Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2675 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Djessy schreef:
18-07-2026 11:18
Ik vind het niet onhandig hoor, ben het zo gewend. Plus ik hoef nooit aan een ander te vragen of ie een broodje wil, ik eet meestal alleen nml.
Een dubbele boterham is hier 2 broodjes.
Ik zou prima bij jou kunnen eten :-D
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
dianaf schreef:
15-07-2026 16:36
Bammetje toch? :-$

En een gebakje is een onderdeel van het grotere geheel dat gebak heet.
Maar een onderdeel van een taarts is een stuk/punt. Een taartje zegt hier niemand, maar dan zou ik zelf denken aan bijvoorbeeld zo'n kleine appeltaart.
Wij zeggen gewoon gebakje of gebak,boterham voor een snee brood met beleg en broodje als we in de middag ergens gaan lunchen. Onder taartje versta ik meestal ook een kleine taart of een minigebakje zoals jij ze bij de bakker kunt kopen.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Mensen die bij iedere zin zeggen ´ik zeg doen´. Ik had een werkgever die dat vaak zei tot irritatie van veel collega´s.
Sierlijk schreef:
17-07-2026 15:39
Overal 'doe' voor zeggen, daar kan ik maar niet aan wennen.
Verschrikkelijk. 'Ik doe boterhammen smeren', gruweldegruwel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Courage schreef:
18-07-2026 10:59
"Onder voetbal" heb ik hier in Brabant nog nooit gehoord. Maar goed, Brabant is groot. :P
Ik hoor het tegenwoordig ook nooit meer. Vroeger wel, laten we zeggen 50 jaar geleden. Dan ging je er ook 'onderuit' als je met een lidmaatschap stopte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
18-07-2026 14:18
"Doe maar even bij mama komen" tegen een peuter die zich bezeert.
Yella78 schreef:
18-07-2026 14:20
Ik hoor het tegenwoordig ook nooit meer. Vroeger wel, laten we zeggen 50 jaar geleden. Dan ging je er ook 'onderuit' als je met een lidmaatschap stopte.
Ik ken het ook wel uit Brabant, maar wel van meer dan 30, 40 jaar geleden inderdaad. Volgens mij vooral door mensen die (enigszins) dialect spraken.

In Limburg worden voorzetsels verkeerd gebruikt. Tien op twaalf in plaats van tien over twaalf. Ergens een handje aan hebben in plaats van ergens een handje van hebben. Iets afslikken in plaats van iets doorslikken. Dat zijn even wat voorbeelden waar ik aan moet denken.
Yella78 schreef:
+1
madamebijoux wijzigde dit bericht op 18-07-2026 14:47
0.00% gewijzigd
Ik erger mij ook (onzinnig) aan urinoirs. Ik vind de aanblik van die dingen zo vies... En meestal bezoek ik een damestoilet en zijn ze daar niet. Soms is de hele toiletruimte echter genderneutraal en hoewel ik dat in theorie toejuich vind ik het in de praktijk niet fijn als ik dan een urinoir zie. Het lijkt me trouwens ook niet fijn om dat ding te gebruiken om te plassen, ook al stroomt een rij personen zo wel makkelijker door. Maar met z'n allen zo op een rijtje met een schotje ertussen, nee dank u. Tegen de kinderen ook al vaker moeten zeggen: dat zijn urinoirs, geen wasbakken....
Joppie schreef:
18-07-2026 13:55
Ik zou prima bij jou kunnen eten :-D
Gezellig :D

Zeg, wil je ook een broodje? ;)
Jankerd
Djessy schreef:
18-07-2026 14:59
Gezellig :D

Zeg, wil je ook een broodje? ;)
:high5:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Yella78 schreef:
18-07-2026 14:20

Toen woonde ik nog niet in Brabant. :P
cognac schreef:
18-07-2026 14:46
Ik erger mij ook (onzinnig) aan urinoirs. Ik vind de aanblik van die dingen zo vies... En meestal bezoek ik een damestoilet en zijn ze daar niet. Soms is de hele toiletruimte echter genderneutraal en hoewel ik dat in theorie toejuich vind ik het in de praktijk niet fijn als ik dan een urinoir zie. Het lijkt me trouwens ook niet fijn om dat ding te gebruiken om te plassen, ook al stroomt een rij personen zo wel makkelijker door. Maar met z'n allen zo op een rijtje met een schotje ertussen, nee dank u. Tegen de kinderen ook al vaker moeten zeggen: dat zijn urinoirs, geen wasbakken....

Eens, en die laatste zin: oh gatver! :sick:
Dat ik net bij zo'n veredelde kaasboerachtige winkel €1,50 moest betalen om hun toch al dure etenswaren in een cadeauzakje te laten doen.

Laatste keer dat ik daar geweest ben.
cognac schreef:
18-07-2026 14:35
Ik ken het ook wel uit Brabant, maar wel van meer dan 30, 40 jaar geleden inderdaad. Volgens mij vooral door mensen die (enigszins) dialect spraken.

In Limburg worden voorzetsels verkeerd gebruikt. Tien op twaalf in plaats van tien over twaalf. Ergens een handje aan hebben in plaats van ergens een handje van hebben. Iets afslikken in plaats van iets doorslikken. Dat zijn even wat voorbeelden waar ik aan moet denken.
Iets afslikken is toch iets anders dan iets doorslikken?
ldp schreef:
18-07-2026 16:21
Iets afslikken is toch iets anders dan iets doorslikken?
Geen idee. Mijn vrouw gebruikt het bijvoorbeeld in deze zin: "Ik krijg deze capsule niet goed afgeslikt" waar ik zou zeggen: "Ik krijg deze capsule niet goed doorgeslikt".
Yella78 schreef:
Niks gruwel, hoor. Het gebruik van het woord 'doe' als hulpwerkwoord is eigenlijk een pareltje.
In de zin van geschiedenis, "er zijn opvallende overeenkomsten in leenwoorden met het Engels, door handel in wol, visserij en contact met kustbewoners, 2,3 eeuwen geleden, tussen Engeland en Zeeland, West Vlaanderen. " nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuws
Ik doe de ramen zemen, is Zeeuws dialect, net zoals een basket voor een mand, zoals mijn oma zei. Kortom rijke historie :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuws
Alles sal reg kom
Ook onzinnig, maar toch een ergernis van mij: het woord kadetje.
Vroeger was kadetten een ander woord voor billen. Dus nee, ik hoef geen kadetje, liever een zacht bolletje.
cognac schreef:
18-07-2026 17:18
Geen idee. Mijn vrouw gebruikt het bijvoorbeeld in deze zin: "Ik krijg deze capsule niet goed afgeslikt" waar ik zou zeggen: "Ik krijg deze capsule niet goed doorgeslikt".
O ja dan snap ik het.

Hier wordt het gebruikt als alternatief voor aflikken (ik wil niet dat je mes afslikt). Ik vind het lelijk, klinkt nog viezer dan aflikken (met extra veel speeksel).
Venusss schreef:
18-07-2026 17:33
Ook onzinnig, maar toch een ergernis van mij: het woord kadetje.
Vroeger was kadetten een ander woord voor billen. Dus nee, ik hoef geen kadetje, liever een zacht bolletje.
Ik vind kadetten zowel voor billen als voor een zacht bolletje niet leuk klinken.

Daar vind ik het Limburgs dan wel weer een leuk woord hebben: vödje (vudje) voor billen.

En mijn oudste keek eens heel verbaasd toen op vakantie een Vlaams jongetje op de wip naar hem riep: ge moet op uw poep gaan zitten!!
Naar aanleiding van even meelezen bij topic over bioscoopfilm: dat overdreven gedoe rondom spoilers. Overal maar zeker ook op dit forum.

Oké, ik ben zelf helemaal niet spoilergevoelig, bij mij “spoilt” het zelfs niks als ik precies het plot al weet, ik snap dat sommige mensen dat een beetje vervelender kunnen vinden.

Maar ik heb ooit een waarschuwing gehad hier over iets uiterst vaags en algemeens wat ik over een aflevering van iets geschreven had (was discussie dat het op een ander verhaal leek, enige wat ik zei was “dat is na de eerste aflevering niet meer zo”, echt, algemener krijg je het niet). Ik was echt stomverbaasd, was dát een spoiler?
Er wordt soms gereageerd alsof het verklappen van een plot een soort doodzonde is. Nee. First world problem +++.
*poef*
Jankerd
cognac schreef:
18-07-2026 14:46
Vandaag deze zien hangen in een toilet van het outlet-store. 🙄
Waar ik me op dit moment aan erger is dat ik snel iets wil regelen om er vanaf te zijn en om het maar alvast geregeld te hebben en beide personen waarmee ik het zou moeten regelen nu net op vakantie zijn voor 2-3 weken wat ik niet wist maar ik dus een mail van kreeg toen ik mailde om hetgeen te regelen. Kan het waarschijnlijk ook wel regelen met een vervanger maar die weet niet alles en dat is gewoon niet zo handig.

Echt waarom zijn ze juist nu alle 2 op vakantie?!
Charlie591 schreef:
18-07-2026 18:20
Naar aanleiding van even meelezen bij topic over bioscoopfilm: dat overdreven gedoe rondom spoilers. Overal maar zeker ook op dit forum.

Oké, ik ben zelf helemaal niet spoilergevoelig, bij mij “spoilt” het zelfs niks als ik precies het plot al weet, ik snap dat sommige mensen dat een beetje vervelender kunnen vinden.

Maar ik heb ooit een waarschuwing gehad hier over iets uiterst vaags en algemeens wat ik over een aflevering van iets geschreven had (was discussie dat het op een ander verhaal leek, enige wat ik zei was “dat is na de eerste aflevering niet meer zo”, echt, algemener krijg je het niet). Ik was echt stomverbaasd, was dát een spoiler?
Er wordt soms gereageerd alsof het verklappen van een plot een soort doodzonde is. Nee. First world problem +++.
Ik vind het dan weer heel irritant en onbegrijpelijk dat mensen niet snappen wat een spoiler is. En dan ook nog voor anderen willen invullen hoe (on)belangrijk het allemaal is (een zinnige ergetnis trouwens, vind ik).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven