Geheim houden?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:43
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:29
Daar ga je toch zelf in mee?
Everything is possible for the one who believes.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:30
Dan is het kennelijk geen groot geheim en kun je tegen ome Jaap en tante Toos zeggen dat je broer een nieuwe vriendin heeft, lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:30
Als het nog kort duurt voor zij er is zou ik idd even wegblijven met je kids. Het is een onzalig plan van hem om het op deze manier te doen, maar ik zou voor je eigen kinderen niet het risico willen lopem dat zij het straks “verklappen” en je broer hun dan de boeman probeert te maken oid. Oh en ik snap je boosheid. Wat een laffe actie van je broer zeg! Weet zijn ex het trouwens ook niet?? Als er zoveel over gepraat wordt kan ik me ook voorstellen dat zijn kids het wellicht via via al wel weten. Of zijn ze nog erg jong?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:32
Hij vindt van niet, en vindt dat ik als mensen naar hem vragen, ze naar hem door moet sturenblijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:30Dan is het kennelijk geen groot geheim en kun je tegen ome Jaap en tante Toos zeggen dat je broer een nieuwe vriendin heeft, lijkt mij.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:33
Hoe is je relatie met je ex-schoonzus? Ik zou nooit zelf de kinderen op de hoogte stellen, die kinderen moeten dat van een vertrouwenspersoon horen en dan ook opgevangen worden, hun moeder lijkt me daar de geschikte persoon voor in dit verhaal. Dus ik zou wel overwegen om het haar te vertellen, om te voorkomen dat die kinderen door vader compleet overdonderd worden.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:33
En jij denkt dat zijn kinderen de bui niet al voelen hangen ?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:35
Zoals ik eerder al schreef, ik zou het geheim niet bewaren.
Sowieso, als zoveel mensen het al weten is het geen geheim meer.
Ik zou voor mijn neefjes kiezen en niet voor die sneuneus
Everything is possible for the one who believes.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:35
Zijn ex weet het ook niet, die was na de scharrel al zo boos, die is nog te behulpzaam waardoor ik geconcludeerd heb dat ze het niet weet. En de kinderen waren dus vorige keer zo boos, bijna depressief, t gaat net een kleine maand beter (anderhalf jaar na scheiding, jaar na vorige scharrel) nu geen boosheid terwijl de situatie nog erger is geloof ik niet. Hij loopt ook steeds weg met bellen, maar hij zegt zelf ook dat ze het misschien al wel weten.Bbubbels schreef: ↑11-08-2026 21:30Als het nog kort duurt voor zij er is zou ik idd even wegblijven met je kids. Het is een onzalig plan van hem om het op deze manier te doen, maar ik zou voor je eigen kinderen niet het risico willen lopem dat zij het straks “verklappen” en je broer hun dan de boeman probeert te maken oid. Oh en ik snap je boosheid. Wat een laffe actie van je broer zeg! Weet zijn ex het trouwens ook niet?? Als er zoveel over gepraat wordt kan ik me ook voorstellen dat zijn kids het wellicht via via al wel weten. Of zijn ze nog erg jong?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:36
Hij belt altijd veel, en zegt dat het voor z’n project is. Hij ziet ze maar beperkt he, dus als hij dan ene half uur belt tussendoor kan dat voor hun plausibel zijnblijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:33En jij denkt dat zijn kinderen de bui niet al voelen hangen ?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:37
Dan weten zijn pubers toch al dat hij weer een zwijmelcontact heeft? Weet zijn ex het al?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:38
Wat een absurde situatie. Ik ben niet snel van de confrontatie maar ik geloof toch dat ik in dit geval tegen broer zou zeggen dat hij dit zsm vertelt aan zijn ex (zodat dit mer de kids in goede banen kan worden geleid) en dar ik het anders zelf aan haar vertel. De hele familie is zowat op de hoogte maar zijn ex en kinderen niet. En er wordt dus druk achter hun rug over gepraat? Gatver. Daar zou ik echt voor passen, al helemaal omdat er dus van jouw kids nu ook geheimhouding wordt verwacht.Marchuba schreef: ↑11-08-2026 21:35Zijn ex weet het ook niet, die was na de scharrel al zo boos, die is nog te behulpzaam waardoor ik geconcludeerd heb dat ze het niet weet. En de kinderen waren dus vorige keer zo boos, bijna depressief, t gaat net een kleine maand beter (anderhalf jaar na scheiding, jaar na vorige scharrel) nu geen boosheid terwijl de situatie nog erger is geloof ik niet. Hij loopt ook steeds weg met bellen, maar hij zegt zelf ook dat ze het misschien al wel weten.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:38
Niet veel contact, maar ik zou het wel kunnen zeggen, ik weet wel dat ze t zou waarderen dat ik m’n mening over alles duidelijk gedeeld heb. Maar is een optie ja. Maar het is nog maar een week, en ik ben te boos denk ik ook om rationeel ernaar te kijken, maar jullie meningen zijn ook best verdeeld allemaalS-Groot schreef: ↑11-08-2026 21:33Hoe is je relatie met je ex-schoonzus? Ik zou nooit zelf de kinderen op de hoogte stellen, die kinderen moeten dat van een vertrouwenspersoon horen en dan ook opgevangen worden, hun moeder lijkt me daar de geschikte persoon voor in dit verhaal. Dus ik zou wel overwegen om het haar te vertellen, om te voorkomen dat die kinderen door vader compleet overdonderd worden.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:39
Hij belt buiten hen om, ik zie hem vaker zonder kinderen en krijg dat dus meeLalaloepsie schreef: ↑11-08-2026 21:37Dan weten zijn pubers toch al dat hij weer een zwijmelcontact heeft? Weet zijn ex het al?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:39
Als je heeeeeel dik bent met ome Jaap en je wil bij ome Jaap uithuilen dan zou ik dat gewoon doen. Tenzij je weet dat ome Jaap er na direct je broer opbelt met “ wat ik nou toch hoorde van je zus “ . Maar je achternicht die je toevallig in de HEMA trof en die je verder nooit spreekt, die hoef je niet alle sappige details te geven. Dan zeg je “ ach ja, m’n broer blijft m’n broer, he ; die verandert nooit “ ….en doorrrr.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:40
One jaap heeft goed contact met zijn exblijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:39Als je heeeeeel dik bent met ome Jaap en je wil bij ome Jaap uithuilen dan zou ik dat gewoon doen. Tenzij je weet dat ome Jaap er na direct je broer opbelt met “ wat ik nou toch hoorde van je zus “ . Maar je achternicht die je toevallig in de HEMA trof en die je verder nooit spreekt, die hoef je niet alle sappige details te geven. Dan zeg je “ ach ja, m’n broer blijft m’n broer, he ; die verandert nooit “ ….en doorrrr.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:43
Marchuba schreef: ↑11-08-2026 21:38Niet veel contact, maar ik zou het wel kunnen zeggen, ik weet wel dat ze t zou waarderen dat ik m’n mening over alles duidelijk gedeeld heb. Maar is een optie ja. Maar het is nog maar een week, en ik ben te boos denk ik ook om rationeel ernaar te kijken, maar jullie meningen zijn ook best verdeeld allemaal
Maar los van je boosheid naar je broer (zeer terecht, wat een zakkenwasser): als je naar het welzijn van de kinderen kijkt wat is voor hen dan waarschijnlijk beter?
1 Compleet overdonderd worden door vader die al zwijmelend zijn nieuwe liefje aan zijn kinderen opdringt op het moment dat ze eindelijk weer eens een dagje bij hem zijn? En vervolgens gedwongen worden om te blijven, in hetzelfde huis als de verliefde puberale vader en zijn liefje?
2 Hun moeder die hen voorbereidt op dit "heuglijke" feit en wellicht de kinderen zelfs de keuze wil geven om hun gevoel te laten landen voordat ze naar hun vader en hun liefje gaan (en dus een keer over willen slaan wellicht, of het korter willen houden)? En moeder die zelf voorbereid is en dus de kinderen kan halen als het ze teveel wordt?
Ik zou het wel weten
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:45
Terecht, denk ik. Ik vind het een heel slecht plan om het zelf aan die kinderen te vertellen maar vind het wel degelijk in hun belang dat iemand hun moeder inlicht.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:45
Tis ook wel rijkelijk laat om haar nu nog in te lichten want jullie weten het al maanden. Daar zou ik als ik je ex schoonzus was sowieso not amused over zijn. Maar liever het van te voren weten dan er direct mee geconfronteerd worden. Nu kam ze zich nog een klein weekje mentaal voorbereiden (en kids ook).
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:47
Ja dat gevoel heb ik ook, maar dan ga ik compleet voorbij aan m’n broer, dat vind ik dan ook weer ingewikkeld. Overigens ben ik er vrij zeker van dat de kinderen dan niet meer komen. En in je eerste situatie zal ze ze gelijk mee terug nemen, ik denk niet dat hij z’n nieuwe liefde verstopt als zij de kinderen daadwerkelijk brengt.S-Groot schreef: ↑11-08-2026 21:43Maar los van je boosheid naar je broer (zeer terecht, wat een zakkenwasser): als je naar het welzijn van de kinderen kijkt wat is voor hen dan waarschijnlijk beter?
1 Compleet overdonderd worden door vader die al zwijmelend zijn nieuwe liefje aan zijn kinderen opdringt op het moment dat ze eindelijk weer eens een dagje bij hem zijn? En vervolgens gedwongen worden om te blijven, in hetzelfde huis als de verliefde puberale vader en zijn liefje?
2 Hun moeder die hen voorbereidt op dit "heuglijke" feit en wellicht de kinderen zelfs de keuze wil geven om hun gevoel te laten landen voordat ze naar hun vader en hun liefje gaan (en dus een keer over willen slaan wellicht, of het korter willen houden)? En moeder die zelf voorbereid is en dus de kinderen kan halen als het ze teveel wordt?
Ik zou het wel weten
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:48
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in