Kippen midden in een woonwijk

06-08-2026 22:19 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij wonen in een woonwijk die gebouwd is in de jaren 70. Een deel van de woningen heeft vrij ruime tuinen (voor randstedelijke begrippen) het andere deel heeft gewone tuintjes in de stad. Er is geen wandelpad tussen de tuinen door en dus grenzen alle tuinen aan elkaar.

Sinds enige tijd hebben buren net iets verderop kippen. Vooral ‘s morgens vroeg wanneer het nog vrij stil is op straat (06.00 uur) hoor je de kippen een soort van scharrelen en ze steeds harder tokken.

Eerst werd binnen mijn gezin alleen ik er wakker van. Ik ben een lichte en moeilijke slaper dus het geluid wekt me. Maar nu wordt mijn zoon er ook steeds wakker van.

Ik ben gek op dieren maar ik vind persoonlijk ook dat sommige dieren niet in een woonwijk horen.

In de AVP van onze gemeente mag het zolang er geen overlast is. Maar wanneer is iets overlast? Ik sprak mijn buurvrouw en die gaf aan ja ik slaap altijd met oordopjes dus ik hoor niks. Haar man hoort het wel maar die is zelf altijd al om 05.00 uur op.

Ik weet niet precies welke buren het zijn. We horen de kippen maar kunnen het niet zien. Dus even aanbellen gaat niet.

Nu neem ik aan dat het straks als het later licht wordt wel weer later wordt dat de kippen geluid maken,maar 100% zeker weet ik dat ook niet.

Dus… gaan die kippen naarmate het later licht wordt ook later geluid maken?

En ben ik hypergevoelig voor geluid? Of is het gewoon vervelend?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
patchouli_ schreef:
06-08-2026 22:48
Ik denk niet dat kippen meer geluid maken dan kinderen. Dus hoezo asociaal in een woonwijk.

Je kan de eigenaar vragen om de kippen in het (donker) hok te houden tot een acceptabel uur ‘s morgens.
Het zal afhankelijk zijn van het ras dan. De kippen van hiernaast maken echt veel herrie.
ik vind dat echt geen enkel probleem en het geluid wel gezellig. wél vind ik dat je als eigenaar moet zorgen voor een degelijk nachthok dat je op christelijke tijden opent en sluit.
toen wij nog kippen hadden deden we dat met een automatisch kippenluikje op tijd en lichtsensor. dat ging om 7 uur open als het dan licht genoeg was. zo niet, dan pas met een bepaalde lichtsterkte (in de winter) en dan kwamen de dames naar buiten.

mijn buurvrouw doet zelf elke dag het hok open en dicht en daar zitten het nachthok ik de schuur via een luik kunnen ze dan de ren in als zij het open zet.

dus als je een beetje oplet maken zorgen kinderen voor 100x minder overlast dan bijvoorbeeld honden of kinderen
eberesche wijzigde dit bericht op 07-08-2026 08:14
8.89% gewijzigd
Jannie schreef:
06-08-2026 23:14
Wat ben jij een gezegend mens dat je 'last' hebt van kippen! Ik zou willen dat wij hier in de buurt konden klagen over kippen, als dat alles is. Krijsende kinderen, krijsende brommertjes, muziekinstallatie volle bak open in de auto, claxonerende fatbikers etc etc. Zo, even mijn frustratie eruit. Zou zóó graag willen dat de overlast hier in de buurt bestond uit kakelende kippen...zucht
Nou, dit inderdaad. Zeker nu in de vakantietijd.
Van mij mag iedereen doen en laten wat hij/zij wil (tot op zekere hoogte natuurlijk). En als jij kippen wil houden moet je dat lekker doen.
Ik hoor idd ook mensen op normaal volume met hun kind kletsen om 07.30.. of eens een hond blaffen die om 07.00 uur wordt uitgelaten. Dat zijn idd normale leefgeluiden.

De kippen hebben duidelijk geen afgesloten nachthok oid. Dus vandaag waren ze om 05.30 toen het licht werd buiten al met zijn allen bezig. En dat is best vroeg kan ik je vertellen.

Ik zou met alle liefde even aan willen bellen, maar ik weet niet waar ze zitten. Ik kan het ook niet zien want er is geen brandgang tussen de tuinen en van boven af is het simpelweg niet te zien. Ik vermoed dat het de straat achter ons is maar om nou random bij mensen aan te gaan bellen is ook wat vreemd.

En nee, ik vind eerlijk gezegd dat je geen kippen moet houden in een kleine tuin waar ze ook niet de ruimte hebben om echt rond te scharrelen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Jannie schreef:
06-08-2026 23:14
Wat ben jij een gezegend mens dat je 'last' hebt van kippen! Ik zou willen dat wij hier in de buurt konden klagen over kippen, als dat alles is. Krijsende kinderen, krijsende brommertjes, muziekinstallatie volle bak open in de auto, claxonerende fatbikers etc etc. Zo, even mijn frustratie eruit. Zou zóó graag willen dat de overlast hier in de buurt bestond uit kakelende kippen...zucht
Dit is zo’n dooddoener… omdat jij het erger hebt mag een ander geen last hebben van iets anders. Zo werkt de wereld niet toch?
Irritant idd!

Maar dus met een goed hok echt makkelijk op te lossen. Wat speurwerk er tegenaan gooien en met de kippenbaas bespreken.
Ik zou toch even rond gaan vragen want er zijn veel oplossingen voor zoals al eerder genoemd: nachthok dicht met of zonder elektrisch deurtje.

Zelf vind ik dat kippen prima kunnen in een woonwijk en afhankelijk van grootte, aantal en ras ook echt prima op eem klein oppervlak. Hanen niet, die zijn ook vaak niet toegestaan binnen de bebouwde kom (hangt af van de gemeente volgens mij).

Wij hebben zelf ook kippen gehad en 1 van de 3 had besloten dat ze een haan was en begon midden op de dag regelmatig te "kraaien" :) . Nooit vroeg, gelukkig.

We hebben ooit last gehad van een haan die hier (binnen de bebouwde kom) soms al voor 5:00 begon. Ik werd gék, zeker na een nacht/avonddienst. Nog gekker toen ik zag dat de mensen er zelf niet woonden (was een stukje grond zonder woning) :thunder: . Dus ik snap heel goed dat je overlast kan hebben. Sterkte!
biol schreef:
07-08-2026 08:20
En nee, ik vind eerlijk gezegd dat je geen kippen moet houden in een kleine tuin waar ze ook niet de ruimte hebben om echt rond te scharrelen. Maar dat is weer een ander verhaal.
in je OP heb je het over gewone stadstuinen en ruime tuinen. Dat is voor een kip doorgaans genoeg ruimte om rond te scharrelen :)

Je zit in een lastig parket: Je weet niet waar de kippen wonen, je wil niet op onderzoek uitgaan. Wat wil je wel?
Hadden mijn buren maar kippen, ik vind het geweldige beestjes. Mijn buurman heeft duiven. Ze zitten vaak op ons dak en dan hoor je ze koeren en scharrelen. Ik vind het alleen maar leuk.
Itsnojoke schreef:
07-08-2026 08:08
Onze buren hebben kippen. Ze hebben een vrij grote tuin, maar de kippen zitten aan onze kant tegen de schutting. Dichter bij ons dan bij hun dus, schuin onder ons slaapkamerraam. Man en kind hebben er minder last van, ik ben een lichtere slaper.
Soms is het een schattig tok-tok-tok, maar een paar keer per dag maken ze echt veel herrie. Geen getok, maar een geluid alsof ze en masse hun darmen eruit aan het kotsen zijn. Misschien dat ze dan leggen of zo? As we speak hoor ik ze tekeer gaan.
Eerst hadden ze ook een haan, dat was helemaal vreselijk. Daar hebben we iets van gezegd, en die hebben ze ook weg gedaan.
Ik vind ook dat kippen niet in een woonwijk horen.
Waarom niet? En wat is dan de definitie van woonwijk? Want formaat tuin scheelt nogal per woonwijk / regio. Waar je in de ene buurt last kan ervaren, valt het in de andere buurt mee.
Hier in de buurt heeft iemand een kippenren gemaakt van het groenstrookje naast het huis (8x2 denk ik?). Heerlijk schaduwrijk plekje met zandgrond, een haag, een hokje en wat speelgoed/obstakels. Ik vind het ook een leuk geluid. En we gaan elke ochtend even hoi zeggen met de kinderen.
Star⁴ schreef:
07-08-2026 08:49
Waarom niet? En wat is dan de definitie van woonwijk? Want formaat tuin scheelt nogal per woonwijk / regio. Waar je in de ene buurt last kan ervaren, valt het in de andere buurt mee.
precies. ik woon in een woonwijk in een relatief kleine hoekwoning. maar mijn tuin is groter dan 400m2.
Pinaco schreef:
07-08-2026 08:52
Hier in de buurt heeft iemand een kippenren gemaakt van het groenstrookje naast het huis (8x2 denk ik?). Heerlijk schaduwrijk plekje met zandgrond, een haag, een hokje en wat speelgoed/obstakels. Ik vind het ook een leuk geluid. En we gaan elke ochtend even hoi zeggen met de kinderen.
:heart:
biol schreef:
07-08-2026 08:23
Dit is zo’n dooddoener… omdat jij het erger hebt mag een ander geen last hebben van iets anders. Zo werkt de wereld niet toch?
Ja, dit.

Gezanik altijd.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik denk dat je toch zal moeten gaan aanbellen bij diverse huizen om een oplossing te krijgen. Je hebt er last van en dat begrijp ik volkomen. Maar als je dan geen moeite wil doen om de eigenaren te achterhalen, dan houdt het wel op natuurlijk. Waarom is het raar om bij mensen aan te bellen en te vragen of ze kippen hebben? Ik zie dat probleem niet zo en als je dan de eigenaar gevonden hebt kan je eens overleggen over een oplossing. Niks doen lost ook niks op en geeft alleen maar meer ergernis ben ik bang.
Pinaco schreef:
07-08-2026 08:45
in je OP heb je het over gewone stadstuinen en ruime tuinen. Dat is voor een kip doorgaans genoeg ruimte om rond te scharrelen :)

Je zit in een lastig parket: Je weet niet waar de kippen wonen, je wil niet op onderzoek uitgaan. Wat wil je wel?
Klagen 😬… en dan straks als het najaar zijn intrede doet en het om 07.00 uur licht wordt heb ik er geen last meer van (hoop ik)
patchouli_ schreef:
06-08-2026 22:48
Ik denk niet dat kippen meer geluid maken dan kinderen. Dus hoezo asociaal in een woonwijk.

Nou dit. Leef en laat leven. Doe oordoppen in en slaap verder. Of zie het gewoon als natuurlijke wekker.

Onze buren zijn ochtend mensen. Staan om 5u op en hebben om 8u bezoek in de tuin. Vind ik ook niet perse fijn als ik wil uitslapen op zaterdag. Zo heeft iedereen iets.
biol schreef:
07-08-2026 09:06
Klagen 😬… en dan straks als het najaar zijn intrede doet en het om 07.00 uur licht wordt heb ik er geen last meer van (hoop ik)
Klopt hoor. Tenminste, de dames bij ons werden echt wel later wakker in de winter.
Rosanna1985 schreef:
07-08-2026 02:56
Als je erdoor wakker wordt, elke dag opnieuw, is dat echt wel overlast.
Dat het voor jezelf vervelend is en je er zelf overlast van ervaart betekent niet dat het niet normale leefgeluiden zijn.
Ik word ook altijd van alles wakker, omdat ik licht slaap. Maar heb toch ook liever kippen dan gillende kinderen en buurman die zondagochtend vroeg telkens met de grasmaaier in de weer gaat (woon gelukkig niet meer daar).
Waarom ga je de huizen niet langs?
Ik weet niet of kippen in een woonwijk horen. Als er voldoende ruimte is in de tuin, kan t prima denk ik. Zie veel vaker honden op een flat, dat vind ik zieliger.

Ik heb al best vaak buren met kippen gehad en ik vind t eerlijk gezegd een heel gezellig geluid. Maar dat is persoonlijk. Ik word ook vaak wakker van vogels en ook dat vind ik gezellig. Kan daarna ook nog wel weer slapen, met kippen idem dito.

Dus ja, het mag.
En nu? Als je het wil veranderen, zul je toch de betreffende buur moeten opsporen en vragen of de kippen wat later naar buiten kunnen.

Alle andere vogels hebben die keuze niet;-)
Het is wel wat vroeg inderdaad en ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is als je er dagelijks wakker van wordt.

Ik zou toch proberen te achterhalen waar de kippen wonen, zodat je aan de mensen waar ze van zijn kunt vragen om het nachthok iets later te openen? Iets anders kan ik nl niet verzinnen.
Itsnojoke schreef:
07-08-2026 08:08
Onze buren hebben kippen. Ze hebben een vrij grote tuin, maar de kippen zitten aan onze kant tegen de schutting. Dichter bij ons dan bij hun dus, schuin onder ons slaapkamerraam. Man en kind hebben er minder last van, ik ben een lichtere slaper.
Soms is het een schattig tok-tok-tok, maar een paar keer per dag maken ze echt veel herrie. Geen getok, maar een geluid alsof ze en masse hun darmen eruit aan het kotsen zijn. Misschien dat ze dan leggen of zo? As we speak hoor ik ze tekeer gaan.
Eerst hadden ze ook een haan, dat was helemaal vreselijk. Daar hebben we iets van gezegd, en die hebben ze ook weg gedaan.
Ik vind ook dat kippen niet in een woonwijk horen.
Dit doen ze inderdaad als ze een ei leggen, het is trots en opluchting haha
Waarom steeds die vergelijkingen met andere geluiden waar je óók last van kunt hebben. “Ik heb liever kippen dan gillende kinderen / een grasmaaier / blaffende honden…” Het is niet alsof de topicopener bij het openen van het topic een meerkeuzelijstje kreeg van welke overlast ze het liefst om half zes wakker wilde worden.

TO: Ik zou zelf toch proberen te achterhalen waar het geluid precies vandaan komt en met de eigenaar overleggen. Misschien is er iets mogelijk met een beter of donkerder nachtverblijf. Ik hoop dat, zodra dagen korter worden, de kippen sowieso wat langer uit gaan slapen!
Toch is het wel interessant: waarom zouden kippen níet in een woonwijk horen?

Ik heb ooit in de binnenstad van een grote stad gewoond en daar zat een soort kinderboerderij met schaapjes, zó gezellig als je in de tuin zat!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven