Proef samenwonen: Adresfraude?
donderdag 2 juli 2026 om 09:18
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
vrijdag 3 juli 2026 om 22:18
vrijdag 3 juli 2026 om 22:46
Worden mensen die sociale huur aanvragen niet doorgelicht op bezittingen zoals koopwoningen?
vrijdag 3 juli 2026 om 23:23
Wat iemand al zei: je zou ook 3 maanden kunnen gaan backpacken of op de camping staan dus ik zou eerst 2-3 maanden bij hem doorbrengen zonder het te melden, als je gewoon je post ophaalt, je planten water geeft en af en toe de wc doortrekt, is er niet gelijk wat aan de hand. Pas je toch minder bij elkaar dan jullie dachten, dan heb je er geen heisa aan.
Maar ik zou eigenlijk nooit meer definitief zomaar bij iemand anders intrekken, ik heb daar zo'n spijt van gehad toen het stukliep. Ik zou - als ik ooit ga samenwonen - kiezen voor een gelijkwaardig vertrekpunt, samen kopen of samen iets huren.
Maar ik zou eigenlijk nooit meer definitief zomaar bij iemand anders intrekken, ik heb daar zo'n spijt van gehad toen het stukliep. Ik zou - als ik ooit ga samenwonen - kiezen voor een gelijkwaardig vertrekpunt, samen kopen of samen iets huren.
vrijdag 3 juli 2026 om 23:38
Klinkt toch minder erg dan huurders uitknijpen. Allebei (huurders uitknijpen, minder huurwoningen) klinkt niet ideaal. Dan maar minder huurwoningen.laiskuri schreef: ↑03-07-2026 20:35Dat was de theorie. Maar in de praktijk heeft de wet van De Jonge ervoor gezorgd dat er veel woningen uit de verhuur zijn gehaald en verkocht zijn.
“ In 2025 kochten 75.000 starters een woning via een NVM-makelaar; het hoogste aantal ooit. Door de grote uitpondgolf - in 2025 was één op de zes woningen een voormalige huurwoning - konden starters in dit piekjaar profiteren van het extra aanbod.”
“Het aantal huurtransacties in de vrije sector lag eind 2025 38% lager dan een jaar eerder. In de middensector is het aantal verhuurde woningen in de vier grote steden zelfs met 50% tot 70% gedaald.”
https://www.nvm.nl/nieuws/2026/nvm-uitp ... ereikbaar/
Ik snap TO wel dat ze het een enorm risico vindt haar huurwoning op te geven.
vrijdag 3 juli 2026 om 23:56
zaterdag 4 juli 2026 om 00:01
madamzonderm schreef: ↑03-07-2026 23:38Klinkt toch minder erg dan huurders uitknijpen. Allebei (huurders uitknijpen, minder huurwoningen) klinkt niet ideaal. Dan maar minder huurwoningen.
Het betekent alleen ook dat die huizen nu door een andere groep bewoond worden: om dezelfde voormalige huurwoning te kopen heb je een veel hoger inkomen nodig.
zaterdag 4 juli 2026 om 08:55
Nee maar er is wel een tussenweg toch?
Verwachten dat meer dan twee jaar proefsamenwonen gefaciliteerd wordt is wel een uiterste. Al helemaal als je daarna compleet ongelijkwaardig bij iemand zou intrekken.
Samenwonen rustig opbouwen en die tijd gebruiken om een doordachte gelijkwaardige constructie uit te werken kan natuurlijk ook.
zaterdag 4 juli 2026 om 10:08
Dat risico is er na 2 jaar nog steeds. En ze zegt ergens dat ze heeft overwogen een kleine koopwoning te kopen om die achter de hand te houden. Als kopen nu een optie is, is het ook een optie als haar relatie over 1,5 jaar uit gaat.
En 24 maanden huur weggooien? Vrije sector is al snel 1.000. Dan gooi je dus 24.000 weg? Plus nog gemeentelijke lasten. Groot risico op inbraak of zelfs kraak.
En gemeentes vinden ook wat van de leegstand. Niet alleen de verhuurder.
En wat ga je 2 jaar lang met de post doen? En ik weet niet of ze nu in dezelfde gemeente wonen, maar reiskosten naar het werk? Huisarts?
zaterdag 4 juli 2026 om 10:24
Ja, je denkt dat het niet opvalt als ze een jaar niet gesignaleerd wordt?OgenvanTijgers schreef: ↑04-07-2026 10:11Maar goed in de praktijk kom je er meestal wel mee weg. En als je er niet meer mee weg komt is de sanctie vaak alleen dat je alsnog de huurwoning kwijt raakt. Dus ik denk dat topicstarter vrij risicoloos kan gaan proefsamenwonen.
Gemeentelijke boete: De standaardboete ligt meestal tussen de € 200 en € 250. Bij bewust opzet kan dit oplopen tot het maximum van € 325.
Stopzetten van toeslagen en uitkeringen: De Belastingdienst en uitkeringsinstanties vorderen onterecht ontvangen toeslagen (zoals huur- of zorgtoeslag) of bijstandsuitkeringen terug, inclusief een flinke boete.
Gevolgen voor documenten: Als de gemeente na onderzoek constateert dat u niet op het adres woont, wordt uw registratie onbekend. Dit blokkeert direct uw DigiD, zorgverzekering en het aanvragen van een nieuw paspoort of rijbewijs.
zaterdag 4 juli 2026 om 10:30
In het dorp waar ik elke dag langs kom met de auto zie ik een vrijstaande woning met grote tuin op een goede locatie geheel dichtgetimmerd,totaal verwaarloosd wat daarmee aan de hand is??? Het weer woonbaar te maken zal wat kosten maar het geld wel waard wat locatie betreft. Dat de gemeente de eigenaar/nabestaande van dat huis geen brief stuurt dat het binnen het jaar bewoont moet zijn anders flinke boete van 10.000 euro per maand dat zet de vaart erin.Gewoon bij elk leeg pand doen.Lady*Voldemort schreef: ↑03-07-2026 19:12Nou dat is dus het gekke met die twee woningen die hier in het straatje leeg staan: die staan echt wat je noemt leeg. Er woont niemand. Er staan geen meubels. De bewoners zijn jaren geleden overleden en daarna heeft niemand meer moeite gedaan om de boel te verkopen of te verhuren of zo, dus de boel verrampeneert waar je bij staat, twee behoorlijk grote gezinnen zouden een prima woonplek kunnen vinden in die huizen maar niemand die een poot uitsteekt. Verderop in de stad weet ik trouwens ook nog een paar van die gevallen te staan. Is toch onbegrijpelijk?
zaterdag 4 juli 2026 om 11:52
Dat is onzin natuurlijk bij een koopwoning. Eer dat erfenissen zijn afgewikkeld en er over gegaan kan worden op verkoop kan er soms al een jaar verstreken zijn. Dan heb je nog de periode dat het in de verkoop staat en dan krijg je een periode van verbouwen en klussen.Stormie schreef: ↑04-07-2026 10:30In het dorp waar ik elke dag langs kom met de auto zie ik een vrijstaande woning met grote tuin op een goede locatie geheel dichtgetimmerd,totaal verwaarloosd wat daarmee aan de hand is??? Het weer woonbaar te maken zal wat kosten maar het geld wel waard wat locatie betreft. Dat de gemeente de eigenaar/nabestaande van dat huis geen brief stuurt dat het binnen het jaar bewoont moet zijn anders flinke boete van 10.000 euro per maand dat zet de vaart erin.Gewoon bij elk leeg pand doen.
zaterdag 4 juli 2026 om 11:55
Dat huis staat al minstens 3 jaar er zo bij zolang rij ik er al elke dag langs.OhMellie schreef: ↑04-07-2026 11:52Dat is onzin natuurlijk bij een koopwoning. Eer dat erfenissen zijn afgewikkeld en er over gegaan kan worden op verkoop kan er soms al een jaar verstreken zijn. Dan heb je nog de periode dat het in de verkoop staat en dan krijg je een periode van verbouwen en klussen.
zaterdag 4 juli 2026 om 12:00
zaterdag 4 juli 2026 om 12:04
In Nederland staan ruim 60.000 woningen langdurig leeg. https://radar.avrotros.nl/artikel/tiend ... -dat-54957
zaterdag 4 juli 2026 om 12:06
Ja dit dus. Denk dat niet veel mensen vrijwillig jaarlijkse belastingen willen betalen over zo'n moneypit die niet lucratief verhuurd of verkocht kan worden.Carola_456 schreef: ↑04-07-2026 12:00Ja, dat kan. Soms zijn erfgenamen zoek. Of jaren aan het ruziën. Kan ook al verkocht zijn, maar dat de koper in afwachting is van bepaalde vergunningen.
zaterdag 4 juli 2026 om 13:20
Och, hier in het dorp is een familie en die hebben al 3 generaties ruzie over geërfde huizen. Dus dat zijn ooit broers en zussen geweest die het huis van oma hebben geërfd, hun kinderen hebben daar ook nog ruzie over gemaakt en nu zijn het neven en nichten die er ruzie over maken. Er zijn wat familieleden naar Australië geëmigreerd en ondertussen laten ze de hele boel verpauperen. Want stel je voor dat iemand er onterecht met meer geld vandoor gaat. Let op: deze neven en nichten ruziën nu over zo’n 10 huizen. Ze staan allemaal leeg en de gemeente doet er niks aan. De lachende derde is de curator. Ze voelen zich geen van alleen verantwoordelijk voor de woningnood, zien niet dat ze het probleem in stand houden en ook niet dat er 10 gezinnen hartstikke blij zouden zijn met een van hun huizen.
zaterdag 4 juli 2026 om 13:29
Helaas komt dat toch echt behoorlijk vaak voor, dat ergenamen de boel traineren, jaren- en jarenlang. Meestal omwille van de verdeling, maar zelfs omwille van mentale problemen/de boel niet leeg kunnen ruimen ivm emoties.
Maar goed, groter deel van het probleem lijkt me de enorme hoeveelheid gezinnen die twee huizen gebruiken, dat percentage is natuurlijk gigantisch veel groter dan decennia geleden.
zaterdag 4 juli 2026 om 14:37
Maar er moet toch erfbelasting betaald worden, dan is verkopen toch meestal nodig omdat men maar zelden zoveel geld over heeft om in de bodemloze belastingput te kunnen gooien?ladadieladieda schreef: ↑04-07-2026 13:20Och, hier in het dorp is een familie en die hebben al 3 generaties ruzie over geërfde huizen. Dus dat zijn ooit broers en zussen geweest die het huis van oma hebben geërfd, hun kinderen hebben daar ook nog ruzie over gemaakt en nu zijn het neven en nichten die er ruzie over maken. Er zijn wat familieleden naar Australië geëmigreerd en ondertussen laten ze de hele boel verpauperen. Want stel je voor dat iemand er onterecht met meer geld vandoor gaat. Let op: deze neven en nichten ruziën nu over zo’n 10 huizen. Ze staan allemaal leeg en de gemeente doet er niks aan. De lachende derde is de curator. Ze voelen zich geen van alleen verantwoordelijk voor de woningnood, zien niet dat ze het probleem in stand houden en ook niet dat er 10 gezinnen hartstikke blij zouden zijn met een van hun huizen.
zaterdag 4 juli 2026 om 15:09
Uiteraard, ik heb dan ook niets gezegd over of het financieel gunstig zou zijn. Dat doet echter helemaal niets af aan dat behoorlijk wat mensen het wel degelijk echt jaren en jaren traineren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in