Middenweg? Kinderwens
zondag 5 juli 2026 om 00:48
Geen idee of ik in de juiste categorie zit, maar wil het volgende delen/vragen.
Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?
2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?
2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
maandag 6 juli 2026 om 22:00
Hoeft niet hoor. Ik ken meer mensen die géén 100% ik wil het moeder waren, dan mensen die een 100% ik wil het moeder waren.
Degenen die dit gevoel wél hadden beschrijven (of beschreven dit achteraf) op een hele biologische manier, als een oerdrang etc. Maar dat heeft lang niet iedereen en degenen die dit niet hadden (en toch ook moeder geworden zijn) zijn uiteindelijk wel heel blij met het moederschap en hun gezin. Maar dus niet per se aan kinderen begonnen met een 100% zeker wéten.
De mensen die ik ken zonder kinderen beschrijven het veel vaker als weten: ik heb altijd gewéten dat ik geen kinderen wilde. Zelden hoor ik dat iemand altijd zo gevoeld heeft.
Maar er zijn in deze allerlei varianten mogelijk en het komt denk ik bijna altijd wel goed.
dinsdag 7 juli 2026 om 13:19
Ik noem mezelf ook altijd een moeder-lightcognac schreef: ↑06-07-2026 22:00Hoeft niet hoor. Ik ken meer mensen die géén 100% ik wil het moeder waren, dan mensen die een 100% ik wil het moeder waren.
Degenen die dit gevoel wél hadden beschrijven (of beschreven dit achteraf) op een hele biologische manier, als een oerdrang etc. Maar dat heeft lang niet iedereen en degenen die dit niet hadden (en toch ook moeder geworden zijn) zijn uiteindelijk wel heel blij met het moederschap en hun gezin. Maar dus niet per se aan kinderen begonnen met een 100% zeker wéten.
De mensen die ik ken zonder kinderen beschrijven het veel vaker als weten: ik heb altijd gewéten dat ik geen kinderen wilde. Zelden hoor ik dat iemand altijd zo gevoeld heeft.
Maar er zijn in deze allerlei varianten mogelijk en het komt denk ik bijna altijd wel goed.
woensdag 8 juli 2026 om 10:13
Een goed boek hierover vind ik: 'Echte vrouwen krijgen een kind' van Liesbeth Smit. Dat brengt veel nuance aan over het onderwerp kinderwens en wat voor een groot grijs gebied daarin zit.cognac schreef: ↑06-07-2026 22:00Hoeft niet hoor. Ik ken meer mensen die géén 100% ik wil het moeder waren, dan mensen die een 100% ik wil het moeder waren.
Uiteindelijk geldt waarschijnlijk voor de meeste mensen dat zowel kinderen als geen kinderen een prima scenario voor ze kan zijn. Mensen die zo'n sterke kinderwens hebben dat ze onder alle omstandigheden ouder willen worden zijn in de minderheid. De meeste mensen willen het toch samen met een partner bijvoorbeeld.
Voor veel mensen is het ook maar net hoe hun leven loopt uiteindelijk en dealen daarmee. Overigens kun je zowel met als zonder kinderwens en ook met kinderen een soort rouw ervaren als zelf een kind krijgen definitief geen mogelijkheid meer is, omdat het ook een afsluiting is van een bepaald hoofstuk in je leven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in