Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2628 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Strelizia schreef:
17-07-2026 09:17
Ik zeg het beddengoed verschonen.
Misschien zeg ik dat ook wel.

Even opgezocht. Dat mensen bed zeggen inplaats van beddengoed is een stijlfiguur/beeldspraak en het schijnt metonymie te heten.

Daarbij kun je ook een deel van iets benoemen en het geheel bedoelen, of andersom. Of je duidt iets aan met een verwant begrip.

Zoals dat de zaal in lachen uitbarst inplaats van de mensen in de zaal.

Of aan iemand de vraag stellen of deze nog een kopje koffie wil. Inplaats van alleen de koffie te benoemen. Of een besluit dat door het Witte Huis wordt genomen. Inplaats van door de president die in dat Witte Huis zit.

Ik denk dat iedereen weleens dit soort beeldspraak gebruikt. Anders neem je alles wel erg letterlijk denk ik. En het is gewoon correct Nederlands. Maakt taal ook leuker en interessanter denk ik. En vooral: soms beter omdat er minder woorden nodig zijn. Als je echt volledig wilt zijn, dan is het risico juist dat je er naast zit.
Ik zeg ook broodje als ik boterham bedoel. Mijn moeder zei wel altijd boterham. Dat vond ik dus stom, het klonk zo correct ofzo ;-D (Regio Amsterdam trouwens).

Verder zeg ik bed verschonen, m'n huis stofzuigen, vaatwasser in- of uitruimen, wc poetsen, badkamer soppen, kamer opruimen, en een was draaien.

Ik ga met de bus en ik zit in de bus. Ik zit op paardrijden. Ik woon in een appartement dat zich bevindt in een flat.
Jankerd
Lieneke schreef:
17-07-2026 08:59
Zo kom ik bij mijn luchtjesergernis. Helemaal onzinnig is die zeker niet, want als ik in de buurt ben van iemand die heel veel deo en/of parfum heeft opgespoten word ik misselijk.
Niet als het subtiel is hoor, zeker niet als het een lekker luchtje is.

In mij op komen een buurvrouw (al wat ouder, altijd heel sterk geurend naar een soort eau de cologne) en een mannelijke collega, verder een vrolijke leuke vent trouwens, die je in de verte al ruikt: kokoslucht vermengd met zweet.
Ze doen dus heel erg hun best om lekker te ruiken en het ligt ook niet aan het luchtje dat ze opdoen, maar het is teveel....
Je raakt zelf gewend aan je eigen luchtje en hebt dan niet door dat het mss te sterk is.

Ik gebruik al jaren dezelfde deo, maar die is niet verkrijgbaar. Noodgedwongen heb ik nu dus een andere en ik ruik het de hele dag.
Dus mss gebruik ik ook wel teveel en hebben anderen daar last van, maar geen idee.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Djessy schreef:
17-07-2026 09:43
Ik zeg ook broodje als ik boterham bedoel. Mijn moeder zei wel altijd boterham. Dat vond ik dus stom, het klonk zo correct ofzo ;-D (Regio Amsterdam trouwens).

Verder zeg ik bed verschonen, m'n huis stofzuigen, vaatwasser in- of uitruimen, wc poetsen, badkamer soppen, kamer opruimen, en een was draaien.

Ik ga met de bus en ik zit in de bus. Ik zit op paardrijden. Ik woon in een appartement dat zich bevindt in een flat.
Dit zijn wel goede voorbeelden.

Het zou dodelijk vermoeiend zijn als mensen zouden zeggen: 'Ik ga de vloerbedekking van een aantal kamers in mijn woning met een stofzuiger van stof proberen te ontdoen. Behalve onder de kast, waar daar kan de stofzuiger niet goed bij.'

Inplaats van: ik ga mijn huis stofzuigen.
Djessy schreef:
17-07-2026 09:43
Haha ja en ik krijg dus een soort error dat een broodje een bolletje, pistoletje, kaiserbroodje of whatever is, maar geen boterham / snee brood 🤣
Paradise schreef:
17-07-2026 09:55
Dit zijn wel goede voorbeelden.

Het zou dodelijk vermoeiend zijn als mensen zouden zeggen: 'Ik ga de vloerbedekking van een aantal kamers in mijn woning met een stofzuiger van stof proberen te ontdoen. Behalve onder de kast, waar daar kan de stofzuiger niet goed bij.'

Inplaats van: ik ga mijn huis stofzuigen.
want daar kan ik met de zuigmond van de stofzuiger niet goed bij

:P
Solomio schreef:
17-07-2026 09:50
Je raakt zelf gewend aan je eigen luchtje en hebt dan niet door dat het mss te sterk is.

Ik denk dat dit zeker het geval is bij mijn oudere buurvrouw. Ze zal ongeveer 75 jaar zijn en ze gebruikt die typische ouderwetse eau de cologne, die mijn oma ook gebruikte. Misschien voelt dat heel vertrouwd voor haar en het kan natuurlijk dat ze niet meer zo goed kan ruiken.
Maar ik moet door die lucht echt afstand nemen.
happyapple schreef:
17-07-2026 09:58
Haha ja en ik krijg dus een soort error dat een broodje een bolletje, pistoletje, kaiserbroodje of whatever is, maar geen boterham / snee brood 🤣
Hier hetzelfde. Broodje is geen snee brood :P
O ja, over deo's gesproken: er is zo'n spotje over kinderen in armoede. Eén van de voorbeelden is een meisje dat geen deo gebruikt omdat de ouders daar geen geld voor hebben. Uit schaamte durft het kind amper naar de gymles.
Maar....deo vermengd met zweet ruikt toch veel goorder dan alleen zweet?
Toen ik nog les gaf aan het vo kreeg ik soms pubers in de klas die net hadden gegymd, die natuurlijk níét hadden gedoucht, maar die zich wel hadden volgespoten met deo.

Echt joh, ik kon dat niet aan, wat een meur...

Met wat water het okselzweet wegspoelen is toch veel effectiever?

Ik erger me enorm aan dat deel van het spotje.
Ohja en ik lig in bed en zit/lig op de bank. Een exvriend van me zei het andersom. Heel irritant vond ik dat. Hij had het ook altijd over de achterstraat ipv achtertuin :hamer:
Jankerd
In het tv-topic heeft iemand het over 'achter de bank'. Wat wordt daarmee bedoelt dan?
Jankerd
Djessy schreef:
17-07-2026 10:41
In het tv-topic heeft iemand het over 'achter de bank'. Wat wordt daarmee bedoelt dan?
Bij mij is daar een muur.
Lieneke schreef:
17-07-2026 10:21
O ja, over deo's gesproken: er is zo'n spotje over kinderen in armoede. Eén van de voorbeelden is een meisje dat geen deo gebruikt omdat de ouders daar geen geld voor hebben. Uit schaamte durft het kind amper naar de gymles.
Maar....deo vermengd met zweet ruikt toch veel goorder dan alleen zweet?
Toen ik nog les gaf aan het vo kreeg ik soms pubers in de klas die net hadden gegymd, die natuurlijk níét hadden gedoucht, maar die zich wel hadden volgespoten met deo.

Echt joh, ik kon dat niet aan, wat een meur...

Met wat water het okselzweet wegspoelen is toch veel effectiever?

Ik erger me enorm aan dat deel van het spotje.
Deo bovenop zweet spuiten is goor, ja. Maar dit meisje heeft ook geen geld om 's ochtends thuis na het wassen deo op te doen, wat wel de zweetlucht van het gymmen tegengaat.
Weet je waar ik me kapot aan erger? Als ik op de fiets ben en automobilisten geven me voorrang, terwijl ik al lang en breed afgestapt ben. Want dan sta ik me eerst te ergeren dat die auto heel langzaam gaat, dan moet er eerst nog oogcontact zijn etc etc. Is allemaal heel lief bedoeld, maar het was waarschijnlijk sneller geweest als die automobilist gewoon zijn eigen voorrang had genomen.

Ojaaaaaaa, broodje tegen een boterham zeggen, vind ik ook zo irritant!

Ik ben docent: breek me niet de bek open over 67. Deze is misschien al geweest, maar ik heb niet alle pagina's doorgelezen. Voor mijn gevoel gingen de hypes in mijn tijd veel sneller voorbij?
Taalergernis (als buitenlander die Nederlands probeert te leren): je verzamelt al je moed en vraagt in de winkel "Waar kan ik de kokosmelk vinden?" en als antwoord krijg je "Oh, sure, come along. I will show you where we keep it"
Lief bedoeld, zeker.
Over taal en Sallands gesproken (of gewoon een spraakgebrek?): het irriteert me mateloos dat Erik Dijkstra in Per Seconde Wijzer de klank 'eu' niet uit kan spreken. Wanneer hij het woord Europa uitspreekt, krijg ik associaties met zakken ui.
petronella72 schreef:
17-07-2026 11:18
Deo bovenop zweet spuiten is goor, ja. Maar dit meisje heeft ook geen geld om 's ochtends thuis na het wassen deo op te doen, wat wel de zweetlucht van het gymmen tegengaat.

Dat vraag ik mij dus af: spuitbussen helpen volgens mij echt niet. Er zijn wel speciale rollers en sticks die zweetlucht tegengaan, meestal zijn die geurloos. Maar die zijn wat duurder en ze worden niet vaak aan kinderen gegeven.
lieneke wijzigde dit bericht op 17-07-2026 11:46
0.31% gewijzigd
Solomio schreef:
17-07-2026 10:06
want daar kan ik met de zuigmond van de stofzuiger niet goed bij

:P
Haha ja. Of de opening van de zuigmond van de stofzuiger.

Dan blijf je bezig.
NieuweVersie schreef:
17-07-2026 11:26

Ik ben docent: breek me niet de bek open over 67. Deze is misschien al geweest, maar ik heb niet alle pagina's doorgelezen. Voor mijn gevoel gingen de hypes in mijn tijd veel sneller voorbij?

Ja, heel ergerlijk. En het gaat maar door.
Solomio schreef:
17-07-2026 10:57
Bij mij is daar een muur.
Bij mij ook.
Jankerd
Lieneke schreef:
17-07-2026 10:14
Ik denk dat dit zeker het geval is bij mijn oudere buurvrouw. Ze zal ongeveer 75 jaar zijn en ze gebruikt die typische ouderwetse eau de cologne, die mijn oma ook gebruikte. Misschien voelt dat heel vertrouwd voor haar en het kan natuurlijk dat ze niet meer zo goed kan ruiken.
Maar ik moet door die lucht echt afstand nemen.
4711? :biggrin: mijn oma overgoot haar (stoffen met gehaakt randje) zakdoek ermee.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Dat ik een oud collega in de tuin naast onze woning zag lopen en hij blijkbaar de nieuwe eigenaar is geworden.
margreetder schreef:
17-07-2026 12:29
Dat ik een oud collega in de tuin naast onze woning zag lopen en hij blijkbaar de nieuwe eigenaar is geworden.
En niet je favoriete collega destijds vermoed ik.
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
AnnaNiem schreef:
17-07-2026 12:31
En niet je favoriete collega destijds vermoed ik.
Nee niet echt en zit überhaupt niet te wachten op een (oud-) collega al buur. Maar goed onzinnig om je aan te ergeren of ik moet gaan verhuizen.
In deze regio vragen mensen ook wat er voor de tv is, ipv op tv. En in mijn werkgebied 'wat ben je nodig' ipv 'heb', ik blijf er kortsluiting bij krijgen. Een vriendin van mij zegt 'je bent het schuld', kan ik ook moeilijk aan wennen.
Dat 'onder voetbal zitten' is iets Brabants las ik in de gauwigheid. Het staat tot nu toe bij mij op nummer 1 van rare varianten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven