021 offline werd gehaald, bleef het forum natuurlijk bestaan. En nog altijd praten jullie dagelijks mee over alle denkbare onderwerpen!
Aanstaande september komt de site van VIVA terug. We hopen jullie daar dagelijks te gaan voorzien van alles wat jullie willen weten, met herkenbare en mooie verhalen, handige en bruikbare tips en carrièreadvies.
Natuurlijk blijft het forum daar een groot onderdeel van. We zijn jullie enorm dankbaar hoe jullie al deze jaren hier een hechte community van hebben weten te maken! En we zijn dan ook heel benieuwd: wat zouden jullie graag terugzien op de nieuwe VIVA? Wat vonden jullie vroeger de leukste rubrieken? Of hebben jullie vragen over de terugkeer? Stel ze vooral hier!
En volg ons vooral op de socials om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niets te missen!
Instagram
Facebook
TikTok
Met lieve groet,
Wieke Veenboer, hoofdredacteur VIVA
---------
Het persbericht over de terugkeer van VIVA:
Iconisch mediamerk VIVA keert terug in nieuw, modern jasje
Het bekende mediamerk VIVA keert dit najaar terug bij Kompas Publishing. Het merk werd in 2021 offline gehaald door DPG Media, nadat in 2019 werd gestopt met print. In 2024 nam de Haarlemse uitgeverij de titel over, met de intentie het merk te moderniseren en nieuw leven in te blazen. De vernieuwde VIVA wordt in september 2026 online gelanceerd.
VIVA stond decennialang bekend als een plek waar alles bespreekbaar was. Die kern blijft behouden, zegt hoofdredacteur Wieke Veenboer, die voorheen bij LINDA. en PilotStudio werkte: “VIVA stond vroeger voor: niets is onbespreekbaar. Dat blijft het uitgangspunt.”
Community als fundament
Sinds 1972 was VIVA een platform voor verhalen, uitgesproken meningen en gesprekken over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Van relaties, werk en mentale gezondheid tot identiteit, geld, seks en populaire cultuur. Die openheid blijft centraal staan, met extra aandacht voor de community rondom het merk.
Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht. Volgens Veenboer laat dat zien dat de behoefte aan verbinding en herkenning groot is.
Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.
Meer dan een website
Naast dagelijkse journalistieke content en verhalen uit de community werkt VIVA aan nieuwe formats die aansluiten op hedendaags mediagebruik. Daarbij wordt gedacht aan series, columns, podcasts, video, communityprojecten en evenementen waarbij online en offline elkaar versterken.
De ambitie is om VIVA opnieuw een plek te maken waar lezers zichzelf herkennen, ervaringen delen en nieuwe perspectieven ontdekken.
De nieuwe VIVA is vanaf september online te bezoeken via viva.nl. Ook verdere uitbreidingen worden onderzocht. Denk daarbij aan print of de mogelijke terugkeer van de iconische VIVA400 Awards.
Groot nieuws: VIVA komt terug! Nadat in 2019 werd gestopt met print, en de site in 2021 offline werd gehaald, bleef het forum natuurlijk bestaan. En nog altijd praten jullie dagelijks mee over alle denkbare onderwerpen!
Aanstaande september komt de site van VIVA terug. We hopen jullie daar dagelijks te gaan voorzien van alles wat jullie willen weten, met herkenbare en mooie verhalen, handige en bruikbare tips en carrièreadvies.
Natuurlijk blijft het forum daar een groot onderdeel van. We zijn jullie enorm dankbaar hoe jullie al deze jaren hier een hechte community van hebben weten te maken! En we zijn dan ook heel benieuwd: wat zouden jullie graag terugzien op de nieuwe VIVA? Wat vonden jullie vroeger de leukste rubrieken? Of hebben jullie vragen over de terugkeer? Stel ze vooral hier!
En volg ons vooral op de socials om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niets te missen!
TikTok
Met lieve groet,
Wieke Veenboer, hoofdredacteur VIVA
---------
Het persbericht over de terugkeer van VIVA:
Iconisch mediamerk VIVA keert terug in nieuw, modern jasje
Het bekende mediamerk VIVA keert dit najaar terug bij Kompas Publishing. Het merk werd in 2021 offline gehaald door DPG Media, nadat in 2019 werd gestopt met print. In 2024 nam de Haarlemse uitgeverij de titel over, met de intentie het merk te moderniseren en nieuw leven in te blazen. De vernieuwde VIVA wordt in september 2026 online gelanceerd.
VIVA stond decennialang bekend als een plek waar alles bespreekbaar was. Die kern blijft behouden, zegt hoofdredacteur Wieke Veenboer, die voorheen bij LINDA. en PilotStudio werkte: “VIVA stond vroeger voor: niets is onbespreekbaar. Dat blijft het uitgangspunt.”
Community als fundament
Sinds 1972 was VIVA een platform voor verhalen, uitgesproken meningen en gesprekken over onderwerpen die vrouwen bezighouden. Van relaties, werk en mentale gezondheid tot identiteit, geld, seks en populaire cultuur. Die openheid blijft centraal staan, met extra aandacht voor de community rondom het merk.
Een belangrijke rol daarin speelt het VIVA Forum, dat ook na het offline halen van de website actief is gebleven en nog altijd dagelijks door tienduizenden gebruikers wordt bezocht. Volgens Veenboer laat dat zien dat de behoefte aan verbinding en herkenning groot is.
Het vernieuwde platform richt zich op vrouwen vanaf 28 jaar, maar ziet binnen de bestaande community een brede variatie in leeftijden en interesses. Op het forum komen uiteenlopende onderwerpen voorbij: van reistips en relaties tot beauty en mode, persoonlijke ervaringen, carrière en verlies.
Meer dan een website
Naast dagelijkse journalistieke content en verhalen uit de community werkt VIVA aan nieuwe formats die aansluiten op hedendaags mediagebruik. Daarbij wordt gedacht aan series, columns, podcasts, video, communityprojecten en evenementen waarbij online en offline elkaar versterken.
De ambitie is om VIVA opnieuw een plek te maken waar lezers zichzelf herkennen, ervaringen delen en nieuwe perspectieven ontdekken.
De nieuwe VIVA is vanaf september online te bezoeken via viva.nl. Ook verdere uitbreidingen worden onderzocht. Denk daarbij aan print of de mogelijke terugkeer van de iconische VIVA400 Awards.
zaterdag 27 juni 2026 om 08:32
Ja of er staan schoenen in de beschrijving en het model staat er tot de knieën op.framboise-t schreef: ↑26-06-2026 23:56Nou was ik niet zo gehecht aan het oude logo en de nieuwe kleur wel mooier, dus benieuwd naar wat er volgt, maar ik vind de vormgeving een rare vibe hebben. Ik las er geen vulva in, maar eens je het ziet...
Wat ik mis in modereportages in bladen: dan lijkt er een leuke blouse op de foto te staan maar dan is max een halve mouw goed zien, want de rest van de foto bestaat uit een hippe tas of een sfeerplaatje met uitzicht op zee. Details, meerdere foto's van een kledingstuk, dat lijkt me leuk.
En ik zou het fijn vinden als modekatern inclusief is qua figuur, gewoon alle maten en vormen en dan zonder nare tips over hoe je je buik kunt verhullen o.i.d.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zaterdag 27 juni 2026 om 12:18
Dat sowieso!!Avocadeau schreef: ↑27-06-2026 03:39Sowieso, normale vrouwen graag.
Alle kleuren, maten, vormen, imperfecties, niet gladgestreken of gefotoshopt
Eerlijk. Echt. Incl litteken, striae, ongelijke borsten, blubber billen, of juist asymmetrisch gespierd door beroep of hobby. Met een beperking, opvallend of juist totaal kameleon.
Dat lijkt me fijn, zie je ook eens hoe kleren staan bij kleine dikke vrouwen, dames met hele kleine borst of wat wat dan ook..
zondag 28 juni 2026 om 04:40
Welkom Wieke er zijn al veel goede tips gegeven, dan maar een toepasselijk nummer wat geldt voor de trouwe forumleden ; ) https://www.youtube.com/watch?v=dLl4PZtxia8
.
zondag 28 juni 2026 om 08:14
Dit klinkt nu voor het eerst eens of er iemand met ballen aan de slag gaat bij Viva!
Je klinkt als een doorpakker Wieke. Leuk. Veel succes!
Ideetjes? Als ik naar mezelf kijk lees ik graag iets wat echt is. Geen opsmuk. Dat is al veel benoemd door de forummers dus dat heb je wel begrepen denk ik!
Ik ben zelf een vers creatief onderneemster. Ik zie om mij heen zoveel collega ondernemers die niet de waardering krijgen die ze verdienen. Harde werkers, mooie creaties, buiten de comfortzone gestapt en een droom najagen. Daar mag best meer aandacht voor zijn! Geef ze een podium. Geen idee voor de invulling daarvan hoor, dat is dan weer niet mijn vakgebied.
Maar ik krijg de schijt van de opgepoetste interviews waar dan zo'n geposeerde foto bijzit die de persoon laat zien maar niet haar werk. Zit marietje daar te lachen met haar armen netjes voor zich op een gekuist bureautje. Ik wil haar aan het werk zien met haar ambacht! Of wat ze dan ook doet. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
En ik word een beetje moe van de vertrutting. Maar misschien komt dat omdat ik ondertussen ruim 40+ ben
Ideetjes? Als ik naar mezelf kijk lees ik graag iets wat echt is. Geen opsmuk. Dat is al veel benoemd door de forummers dus dat heb je wel begrepen denk ik!
Ik ben zelf een vers creatief onderneemster. Ik zie om mij heen zoveel collega ondernemers die niet de waardering krijgen die ze verdienen. Harde werkers, mooie creaties, buiten de comfortzone gestapt en een droom najagen. Daar mag best meer aandacht voor zijn! Geef ze een podium. Geen idee voor de invulling daarvan hoor, dat is dan weer niet mijn vakgebied.
Maar ik krijg de schijt van de opgepoetste interviews waar dan zo'n geposeerde foto bijzit die de persoon laat zien maar niet haar werk. Zit marietje daar te lachen met haar armen netjes voor zich op een gekuist bureautje. Ik wil haar aan het werk zien met haar ambacht! Of wat ze dan ook doet. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
En ik word een beetje moe van de vertrutting. Maar misschien komt dat omdat ik ondertussen ruim 40+ ben
zondag 28 juni 2026 om 08:39
Ik zou allerlei soorten beroepen in het licht zetten. Niet alleen de mensen die in de media zitten of het ‘gemaakt hebben’ met top salarissen.
Maar de medewerker van de supermarkt, dierentuin, bloemenwinkel, politie, zorgmedewerker, catering, etc etc etc. en beroepen die niet vaak voorkomen. Wat het maakt waarom iemand zijn/haar/het werk zo leuk maakt bv.
Maar de medewerker van de supermarkt, dierentuin, bloemenwinkel, politie, zorgmedewerker, catering, etc etc etc. en beroepen die niet vaak voorkomen. Wat het maakt waarom iemand zijn/haar/het werk zo leuk maakt bv.
zondag 28 juni 2026 om 10:12
Dit ja.MEFunny schreef: ↑28-06-2026 08:39Ik zou allerlei soorten beroepen in het licht zetten. Niet alleen de mensen die in de media zitten of het ‘gemaakt hebben’ met top salarissen.
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 28 juni 2026 om 10:15
Gemeenteperikelen schreef: ↑28-06-2026 08:14Dit klinkt nu voor het eerst eens of er iemand met ballen aan de slag gaat bij Viva!Je klinkt als een doorpakker Wieke. Leuk. Veel succes!
![]()
Ideetjes? Als ik naar mezelf kijk lees ik graag iets wat echt is. Geen opsmuk. Dat is al veel benoemd door de forummers dus dat heb je wel begrepen denk ik!![]()
Maar ik krijg de schijt van de opgepoetste interviews waar dan zo'n geposeerde foto bijzit die de persoon laat zien maar niet haar werk. Zit marietje daar te lachen met haar armen netjes voor zich op een gekuist bureautje. Ik wil haar aan het werk zien met haar ambacht! Of wat ze dan ook doet. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.![]()
En ik word een beetje moe van de vertrutting. Maar misschien komt dat omdat ik ondertussen ruim 40+ ben![]()
En dan misschien ook mensen van wie de onderneming het niét heeft gered, die zelf zijn gestopt door werkdruk/valkuilen/geen klanten kunnen vinden, onwetendheid qua belastingen oid. Hoe dat te voorkomen is, tips and tricks.
Niet alleen de picture perfect successtories.
En eens met ‘minder vertrutting’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 28 juni 2026 om 10:32
Inderdaad – er zijn al genoeg podcasts over 'je eerste miljoen' en 'gewoon durven en dan komt het goed'. Maar risico's kunnen dus ook helemaal verkeerd uitpakken.himalaya schreef: ↑28-06-2026 10:15En dan misschien ook mensen van wie de onderneming het niét heeft gered, die zelf zijn gestopt door werkdruk/valkuilen/geen klanten kunnen vinden, onwetendheid qua belastingen oid. Hoe dat te voorkomen is, tips and tricks.
Niet alleen de picture perfect successtories.
En eens met ‘minder vertrutting’.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
zondag 28 juni 2026 om 14:31
zondag 28 juni 2026 om 14:34
Onderwerpen die interessant zijn:
- vrouwen die te lang zijn gebleven in toxische relaties
- vrouwen die moeten dealen met manbaby’s
- vrouwen die moeten dealen met seksisme
- vrouwen die niet serieus genomen worden door mannen
- vrouwen die andere vrouwen de maat nemen om zo in onze seksistische samenleving het hoofd boven water te houden
- vrouwen die andere vrouwen de maat nemen om zo in onze seksistische samenleving het hoofd boven water te houden
zondag 28 juni 2026 om 14:40
MEFunny schreef: ↑28-06-2026 08:39Ik zou allerlei soorten beroepen in het licht zetten. Niet alleen de mensen die in de media zitten of het ‘gemaakt hebben’ met top salarissen.
Dit!
zondag 28 juni 2026 om 15:42
Vrouwen die hier allemaal geen last van hebben.Bontebok schreef: ↑28-06-2026 14:34Onderwerpen die interessant zijn:
Everything is possible for the one who believes.
zondag 28 juni 2026 om 17:26
zondag 28 juni 2026 om 17:51
Mijn tip: zoek het ook qua vrouwen die worden geïnterviewd buiten de gebaande paden. Ik koop iedere zomer een aantal tijdschriften, verder niet, en het valt me dan altijd op dat sommige vrouwen met hun verhaal in meerdere bladen staan. En dan niet eens bekende vrouwen maar bijvoorbeeld: "Simone was moeder van drie kleine kinderen en zwanger van een tweeling toen haar man overleed" ofzo. En zoek ook buiten de Amsterdamse bubbel want bij sommige bladen kijken ze echt niet verder dan dat.
zondag 28 juni 2026 om 18:02
Ik hoop zelf dat er iemand in de redactie komt die dit soort taalgebruik er dan uit redigeert. Er zijn al genoeg plaatsen waar je alleen maar mee mag doen als je ballen hebt of doet alsof.Gemeenteperikelen schreef: ↑28-06-2026 08:14Dit klinkt nu voor het eerst eens of er iemand met ballen aan de slag gaat bij Viva!![]()
In dat kader pleit ik voor een redactie met een groot aantal queers.
zondag 28 juni 2026 om 18:06
Dankjewel!! Sowieso heel leuk om te horen en hoop dat ik het waar kan makenGemeenteperikelen schreef: ↑28-06-2026 08:14Dit klinkt nu voor het eerst eens of er iemand met ballen aan de slag gaat bij Viva!Je klinkt als een doorpakker Wieke. Leuk. Veel succes!
![]()
Ideetjes? Als ik naar mezelf kijk lees ik graag iets wat echt is. Geen opsmuk. Dat is al veel benoemd door de forummers dus dat heb je wel begrepen denk ik!![]()
Maar ik krijg de schijt van de opgepoetste interviews waar dan zo'n geposeerde foto bijzit die de persoon laat zien maar niet haar werk. Zit marietje daar te lachen met haar armen netjes voor zich op een gekuist bureautje. Ik wil haar aan het werk zien met haar ambacht! Of wat ze dan ook doet. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.![]()
En ik word een beetje moe van de vertrutting. Maar misschien komt dat omdat ik ondertussen ruim 40+ ben![]()
Wat betreft je verdere post: ik wil VIVA zeker zo echt en authentiek mogelijk maken. Dat moet terugkomen in de columns, maar ook natuurlijk in de artikelen, interviews én de bijbehorende beelden. Dus die mening deel ik met je
De geschiedenis van het forum en dit nummer ken ik niet (en was even bang dat ik ge-Rickrolled werd haha), maar hoe dan ook: goede keuze wat betreft het nummer! Is het vanwege de 'You can check out any time you like, but you can never leave'? Weggaan van het forum lukt niet?tweeling schreef: ↑28-06-2026 04:40Welkom Wieke er zijn al veel goede tips gegeven, dan maar een toepasselijk nummer wat geldt voor de trouwe forumleden ; ) https://www.youtube.com/watch?v=dLl4PZtxia8
wiekev wijzigde dit bericht op 28-06-2026 18:12
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.07% gewijzigd
zondag 28 juni 2026 om 18:10
Eens over dit trouwens ook. Maar ben sowieso van mening dat een podcast maken, een boek schrijven of wat dan ook heel makkelijk gedaan is als je het succes hebt behaald. Je hoort (veel te) weinig over de mensen die het keihard hebben geprobeerd, er zó hard voor hebben gewerkt, en bij wie het niet is gelukt. Geeft vaak een vertekenend beeld vind ik, alsof 'hard werken' altijd garantie is van je droom laten uitkomen. Soms lukt het gewoon niet, en dat is ook oké. Maar dat mag vaker laten zien worden, want het is absoluut geen falen.
Wat betreft de comments over vertrutteling en vrouwen als lustobject: wees daar maar niet bang voor haha. Daar is geen plek voor.
Als we deze vinden hebben we wellicht de scoop van het jaar.
Edit: Excuses voor de dubbele reactie, hij laadde niet goed en zag toen erna pas de andere reacties.. Nog steeds een forum newbie.
zondag 28 juni 2026 om 19:40
WiekeV schreef: ↑28-06-2026 18:06
De geschiedenis van het forum en dit nummer ken ik niet (en was even bang dat ik ge-Rickrolled werd haha), maar hoe dan ook: goede keuze wat betreft het nummer! Is het vanwege de 'You can check out any time you like, but you can never leave'? Weggaan van het forum lukt niet?
Everything is possible for the one who believes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in