Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2626 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
smorre schreef:
15-07-2026 21:32
Zetten jullie bloemen in de vaas of op de vaas?

Hier gebruikt men allebei.
OlleGrieze schreef:
16-07-2026 21:03
Ik ken het niet anders? Wat is je ergernis?
Op X schreef iemand: 'IJsblokjes uit de supermarkt? Is iedereen het recept vergeten?'
Afbeelding
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind 'in bed' liggen dan weer raar.

Je ligt op bed. In een bed kun je niet liggen. Dan zou je dus in het matras liggen.
Jiske schreef:
16-07-2026 21:37

Je ligt op bed. In een bed kun je niet liggen. Dan zou je dus in het matras liggen.
Maar 'op bed', dan lig je op je dekbed.
Of deodorant onder je oksels spuiten vind ik ook raar.
Je knie zit onder je oksels. Je spuit deodorant op je oksels.
Op school zitten is ook bijzonder. Dan zit je op het dak. :-D
En net las ik dit in een topic:

Onder de middag kwam ik thuis met kroketten en kadetten wat de installateur heerlijk vond.

Ik ga er vanuit dat het rond lunchtijd is, maar het doet gewoon zeer aan mijn ogen.
Solomio schreef:
16-07-2026 21:38
Maar 'op bed', dan lig je op je dekbed.
Ja, ook waar.
Jiske schreef:
16-07-2026 21:45
En net las ik dit in een topic:

Onder de middag kwam ik thuis met kroketten en kadetten wat de installateur heerlijk vond.

Ik ga er vanuit dat het rond lunchtijd is, maar het doet gewoon zeer aan mijn ogen.
Zo heb ik altijd moeite met 'tussen de middag'.

Als kind had ik idd ook moeite met 'op school', 'op het werk', enz.
In Limburg en misschien in het hele zuiden en België ook wel, zit je niet op voetbal, maar je zit onder voetbal.

Te erg gewoon.
Solomio schreef:
16-07-2026 21:48
Zo heb ik altijd moeite met 'tussen de middag'.

Als kind had ik idd ook moeite met 'op school', 'op het werk', enz.

Tussen de middag bestaat eigenlijk niet eens. Ik zeg het zelf ook, maar het is wel heel raar inderdaad.

Zo kreeg ik laatst een mail dat mijn pakje tussen 27 en 28 mei zou worden bezorgd.
Dat bestaat niet eens. :-D Dan zou mijn pakje dus stipt om 0.00 uur 's nachts worden bezorgd en zelfs dat klopt niet, want dan is het dus al 28 mei.
Jiske schreef:
16-07-2026 21:37

Dat is afhankelijk van hoe je een bed definieert. Is dat alleen de ombouw en bodem? Of met matras?
Of ook met beddengoed.

Voor mij is een bed ook met beddengoed en dekbed erbij. Daar lig ik niet op. Maar in.

Als mensen zeggen hun bed te verschonen bedoelen ze ook niet het complete bed.
's Nachts lig ik in bed, overdag op bed.

Ik ga 's middags soms even een uurtje liggen, maar om dat niet al te serieus te laten lijken blijf ik dan op mijn dekbed liggen. Dat voelt minder 'echt' ofzo.
Paradise schreef:
16-07-2026 21:54
Dat is afhankelijk van hoe je een bed definieert. Is dat alleen de ombouw en bodem? Of met matras?
Of ook met beddengoed.

Voor mij is een bed ook met beddengoed en dekbed erbij. Daar lig ik niet op. Maar in.

Snap ik.

Maar wat zeg jij dan als je een dekentje over hebt en je ligt op de bank>

Zeg jij dan ook dat je in de bank ligt? :-D
Ik ga op bed en daarna lig ik erin onder mijn dekbed behalve als het erg heet is dan lig ik onder een overtrek.
Zoon kroop vroeger wel in zijn overtrek :mrgreen:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Paradise schreef:
Of ook met beddengoed.

Heb erg moeten wennen aan 'een nieuwe slaapkamer' nemen. Dan bedoelen ze niet een nieuwe ruimte (kamer) maar alleen een bed en nachtkasje(s) met eventueel nog een kledingkast.
Jiske schreef:
16-07-2026 21:57
Snap ik.

Maar wat zeg jij dan als je een dekentje over hebt en je ligt op de bank>

Zeg jij dan ook dat je in de bank ligt? :-D
Dan lig ik op de bank. Maar een bank is niet inclusief deken normaal gesproken.

Je kan trouwens ook in sommige stoelen zitten. Maar niet op alle stoelen, en zeker niet in banken.

Blijft verwarrend.
Renske schreef:
16-07-2026 22:21
Heb erg moeten wennen aan 'een nieuwe slaapkamer' nemen. Dan bedoelen ze niet een nieuwe ruimte (kamer) maar alleen een bed en nachtkasje(s) met eventueel nog een kledingkast.
Die snap ik ook nooit zo goed.
Renske schreef:
16-07-2026 22:21
Oeeeeeh ja, dat vind ik heel irritant. Dat heb ik ook met 'eethoek', dat is geen hoek waar je eet maar een tafel met stoelen. Hoezo heet het dan een eethoek? Of 'een babykamer kopen', net als slaapkamer. Nee, meubilair en spulletjes voor in die kamer. Het is helemaal erg (vind ik dan) als het gaat om allemaal bij elkaar passende meubeltjes in één koop, die al door de fabrikant bij elkaar zijn gepast en vaak ook eenzelfde (mensen)naam hebben, dat vind ik helemaal niks.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jiske schreef:
16-07-2026 21:38
Of deodorant onder je oksels spuiten vind ik ook raar.
Je knie zit onder je oksels. Je spuit deodorant op je oksels.
Ik spuit deo in mijn oksel. Het kan open en dicht, dus er in. Maar ik spuit op mijn huid.

Net zoals een blauwe plek in mijn knieholte, niet op mijn knieholte.
Gryla schreef:
17-07-2026 07:25
Ik spuit deo in mijn oksel. Het kan open en dicht, dus er in. Maar ik spuit op mijn huid.

Net zoals een blauwe plek in mijn knieholte, niet op mijn knieholte.
Ik doe deo op en spuit het onder mijn arm.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Zo kom ik bij mijn luchtjesergernis. Helemaal onzinnig is die zeker niet, want als ik in de buurt ben van iemand die heel veel deo en/of parfum heeft opgespoten word ik misselijk.
Niet als het subtiel is hoor, zeker niet als het een lekker luchtje is.

In mij op komen een buurvrouw (al wat ouder, altijd heel sterk geurend naar een soort eau de cologne) en een mannelijke collega, verder een vrolijke leuke vent trouwens, die je in de verte al ruikt: kokoslucht vermengd met zweet.
Ze doen dus heel erg hun best om lekker te ruiken en het ligt ook niet aan het luchtje dat ze opdoen, maar het is teveel....
Jiske schreef:
16-07-2026 21:51
In Limburg en misschien in het hele zuiden en België ook wel, zit je niet op voetbal, maar je zit onder voetbal.

Te erg gewoon.
Limburger hier. Bij ons zitten ze hewoon op voetbal, niet onder voetbal. Echt nog nooit van gehoord.
Broodje terwijl er een snee brood bedoeld wordt, vind ik ook heel irritant inderdaad.

En ik had het warm vannacht maar mijn man had het raam dichtgedaan vanwege herrie. Vanochtend was het stil toen hij opstond, dus ik zette het weer open en ineens barst de herrie weer los. Een vrachtwagen die over de drempel dendert, bellende fietsers, druk pratende buren en gillende kinderen. Ook goedemorgen. 🤣
Paradise schreef:

Ik zeg het beddengoed verschonen.
We are in a bit of a pickle here . . .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven