Naar VWO 2 of…
woensdag 8 juli 2026 om 12:10
Dag allemaal, mijn zoon zit in vwo 1 en haalf gedurende het jaar vijven en zessen, af en toe een 7. Ook uitschieters naar beneden. Nu na de laatste toetsweek staat hij overwegend krap een 6 (5.7) en 2 zevens en 2 vijven. Ik ben geneigd hem te motiveren om havo te gaan doen maar hij wil perse VWO blijven doen. Voor ons maakt het niets uit! Hij wil het gaan proberen. Hij werkt voor toetsen serieus, tussendoor doet hij weinig. Hij is slordig en gemakzuchtig. Niet erg maar niet de houding die VWO vraagt. Zijn er ervaringen van andere ouders? Wat is wijsheid? Ik hoop dat school ook een advies gaat geven maar vooralsnog staan die voor overgaan naar VWO 2.
woensdag 8 juli 2026 om 16:43
In de familie en kennissenkring drie afstromers van vwo naar havo....de een met hakken over de sloot (ieder jaar weer), de ander blijven zitten en weer een gezakt voor het eindexamen.
woensdag 8 juli 2026 om 21:23
Dit. Mijn zoon deed geen bal en 5 jaar lang dachten we in maart standaard dat de onvoldoendes niet meer op te halen waren. Elk jaar toch weer met een eindsprint net aan over en het eindexamen ging verrassend soepel (helaas deed hij toen nog steeds nauwelijks iets).
woensdag 8 juli 2026 om 21:31
Waar komt dit beeld toch altijd vandaan?
Ik heb het VWO prima gehaald met zo min mogelijk te doen op de momenten dat het echt nodig was.
Kind lekker op het VWO laten zitten.
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 8 juli 2026 om 21:32
donderdag 9 juli 2026 om 10:22
1 5 voor Nederlands. Rest krappe tot ruime zessen (net geen 7) en een 7. Bij elkaar als het goed is net tot het minimale totaal. Mijn zorg is dat hij het niveau net niet aan kan. Maar goed, hij doet er ook tussentijds weinig aan. Maar als we hem overhoren dan is het soms alsof hij het voor het eerst hoort. Zoeken naar leerstrategie? Afgeleid in de les? We wachten de reactie van school maar even af. Vandaag en morgen zijn de overgangsvergaderingen. Bedankt voor al jullie input!
donderdag 9 juli 2026 om 10:24
zo heb ik alle jaren vwo gehaald totdat ik eindexamen moest doen en zo hoog mogelijke cijfers nodig had voor een opleiding met loting....toen haalde ik opeens wel hogere cijfers en was ik wel gestructureerd.
dus gewoon over laten gaan naar vwo2 , afzakken naar havo kan hij altijd nog doen als het nodig is of als hij het wilt.
dus gewoon over laten gaan naar vwo2 , afzakken naar havo kan hij altijd nog doen als het nodig is of als hij het wilt.
donderdag 9 juli 2026 om 12:57
Dit was letterlijk mijn kind in de eerste, hoewel zijn cijfers nog iets hoger waren. Nu zit hij in de tweede met een vergelijkbare cijferlijst als jouw zoon. Hij gaat dus gewoon over naar 3 VWO. Wij hebben heel duidelijk gemaakt dat hij voor ONS geen VWO hoeft te doen, maar hij wil het tot nu toe zelf. Zegt: HAVO kan altijd nog, maar nu lukt het nog op deze manier... En hij was dit jaar al weer wat serieuzer dan in de eerste....
donderdag 9 juli 2026 om 14:30
ik neem aan dat hij met 2 vijven gewoon overgaat, dus er gaat dan toch niks verrassends uit de vergaderingen komen?Framboos35 schreef: ↑09-07-2026 10:221 5 voor Nederlands. Rest krappe tot ruime zessen (net geen 7) en een 7. Bij elkaar als het goed is net tot het minimale totaal. Mijn zorg is dat hij het niveau net niet aan kan. Maar goed, hij doet er ook tussentijds weinig aan. Maar als we hem overhoren dan is het soms alsof hij het voor het eerst hoort. Zoeken naar leerstrategie? Afgeleid in de les? We wachten de reactie van school maar even af. Vandaag en morgen zijn de overgangsvergaderingen. Bedankt voor al jullie input!
Dat is meer als hij een vijf teveel heeft en een twijfelgeval is.
donderdag 9 juli 2026 om 14:41
Dit en als hij gewoon overgaat word je waarschijnlijk ook niet gebeld, tenzij er iets speelt waardoor de mentor zou moeten bellen. Maar als hij verder geen bespreekgeval is dan is het gewoon rapport ophalen en op naar de zomervakantie en de tweede klas. School gaat niet met iedere leerling contact opnemen, zij zien waarschijnlijk niks zorgwekkends.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 9 juli 2026 om 15:38
Het lijkt wel alsof je hem heel graag wil laten afstromen.Framboos35 schreef: ↑09-07-2026 10:221 5 voor Nederlands. Rest krappe tot ruime zessen (net geen 7) en een 7. Bij elkaar als het goed is net tot het minimale totaal. Mijn zorg is dat hij het niveau net niet aan kan. Maar goed, hij doet er ook tussentijds weinig aan. Maar als we hem overhoren dan is het soms alsof hij het voor het eerst hoort. Zoeken naar leerstrategie? Afgeleid in de les? We wachten de reactie van school maar even af. Vandaag en morgen zijn de overgangsvergaderingen. Bedankt voor al jullie input!
Everything is possible for the one who believes.
donderdag 9 juli 2026 om 16:10
Dit! Als jullie zelf willen dat hij afstroomt zou ik zelf contact opnemen maar als zoon dat niet wil zou ik het lekker nog een jaartje aankijken
Het is zoals het is
donderdag 9 juli 2026 om 16:35
Dat ga je toch niet achter zijn rug om doen als hij zelf gewoon over wil en over kan? Ik zou dat echt heel raar vinden, en ik betwijfel ook of school daarin meegaat als het op basis van de cijfers niet hoeft en als de leerling het zelf ook helemaal niet wil en het puur gebaseerd is op het gevoel van de ouders. Sowieso kan hij altijd nog afstromen als het toch niet blijkt te lukken, dan kan hij het jaar daarop gewoon naar 3 havo.
donderdag 9 juli 2026 om 18:05
Dus dan maar meteen afstromen, dan hebben we het maar weer gehad? Lekker signaal geef je daarmee af aan je kind.Framboos35 schreef: ↑09-07-2026 10:221 5 voor Nederlands. Rest krappe tot ruime zessen (net geen 7) en een 7. Bij elkaar als het goed is net tot het minimale totaal. Mijn zorg is dat hij het niveau net niet aan kan. Maar goed, hij doet er ook tussentijds weinig aan. Maar als we hem overhoren dan is het soms alsof hij het voor het eerst hoort. Zoeken naar leerstrategie? Afgeleid in de les? We wachten de reactie van school maar even af. Vandaag en morgen zijn de overgangsvergaderingen. Bedankt voor al jullie input!
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
donderdag 9 juli 2026 om 19:39
In de OP staat 2 vijven. Maar het is er zelfs maar 1?Framboos35 schreef: ↑09-07-2026 10:221 5 voor Nederlands. Rest krappe tot ruime zessen (net geen 7) en een 7. Bij elkaar als het goed is net tot het minimale totaal. Mijn zorg is dat hij het niveau net niet aan kan. Maar goed, hij doet er ook tussentijds weinig aan. Maar als we hem overhoren dan is het soms alsof hij het voor het eerst hoort. Zoeken naar leerstrategie? Afgeleid in de les? We wachten de reactie van school maar even af. Vandaag en morgen zijn de overgangsvergaderingen. Bedankt voor al jullie input!
donderdag 9 juli 2026 om 20:40
Dat staat er niet heel duidelijk, in klas 1 maken ze toch ook nog niet echt onderscheid tussen kernvakken en niet-kernvakken bij de overgang? Dat is bij mijn dochter echt pas in de bovenbouw.
donderdag 9 juli 2026 om 20:45
donderdag 9 juli 2026 om 20:48
donderdag 9 juli 2026 om 20:59
Mijn zoon heeft inmiddels vwo diploma, maar was ook zo begonnen. Toen ik een mentorgesprek had en vroeg of vwo wel haalbaar was zei hij dat als je 6-en a 7-ens haalt voor een toets dat je dan prima op niveau zit.
Volgens mij ga je bij de meeste scholen gewoon over als je 2 tekorten hebt. En ben je pas bespreekgeval als je 3 tekorten hebt maar gemiddeld een 6,0 sta. Meer tekorten of een lager gemiddelde is blijven zitten of afstromen.
De brugklas is een hele omschakeling qua huiswerk en leren leren voor toetsen en toetsweken. Het is dus niet raar dat ze in de 1e nog een beetje zoekende zijn naar de verhouding inzet en prestaties.
Mijn dochter zit nu in havo 1 en heeft 3 5-en (o.a. wiskunde) maar staat een 6,7 gemiddeld dus de mentor gaf aan dat haar voorlopig advies havo 2 is.
Volgens mij ga je bij de meeste scholen gewoon over als je 2 tekorten hebt. En ben je pas bespreekgeval als je 3 tekorten hebt maar gemiddeld een 6,0 sta. Meer tekorten of een lager gemiddelde is blijven zitten of afstromen.
De brugklas is een hele omschakeling qua huiswerk en leren leren voor toetsen en toetsweken. Het is dus niet raar dat ze in de 1e nog een beetje zoekende zijn naar de verhouding inzet en prestaties.
Mijn dochter zit nu in havo 1 en heeft 3 5-en (o.a. wiskunde) maar staat een 6,7 gemiddeld dus de mentor gaf aan dat haar voorlopig advies havo 2 is.
donderdag 9 juli 2026 om 21:24
donderdag 9 juli 2026 om 22:48
Dus gaat hij gewoon zonder twijfel over. Gun hem nog een jaar om te kijken of vwo past.Framboos35 schreef: ↑09-07-2026 22:45Ai ik had ik verkeerd gezegd idd! Een 5, een 7 en de rest zessen…
Er kan nog zoveel veranderen.
donderdag 9 juli 2026 om 22:49
Daarmee is hij zeer waarschijnlijk geen bespreekgeval. Je mag altijd wel wat tekorten hebben en dit is er maar eentje. Dus de kans dat school contact opneemt lijkt me niet zo groot. Tenzij ze hebben gezegd dat ze echt iedereen persoonlijk gaan bellen, maar meestal is het gewoon geen bericht, goed bericht.
donderdag 9 juli 2026 om 22:50
Da's toch een prima lijst?!Framboos35 schreef: ↑09-07-2026 22:45Ai ik had ik verkeerd gezegd idd! Een 5, een 7 en de rest zessen…
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in