Afantasie

27-07-2026 00:46 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal,
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.

Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.

Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.

Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.

Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?

Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
Solomio schreef:
27-07-2026 12:23
Ik ben ervan overtuigd dat hypnotherapie bij mij niet zal werken.
Bij mij werkt het ook niet, ik heb wel fantasie maar dan blijft het dus bij bedenken.

Dus stel dat ik een huis voor me moet zien, dan moet ik echt per stuk bedenken wat dan. Dus ik ben de hele tijd zelfbewust. Het voelt ook een beetje als de therapeut voorliegen.
Ik heb ook dat ik de meeste dingen vaag en maar even voor me kan zien. Als ik het bedenk kan ik het wel een soort van tekenen in mijn hoofd, maar zodat ik verder teken is wat ik eerder heb gemaakt/gezien weer weg.
En dat werkt dus ook zo met dingen die ik heel goed ken, zoals mijn eigen huis. Ik kan bedenken, en beschrijven hoe het eruit ziet, maar ik kan het niet echt voor me zien. Laat staan dat ik het als een volledig plaatje zie, of ergens omheen kan wandelen in gedachte.

Ik ben ook erg slecht in het onthouden van gezichten (en helaas ook namen, handige combi), en heb ook altijd het gevoel dat ik me minder dingen herinner, of minder details weet.

Ik heb er over het algemeen geen last van. Ik wist lang ook niet dat het een naam had. Wel dat anderen meer dingen voor zich kunnen halen. Maar net als anderen beschrijven heb ik dus wel het idee dat mijn geheugen voor gebeurtenissen/mensen slechter is, waarschijnlijk omdat ik het beeld of de situatie niet meer kan oproepen. En visualisatie-oefeningen ben ik ook slecht in. Maar verder is er meer dan prima mee te leven.
Ik heb hier vaker over gelezen en vind het heel interessant.

Ik weet niet goed aan welke kant van het spectrum ik zit. Als ik aan mijn eigen huis denk of aan een strand heb ik daar wel een idee bij. Maar (uiteraard?) geen daadwerkelijke plaatje of afbeelding. Zien anderen dat wel? En moet je daarvoor je ogen dicht doen?
KamilleT schreef:
27-07-2026 12:55
Ik weet precies hoe mijn badkamer eruit ziet en waar alles ligt, maar zie het niet voor me. Sinds twee jaar heb ik wel een beeld dat ik soms als een soort schim in mijn hoofd krijg, maar dat was zo’n ingrijpende situatie dat ik dat liever niet had gehad.
Wellicht zit de vaardigheid er latent (dus) wel, maar ik zie met geen wil van de wereld een echte paarse (of grijze) olifant voor me. Of de gezichten van mijn kinderen.

Ik probeer te achterhalen of ik hetzelfde heb. Als je aan je badkamer denkt, zonder dat je er bent, hoe gaat dat dan in je hoofd? Ik zie geen afbeelding, maar weet wel welke kleur en vorm de badkamer heeft en waar alles ligt etc.
Maar dat is dan geen afantasie toch?

Hebben mensen met afantasie dan geen clou hoe hun eigen huis en badkamer eruitzien als ze niet thuis zijn?
Of wel maar dan alleen niet op afbeeldingsniveau (ik zie echt niet daadwerkelijk (als een echte afbeelding) de badkamer, of mijn huis, of een banaan voor me als ik aan die zaken denk).
Ik heb een vriendin en die weet oprecht niet hoe mensen eruit zien, als ze ze niet direct kan zien. Ze kan ze wel herkennen. Als ze mij ziet, weet ze wie ik ben. Maar als ik er niet ben, kan ze anderen niet vertellen wat voor kleur haar ik heb, bijvoorbeeld.
Fiorah schreef:
27-07-2026 13:05
Bij mij werkt het ook niet, ik heb wel fantasie maar dan blijft het dus bij bedenken.

Dus stel dat ik een huis voor me moet zien, dan moet ik echt per stuk bedenken wat dan. Dus ik ben de hele tijd zelfbewust. Het voelt ook een beetje als de therapeut voorliegen.
Sowieso is niet iedereen (even) goed hypnotiseerbaar.
Van https://www.nemokennislink.nl/publicati ... uggesties/

Niet iedereen is even makkelijk te hypnotiseren. Tien tot vijftien procent van de bevolking kan snel in een diepe trance raken - iets waar Rostelli handig gebruik van maakte - terwijl de meerderheid in meer of mindere mate hypnotiseerbaar is. Nog eens tien tot vijftien procent van de mensen blijkt helemaal niet gevoelig voor hypnose te zijn en zal dat ook nooit worden. Onderzoek toont aan dat hypnotiseerbaarheid niet zozeer te maken heeft met iemands karakter, maar meer met hoe bepaalde delen van de hersenen samenwerken. Mensen die makkelijker in trance komen, hebben sterkere verbindingen tussen hersengebieden die helpen bij concentratie en verbeelding, waardoor ze beter op suggesties reageren.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
giralda schreef:
27-07-2026 13:30

Ik weet niet goed aan welke kant van het spectrum ik zit. Als ik aan mijn eigen huis denk of aan een strand heb ik daar wel een idee bij. Maar (uiteraard?) geen daadwerkelijke plaatje of afbeelding. Zien anderen dat wel? En moet je daarvoor je ogen dicht doen?
Ik zie zelfs de badkamer in ons buitenhuis meteen voor me als ik eraan denk: ik kan er in gedachten in rondlopen en het bad op pootjes aanraken en de kraan voor me zien en de spiegel, de wastafel met de ouderwetse stop, de raampjes die begroeid zijn met klimop, het zeil op de vloer dat achter het bad een beetje opkrult omdat het oud is, de kamerjas van mijn moeder die nog altijd aan het haakje aan de deur hangt, en in gedachten ben ik er dan echt. Ik typ dit met open ogen, dus het beeld hoeft niet eens met inspanning te worden opgeroepen, het verschijnt automatisch voor mijn geestesoog.
giralda schreef:
27-07-2026 13:30

Je zegt het goed: ook dit is weer een spectrum.
Met volledige afantasie aan het ene uiterste en hyperfantasie aan het andere uiterste.
Solomio schreef:
27-07-2026 13:56
Sowieso is niet iedereen (even) goed hypnotiseerbaar.
Van https://www.nemokennislink.nl/publicati ... uggesties/

Niet iedereen is even makkelijk te hypnotiseren. Tien tot vijftien procent van de bevolking kan snel in een diepe trance raken - iets waar Rostelli handig gebruik van maakte - terwijl de meerderheid in meer of mindere mate hypnotiseerbaar is. Nog eens tien tot vijftien procent van de mensen blijkt helemaal niet gevoelig voor hypnose te zijn en zal dat ook nooit worden. Onderzoek toont aan dat hypnotiseerbaarheid niet zozeer te maken heeft met iemands karakter, maar meer met hoe bepaalde delen van de hersenen samenwerken. Mensen die makkelijker in trance komen, hebben sterkere verbindingen tussen hersengebieden die helpen bij concentratie en verbeelding, waardoor ze beter op suggesties reageren.
Ik denk dat ik ook niet hypnotiseerbaar ben, maar dan omdat alles in mij in opstand komt tegen het idee om zoiets te ondergaan. Om diezelfde reden zou ik nooit drugs gebruiken, paddo’s bijvoorbeeld. Hypnose of psychedelische beelden hebben niets met de realiteit te maken en maken me daarom bang. Sommige mensen vinden het juist fascinerend om te ontdekken waartoe hun brein in staat is onder bepaalde omstandigheden of invloeden, maar ik heb er een afkeer van. De werkelijkheid is al intens genoeg, waarom zou je dat soort experimenten doen?
Pendule schreef:
27-07-2026 12:06
Ik kan wel heel kort iets voor me zien, een fractie van een seconde en alleen vaag. Dat heet hypofantasie.
Maar ik vind het dus soms wel lastig in mijn creatieve beroep. En ik heb laatst hypnotherapie geprobeerd maar dat is toch veel visualisatie en dat lukt gewoon niet.
Vind het ook jammer dat ik gezichten niet goed voor me kan zien en ik heb weinig herinneringen.
En vraag je mij een schaap te tekenen dan kan ik alleen tekenen wat ik weet. Dus 4 poten, een kop en krulletjes en dan krijg je dus een kindertekening want ik kan niet de vorm van de kop zien, hoe de oren erop moeten etc.
Interessant. Want als ik uit mijn hoofd teken, dan visualiseer ik dat in mijn hoofd en 'teken' het na. Eigenlijk klinkt dat best raar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Claire45 schreef:
27-07-2026 14:10
Ik denk dat ik ook niet hypnotiseerbaar ben, maar dan omdat alles in mij in opstand komt tegen het idee om zoiets te ondergaan. Om diezelfde reden zou ik nooit drugs gebruiken, paddo’s bijvoorbeeld. Hypnose of psychedelische beelden hebben niets met de realiteit te maken en maken me daarom bang. Sommige mensen vinden het juist fascinerend om te ontdekken waartoe hun brein in staat is onder bepaalde omstandigheden of invloeden, maar ik heb er een afkeer van. De werkelijkheid is al intens genoeg, waarom zou je dat soort experimenten doen?
Brrrr... inderdaad. Hypnose, dronken zijn, drugs, en andere geen verruimende middelen, lijkt mij echt helemaal niets.
Ik weet nog dat mijn oma vertelde over de bijwerkingen zie ze had van medicijnen in het ziekenhuis, de belangrijkste was hallucinaties. En vooral hoe eng ze dat vond. Waarom zou ik dat in vredesnaam vrijwillig opzoeken. Want je weet van te voren toch niet of het een 'leuke' trip wordt of een 'nare'?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben ook weinig gevoelig voor bijv een placebo-effect.

Verband met gebrek aan fantasie is niet aangetoond, maar voelt voor mij wel voor de hand liggend.

Van: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n-placebo/

Bij niet iedereen zijn de placebo-effecten van een medicijn of een behandeling even groot. Je zou verwachten dat mensen die gevoelig zijn voor suggestie ook een groter placebo-effect ervaren. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat nog niet aangetoond. 
Almostdone schreef:
27-07-2026 02:12
Dat lijkt me serieus niet fijn. Al is dat voor jou wellicht anders omdat jij het niet mist. Ik ben blij dat ik veel in plaatjes/ beelden denk. Oké bij hele ranzige dingen is het minder fijn.

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Wel dat de 1 meer fantasie heeft dan de ander.
Tja, ik hou van hardlopen, maar geloof nou niet dat anderen iets wezenlijks missen als ze een hekel aan sporten hebben bijvoorbeeld.

Ik ben slecht in visualiseren maar mis het niet. Het is soms wat onhandig, van die mensen die de weg uitleggen ‘je weet toch die boom die je ziet daar bij het station? Daar moet je langs!’, daar kan ik weinig mee. Ik ben erg slecht in mij inbeelden hoe kleding mij zou staan, of hoe bloemen of meubels bij elkaar staan. En ik zou echt een waardeloze ooggetuige zijn. Dat is allemaal niet bepaald onoverkomelijk voor mij.
__appelbloesem__ schreef:
27-07-2026 14:38
Tja, ik hou van hardlopen, maar geloof nou niet dat anderen iets wezenlijks missen als ze een hekel aan sporten hebben bijvoorbeeld.

Ik ben slecht in visualiseren maar mis het niet. Het is soms wat onhandig, van die mensen die de weg uitleggen ‘je weet toch die boom die je ziet daar bij het station? Daar moet je langs!’, daar kan ik weinig mee. Ik ben erg slecht in mij inbeelden hoe kleding mij zou staan, of hoe bloemen of meubels bij elkaar staan. En ik zou echt een waardeloze ooggetuige zijn. Dat is allemaal niet bepaald onoverkomelijk voor mij.
Dat vroeg ik me inderdaad af: heb je met afantasie ook minder ‘smaak’, ik bedoel minder oog voor bepaalde kleurencombinaties of gevoel voor inrichting (van je huis)? Gewoon niet echt interesse? En misschien ook minder creatief talent? Schilderen, tekenen en schrijven lijkt me lastig als je dingen niet voor je ziet.
Claire45 schreef:
27-07-2026 14:03
Ik zie zelfs de badkamer in ons buitenhuis meteen voor me als ik eraan denk: ik kan er in gedachten in rondlopen en het bad op pootjes aanraken en de kraan voor me zien en de spiegel, de wastafel met de ouderwetse stop, de raampjes die begroeid zijn met klimop, het zeil op de vloer dat achter het bad een beetje opkrult omdat het oud is, de kamerjas van mijn moeder die nog altijd aan het haakje aan de deur hangt, en in gedachten ben ik er dan echt. Ik typ dit met open ogen, dus het beeld hoeft niet eens met inspanning te worden opgeroepen, het verschijnt automatisch voor mijn geestesoog.
Wauw, ik wist eigenlijk niet dat dit bestond... Wat bijzonder. Nee, ik kan me er wel een voorstelling bij maken maar ik zie absoluut geen daadwerkelijk plaatje.

Ik weet bijvoorbeeld best dat mijn man krullen heeft en groen/bruine ogen enz. maar ik zie hem niet voor me als ik aan hem denk.

Wat ik ook bedenk: ik had enorme moeite om keuzes te maken voor vloer, meubels, verf etc. in onze nieuwbouwing. Ik zie het gewoon niet bij elkaar. Ik had geen flauw idee wat bij elkaar zou staan. Ik kan wel losse dingen bedenken maar kan er geen geheel van maken. Klinkt alsof dit ook wel kan komen door het onvermogen een plaatje te zien?
Solomio schreef:
27-07-2026 14:20
Ik ben ook weinig gevoelig voor bijv een placebo-effect.

Verband met gebrek aan fantasie is niet aangetoond, maar voelt voor mij wel voor de hand liggend.

Van: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n-placebo/

Bij niet iedereen zijn de placebo-effecten van een medicijn of een behandeling even groot. Je zou verwachten dat mensen die gevoelig zijn voor suggestie ook een groter placebo-effect ervaren. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat nog niet aangetoond. 
Dat is ook interessant. Ik ken(de) iemand die al jarenlang een experimentele behandeling ondergaat tegen een ziekte. De helft van de patiënten krijgt het echte medicijn. De andere helft een placebo.
Hij weet niet in welke groep hij zit maar voelt zich prima en zijn situatie is nu stabiel.

Zou dat dat alleen kunnen omdat hij wél gevoelig is voor placebo? (Even afgezien vh feit dat hij natuurlijk ook het echte medicijn kan krijgen zonder dat ie dat weet) En zou zoiets bij jou dan minder kans van slagen hebben?
Deed net trouwens boodschappen en stond bij de kassa en wist niet meer zeker of ik nu wel of geen gember had meegenomen. Maar dan herinner ik me dat ik het pakte: waar ik stond, welke irritante vrouw er in de weg stond en zie ik voor me hoe ik de gember pakte. En dan weet ik het dus weer.
Maar hoe je dat dan als je niet de beelden voor je ziet?
smorre schreef:
27-07-2026 14:54
Deed net trouwens boodschappen en stond bij de kassa en wist niet meer zeker of ik nu wel of geen gember had meegenomen. Maar dan herinner ik me dat ik het pakte: waar ik stond, welke irritante vrouw er in de weg stond en zie ik voor me hoe ik de gember pakte. En dan weet ik het dus weer.
Maar hoe je dat dan als je niet de beelden voor je ziet?
Dat soort details onthou ik ook, maar dan in taal.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2026 14:55
Dat soort details onthou ik ook, maar dan in taal.
En zie je dan in gedachten het woord gember staan? Of zet je een vinkje in je hoofd op je lijstje? Of heb je allemaal
Woorden in je hoofd?
smorre schreef:
27-07-2026 14:59
En zie je dan in gedachten het woord gember staan? Of zet je een vinkje in je hoofd op je lijstje? Of heb je allemaal
Woorden in je hoofd?
Nee natuurlijk niet, want ik zie geen beelden als ik daarvoor niet flink mijn best doe. Ik hoor mezelf gewoon praten als ik denk.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Kunnen a-fantasten ook over smerige dingen praten tijdens het eten en niet hun eetlust verliezen? Of staat dat daar los van?
Claire45 schreef:
27-07-2026 14:47
Dat vroeg ik me inderdaad af: heb je met afantasie ook minder ‘smaak’, ik bedoel minder oog voor bepaalde kleurencombinaties of gevoel voor inrichting (van je huis)? Gewoon niet echt interesse? En misschien ook minder creatief talent? Schilderen, tekenen en schrijven lijkt me lastig als je dingen niet voor je ziet.
Ik schilder. Voor mij is ai nu een fantastische uitvinding. Ik kan namelijk bijna geen intern beeld oproepen en kan dus alleen naschilderen. Maar alleen bestaande plaatjes naschilderen vond ik wat saai. Tegenwoordig gebruik ik ai om eerst een extern beeld te maken. Ik kan namelijk wel uitleggen wat ik ongeveer op het beeld wil zien en vervolgens heb ik dat externe beeld nodig om te beoordelen en aan te passen tot het precies is wat ik wil.
Hetzelfde geldt voor kledingcombi's, als ik het bij elkaar zie kan ik perfect zien of het klopt of niet, maar inderdaad wel pas als ik het samen zie.
Claire45 schreef:
Gelukkig kan ik prima zonder.
smorre schreef:
27-07-2026 14:52
Dat is ook interessant. Ik ken(de) iemand die al jarenlang een experimentele behandeling ondergaat tegen een ziekte. De helft van de patiënten krijgt het echte medicijn. De andere helft een placebo.
Hij weet niet in welke groep hij zit maar voelt zich prima en zijn situatie is nu stabiel.

Zou dat dat alleen kunnen omdat hij wél gevoelig is voor placebo? (Even afgezien vh feit dat hij natuurlijk ook het echte medicijn kan krijgen zonder dat ie dat weet) En zou zoiets bij jou dan minder kans van slagen hebben?
Dat lijkt me wat kort door de bocht.

En bij experimenteel onderzoek worden de onderzoeksgroepen in principe gerandomiseerd, waardoor je in alle groepen vergelijkbare persoonskenmerken hebt.
Dus in elke groep zullen mensen zitten die wel gevoelig zijn voor placebo-effect en mensen die daar minder gevoelig voor zijn.
Claire45 schreef:
Ik heb daar inderdaad ook niet zoveel mee. Ik kan overigens prima zien of ik iets mooi vind, net zoals ik mensen wel kan herkennen.
Ik geloof dat ik niet slechter dan gemiddeld in tekenen/schilderen ben, technisch gezien zeker niet, maar ik zal geen kunstenaar worden. Schrijven zie ik echt geen belemmeringen in, het zal alleen niet zo beeldend zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven