Ferritine tekort
maandag 6 juli 2026 om 23:05
Door een ontsteking in mijn darmen is mijn Ferritine laag (12) De ontsteking is opgelost, maar de vermoeidheid niet. Nu slik ik 3 weken ijzer, maar blijf vermoeid. Ik slaap smiddags ruim een uur. Ik wil graag een infuus, en ga hier morgen over bellen. Hebben mensen hier ervaring mee? Werkt dit echt sneller dan de pillen?
dinsdag 7 juli 2026 om 00:02
Toevallig had ik vorige week ook mijn bloed laten prikken en in 2 jaar tijd is mijn ferritine gedaald van 81 naar 40. Zit nog binnen de marge maar vind de daling apart. De dokter doet er nog niks aan maar ik ben dus ook erg vermoeid en mijn darmen heb ik ook vaak last van. Ik lees dus graag mee, helaas geen tips
Mag ik vragen wat voor ontsteking je had ?
Mag ik vragen wat voor ontsteking je had ?
dinsdag 7 juli 2026 om 00:25
Hier ook vermoeidheidsklachten met een ferritine van 36. Bij mijn kind is het 38. Doen ze niks mee. De huisartsen althans. Mijn internist vond het erg krap en adviseerde ijzer pillen. Die wilde ik liever niet, want ik heb al trage darmen. Floradix kuur gehaald: ik steeg naar 44. Het is nu een poosje niet geprikt. Ik moet in augustus weer naar de internist en heb gevraagd of het weer geprikt mag worden.
Er werd gesteld dat een normaal hb en een te laag of krap ferritine geen vermoeidheidsklachten kan geven. Maar ik denk er het mijne van...
Er werd gesteld dat een normaal hb en een te laag of krap ferritine geen vermoeidheidsklachten kan geven. Maar ik denk er het mijne van...
dinsdag 7 juli 2026 om 06:29
Ik, twee jaar geleden. Mijn hb was toen 4 ofzo en mijn ferritine 8. Ik moest eerst perse die pillen slikken en na 6 weken me ellendig voelen door die pillen, was het allemaal niks gestegen. Ik was elke dag doodmoe, kortademig, duizelig, verward, had haaruitval, ribbelige en broze nagels. Toen kreeg ik een infuus en voelde me daarna echt 10x beter.
Op dit moment heeft alles zich herhaald behalve dat mijn hb iets hoger is dan twee jaar geleden. Ferritine is nu gestegen van 6 naar 8, na het slikken van de pillen waar ik me hartstikke ziek door voel. Hb is gedaald na het slikken van de pillen. Ik krijg nu binnenkort weer een infuus en hoop me dan weer zo snel beter te gaan voelen.
Op dit moment heeft alles zich herhaald behalve dat mijn hb iets hoger is dan twee jaar geleden. Ferritine is nu gestegen van 6 naar 8, na het slikken van de pillen waar ik me hartstikke ziek door voel. Hb is gedaald na het slikken van de pillen. Ik krijg nu binnenkort weer een infuus en hoop me dan weer zo snel beter te gaan voelen.
dinsdag 7 juli 2026 om 07:56
Ze kijken vaak niet alleen naar jouw Ferritine maar ook jouw Hb. Mijn Ferritine is jarenlang aan de lage kant geweest (15 a 20) maar mijn Hb 7.8 ongeveer. Uiteindelijk zakte mijn Ferritine naar 10 en mijn Hb naar 7.4 (ondergrens voor vrouwen die menstrueren is 7.5 volgens mij) dus toen eerst aan de ijzertabletten gegaan.
Vroeger kreeg je 3x per dag een ijzertablet, maar de richtlijnen zijn een tijdje terug veranderd naar 2x per week een ijzertablet. Mijn ervaring is dat dit niet veel doet. Na 3 maanden was mijn Ferritine van 10 naar 12 gegaan. Daarna 3 maanden lang naar 1x per dag een ijzertablet gegaan, maar ook dat deed weinig. Daarna pas een verwijzing voor een ijzerinfuus gehad. Ook na het ijzerinfuus heeft het zeker 2 maanden geduurd voor ik minder moe was.
Na 3 weken denk ik dat je nog niet veel verbetering kan verwachting. Hoe vaak slik jij een ijzertablet? En hoe lang moet je dit slikken? Meestal volgt er na die x periode een controle in het bloed om te zien of het gestegen is.
Vroeger kreeg je 3x per dag een ijzertablet, maar de richtlijnen zijn een tijdje terug veranderd naar 2x per week een ijzertablet. Mijn ervaring is dat dit niet veel doet. Na 3 maanden was mijn Ferritine van 10 naar 12 gegaan. Daarna 3 maanden lang naar 1x per dag een ijzertablet gegaan, maar ook dat deed weinig. Daarna pas een verwijzing voor een ijzerinfuus gehad. Ook na het ijzerinfuus heeft het zeker 2 maanden geduurd voor ik minder moe was.
Na 3 weken denk ik dat je nog niet veel verbetering kan verwachting. Hoe vaak slik jij een ijzertablet? En hoe lang moet je dit slikken? Meestal volgt er na die x periode een controle in het bloed om te zien of het gestegen is.
dinsdag 7 juli 2026 om 08:20
Ik heb 2 keer ijzerinfuus gehad, maar niet in Nederland, en voor mij werkte het heel goed. Ik had vorig jaar weer een Ferritine van 30 en de huisarts zei dat ik bij kon slikken (ik was erg moe steeds). Na 2 maanden voelde ik me een stuk beter. Zij gaf aan dat het merk Sideral goed werkt en dat heb ik gebruikt. Het is wel duur maar het had in ieder geval effect. Volgens mij willen ze het in Nederland in de toekomst op recept doen.
dinsdag 7 juli 2026 om 08:29
Je hb gaat pas zakken als de ferritine al gezakt is voor zover ik begreep. Je moet eigenlijk kijken naar het hoogste hb wat je ooit gehad hebt als referentiepunt en niet naar je huidige hb.sassie24 schreef: ↑07-07-2026 07:56Ze kijken vaak niet alleen naar jouw Ferritine maar ook jouw Hb. Mijn Ferritine is jarenlang aan de lage kant geweest (15 a 20) maar mijn Hb 7.8 ongeveer. Uiteindelijk zakte mijn Ferritine naar 10 en mijn Hb naar 7.4 (ondergrens voor vrouwen die menstrueren is 7.5 volgens mij) dus toen eerst aan de ijzertabletten gegaan.
@to: Ken je de podcast: Maak kennis met de blinde vlek over ijzergebrek? Ik zou hem aanraden.
You can only succeed when there is room to fail.
dinsdag 7 juli 2026 om 08:44
Welke vorm ijzer slik je? Ik heb ook laag ijzer gehad en slik nu ijzertabletten met ijzer bisglycinaat. Ik merk hiervan gelukkig weinig klachten aan maag enz. Die vorm zou het beste opnemen met minimale belasting voor je maag en darmen.Lente19251003- schreef: ↑07-07-2026 06:29Ik, twee jaar geleden. Mijn hb was toen 4 ofzo en mijn ferritine 8. Ik moest eerst perse die pillen slikken en na 6 weken me ellendig voelen door die pillen, was het allemaal niks gestegen. Ik was elke dag doodmoe, kortademig, duizelig, verward, had haaruitval, ribbelige en broze nagels. Toen kreeg ik een infuus en voelde me daarna echt 10x beter.
dinsdag 7 juli 2026 om 09:04
dinsdag 7 juli 2026 om 10:33
De podcast is hier al genoemd, de huisartsenpodcast over ijzergebrek. Jouw ferritine is idd afschuwelijk laag, dus nogal logisch dat je je niet goed voelt. En dat haal je niet in 3 weken op met ijzerpillen, want die worden niet zo goed opgenomen. Het is helaas een blinde vlek bij huisartsen, al kunnen die natuurlijk niet alles weten. Maar je ferritinevooraad is heel lastig aan te vullen, als die al zo leeg is. Ken meerdere mensen die een ijzerinfuus gehad hebben en dat geeft idd een goede boost. Je krijgt het alleen niet zomaar, dus enkelen hebben het in het buitenland gehaald.
Luister de podcast, dan kun je mss een beter gesprek hebben met je behandelend arts, want zo schiet het niet op.
Luister de podcast, dan kun je mss een beter gesprek hebben met je behandelend arts, want zo schiet het niet op.
dinsdag 7 juli 2026 om 11:03
Ik kreeg destijds foliumzuur bij de ijzertabletten. Dat zou de opname van ijzer bevorderen. Geen idee of dat nog steeds geldt, of dat dat alweer achterhaald is.
Ik weet wel dat het best een poosje kan duren voordat het allemaal weer op de rails is.
Overleg dus met je arts.
Ik weet wel dat het best een poosje kan duren voordat het allemaal weer op de rails is.
Overleg dus met je arts.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 7 juli 2026 om 12:25
Van foliumzuur weet ik het niet, maar vitamine C helpt wel bij ijzeropname. Dus het kan lonen om met je ijzerpil een kiwi te eten (of want anders). Melkproducten, thee en koffie vermijden twee uur voor en twee uur na inname van een ijzerpil.Solomio schreef: ↑07-07-2026 11:03Ik kreeg destijds foliumzuur bij de ijzertabletten. Dat zou de opname van ijzer bevorderen. Geen idee of dat nog steeds geldt, of dat dat alweer achterhaald is.
Overleg dus met je arts.
dinsdag 7 juli 2026 om 12:28
Zolang er bij vrouwen te weinig onderzoek gedaan is naar wat voor hen eigenlijk een te laag ferritine is,kun je dit naar mijn mening niet zo stellen.Charlie591 schreef: ↑07-07-2026 11:28Als je Hb niet (veel) te laag is zal je niet snel een infuus krijgen bij een laag ferritine. Internisten zijn daar vrij streng in is mijn ervaring (en dat is ook wel terecht denk ik).
Mijn ferritine was met 36 vrij ruim boven de ondergrens, mijn hb prima, toch vond de internist het te krap en zou een tweede stap na pillen een ijzerinfuus zijn.
dinsdag 7 juli 2026 om 13:32
Ik vind dit onterecht. Als je de podcast de blinde vlek bij ijzergebrek luistert hoor je dat de standaardwaarde bij vrouwen lager wordt aangehouden dan eigenlijk zou moeten.Charlie591 schreef: ↑07-07-2026 11:28Als je Hb niet (veel) te laag is zal je niet snel een infuus krijgen bij een laag ferritine. Internisten zijn daar vrij streng in is mijn ervaring (en dat is ook wel terecht denk ik).
Daarnaast daalt eerst je ferritine voordat je hb daalt.
Maar je hoort er meer over dus ik hoop dat er meer bijscholing over is voor artsen. Dit lijkt me echt zon geval van een probleem aanpakken bij de bron in plaats van symptoombestrijding.
You can only succeed when there is room to fail.
dinsdag 7 juli 2026 om 15:33
Charlie591 schreef: ↑07-07-2026 11:28Als je Hb niet (veel) te laag is zal je niet snel een infuus krijgen bij een laag ferritine. Internisten zijn daar vrij streng in is mijn ervaring (en dat is ook wel terecht denk ik).
Dit lijkt onterecht en achterhaald te zijn. Luister de podcast, daarin vertellen internisten die vooral met vrouwen werken hun bevindingen. Idd daalt eerst je ferritine, dan pas je hb (maar dan is alle reserve om je Hb op peil te houden dus al op). En de drempelwaarden lijken ook vrij arbitrair gesteld te worden, op basis van verouderde info en zonder individuele verschillen in acht te nemen. Bv dat het bij mannen hoger zou moeten zijn dan bij vrouwen, terwijl vrouwen juist elke maand ijzer verliezen en mannen niet.
dinsdag 7 juli 2026 om 18:05
3 weken is sws veel te kort om conclusies te trekken. Ferritine gaat met ijzertabletten heel langzaam omhoog. Maanden en nirt in weken.
Plus een infuus is geen wondermiddel maar heef ook risicos. Je kunt er erg ziek van worden, risico op ernstige fosfaatverlaging en een klein deel vd mensen is allergisch( daarom moet het ook in het ziekenhuis en mag het niet bij de huisarts). Trombose risico als je hb al hoog is.
Ik heb zelf al sinds eind 2024 ijzertekort( de verzading, ferritine en serum ijzer) althans toen werd het geprikt dus wellicht al langer. Mn hb is al die tijd op mn normale setpoint van >9
In totaal heb ik 9 maanden ijzer bijgeslikt, zowel ferrofumaraat en ijzerbisglycinaat.
Tijdens bijslikken daalden de waarden zelfs. Mn ijzersaturatie zelfs tot 9. Mn trombos zijn ook verhoogd, stijgend. Wat reactie kan zijn op ijzertekort.
Infuus wordt steeds geweigerd omdat ze beleid hebben dat pas te geven bij laag hb.
Mn huisarts weet het ook niet en het lijkt erop dat dit is wat het is. Stabiel noemen ze dat. Maar dus wel stabiel te laag. Ik heb ook een andere aandoening waar van bekend is dat die klachten erger worden door ijzertekort.
Ik vind het ook idioot dat ze dan nu gewoon niks meer doen. Ik zou nl nu wel infuus willen ondanks de risicos. Als na 9 maanden bijslikken 0 resultaat komt lijkt mij duidelijk dat ik het dus niet opneem.
Ik heb overigens wél klachten ook die erbij kunnen passen.
Idd zijn er nog steeds artsen, zelfs internisten die ijzertekort niet relevant vinden als je hb hoog is. Mijn internist zei dat het niet relevant is en ik er geen klachten van kan hebben. Terwijl een ( zeer) lage ijzerverzadiging betekent dat er te weinig beschikbaar is voor spieren en weefsels. Uiteindelijk heeft de huisarts de ijzertabletten gegeven maar nu dat na 9 maanden niks heeft gedaan lijkt zij er ook wel klaar mee.
Behoorlijk frustrerend als je geen energie hebt en de rest en niemand dat écht serieus neemt
Op pubmed en andere wetenschappelijke artikelen staat echt heel duidelijk dat ijzertekort met normaal hb wél klachten geeft en altijd behandeld moet worden.
Een paar ziekenhuizen noemen dit al op hun website en verwijzen naar deze artikelen.
Plus een infuus is geen wondermiddel maar heef ook risicos. Je kunt er erg ziek van worden, risico op ernstige fosfaatverlaging en een klein deel vd mensen is allergisch( daarom moet het ook in het ziekenhuis en mag het niet bij de huisarts). Trombose risico als je hb al hoog is.
Ik heb zelf al sinds eind 2024 ijzertekort( de verzading, ferritine en serum ijzer) althans toen werd het geprikt dus wellicht al langer. Mn hb is al die tijd op mn normale setpoint van >9
In totaal heb ik 9 maanden ijzer bijgeslikt, zowel ferrofumaraat en ijzerbisglycinaat.
Tijdens bijslikken daalden de waarden zelfs. Mn ijzersaturatie zelfs tot 9. Mn trombos zijn ook verhoogd, stijgend. Wat reactie kan zijn op ijzertekort.
Infuus wordt steeds geweigerd omdat ze beleid hebben dat pas te geven bij laag hb.
Mn huisarts weet het ook niet en het lijkt erop dat dit is wat het is. Stabiel noemen ze dat. Maar dus wel stabiel te laag. Ik heb ook een andere aandoening waar van bekend is dat die klachten erger worden door ijzertekort.
Ik vind het ook idioot dat ze dan nu gewoon niks meer doen. Ik zou nl nu wel infuus willen ondanks de risicos. Als na 9 maanden bijslikken 0 resultaat komt lijkt mij duidelijk dat ik het dus niet opneem.
Idd zijn er nog steeds artsen, zelfs internisten die ijzertekort niet relevant vinden als je hb hoog is. Mijn internist zei dat het niet relevant is en ik er geen klachten van kan hebben. Terwijl een ( zeer) lage ijzerverzadiging betekent dat er te weinig beschikbaar is voor spieren en weefsels. Uiteindelijk heeft de huisarts de ijzertabletten gegeven maar nu dat na 9 maanden niks heeft gedaan lijkt zij er ook wel klaar mee.
Behoorlijk frustrerend als je geen energie hebt en de rest en niemand dat écht serieus neemt
Op pubmed en andere wetenschappelijke artikelen staat echt heel duidelijk dat ijzertekort met normaal hb wél klachten geeft en altijd behandeld moet worden.
Een paar ziekenhuizen noemen dit al op hun website en verwijzen naar deze artikelen.
dinsdag 7 juli 2026 om 22:06
dinsdag 7 juli 2026 om 22:45
Mijn ferretine was 0.6 afgelopen december. Ik wist het niet, voelde me al lang moe maar ja werk, paarden, jonge kinderen…
Tot ik vlak voor kerst gewoon bewusteloos neerklapte op de oprit. Zo hard op mijn hoofd dat ik echt uitval had van lopen goed praten ect dus in het ziekenhuis werd gelijk een ct scan gemaakt omdat men aan andere dingen dscht. Mijn hb is ook gecheckt op de eerste hulp en was iets verlaagt maar niet zorgwekkend.
Zo mocht ik weer naar huis toen ik weer stabiel kon lopen.
Daar was mijn alerte huisarts zo adequaat om die ferretine te laten checken die dus nagenoeg op was. Ik heb me suf gedronken aan rosevice ferro want een ijzer infuus mocht niet ook al strijd de huisarts daar wel voor dat vrouwen dat eerder moeten krijgen. Binnen 1 maand zat ik weer op 30 door de rovicee.
Er zit vitamine C bij in en je lichaam neemt het makkelijk op.
Tot ik vlak voor kerst gewoon bewusteloos neerklapte op de oprit. Zo hard op mijn hoofd dat ik echt uitval had van lopen goed praten ect dus in het ziekenhuis werd gelijk een ct scan gemaakt omdat men aan andere dingen dscht. Mijn hb is ook gecheckt op de eerste hulp en was iets verlaagt maar niet zorgwekkend.
Zo mocht ik weer naar huis toen ik weer stabiel kon lopen.
Daar was mijn alerte huisarts zo adequaat om die ferretine te laten checken die dus nagenoeg op was. Ik heb me suf gedronken aan rosevice ferro want een ijzer infuus mocht niet ook al strijd de huisarts daar wel voor dat vrouwen dat eerder moeten krijgen. Binnen 1 maand zat ik weer op 30 door de rovicee.
Er zit vitamine C bij in en je lichaam neemt het makkelijk op.
where ever you go, go with your heart
vrijdag 10 juli 2026 om 19:12
Sinds ik m’n ferritine weer op peil heb voel ik me echt zoveel beter. Ik kan ook een stuk makkelijker m’n bed uitkomen en ik ben ook minder angstig geworden. Volgens mij heb ik echt jaren met een flink tekort gelopen want ik eet ook geen vlees. Pas sinds m’n zwangerschappen werd het beter. Tijdens m’n eerste zwangerschap in het buitenland kreeg ik te horen dat m’n ijzer te laag was en dat een infuus beter was dan pillen. Ik moest wel iets tekenen want je kan er inderdaad op reageren of verkleuring krijgen. Het was gewoon bij de gynaecoloog in kantoor dus niet in het ziekenhuis. Bij de tweede in een ander land kreeg ik het direct na de bevalling via infuus. Volgens mij zijn ze er in het buitenland makkelijker mee en vinden ze een ijzertekort snel oplossen belangrijker dan de mogelijke bijwerkingen. Ik houd het nu op peil met Sideral ijzerpillen (die door de dokter werden aangeraden).*jaline schreef: ↑07-07-2026 18:053 weken is sws veel te kort om conclusies te trekken. Ferritine gaat met ijzertabletten heel langzaam omhoog. Maanden en nirt in weken.
zondag 12 juli 2026 om 11:08
Ik kom per toeval dit topic tegen. Mijn ferritine is in januari getest, op mijn verzoek, omdat ik veel last heb van restless legs. Dat kan ook een symptoom zijn. Mijn ferritine was toen 29. Net iets onder de ondergrens dus. Ik lees in diverse onderzoeken dat bij restless legs, de waarde tot 80-100 geadviseerd wordt.
Ik ben nu ruim een half jaar ijzer tabletten aan het slikken, dagelijks, en het is gestegen naar 45. Dus maar een lage stijging. Ik krijg nu andere tabletten die mogelijk beter opgenomen worden.
Wel voel ik mij beter, minder moe en minder last van vermoeide zware benen.
Mijn rls is nog niet minder.
Mijn hb is ook normaal.
Mijn huisarts heeft meer waarden getest, waaronder vitamine d. Die was ook te laag in januari, is nu weer prima.
Waardoor ik het zo langzaam opneem weet ik niet. Ik heb ook een milde vorm van colitis maar die is wel rustig. Ik probeer nu eerst de andere tabletten en dan testen we over drie maanden weer.
Ik hoor de laatste tijd vaker om mij heen dat er getest wordt op ferritine (en vitamine d en b12), blijkbaar kan dit toch veel klachten verklaren, zeker bij vrouwen. Het kan ook nog te maken hebben met de overgang begreep ik.
Ik ben nu ruim een half jaar ijzer tabletten aan het slikken, dagelijks, en het is gestegen naar 45. Dus maar een lage stijging. Ik krijg nu andere tabletten die mogelijk beter opgenomen worden.
Wel voel ik mij beter, minder moe en minder last van vermoeide zware benen.
Mijn rls is nog niet minder.
Mijn hb is ook normaal.
Mijn huisarts heeft meer waarden getest, waaronder vitamine d. Die was ook te laag in januari, is nu weer prima.
Waardoor ik het zo langzaam opneem weet ik niet. Ik heb ook een milde vorm van colitis maar die is wel rustig. Ik probeer nu eerst de andere tabletten en dan testen we over drie maanden weer.
Ik hoor de laatste tijd vaker om mij heen dat er getest wordt op ferritine (en vitamine d en b12), blijkbaar kan dit toch veel klachten verklaren, zeker bij vrouwen. Het kan ook nog te maken hebben met de overgang begreep ik.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in