Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zaterdag 18 juli 2026 om 21:10
Huh? Andersom toch?
De broodjes heten kadetten en (baby)billen lijken daarop en worden er mee vergelijken.
zaterdag 18 juli 2026 om 23:33
Ik vul verder niks in, maar zelfs een compleet teleurstellende tv-serie is voor niemand een reeel gevaar en er is vermoedelijk ook nog nooit iemand op een andere manier door in het verderf gestort. Dat is volgens mij gewoon een feit.
zaterdag 18 juli 2026 om 23:39
Kom jij vast niet uit Oost Brabant, zo rond Eindhoven. Daar zitten ze onder voetbal, paardrijden, turnen. Noem het maar, En ze komen langs je zitten, niet naast je.
Het eten wordt niet geprakt (maar onder elkaar gedaan (vind het allebei onsmakelijk)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 18 juli 2026 om 23:43
Ik google zelf bij series naar de afloop van bepaalde verhaallijnen, beetje vreemd misschien. Desondanks let ik wel op dat ik niet spoil, maar ik heb ook wel eens zo’n fout gemaakt. Van het kaliber ‘Diana gaat dood in de serie xxxx’, terwijl dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen die iedereen kent.Charlie591 schreef: ↑18-07-2026 18:20Naar aanleiding van even meelezen bij topic over bioscoopfilm: dat overdreven gedoe rondom spoilers. Overal maar zeker ook op dit forum.
Oké, ik ben zelf helemaal niet spoilergevoelig, bij mij “spoilt” het zelfs niks als ik precies het plot al weet, ik snap dat sommige mensen dat een beetje vervelender kunnen vinden.
Maar ik heb ooit een waarschuwing gehad hier over iets uiterst vaags en algemeens wat ik over een aflevering van iets geschreven had (was discussie dat het op een ander verhaal leek, enige wat ik zei was “dat is na de eerste aflevering niet meer zo”, echt, algemener krijg je het niet). Ik was echt stomverbaasd, was dát een spoiler?
Er wordt soms gereageerd alsof het verklappen van een plot een soort doodzonde is. Nee. First world problem +++.
zaterdag 18 juli 2026 om 23:44
Haha ja doe ik ook. Ik heb er soms een hekel aan om zeven afleveringen te zitten wachten of die misschien met die samen komt en dan zoek ik t even op om m’n verwachtingen bij te stellenKamilleT schreef: ↑18-07-2026 23:43Ik google zelf bij series naar de afloop van bepaalde verhaallijnen, beetje vreemd misschien. Desondanks let ik wel op dat ik niet spoil, maar ik heb ook wel eens zo’n fout gemaakt. Van het kaliber ‘Diana gaat dood in de serie xxxx’, terwijl dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen die iedereen kent.
zaterdag 18 juli 2026 om 23:54
zondag 19 juli 2026 om 00:24
Ik doe dat soms ook.KamilleT schreef: ↑18-07-2026 23:43Ik google zelf bij series naar de afloop van bepaalde verhaallijnen, beetje vreemd misschien. Desondanks let ik wel op dat ik niet spoil, maar ik heb ook wel eens zo’n fout gemaakt. Van het kaliber ‘Diana gaat dood in de serie xxxx’, terwijl dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen die iedereen kent.
Ben vaak te ongeduldig om de verhaal op die manier te volgen.
zondag 19 juli 2026 om 00:29
Ooh blegh! Echt bloedirritant gedrag. Wie het ook doet
zondag 19 juli 2026 om 07:30
Ach hou toch op. Je bewijst precies mijn punt, dat dan weer wel.Charlie591 schreef: ↑18-07-2026 23:33Ik vul verder niks in, maar zelfs een compleet teleurstellende tv-serie is voor niemand een reeel gevaar en er is vermoedelijk ook nog nooit iemand op een andere manier door in het verderf gestort. Dat is volgens mij gewoon een feit.
zondag 19 juli 2026 om 07:35
Ik vind het irritant als ik op mijn telefoon iets wil intikken en ik type het fout, dat ik er dus een letter naast zit ofzo. Hup wissen en overnieuw en dan weer fout typen. Als dat een paar keer achter elkaar gebeurt ben ik soms in staat om m’n telefoon weg te gooien.
Of dat m’n autocorrect een woord laat staan dat helemaal niet bestaat.
Cum non tum age
zondag 19 juli 2026 om 08:14
Ik vind het helemaal niet raar.Charlie591 schreef: ↑18-07-2026 23:44Haha ja doe ik ook. Ik heb er soms een hekel aan om zeven afleveringen te zitten wachten of die misschien met die samen komt en dan zoek ik t even op om m’n verwachtingen bij te stellenmaar ik snap ook wel dat dat een beetje raar is.
Mss zijn hunnie wel raar.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 19 juli 2026 om 08:48
Nou echt hè. Ik heb er ook erg veel last, soms is het net alsof ik scheelt bennoa schreef: ↑19-07-2026 07:35Ik vind het irritant als ik op mijn telefoon iets wil intikken en ik type het fout, dat ik er dus een letter naast zit ofzo. Hup wissen en overnieuw en dan weer fout typen. Als dat een paar keer achter elkaar gebeurt ben ik soms in staat om m’n telefoon weg te gooien.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zondag 19 juli 2026 om 09:55
Mijn vrouw spoilert ook en snapt niet dat ik dat niet leuk vind. Ben ik een avond weggeweest en is Wie is de mol op tv geweest. Ze weet dat ik hem de volgende dag dan wil terugkijken.
Dan kom ik thuis en vraag (níet met de bedoeling de einduitkomst al te weten): "Was het een leuke aflevering?" Zegt zij: "Ja. Nienke is er uit." Terwijl ik eigenlijk gewoon bedoelde: bloedstollend spannend, eigenlijk wat saai, de opdrachten van vandaag waren leuk/niet zo leuk, teveel een herhaling etc.
Ik kan dan beter niks vragen, maar dan loopt de avond zo:
Hoi.
Hoi.
Welterusten.
Welterusten.
Dan kom ik thuis en vraag (níet met de bedoeling de einduitkomst al te weten): "Was het een leuke aflevering?" Zegt zij: "Ja. Nienke is er uit." Terwijl ik eigenlijk gewoon bedoelde: bloedstollend spannend, eigenlijk wat saai, de opdrachten van vandaag waren leuk/niet zo leuk, teveel een herhaling etc.
Hoi.
Hoi.
Welterusten.
Welterusten.
zondag 19 juli 2026 om 10:30
Mijn ergernis zit ‘m in de intense reacties die soms volgen op kleine “spoilers”. Alsof het om een heel essentieel iets in het leven gaat. Dat dit irritant is snapt iedereen wel. Daar erger ik me niet aancognac schreef: ↑19-07-2026 09:55Mijn vrouw spoilert ook en snapt niet dat ik dat niet leuk vind. Ben ik een avond weggeweest en is Wie is de mol op tv geweest. Ze weet dat ik hem de volgende dag dan wil terugkijken.
Hoi.
Hoi.
Welterusten.
Welterusten.
zondag 19 juli 2026 om 10:33
Idem hier.Charlie591 schreef: ↑19-07-2026 10:30Mijn ergernis zit ‘m in de intense reacties die soms volgen op kleine “spoilers”. Alsof het om een heel essentieel iets in het leven gaat. Dat dit irritant is snapt iedereen wel. Daar erger ik me niet aan![]()
Of dat je blijkbaar nog steeds kunt spoileren als een serie al 10 jaar (ofzo) oud is, omdat er altijd wel iemand is die die serie pas net ontdekt heeft op Netflix.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
zondag 19 juli 2026 om 11:21
Snap ik wel. Ik denk dan vaak; als je er echt helemáál niet tegen kunt dan moet je maar niet in die topics gaan meelezen. Want dan is er altijd de kans dat er iets wordt geschreven wat je liever zelf had willen ontdekken. Veel programma's kijk ik weliswaar op de avond dat ze worden uitgezonden en hoewel ik die topics hier dan heel erg leuk vind en het lezen van de reacties enzo, doe ik het vaak niet, omdat we hem tussentijds soms pauzeren (drinken halen, plassen, een kind dat we welterusten gaan zeggen etc.) en soms lees ik dan ook al iets wat ik liever zelf had willen zien. Dus kom ik pas reacties lezen als ik het hele programma heb (terug)gekeken.Charlie591 schreef: ↑19-07-2026 10:30Mijn ergernis zit ‘m in de intense reacties die soms volgen op kleine “spoilers”. Alsof het om een heel essentieel iets in het leven gaat. Dat dit irritant is snapt iedereen wel. Daar erger ik me niet aan![]()
zondag 19 juli 2026 om 12:10
Oh ja, dat is ook een ergernis. In een topic over x gaan zeggen dat je maar blij moet zijn dat y of z niet het geval is (luxeprobleem, schimmelnagel ipv dodelijke ziekte ofzo). Zo kan je in zowat in elk topic hier wel goede sier maken met "ik weet wat echte problemen zijn".Charlie591 schreef: ↑19-07-2026 10:30Mijn ergernis zit ‘m in de intense reacties die soms volgen op kleine “spoilers”. Alsof het om een heel essentieel iets in het leven gaat. Dat dit irritant is snapt iedereen wel. Daar erger ik me niet aan![]()
zondag 19 juli 2026 om 12:35
Een paar jaar geleden kreeg ik er van langs omdat ik teveel vertelde over Breaking Bad.
In gezelschap had iedereen de serie al gezien. We hadden het gewoon over de serie. 1 iemand niet en die wilde de serie nog kijken.
Serie was toen ook al ruim 10 jaar oud.
Op een gegeven moment is het wel klaar met dat krampachtige gedoe rondom spoilers, dacht ik toen. Je kunt niet gesprekken on hold zetten of bijsturen omdat je een oude serie nooit hebt gekeken.
In gezelschap had iedereen de serie al gezien. We hadden het gewoon over de serie. 1 iemand niet en die wilde de serie nog kijken.
Serie was toen ook al ruim 10 jaar oud.
Op een gegeven moment is het wel klaar met dat krampachtige gedoe rondom spoilers, dacht ik toen. Je kunt niet gesprekken on hold zetten of bijsturen omdat je een oude serie nooit hebt gekeken.
zondag 19 juli 2026 om 12:43
Nou, dit. Ik had zo'n collega die het moest zeggen op de ene of de andere manier, hoe duidelijk ik ook aangaf dat ik het niet wilde weten. Niet eens uit treiterij, maar ze kón zich gewoon niet stilhouden. Erg irritant.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in