Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2740 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Volwassenen die kleine kinderen uitgebreid complimenteren voor alles met zo’n irritant hoog stemmetje.

Net ook weer een oma met kleinkind van ongeveer 2 jaar in de supermarkt.

Goedzoooo, ga jij zelf de winkel inlopen!!! Knap hoor! Goedzoooo, zelf een karretje pakken, jaaaaaa door het hekje.
Renske schreef:
19-07-2026 12:10
Oh ja, dat is ook een ergernis. In een topic over x gaan zeggen dat je maar blij moet zijn dat y of z niet het geval is (luxeprobleem, schimmelnagel ipv dodelijke ziekte ofzo). Zo kan je in zowat in elk topic hier wel goede sier maken met "ik weet wat echte problemen zijn".
Dat zeg ik helemaal niet, kleine ergernissen en klein leed mag bestaan, maar wat mij betreft wordt er dus in dit geval te gespannen op gereageerd. Als er links en rechts werd gewaarschuwd voor het risico op schimmelnagels zou ik ook denken “jeetje, doe kalm” (en dan lijken schimmelnagels me nog wel echt irritanter dan voorkennis over een fictief verhaal, maar goed).

Maar voor jou is het blijkbaar wel een probleem. Prima, lastig voor je. Maar we worden het hier duidelijk niet over eens dus t lijkt me genoeg gediscussieerd zo ;)
Fucupcake schreef:
19-07-2026 13:42
Erover praten als het hele gezelschap het gezien heeft is logisch maar het was dus niet het hele gezelschap. Dan zijn er vast wel andere onderwerpen om het over te hebben.

Dan kun je ook gewoon denken dat je het niet gaat verpesten voor die ene..
Sorry, ik vind dat echt flauwekul voor een serie die ruim 10 jaar geleden stopte.

Bovendien een erg populaire serie waar je indertijd niet omheen kon. En wie zegt mij dat diegene de serie ooit wel gaat kijken?

Het is ook je eigen verantwoordelijk enigszins up-to-date te blijven.

Ik vind dit echt de wereld op zijn kop.

Een serie die zo bekend was maakt gewoon deel uit van het collectieve geheugen van mensen. En is dus een gespreksonderwerp. Geld ook voor een film als The Lord of The Rings. En ga zo maar door.

En je kunt ook weglopen als je het gesprek niet wilt horen inplaats van bepalen waar anderen over praten.
Hahaha.

De wereld op zijn kop. Hah.
Fucupcake schreef:
19-07-2026 14:39
Hahaha.

De wereld op zijn kop. Hah.
Hihihi.

Maar serieus: er is toch een redelijke termijn dat je kunt claimen als het om spoilers gaat?
De serie Dertigers. Jezus. Wat wordt daar slecht in geacteerd zeg. Kijk dan niet, hoor ik jullie denken. Maar toch moet het. Zelfs actrices die ik normaal bewonder zoals Carine Cruzen, acteren hier slecht in.
En dan die afschuwelijke biseksuele jongen. Die vind ik zo onaantrekkelijk. Daar valt geen hond op, laat staan een man of vrouw. En die zus van die zwangere meid..die is wel de allerergste.
Mephishardstylez schreef:
19-07-2026 15:33
De serie Dertigers. Jezus. Wat wordt daar slecht in geacteerd zeg. Kijk dan niet, hoor ik jullie denken. Maar toch moet het. Zelfs actrices die ik normaal bewonder zoals Carine Cruzen, acteren hier slecht in.
En dan die afschuwelijke biseksuele jongen. Die vind ik zo onaantrekkelijk. Daar valt geen hond op, laat staan een man of vrouw. En die zus van die zwangere meid..die is wel de allerergste.
Oh, ik realiseer me nu ineens dat er blijkbaar dus al 3 seizoenen meer zijn bij waar ik ben opgehouden met kijken en eigenlijk wil ik het wel verder kijken, hoe slecht er ook geacteerd wordt.
Ik ergerde me heel erg aan die Lot terwijl ik dat eigenlijk onterecht van mijzelf vond. Maar ik kan niet uitleggen waarom.
cognac schreef:
19-07-2026 15:48
Oh, ik realiseer me nu ineens dat er blijkbaar dus al 3 seizoenen meer zijn bij waar ik ben opgehouden met kijken en eigenlijk wil ik het wel verder kijken, hoe slecht er ook geacteerd wordt.
Ik ergerde me heel erg aan die Lot terwijl ik dat eigenlijk onterecht van mijzelf vond. Maar ik kan niet uitleggen waarom.

Lot is van de eerste lichting.
Nu een heel andere cast. (Seizoen 5t/m 7) En die kunnen écht niet acteren. Lijkt meer toneelspelen.
en toch blijf ik kijken
Fucupcake schreef:
19-07-2026 15:55
Lot is van de eerste lichting.
Nu een heel andere cast. (Seizoen 5t/m 7) En die kunnen écht niet acteren. Lijkt meer toneelspelen.
en toch blijf ik kijken
Ah, jammer. Soms wel leuk als er wat nieuwe aanwas bij komt natuurlijk, maar juist zo leuk als de hoofdpersonen degenen zijn om wie het draait. Al zou die serie dan waarschijnlijk gaandeweg "Veertigers" moeten heten. Maar ook seizoen 1 vond ik niet bijster goed geacteerd door iedereen hoor. Die Pieter bijvoorbeeld. Hoewel die wel een leuke rol neerzette.
Brengt mij op de acteerskills van Emma Watson in de Harry Potter filmreeks o_o

Ik snap niet hoe zij uit al die duizenden kinderen is gekozen met haar overacting :-?
Charlie591 schreef:
19-07-2026 14:18
Dat zeg ik helemaal niet, kleine ergernissen en klein leed mag bestaan, maar wat mij betreft wordt er dus in dit geval te gespannen op gereageerd. Als er links en rechts werd gewaarschuwd voor het risico op schimmelnagels zou ik ook denken “jeetje, doe kalm” (en dan lijken schimmelnagels me nog wel echt irritanter dan voorkennis over een fictief verhaal, maar goed).

Maar voor jou is het blijkbaar wel een probleem. Prima, lastig voor je. Maar we worden het hier duidelijk niet over eens dus t lijkt me genoeg gediscussieerd zo ;)
Nu ga je alweer bepalen welk leed 'mag bestaan', wie ben jij om dat (alweer) voor een ander in te vullen?

En 'voor jou is het blijkbaar wel een probleem', prima hoor als je het mijn persoonlijke probleem wil maken, maar er zijn niet voor niets topics met duidelijk in de titel en OP 'niet spoileren'. Dat kan je dan lekker wel gaan doen omdat jij het probleem niet ziet en er ergere dingen bestaan, ik vind dat vooral heel flauw.
Was er (vorig jaar ofzo) niet iemand hier, die een ban kreeg voor het spoileren van echt een superbekende en ook nog eens oude film, zoals Jaws of Star Wars oid. Ben het even kwijt.
De ene helft was boos om het spoileren, de andere om de ban. Was best hilarisch.
Het is wat het is.
Renske schreef:
19-07-2026 19:11
Nu ga je alweer bepalen welk leed 'mag bestaan', wie ben jij om dat (alweer) voor een ander in te vullen?

En 'voor jou is het blijkbaar wel een probleem', prima hoor als je het mijn persoonlijke probleem wil maken, maar er zijn niet voor niets topics met duidelijk in de titel en OP 'niet spoileren'. Dat kan je dan lekker wel gaan doen omdat jij het probleem niet ziet en er ergere dingen bestaan, ik vind dat vooral heel flauw.
Nou sorry hoor, maar als ik zie dat de hele Actueelpijler hier op zijn reet ligt maar mensen gaan wel helemaal los over het spoilerprobleem moet ik ook wel een beetje lachen.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Lady*Voldemort schreef:
19-07-2026 19:27
Nou sorry hoor, maar als ik zie dat de hele Actueelpijler hier op zijn reet ligt maar mensen gaan wel helemaal los over het spoilerprobleem moet ik ook wel een beetje lachen.
Nou ja, bijna alles ligt hier op zn reet volgens mij. Het weer, de PERImenopauze, en wat relatie-ellende in de herhaling en dat is het wel zo'n beetje. Voor een interessante discussie is dit forum niet de plek.
Wat ik wel bijzonder vond is dat er in één van de warmweertopics (was dat actueel?) het weer niet gespoilerd mocht worden want dat riep stress op ofzo.
...
yella78 wijzigde dit bericht op 19-07-2026 19:41
99.17% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sharing* schreef:
18-07-2026 17:25
Niks gruwel, hoor. Het gebruik van het woord 'doe' als hulpwerkwoord is eigenlijk een pareltje.
In de zin van geschiedenis, "er zijn opvallende overeenkomsten in leenwoorden met het Engels, door handel in wol, visserij en contact met kustbewoners, 2,3 eeuwen geleden, tussen Engeland en Zeeland, West Vlaanderen. " nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuws
Ik doe de ramen zemen, is Zeeuws dialect, net zoals een basket voor een mand, zoals mijn oma zei. Kortom rijke historie :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuws
Dat kan best zijn, maar ik vind het alsnog gruwelijk. Het gaat in dit topic toch om onzinnige ergernissen en dit is er een van mij.
yella78 wijzigde dit bericht op 19-07-2026 19:41
6.77% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Renske schreef:
19-07-2026 19:11

Volgens mij raak je de inhoud van dit topic een beetje kwijt: onzinnige ergernissen.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Renske schreef:
19-07-2026 19:38
Nou ja, bijna alles ligt hier op zn reet volgens mij. Het weer, de PERImenopauze, en wat relatie-ellende in de herhaling en dat is het wel zo'n beetje. Voor een interessante discussie is dit forum niet de plek.
Wat ik wel bijzonder vond is dat er in één van de warmweertopics (was dat actueel?) het weer niet gespoilerd mocht worden want dat riep stress op ofzo.
Dat is nou weer niet echt een spoiler hè, melden wat de weersverwachting voor over 2 weken (ofzo) is.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
19-07-2026 19:42
Dat is nou weer niet echt een spoiler hè, melden wat de weersverwachting voor over 2 weken (ofzo) is.
Nou ja, dat ligt eraan hoe serieus je de voorspellingen neemt. Als je niet mag noemen dat het vrijdag ws 36 graden wordt, en dit ook overal gemeld wordt maar iemand wil dit nog niet weten/horen, kan je het zo opvatten.
Maar ja, topics over het weer en entertainment, dat is voor mij het forum.
Het spoileren was natuurlijk het probleem ook niet, maar dat weet Renske zelf ook wel.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Lady*Voldemort schreef:
19-07-2026 20:05
Het spoileren was natuurlijk het probleem ook niet, maar dat weet Renske zelf ook wel.
Dat is het nooit als je het zo bekijkt, het gevolg is het probleem. Stress opwekken of plezier ontnemen.
cognac schreef:
19-07-2026 16:01
Ah, jammer. Soms wel leuk als er wat nieuwe aanwas bij komt natuurlijk, maar juist zo leuk als de hoofdpersonen degenen zijn om wie het draait. Al zou die serie dan waarschijnlijk gaandeweg "Veertigers" moeten heten. Maar ook seizoen 1 vond ik niet bijster goed geacteerd door iedereen hoor. Die Pieter bijvoorbeeld. Hoewel die wel een leuke rol neerzette.
Volgens mij zei Lykele Muus laatst dat er misschien een seizoen "Veertigers" komt.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
19-07-2026 20:10
Volgens mij zei Lykele Muus laatst dat er misschien een seizoen "Veertigers" komt.
Dat zou ik dan wel leuk vinden!
cognac schreef:
19-07-2026 20:16
Dat zou ik dan wel leuk vinden!
https://www.tvgids.nl/serie/lykele-muus ... w-seizoen/
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Ushuaia schreef:
19-07-2026 17:51
Brengt mij op de acteerskills van Emma Watson in de Harry Potter filmreeks o_o

Ik snap niet hoe zij uit al die duizenden kinderen is gekozen met haar overacting :-?
Ik dacht ook eerst dat het overacting was. Tot ik eens een aantal klassen Britse kinderen op een tripje tegenkwam. Die praatten allemaal zo, ik denk dat het dus eerder een bepaalde streek in het VK is dat zo praat :rofl:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven