Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
LemoosGaatDoor schreef:
26-07-2026 17:20
Nee, meer dat je gewoon inhoudelijk reageert op een gestelde vraag (heef het invloed op jouw plannen) versus janken over je sleurhut omringd door tragedies van een oneindig grotere omvang. De tweede mist duidelijk wat ‘snappertjes’ links en rechts.
Ik refereer naar dit artikel: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... tiegangers

Misschien was het framing vd verslaggever, maar ik persoonlijk vind de woordkeuzes erg ongepast.
Ik keek net het ochtend nieuws en echt niet dat ik nu die kant op zou gaan. Dan maar mijn geld kwijt. Ik moet er niet aan denken dat ik daar in een of ander gymzaal opgevangen wordt met allemaal mensen die huis en haard moesten achterlaten en enorme onzekerheid, ellende en verdriet hebben.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
_horizon_ schreef:
26-07-2026 22:54
Ik refereer naar dit artikel: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... tiegangers

Misschien was het framing vd verslaggever, maar ik persoonlijk vind de woordkeuzes erg ongepast.
Natuurlijk is het framing, want de verslaggever heeft als onderwerp gekozen hoe stressvol het is voor die arme Nederlanders.
Maar dan nog....
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind dit vooral heel erg treurig voor al die verwoeste natuur en de dieren die daarin leven...

Verder ben ik op zich wel optimistisch. Juist omdát het zou kunnen betekenen dat er veranderingen gaan plaatsvinden op het gebied van toerisme en economie.
Joppie schreef:
27-07-2026 08:17
Ik moet er niet aan denken dat ik daar in een of ander gymzaal opgevangen wordt met allemaal mensen die huis en haard moesten achterlaten en enorme onzekerheid, ellende en verdriet hebben.
En dan zeg je tegen die mensen:"Wij zijn hier eergisteren heen gereden met de caravan, want we hadden dit vorig jaar al geboekt en we wilden de kinderen niet teleurstellen."
OhMellie schreef:
26-07-2026 08:56
In Zweden koop je een huis voor soms nog onder een ton met een flinke lap grond. Lijkt me een verstandigere belegging.
Moet je wel flink noordelijk gaan zitten. Wij waren er vorig jaar. Bijna 3 weken lang temperaturen gehad boven de dertig graden... En de warmte daar trek ik nog slechter dan de warmte in droge zuidelijke landen. Maar ik wil denk ik überhaupt niet meer in de zomervakantie naar het buitenland.
Graze schreef:
25-07-2026 23:42
Ik denk dat ze daar wel mee uitkijken nu er een paar zijn opgepakt voor die branden bij Parijs.
Ik vraag me af hoe laag het IQ van die mensen is. Wat mij betreft komen ze niet meer vrij met hun beperkte verstandelijke vermogens en/of totale minachting voor alles eigenlijk, voor veiligheid van anderen, voor de natuur, voor dieren, voor eigendommen.
Ik denk dat een deel van de mensheid wel zal overleven. Ik hoop dat die op prettige voet verder kunnen.
Ik reis, ik koop meer kleding dan nodig, ik gebruik drinkwater voor sierplanten en ik verspil energie aan berichten op een forum en datacentra enzovoort.
Er zijn veel mensen die slechter voor de aarde zijn dan ik. En nog veel meer mensen op deze aardbol die veel minder belastend zijn dan ik ben
Ladyinblauw schreef:
27-07-2026 10:50
Ik denk dat een deel van de mensheid wel zal overleven.
Dat denk ik ook en ik denk ook dat het dat deel van de mensheid is dat zich het minst om het klimaat bekommert.
Edda schreef:
27-07-2026 10:49
Ik vraag me af hoe laag het IQ van die mensen is. Wat mij betreft komen ze niet meer vrij met hun beperkte verstandelijke vermogens en/of totale minachting voor alles eigenlijk, voor veiligheid van anderen, voor de natuur, voor dieren, voor eigendommen.
Ik denk dat het veel meer minachtig is dan IQ. Ook mensen met een laag of gemiddeld IQ kunnen best begaan zijn met de wereld, het klimaat, de natuur en zorg dragen willen dragen voor een leefbare planeet. Minachting is een ander verhaal. Veel mensen zijn egocentrisch wat betreft hun verlangens en behoeften en zullen er, zolang zij dat financieel kunnen dragen, gebruik van maken om optimaal in hun eigen behoeften te willen voorzien. En die vind je onder de gehele bevolking.
Onder de brandstichters bevinden zich veel jonge mannen, hun hersenen zijn pas volgroeid rond de 25e. Die voor de branden bij Parijs is opgepakt is 18 en sinds kort brandweerman.
Phlox24 schreef:
27-07-2026 12:24
Onder de brandstichters bevinden zich veel jonge mannen, hun hersenen zijn pas volgroeid rond de 25e. Die voor de branden bij Parijs is opgepakt is 18 en sinds kort brandweerman.
Dat is volgens mij al achterhaald.
https://www.hersenstichting.nl/de-herse ... -hersenen/
Biologisch gezien zijn hersenen dan 'volgroeid', maar de ontwikkeling stopt niet.
Doen alsof mensen dus tot hun 25e zo ongeveer ontoerekeningsvatbaar zijn is veel te simpel.
Nog niet zolang een podcast over geluisterd, het ging vooral over gevaarinschatting op die leeftijd bij mannen. Ik zal eens kijken of ik die podcast nog kan vinden. Was van een neurowetenschapper volgens mij. Het heeft sowieso niets met IQ te maken.
Phlox24 schreef:
27-07-2026 12:24
Douglas schrijft in "Mindhunter" brandstichting toe als een veel voorkomende "vroege" misdaad van criminelen die op latere leeftijd zeden- en levensdelicten gaan plegen. Daar zit wel wat anders aan scheef dan een laag IQ.
cognac schreef:
27-07-2026 10:27
Ik vind dit vooral heel erg treurig voor al die verwoeste natuur en de dieren die daarin leven...

Verder ben ik op zich wel optimistisch. Juist omdát het zou kunnen betekenen dat er veranderingen gaan plaatsvinden op het gebied van toerisme en economie.
Spanje zal meer voor het winterseizoen worden en zomertoerisme zal opschuiven naar het noorden.
cognac schreef:
27-07-2026 10:45
Moet je wel flink noordelijk gaan zitten. Wij waren er vorig jaar. Bijna 3 weken lang temperaturen gehad boven de dertig graden... En de warmte daar trek ik nog slechter dan de warmte in droge zuidelijke landen. Maar ik wil denk ik überhaupt niet meer in de zomervakantie naar het buitenland.
Ik overweeg een roadtrip naar de noordkaap ooit een keer in juni. Nadeel van Scandinavië is wel dat het land nog minder ingesteld is op hitte waardoor men nauwelijks airco heeft.
Noord Amerikanen verbazen zich er over dat wij niet overal airco hebben, bij hen is dat zelfs in de noordelijke staten behoorlijk ingeburgerd.
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 17:50
En wat mij betreft: ik heb altijd mijn best gedaan. Ik rij geen auto, ik ga nooit met het vliegtuig, ik eet geen dooie beesten. Natuurlijk ben ik wel zo dom geweest om een paar extra vervuilers op de wereld te zetten, en voor hen hoop ik dat ze hun leven nog een beetje op een normale manier kunnen leiden voor de kladderadatsch toeslaat. Maar over de rest van de mensheid maak ik me echt geen zorgen hoor, dat is te groot en ik kan er verder niet meer aan doen dan ik al doe.
Dit is een van de redenen waarom ik gekozen heb voor 1 kind. Wij laten hem waarschijnlijk genoeg na voor een best leuk leven ook al worden essentials zoals water, voedsel en een aangename tempretuur in huis steeds duurder... De rest van de mensheid? Not my monkeys..... ;)
Phlox24 schreef:
27-07-2026 13:25
Nog niet zolang een podcast over geluisterd, het ging vooral over gevaarinschatting op die leeftijd bij mannen. Ik zal eens kijken of ik die podcast nog kan vinden. Was van een neurowetenschapper volgens mij. Het heeft sowieso niets met IQ te maken.
Maar die magische '25 jaar' is net zo discutabel als bijv onze grens voor meerderjarigheid van 18 jaar.
Ben je 17 jaar en 364 dagen oud, dan ben je nog handelingsonbekwaam en de volgende dag ben je ineens volledig handelingsbekwaam.

Jongeren van 18 kunnen prima inschatten wat de gevolgen zijn van hun handelen.
Over het algemeen helpen volwassenen klimaat op hol, allemaal met volgroeide hersenen.
Ladyinblauw schreef:
27-07-2026 10:50
Ik denk dat een deel van de mensheid wel zal overleven. Ik hoop dat die op prettige voet verder kunnen.
Ik reis, ik koop meer kleding dan nodig, ik gebruik drinkwater voor sierplanten en ik verspil energie aan berichten op een forum en datacentra enzovoort.
Er zijn veel mensen die slechter voor de aarde zijn dan ik. En nog veel meer mensen op deze aardbol die veel minder belastend zijn dan ik ben
Waarom drinkwater voor je planten?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Hier voor de grote brand bij Madrid is een al ruim volwassene boer opgepakt. Waarschijnlijk is het vuur ontstaan, omdat hij ondanks het verbod, zijn land aan het bewerken was met niet toegestane apparatuur, vanwege brandrisico.
Bij Valencia vermoeden ze brandstichting, maar prioriteit ligt vooralsnog bij eerst blussen, dan onderzoek.
lijkt me een goed idee om in zulke risicogebieden het toerisme te verminderen want áls er een ramp is heeft de hulpverlening ook last van al die extra zielen die geholpen moeten worden.

Daarnaast zou ik als reisverzekering ook rustig aan eens gaan nadenken over het uitsluiten van bepaalde gebieden. dat meer in italie waar elk jaar mega-hagel komt bijvoorbeeld of campinggasten die nu in brandgebieden niet denken: goh, zal ik de omgeving eens ontlasten en vrijwillig vertrekken? maar gewoon blijven zitten tot ze geëvacueerd moeten worden en dus druk op de hulpverlening leggen.

beetje bewustzijn en verantwoordelijkheid mag best als je verder ook voor vol aangezien wil worden.
Solomio schreef:
27-07-2026 14:04

Jongeren van 18 kunnen prima inschatten wat de gevolgen zijn van hun handelen.
Of niet, net als volwassenen dus eigenlijk. Die grote fik hier in mei, op de Veluwe, werd veroorzaakt door ruimschoots volwassen legerfunctionarissen die dachten dat een beetje springstof geen kwaad kon in een gortdroog bos, want ze hielden zich toch aan de regels.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
OhMellie schreef:
27-07-2026 13:57
Ik overweeg een roadtrip naar de noordkaap ooit een keer in juni. Nadeel van Scandinavië is wel dat het land nog minder ingesteld is op hitte waardoor men nauwelijks airco heeft.
Noord Amerikanen verbazen zich er over dat wij niet overal airco hebben, bij hen is dat zelfs in de noordelijke staten behoorlijk ingeburgerd.
Ja dat probleem ondervonden wij dus. En overal houten huisjes dus het was ontzettend heet. Voor mij niet snel nog eens of het zou in april moeten zijn. Geen idee wat dan een fijne zomerbestemming is. Eigenlijk ben ik in de zomerperiode ook liever niet te ver weg; Nederland, België, Luxemburg, Duitsland.

Maar dat het over een aantal jaar misschien gedaan is met al die massale kampeervakanties in Frankrijk en all invlusive resorts overal, daar zit ik niet mee. Compleet uit de klauwen gelopen dat toerisme en alles wat we maar doen.

De vraag is alleen of mensen (de meeste mensen) zichzelf een halt kunnen toeroepen. Of zelfs bij een zeer ernstige gebeurtenis (half land afgefikt of onder water gelopen) na een half jaar weer zeggen: we kunnen daar toch best naartoe op vakantie?
cognac schreef:
27-07-2026 14:53
Compleet uit de klauwen gelopen dat toerisme en alles wat we maar doen.
Ik verwacht dat dat blijft, maar de bestemmingen zullen veranderen of men "viert vakantie" op een andere manier, anders maar met net zo weinig zorg voor klimaat en milieu.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven