Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 3310 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Mijn vriend apte me net. Vandaag is hij op de wacht-lijst van de GGZ gezet voor ASS-onderzoek. Later hoor ik meer als hij thuis komt.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Ik ben erg opgelucht al zijn de wachttijden lang. De psych van mijn vriend en meer mensen vermoeden al langer dat hij ASS heeft. Er vallen me ook steeds meer dingen op. Hij stelt ook veel vragen aan mij en is erg blij met mijn steun. Hij doet ook een cursus online terwijl hij wacht. Verder is het ff afwachten.
Vorige week aan mijn familie verteld dat mijn vriend op de wachtlijst staat voor ASS-onderzoek. Een zus reageerde met de woorden:´Mwoah! Het is afwachten en iedereen heeft wel symptomen/trekken van Autisme/ADHD.´ Ik kan daar niets mee en het gaat om dingen die het dagelijkse leven belemmeren en niet alleen om een paar trekjes. Mijn zus heeft ruim 20 jaar geleden psychologie gestudeerd en afgerond maar heeft nooit als psycholoog gewerkt. Ik snap dat je niet alles kunt weten en niet alles kunt onthouden wat er in de studieboeken staat. Maar er is sindsdien veel veranderd en van mijn zus had ik op zijn minst basiskennis verwacht maar niet zo een antwoord. Hoe gaan jullie ermee om? Bij gelegenheid willen mijn vriend en ik een keer op een goede manier het gesprek met haar opzoeken en uitleg geven.
Oef, herkenbaar. Een vriendin van me heeft een paar jaar geleden de diagnose ASS gekregen, een paar van mijn familieleden doen daar heel laatdunkend over. Ja wat heb je nou aan een diagnose, we hebben nooit wat gemerkt aan haar, ze is heel anders dan jij. Het zijn familieleden die best dicht bij mij staan. Hoe je ermee om moet gaan, weet ik niet. Ik probeer het van me af te laten glijden, ik weet hoe het zit en dat is ook hoe ik met die vriendin om ga. Ik heb zelf ook ASS, het verbaast me daarom dat familie zo kan doen.
Celaena schreef:
05-07-2026 18:45
Oef, herkenbaar. Een vriendin van me heeft een paar jaar geleden de diagnose ASS gekregen, een paar van mijn familieleden doen daar heel laatdunkend over. Ja wat heb je nou aan een diagnose, we hebben nooit wat gemerkt aan haar, ze is heel anders dan jij. Het zijn familieleden die best dicht bij mij staan. Hoe je ermee om moet gaan, weet ik niet. Ik probeer het van me af te laten glijden, ik weet hoe het zit en dat is ook hoe ik met die vriendin om ga. Ik heb zelf ook ASS, het verbaast me daarom dat familie zo kan doen.
Bedankt voor je antwoord! Ik probeer dan zelf uit de situatie te stappen en afstand te nemen maar soms kan ik niet voorkomen dat ik me eraan erger en dan impulsief reageer. Maar wat me wel helpt is afleiding zoeken of met iemand anders erover te praten. Het is wel vervelend als het een familielid is en vooral als degene ervoor gestudeerd heeft en je verwacht dat ze tenminste basis-kennis heeft. Ik hou veel van mijn zus en ze heeft enorm goede kanten maar in dit geval heeft ze een bord voor haar kop en dat vind ik erg jammer. Wat vervelend dat je familie zo laatdunkend doet! Ik weet natuurlijk niet of je vriendin gecamoufleerd heeft,mijn vriend heeft wel bepaalde symptomen gecamoufleerd (niet allemaal) en dat gaat gewoon niet meer. Mogelijk zeggen sommige mensen dan inderdaad ´ik heb nooit wat gemerkt etc...´ neemt niet weg dat dit lastig is om daar op de juiste manier mee om te gaan. Vroeger sliep ik vaak de nacht na zo een opmerking slecht omdat ik boos was. Dat is gelukkig nu de afgelopen jaren minder het geval. Je hebt volkomen gelijk door te zeggen dat je weet hoe dat zit.
MadameBijoux schreef:
05-07-2026 17:55
Vorige week aan mijn familie verteld dat mijn vriend op de wachtlijst staat voor ASS-onderzoek. Een zus reageerde met de woorden:´Mwoah! Het is afwachten en iedereen heeft wel symptomen/trekken van Autisme/ADHD.´ Ik kan daar niets mee en het gaat om dingen die het dagelijkse leven belemmeren en niet alleen om een paar trekjes. Mijn zus heeft ruim 20 jaar geleden psychologie gestudeerd en afgerond maar heeft nooit als psycholoog gewerkt. Ik snap dat je niet alles kunt weten en niet alles kunt onthouden wat er in de studieboeken staat. Maar er is sindsdien veel veranderd en van mijn zus had ik op zijn minst basiskennis verwacht maar niet zo een antwoord. Hoe gaan jullie ermee om? Bij gelegenheid willen mijn vriend en ik een keer op een goede manier het gesprek met haar opzoeken en uitleg geven.
Ik heb het al eerder gezegd.

Mijn reactie is dan dat idd iedereen trekken heeft die bij een ASS-diagnose horen, omdat het hele normale menselijke eigenschappen zijn.
Alleen heb je voor een diagnose een bepaalde combinatie van kenmerken nodig en die heeft lang niet iedereen.
En daarnaast moet je er last van hebben.
Everything will be fine in the end. If not... well, you failed again.
Week 27 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
05-07-2026 19:44
Ik heb het al eerder gezegd.

Mijn reactie is dan dat idd iedereen trekken heeft die bij een ASS-diagnose horen, omdat het hele normale menselijke eigenschappen zijn.
Alleen heb je voor een diagnose een bepaalde combinatie van kenmerken nodig en die heeft lang niet iedereen.
En daarnaast moet je er last van hebben.
Okay! Er staat me trouwens bij dat je dat geschreven hebt maar ik kon je post niet meer terugvinden.
MadameBijoux schreef:
05-07-2026 20:16
Okay! Er staat me trouwens bij dat je dat geschreven hebt maar ik kon je post niet meer terugvinden.
Het is exact wat een diagnose zegt: van een lijstje kenmerken heb je er minstens 6 (ofzo) en daar heb je last van.

Heb je diezelfde 6 kenmerken, maar geen last? Dan geen diagnose.
Heb je 5 kenmerken en wel last? Dan geen diagnose.
Solomio schreef:
05-07-2026 20:21
Het is exact wat een diagnose zegt: van een lijstje kenmerken heb je er minstens 6 (ofzo) en daar heb je last van.

Heb je diezelfde 6 kenmerken, maar geen last? Dan geen diagnose.
Heb je 5 kenmerken en wel last? Dan geen diagnose.
Ok! Duidelijk! Zijn psych waar hij geregeld naar toe gaat heeft al veel met hem doorgenomen en het zijn er minimaal 6 waar hij last van heeft. Daarom heeft zij hem ook doorverwezen naar de GGZ omdat zij een sterk vermoeden heeft dat hij ASS heeft. Nu eerst de wachttijd. Het moet straks uitgebreid worden onderzocht of er ook echt sprake is ervan.
MadameBijoux schreef:
05-07-2026 20:50
Ok! Duidelijk! Zijn psych waar hij geregeld naar toe gaat heeft al veel met hem doorgenomen en het zijn er minimaal 6 waar hij last van heeft. Daarom heeft zij hem ook doorverwezen naar de GGZ omdat zij een sterk vermoeden heeft dat hij ASS heeft. Nu eerst de wachttijd. Het moet straks uitgebreid worden onderzocht of er ook echt sprake is ervan.
Waarom stelt die psych geen diagnose?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven