Kind (14) wordt benaderd via Snapchat
dinsdag 7 juli 2026 om 22:17
Hoi,
Mijn zoon van 14 kan niet altijd mensen en vriendschappen goed inschatten. Hij geeft net aan dat er vanavond een meisje van 14 contact met hem heeft opgenomen via Snapchat. Ze woont 150 km verder. Ik was in de veronderstelling dat hij zijn account privé had staan, maar hij had het gewijzigd. Ze zegt dat ze hem knap vindt en stuurt foto’s. Ik word hier dus paranoia van, gezien de berichtgevingen over jongeren die geronseld worden of gechanteerd worden via Snapchat. Ik heb dat dus benoemd, maar hij zegt dat ze echt is. Dat het echte foto’s zijn. Dat ze kletsen. Misschien is zij echt en ben ik te paranoia, maar hoe kan ik hier nu het gesprek over aangaan? Of wat kan ik aandragen waardoor hij wel blijft opletten? Zijn er docu’s die ik met hem kan kijken? Tips?
Mijn zoon van 14 kan niet altijd mensen en vriendschappen goed inschatten. Hij geeft net aan dat er vanavond een meisje van 14 contact met hem heeft opgenomen via Snapchat. Ze woont 150 km verder. Ik was in de veronderstelling dat hij zijn account privé had staan, maar hij had het gewijzigd. Ze zegt dat ze hem knap vindt en stuurt foto’s. Ik word hier dus paranoia van, gezien de berichtgevingen over jongeren die geronseld worden of gechanteerd worden via Snapchat. Ik heb dat dus benoemd, maar hij zegt dat ze echt is. Dat het echte foto’s zijn. Dat ze kletsen. Misschien is zij echt en ben ik te paranoia, maar hoe kan ik hier nu het gesprek over aangaan? Of wat kan ik aandragen waardoor hij wel blijft opletten? Zijn er docu’s die ik met hem kan kijken? Tips?
woensdag 8 juli 2026 om 12:13
Sommige dingen mag je als ouders toch wel verbieden? Je laat je 14- jarige ook geen alcohol drinken, of ‘‘s nachts naar een nachtclub gaan en zo nog veel meer dingen.
Waarom wordt er over telefoons en Snapchat en meer van dat soort apps nog steeds gedaan alsof het leuk kinderspeelgoed is? Het is serieus gevaarlijk, wanneer dringt dit door?
Ik hoop dat er snel een social media wet komt waarin dit soort dingen verboden worden tot een jaar of 16, net als in andere landen
Waarom wordt er over telefoons en Snapchat en meer van dat soort apps nog steeds gedaan alsof het leuk kinderspeelgoed is? Het is serieus gevaarlijk, wanneer dringt dit door?
Ik hoop dat er snel een social media wet komt waarin dit soort dingen verboden worden tot een jaar of 16, net als in andere landen
woensdag 8 juli 2026 om 12:16
woensdag 8 juli 2026 om 14:27
Ik moest meteen aan een aflevering denken van kees van der spek
https://www.eo.nl/artikel/kees-van-der- ... u7bxKfVlSy
https://www.eo.nl/artikel/kees-van-der- ... u7bxKfVlSy
woensdag 8 juli 2026 om 14:42
Dit is natuurlijk onzin.Mephishardstylez schreef: ↑08-07-2026 11:51Snapchat is voor en door pedofielen gemaakt. Wat moet je nu doen? Er zijn al veel tips gegeven. Maar onder de 16 kun je ook nog gewoon verbieden lijkt me.
De makers zijn geen pedofielen naar mijn weten en de eindgebruikers zijn meestal jongeren en geen pedofielen.
donderdag 9 juli 2026 om 21:49
donderdag 9 juli 2026 om 23:23
Toestaan of niet…. Een 14 jarige is slim genoeg om een app te installeren en te verwijderen. Contacten idem dito. Daar krijg je dan niets van mee. Lijkt me beter om je kind er in te begeleiden en alles bespreekbaar te maken
vrijdag 10 juli 2026 om 07:19
Je kind controleren doe je op willekeurige momenten. Dus niet dat hij/zij de kans krijgt om snel iets te verwijderen.
Daarnaast breng je je kind hopelijk bij dat we open en eerlijk naar elkaar zijn en blijven.
Contact met vreemden (via Snapchat) kun je gewoon echt niet toestaan op die leeftijd, veel te riskant.
Is dat wel het geval, dan mag de telefoon helemaal ingeleverd worden.
Ik ben benieuwd hoe jij je kind begeleiden wil in het contact met vreemden?
vrijdag 10 juli 2026 om 12:12
Mijn zoon is inmiddels 19 jaar. Dus hij regelt het nu helemaal zelf. We zijn veel in gesprek geweest en hij heeft de ruimte gekregen om open te zijn zonder veroordelen. Meer gericht op reflectie. Hij liet ons zelf mee lezen trouwens, ook de rare berichten.Assiral schreef: ↑10-07-2026 07:19Je kind controleren doe je op willekeurige momenten. Dus niet dat hij/zij de kans krijgt om snel iets te verwijderen.
Daarnaast breng je je kind hopelijk bij dat we open en eerlijk naar elkaar zijn en blijven.
Contact met vreemden (via Snapchat) kun je gewoon echt niet toestaan op die leeftijd, veel te riskant.
Hij vertelde ook dat vrienden Snapchat onderweg naar school downloaden en later op de dag er weer afgooiden. Dit was om te voorkomen dat ouders de telefoon gevraagd of ongevraagd pakten en in wilden inzien.
Wat we door de jaren heen wel hebben geleerd is dat blijven praten/niet veroordelen voor ons het beste werkt. Ben er ook van overtuigd dat wanneer je situaties probeert te beheersen, je het verliest. Kinderen gaan dan wel verzwijgen/weg moffelen.
Oh en Snapchat kan op laptop en tablet. Dus ja…. Inleveren heeft m.i. niet zoveel zin.
vrijdag 10 juli 2026 om 12:24
Ja je kan verbieden..maar kinderen weten dat heus te omzeilen. Net als met drank en drugs, werkt verbieden meestal averechts.
Bovendien is Snapchat hét communicatie middel van de jeugd, veel meer dan whatssapp. Dus je plaatst je kind buiten de groep. Op tienerleeftijd is dat eigenlijk heel isolerend. Wel moet je je kind ervan overtuigen dat er ongelooflijk veel pedofielen op snapchat zitten. Snapchat is ontworpen voor pedofielen om gemakkelijk kinderen te kunnen benaderen zonder bemoeienis van ouders. Met verdwijnende foto's en teksten..als je boven de 21 bent en nog steeds snapchat gebruikt ben je wat mij betreft al suspect.
Bovendien is Snapchat hét communicatie middel van de jeugd, veel meer dan whatssapp. Dus je plaatst je kind buiten de groep. Op tienerleeftijd is dat eigenlijk heel isolerend. Wel moet je je kind ervan overtuigen dat er ongelooflijk veel pedofielen op snapchat zitten. Snapchat is ontworpen voor pedofielen om gemakkelijk kinderen te kunnen benaderen zonder bemoeienis van ouders. Met verdwijnende foto's en teksten..als je boven de 21 bent en nog steeds snapchat gebruikt ben je wat mij betreft al suspect.
vrijdag 10 juli 2026 om 12:56
Tja, net als al die ouders van mijn klasgenoten die ervan overtuigd waren dat hun kind niet rookte. Wel dus.Assiral schreef: ↑10-07-2026 07:19Je kind controleren doe je op willekeurige momenten. Dus niet dat hij/zij de kans krijgt om snel iets te verwijderen.
Het verbod dat in Australië is ingesteld op social media tot 16 jaar werkt dus ook voor geen meter. Volgens het meest recente onderzoek zit rond de 60% van de tieners daar gewoon op allerlei social media. Dus zelfs een wettelijk verbod omzeilen ze vrij makkelijk. Lijkt me sterk dat dan je moeder die zegt ‘mag niet’ ineens wel afschrikwekkend genoeg is.
vrijdag 10 juli 2026 om 13:56
Ach ja die " mijn-kind-doet -zoiets -niet" ouders...zelfs gamende zolderkamer kinderen die niets anders doen dat dat, blijken hele seksgesprekken te hebben met vreemden en krijgen hun drugs afgeleverd via pakketjes vermomd als Shein/amazon/bol pakjes. Zogenaamd brave dochters die in werkelijkheid de slet van 5 VWO zijn met meerdere abortussen achter de rug en al op hun 13e ontmaagd. Die op talenreis in Malaga nooit naar de Spaanse les gaan, maar iedere avond met een andere Spanjool liggen te raggen. Wiens Spaanse vocabulair op die reis slechts uitgebreid wordt met "quiero follar".
En moeder thuis maar opscheppen tegen de buurvrouw dat Anne Fleur zulke grote stappen zet en zo zelfstandig wordt! En dat Pieter is geselecteerd voor het hoogste team bij hockey is ook alleen maar omdat hij zo lekker snel rent na zijn snuif coke. Pieter heeft trouwens zijn profielwerkstuk volledig door AI laten schrijven en heeft op strategische plekken wat spel-en grammaticafouten toegevoegd om het niet te laten opvallen. Hij betaalde sowieso vanaf 1 VWO de nerd van de klas om zijn huiswerk te maken. Hij heeft trouwens ook al meerdere meiden betaald om hun bek te houden over zijn grensoverschrijdend gedrag. Snapchat gebruiken Pieter en Anne Fleur voor seksdates en om dealers te contacten over het afleveren van coke. Pieter en Anne Fleur doen het ook wel eens met elkaar, al zijn het broer en zus.
En moeder thuis maar opscheppen tegen de buurvrouw dat Anne Fleur zulke grote stappen zet en zo zelfstandig wordt! En dat Pieter is geselecteerd voor het hoogste team bij hockey is ook alleen maar omdat hij zo lekker snel rent na zijn snuif coke. Pieter heeft trouwens zijn profielwerkstuk volledig door AI laten schrijven en heeft op strategische plekken wat spel-en grammaticafouten toegevoegd om het niet te laten opvallen. Hij betaalde sowieso vanaf 1 VWO de nerd van de klas om zijn huiswerk te maken. Hij heeft trouwens ook al meerdere meiden betaald om hun bek te houden over zijn grensoverschrijdend gedrag. Snapchat gebruiken Pieter en Anne Fleur voor seksdates en om dealers te contacten over het afleveren van coke. Pieter en Anne Fleur doen het ook wel eens met elkaar, al zijn het broer en zus.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in