Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
maandag 13 juli 2026 om 17:11
Het termijn vind ik dan juist weer heel gek klinken.dianaf schreef: ↑13-07-2026 16:48Het is net wat je aangeleerd krijgt. Welke het is, krijg je aangeleerd, bij een onbekend woord kan het dus makkelijk verkeerd gaan en dan blijft die verkeerde manier wel gewoon hangen. Eentje bij mij: het termijn of de termijn... die moet ik soms echt even hardop zeggen om na te gaan wat logisch klinkt. Volgens mij dus: het termijn en de termijnen...![]()
Geen motto
maandag 13 juli 2026 om 17:13
maandag 13 juli 2026 om 21:38
Haha, daar zit Rob de Wijk, deskundige op het gebied van internationale betrekkingen en veiligheidsvraagstukken, ook mee in zijn podcast Boekestijn en de Wijk. Hij heeft het altijd over minutieLady*Voldemort schreef: ↑13-07-2026 17:12Och. Ik ben best goed in Nederlands, maar ik weet nooit of het nou munitie is of minutie. Zo heeft iedereen wel wat.
maandag 13 juli 2026 om 21:49
Zelden andersom.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 13 juli 2026 om 21:49
Klinkt allebei wel goed als ik het hardop uitspreek.Lady*Voldemort schreef: ↑13-07-2026 17:12Och. Ik ben best goed in Nederlands, maar ik weet nooit of het nou munitie is of minutie. Zo heeft iedereen wel wat.
maandag 13 juli 2026 om 21:50
Misschien heeft hij het over een soort precisie-munitie: slaat op de minuut nauwkeurig in.
maandag 13 juli 2026 om 22:31
Onzinnige taalergernis: rode woordvolgorde in Nedersaksische dialecten.
In standaard-Nederlands zeggen de meeste mensen 'ik ben blij dat je mijn boekje hebt gelezen.' In Nedersaksische dialecten moet dat andersom (ik bin bliede, dast mien boukie lezen hest). Jonge dialectsprekers doen het dus andersom en dat is logisch: de taal komt steeds meer naar het Nederlands toe, maar het voelt voor mij echt verkeerd, alsof je de kat tegen de richting in aait. Het kan wel, maar het klopt niet.
Nog een onzinnige ergernis: mensen die jou iets lekkers aanbieden en dat het dan iets matigs is, een minimars of een matig koekje (Zaanse kermis ofzo).
Allergrootste ergernis: het bestaan van celebrations. Veel te duur, veel te weinig, overal die snippers plastic en er zit te veel bounty en mars in.
In standaard-Nederlands zeggen de meeste mensen 'ik ben blij dat je mijn boekje hebt gelezen.' In Nedersaksische dialecten moet dat andersom (ik bin bliede, dast mien boukie lezen hest). Jonge dialectsprekers doen het dus andersom en dat is logisch: de taal komt steeds meer naar het Nederlands toe, maar het voelt voor mij echt verkeerd, alsof je de kat tegen de richting in aait. Het kan wel, maar het klopt niet.
Nog een onzinnige ergernis: mensen die jou iets lekkers aanbieden en dat het dan iets matigs is, een minimars of een matig koekje (Zaanse kermis ofzo).
Allergrootste ergernis: het bestaan van celebrations. Veel te duur, veel te weinig, overal die snippers plastic en er zit te veel bounty en mars in.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 13 juli 2026 om 22:54
Volgens mij wordt dat in het Nederlands ook steeds vaker omgedraaid: 'ik ben blij dat je mijn boekje gelezen hebt'.Rabarbara schreef: ↑13-07-2026 22:31Onzinnige taalergernis: rode woordvolgorde in Nedersaksische dialecten.
Ik heb ooit, ergens, gelezen of geleerd dat het hoofdwerkwoord achteraan moet. Dus zoals jij het schrijft.
Maar of die andere volgorde echt fout is, of alleen maar minder netjes, geen idee eigenlijk.
maandag 13 juli 2026 om 23:06
Ik heb nooit anders gezegd dan het hulpwerkwoord achteraan en ik ben daar op school en studie vaak op aangesproken. In de normatieve taalkunde van vroeger werd dat echt als fout gezien. Het was Duits of boers, in elk geval niet zoals het hoorde. Nu zal niemand dat meer zo zeggen, maar terwijl ik in het Nederlands niet val over de prevalente volgorde, kan ik het in het Gronings niet verdragen. Dat is een onzinnige ergernis, want ik weet natuurlijk best dat taal verandert. Ik kan het alleen niet in elk geval accepteren, blijkbaar.Solomio schreef: ↑13-07-2026 22:54Volgens mij wordt dat in het Nederlands ook steeds vaker omgedraaid: 'ik ben blij dat je mijn boekje gelezen hebt'.
Ik heb ooit, ergens, gelezen of geleerd dat het hoofdwerkwoord achteraan moet. Dus zoals jij het schrijft.
Maar of die andere volgorde echt fout is, of alleen maar minder netjes, geen idee eigenlijk.
dinsdag 14 juli 2026 om 04:57
Check groene versus rode volgorde, dat is het.Rabarbara schreef: ↑13-07-2026 23:06Ik heb nooit anders gezegd dan het hulpwerkwoord achteraan en ik ben daar op school en studie vaak op aangesproken. In de normatieve taalkunde van vroeger werd dat echt als fout gezien. Het was Duits of boers, in elk geval niet zoals het hoorde. Nu zal niemand dat meer zo zeggen, maar terwijl ik in het Nederlands niet val over de prevalente volgorde, kan ik het in het Gronings niet verdragen. Dat is een onzinnige ergernis, want ik weet natuurlijk best dat taal verandert. Ik kan het alleen niet in elk geval accepteren, blijkbaar.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 14 juli 2026 om 05:43
Mooie bijdrage dit. Hiervoor lees ik mee op een forum.Rabarbara schreef: ↑13-07-2026 22:31Onzinnige taalergernis: rode woordvolgorde in Nedersaksische dialecten.
dinsdag 14 juli 2026 om 12:26
Heet dat echt ‘rode woordvolgorde’? Grappig! Kende ik niet. Is dat omdat het uit het communistische noordoosten komt?Rabarbara schreef: ↑13-07-2026 23:06Ik heb nooit anders gezegd dan het hulpwerkwoord achteraan en ik ben daar op school en studie vaak op aangesproken. In de normatieve taalkunde van vroeger werd dat echt als fout gezien. Het was Duits of boers, in elk geval niet zoals het hoorde. Nu zal niemand dat meer zo zeggen, maar terwijl ik in het Nederlands niet val over de prevalente volgorde, kan ik het in het Gronings niet verdragen. Dat is een onzinnige ergernis, want ik weet natuurlijk best dat taal verandert. Ik kan het alleen niet in elk geval accepteren, blijkbaar.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:22
Nee, de rode is de 'correcte' volgorde, de groene de Noord-Nederlandse variant. Komt door de kleurtjes in een oude dialectatlas.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:55
En volkomen offtopic, want juist geen ergernis: fijn om te lezen dat zelfs LV sommige woorden niet goed kan onthouden.
Wordt haar taal-voetstuk wat minder hoog.
dinsdag 14 juli 2026 om 13:56
Ah, ik dacht dat die rode misschien uit een soort tegenhanger van het Groene Boekje kwam.
dinsdag 14 juli 2026 om 17:53
dinsdag 14 juli 2026 om 23:17
Maar dit topic gaat toch juist over ergernissen die - inderdaad - onzinnig zijn?Paradise schreef: ↑13-07-2026 15:22Bedoelen mensen daar niet een dun boek mee?
Moeten mensen dan verplicht 'boek' zeggen ook al is de inhoud beperkt om te voorkomen dat anderen zich wild ergeren? Inclusief een 'bah' erbij?
Zelfde met dekentje dat hier genoemd wordt: er lijkt me taalkundig weinig mis mee om het verschil aan te geven tussen een volwaardige deken en iets waar je niet echt onder kunt liggen.
Of mensen die een boekje lezen. Net als een filmpje pakken of een drankje doen verraadt het taalgebruik dat het een onschuldige taak betreft die ze voor de lol doen. Als mensen een studieboek lezen hebben ze het volgens mij nooit over een 'boekje' lezen.
Maar om maar on topic te blijven: ik erger me die strijd tegen verkleinwoorden die steeds weer opdoemt. Dat mensen blijkbaar denken dat verkleinwoorden alleen maar gebruikt kunnen worden voor alles wat met kinderen te maken heeft.
Terwijl het gebruik van verkleinwoorden door veel mensen met een reden wordt gebruikt.
Beter een half motto....
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in