Naar VWO 2 of…
woensdag 8 juli 2026 om 12:10
Dag allemaal, mijn zoon zit in vwo 1 en haalf gedurende het jaar vijven en zessen, af en toe een 7. Ook uitschieters naar beneden. Nu na de laatste toetsweek staat hij overwegend krap een 6 (5.7) en 2 zevens en 2 vijven. Ik ben geneigd hem te motiveren om havo te gaan doen maar hij wil perse VWO blijven doen. Voor ons maakt het niets uit! Hij wil het gaan proberen. Hij werkt voor toetsen serieus, tussendoor doet hij weinig. Hij is slordig en gemakzuchtig. Niet erg maar niet de houding die VWO vraagt. Zijn er ervaringen van andere ouders? Wat is wijsheid? Ik hoop dat school ook een advies gaat geven maar vooralsnog staan die voor overgaan naar VWO 2.
woensdag 8 juli 2026 om 12:16
En gaat hij in 2 HAVO ineens wél tijdens het jaar werken?
Als hij het écht niet zou kunnen had hij geen 6 en 7 gehaald.
Het probleem is dus niet zijn punten.
Wel dat ie tijdens het jaar veel te weinig doet en dus nodeloos punten kwijtraakt.
Dat verandert niet met naar HAVO te gaan.
In tegendeel ... daar denkt ie waarschijnlijk dat ie helemaal niets meer moet doen.
Als hij zelf persé wil en school gaat mee in het verhaal gaat hij dus gewoon naar 2 VWO en botst daar eind volgend jaar waarschijnlijk met zijn hoofd tegen de muur.
Wel dat ie tijdens het jaar veel te weinig doet en dus nodeloos punten kwijtraakt.
In tegendeel ... daar denkt ie waarschijnlijk dat ie helemaal niets meer moet doen.
Als hij zelf persé wil en school gaat mee in het verhaal gaat hij dus gewoon naar 2 VWO en botst daar eind volgend jaar waarschijnlijk met zijn hoofd tegen de muur.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 8 juli 2026 om 12:17
Over laten gaan naar VWO 2.
Het zou anders zijn als hij elke dag uren zou leren en heel veel stress ervaart. Dan zou ik zeggen ga Havo doen.
Denk dat hij nu vooral wat aanvullende ondersteuning kan gebruiken in het plannen en goed lezen van de opdrachten. Hebben ze iets van een studievaardigheden training op school of elders in de buurt?
Het zou anders zijn als hij elke dag uren zou leren en heel veel stress ervaart. Dan zou ik zeggen ga Havo doen.
Denk dat hij nu vooral wat aanvullende ondersteuning kan gebruiken in het plannen en goed lezen van de opdrachten. Hebben ze iets van een studievaardigheden training op school of elders in de buurt?
woensdag 8 juli 2026 om 12:19
Of hij doet tijdens het jaar niet veel en haalt aan het einde van het jaar zijn punten weer op zodat hij weer overgaat. Zo heeft mijn broer zijn vwo ook gehaald. Je weet niet hoe het gaat lopen. Het enige dat je nu weet is dat hij het eerste jaar gehaald heeft.Wissewis schreef: ↑08-07-2026 12:16En gaat hij in 2 HAVO ineens wél tijdens het jaar werken?
woensdag 8 juli 2026 om 12:37
Mijn ervaring is dat ze ook kijken naar wat er nog in het vat zit, niet alleen sec naar de cijfers. Ik had een trage, slordige slak hier die het allemaal super onrechtvaardig vond dat hij hard moest werken en die ze echt een miljoen kansen hebben gegeven. Toen de kansen uiteindelijk toch op dreigden te raken (ik geloof ergens in VWO 4 toen ik al letterlijk vijftig tinten grijzer was) viel het kwartje. Eenmaal op de uni viel alles weg dat hij stom en nutteloos had verklaard en ging hij als een speer.
Dus zolang school geen reden ziet voor afstroom naar HAVO en hij wil zelf ook graag VWO blijven doen zou ik hem lekker laten gaan. Hij gaat niet dood van blijven zitten, hij gaat niet stuk van hard werken dus alles bij elkaar zijn de risicos echt heel gering.
Dus zolang school geen reden ziet voor afstroom naar HAVO en hij wil zelf ook graag VWO blijven doen zou ik hem lekker laten gaan. Hij gaat niet dood van blijven zitten, hij gaat niet stuk van hard werken dus alles bij elkaar zijn de risicos echt heel gering.
woensdag 8 juli 2026 om 12:42
VWO2. Die werkhouding gaat niet veranderen op de Havo. Alleen daar gaat hij waarschijnlijk wel hogere cijfers halen omdat het simpelweg wat makkelijker is voor hem. Maar dan leert hij nog steeds niet leren. Ik zou vol inzetten op leren leren en kijken wat VWO2 doet met hem. Afstromen kan altijd nog, weer terug naar VWO is moeilijker
woensdag 8 juli 2026 om 12:46
Dit inderdaad, het kan prima nog komen. En het is hem wel gelukt! Ook niet vergeten
Het is zoals het is
woensdag 8 juli 2026 om 13:40
Onze zoon heeft op deze manier zijn vwo diploma gehaald. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan. Als je je de eerste jaren zo minimaal inzet dan heb je toch de basis niet die je nodig hebt voor de latere jaren? Daar wordt toch op verder gebouwd?
Maar, TO, het kan dus.
En wat andere ook al zeggen, als hij op het vwo zesjes haalt, zal hij dat op de havo ook doen en ook op het vmbo.
Maar, TO, het kan dus.
En wat andere ook al zeggen, als hij op het vwo zesjes haalt, zal hij dat op de havo ook doen en ook op het vmbo.
woensdag 8 juli 2026 om 13:41
Ik heb met dezelfde werkhouding en cijfers vwo en de universiteit doorlopen. Mijn motivatie om steeds met hakken over de sloot (en een korte spurt) over te gaan op het VWO waren mijn vriendinnen, ik wilde bij ze in de klas blijven. Had het verschrikkelijk gevonden als mijn ouders iets anders hadden besloten (dan was ik vast weggelopen). De motivatie om te leren kwam pas toen het niet meer moest. Mijn werkhouding is nu prima 
Oftewel: zolang hij niet strak staat van de prestatiedruk, zou ik het lekker aan hemzelf laten.
Oftewel: zolang hij niet strak staat van de prestatiedruk, zou ik het lekker aan hemzelf laten.
woensdag 8 juli 2026 om 13:47
woensdag 8 juli 2026 om 13:58
Zelfs dat is nog maar de vraag. Ook op de havo zal hij iets uit moeten voeren en hij zal de eerste niet zijn die na afstromen denkt dat dat niet meer nodig is.Lalalola schreef: ↑08-07-2026 12:42VWO2. Die werkhouding gaat niet veranderen op de Havo. Alleen daar gaat hij waarschijnlijk wel hogere cijfers halen omdat het simpelweg wat makkelijker is voor hem. Maar dan leert hij nog steeds niet leren. Ik zou vol inzetten op leren leren en kijken wat VWO2 doet met hem. Afstromen kan altijd nog, weer terug naar VWO is moeilijker
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
woensdag 8 juli 2026 om 14:30
Als je op het vwo zevens kunt halen, kan je echt wel met minder leren de havo op het gemak met goede cijfers. Heb ik inmiddels al heel vaak gezienLady*Voldemort schreef: ↑08-07-2026 13:58Zelfs dat is nog maar de vraag. Ook op de havo zal hij iets uit moeten voeren en hij zal de eerste niet zijn die na afstromen denkt dat dat niet meer nodig is.
woensdag 8 juli 2026 om 14:46
Ik zou ook verwachten dat zijn werkhouding wel bijtrekt. Het kost ook even tijd om je te realiseren als kind dat je het studeren voor jezelf doet, niet voor je leraar. En dat het echt wel meer ontspannen is als je een 7 staat dan een 5. Maar dat soort langetermijndenken kost soms wat moeite, vooral als verse puber.
woensdag 8 juli 2026 om 15:00
Zelden zo eensgezind gezien hier op het forum. Mijn advies is dan niet een verrassing: vwo 2. Niet alleen voor nu, maar ook voor de relatie met je zoon op de lange termijn. Als hij nu naar vwo 2 gaat kan hij jou nooit verwijten dat jij hem die kans hebt ontnomen. Mocht het nodig zijn kan hij later altijd nog afzakken naar de havo.
woensdag 8 juli 2026 om 15:20
Wat zijn de overgangsnormen op zijn school? Bij mijn kinderen op school was er een minimaal opgeteld aantal punten dat je moest halen voor een bepaald type 2e klas, en je mocht natuurlijk maar één 5 hebben voor NL, EN, WI.
Voldoet hij aan de normen, dan zullen ze vast niet iets anders adviseren, neem ik aan.
Voldoet hij aan de normen, dan zullen ze vast niet iets anders adviseren, neem ik aan.
woensdag 8 juli 2026 om 16:00
Ik ben zelf het vwo doorgekomen terwijl ik elk leerjaar in de bespreekzone zat. Ik ben zelfs van 2 h/v naar 3 vwo bevorderd terwijl ik te weinig punten had. Uiteindelijk had ik op mijn eindlijst zevens en achten. Kennelijk had ik er dat jaar wat meer zin in 
Ik zou het advies van de school volgen. Tegenwoordig adviseren ze eerder aan de veilige kant om hun eigen scores op te vijzelen. Bij mijn dochter op school kregen leerlingen met zessen een afstroomadvies, wat ik echt belachelijk vond.
Ik zou het advies van de school volgen. Tegenwoordig adviseren ze eerder aan de veilige kant om hun eigen scores op te vijzelen. Bij mijn dochter op school kregen leerlingen met zessen een afstroomadvies, wat ik echt belachelijk vond.
woensdag 8 juli 2026 om 16:25
Als hij nou zelf de indruk wekte dat hij havo wilde gaan doen, maar hij wil graag op het vwo blijven en school zegt ook dat hij naar de tweede kan. Het lijkt mij dan juist heel frustrerend als je ouders laten merken dat ze er eigenlijk geen vertrouwen in hebben, of je zelfs gaan ompraten om het maar niet te proberen.
Gewoon 2 vwo laten doen dus. Als het echt niet gaat kan hij altijd alsnog havo gaan doen.
Gewoon 2 vwo laten doen dus. Als het echt niet gaat kan hij altijd alsnog havo gaan doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in