Geheim houden?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:43
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
woensdag 12 augustus 2026 om 13:06
Beide kanten hebben onderbouwingen, dat is het probleem. Wat het zwaarst weegt weet ik nog niet. Dat de hele situatie onjuist is weet ik wel. Om nou gelijk te vermoeden dat ik op alle vlakken moeilijk een standpunt in kan nemen is ook wat simpel gesteld. Het is een lastig loyaliteitsconflict, zo ook te zien aan de verschillende meningen. Zonder loyaliteitsconflict was het een stuk simpeler. Ik word juist omschreven als iemand die standpunten in durft te nemen buiten de bewandelde paden. Maargoed dat is een andere discussie. Een loyaliteitsconflict met langdurige consequenties vind ik lastiger ja.S-Groot schreef: ↑12-08-2026 13:02Het gaat er vooral om dat je de hele tijd maar zit te vragen naar wat de meerderheid nu zegt, of weer uitvraagt dat je dan inderdaad toch maar gewoon je mond zal houden, of je kinderen zult weghouden. Kom op, je hebt daar inmiddels toch je eigen onderbouwde mening over na zoveel van de onze? Neem een standpunt in zou ik zeggen. Maar ik heb het idee dat jij dat heel erg moeilijk vindt, in het algemeen zeg maar en dus ook nu.
woensdag 12 augustus 2026 om 13:12
Ik zou dit ook heel moeilijk vinden, maar ik zou het schoonzus wel vertellen en dat zou ik broer ook melden, met daarbij ook de redenen waarom.
Als hij het geheim wil houden moet hij daar zelf meer moeite voor doen. Zo kan het niet. Volgende keer zorgt hij maar dat jij het ook niet te weten komt.
Als hij het geheim wil houden moet hij daar zelf meer moeite voor doen. Zo kan het niet. Volgende keer zorgt hij maar dat jij het ook niet te weten komt.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
woensdag 12 augustus 2026 om 13:25
Aha, dus je weet helemaal nog niet of zijn kinderen geconfronteerd gaan worden met z'n nieuwe schatje?
Dan zou ik me er gewoon buiten houden. En niet weg blijven van je ouders of wat dan ook. En ook niet geheimzinnig lopen liegen naar mensen. Gewoon als ze vragen hoe het met je broer is, zeg je 'goed'. Als ze dieper doorvragen zeg je 'ach geen idee, zo vaak spreek ik 'm niet'.
En moeilijker ga je niet doen. Zodra je verneemt dat hij die kinderen wel voor de leeuwen gooit, kan je altijd je schoonzus nog inseinen.
Dan zou ik me er gewoon buiten houden. En niet weg blijven van je ouders of wat dan ook. En ook niet geheimzinnig lopen liegen naar mensen. Gewoon als ze vragen hoe het met je broer is, zeg je 'goed'. Als ze dieper doorvragen zeg je 'ach geen idee, zo vaak spreek ik 'm niet'.
En moeilijker ga je niet doen. Zodra je verneemt dat hij die kinderen wel voor de leeuwen gooit, kan je altijd je schoonzus nog inseinen.
woensdag 12 augustus 2026 om 13:30
tja, misschien is ze wel de liefde van zijn leven he?Marchuba schreef: ↑12-08-2026 13:06Beide kanten hebben onderbouwingen, dat is het probleem. Wat het zwaarst weegt weet ik nog niet. Dat de hele situatie onjuist is weet ik wel. Om nou gelijk te vermoeden dat ik op alle vlakken moeilijk een standpunt in kan nemen is ook wat simpel gesteld. Het is een lastig loyaliteitsconflict, zo ook te zien aan de verschillende meningen. Zonder loyaliteitsconflict was het een stuk simpeler. Ik word juist omschreven als iemand die standpunten in durft te nemen buiten de bewandelde paden. Maargoed dat is een andere discussie. Een loyaliteitsconflict met langdurige consequenties vind ik lastiger ja.
woensdag 12 augustus 2026 om 13:32
Jij bent hier niet verantwoordelijk voor. Het zijn beslissingen en keuzes van je broer.
Laat je broer weten dat je niet gaat liegen als je vragen krijgt. Dat je niet van je kinderen kunt verwachten dat zij dingen verzwijgen. En dat hij het beter voor kan zijn, dan dat het vanzelf uitkomt. Hopelijk doet hij daar iets mee.
Hij trekt jullie mee in zijn shit. Je mag weigeren om daar deelgenoot van te zijn.
Als er geen consequenties zouden zijn, wat zou je dan doen? Dat is je antwoord.
Laat je broer weten dat je niet gaat liegen als je vragen krijgt. Dat je niet van je kinderen kunt verwachten dat zij dingen verzwijgen. En dat hij het beter voor kan zijn, dan dat het vanzelf uitkomt. Hopelijk doet hij daar iets mee.
Hij trekt jullie mee in zijn shit. Je mag weigeren om daar deelgenoot van te zijn.
woensdag 12 augustus 2026 om 13:38
1. More meningen, more problems.Marchuba schreef: ↑12-08-2026 13:06Beide kanten hebben onderbouwingen, dat is het probleem. Wat het zwaarst weegt weet ik nog niet. Dat de hele situatie onjuist is weet ik wel. Om nou gelijk te vermoeden dat ik op alle vlakken moeilijk een standpunt in kan nemen is ook wat simpel gesteld. Het is een lastig loyaliteitsconflict, zo ook te zien aan de verschillende meningen. Zonder loyaliteitsconflict was het een stuk simpeler. Ik word juist omschreven als iemand die standpunten in durft te nemen buiten de bewandelde paden. Maargoed dat is een andere discussie. Een loyaliteitsconflict met langdurige consequenties vind ik lastiger ja.
2. Wat zou je doen zonder dit loyaliteitsconflict? En waarom zouden de consequenties langdurig zijn?
Moi!
woensdag 12 augustus 2026 om 13:40
Dit en wat Taskmaster zegt.Sonne schreef: ↑12-08-2026 13:32Jij bent hier niet verantwoordelijk voor. Het zijn beslissingen en keuzes van je broer.
En ik geloof niet dat ik mijn ouders gastouder zou laten zijn als broer daar zovaak is en zij geen nee tegen hem kunnen zeggen
Het is zoals het is
woensdag 12 augustus 2026 om 13:47
Nou, dat was wel de intentie, maar of hij nu zijn plannen bijstelt na mijn boosheid weet ik niet.Taskmaster schreef: ↑12-08-2026 13:25Aha, dus je weet helemaal nog niet of zijn kinderen geconfronteerd gaan worden met z'n nieuwe schatje?
woensdag 12 augustus 2026 om 14:14
Ach, geheim is het al lang niet meer. Je gooit zelfs het verhaal van je broer op een forum.
Misschien is het een leuke vrouw en kan ze goed met de kinderen. Misschien ook niet. Maar vooraf al zoveel gedoe in een familie maakt in elk geval dat deze vrouw en hun relatie geen eerlijke kans zal krijgen.
Misschien wordt het ook niets en is ze vreselijk. In elk geval zou ik zoals broer vraagt, vragende mensen naar hem doorverwijzen en verder er zijn voor zijn kinderen als dat straks nodig blijkt te zijn. Maar een ex schoonzus vertellen, zou ik niet doen.
Misschien is het een leuke vrouw en kan ze goed met de kinderen. Misschien ook niet. Maar vooraf al zoveel gedoe in een familie maakt in elk geval dat deze vrouw en hun relatie geen eerlijke kans zal krijgen.
Misschien wordt het ook niets en is ze vreselijk. In elk geval zou ik zoals broer vraagt, vragende mensen naar hem doorverwijzen en verder er zijn voor zijn kinderen als dat straks nodig blijkt te zijn. Maar een ex schoonzus vertellen, zou ik niet doen.
woensdag 12 augustus 2026 om 15:27
Het is alleen een geheim voor z’n ex en kinderen. Maar ik ben inmiddels geblokkeerd door broerOmmetje schreef: ↑12-08-2026 14:14Ach, geheim is het al lang niet meer. Je gooit zelfs het verhaal van je broer op een forum.
woensdag 12 augustus 2026 om 15:51
Maar zijn vriendin woont toch in het buitenland? Ik snap deze even niet…
woensdag 12 augustus 2026 om 16:00
duidelijk dan toch wiens belang je voorop moet stellen? Sowieso hoor, ook als hij je niet had geblokkeerd.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 12 augustus 2026 om 16:45
laiskuri schreef: ↑12-08-2026 12:59Ex-schoonzus. Ze hebben nu elk hun eigen leven. TO geeft al aan te verwachten dat moeder de informatie gaat misbruiken om meer afstand te creëren tussen vader en zijn kinderen.
Leuk principe tot je daarmee alle drama naar jezelf toe trekt. Want ex-schoonzus is al niet blij en broer wil geen bemoeienis van zus. De kans dat de situatie rustig(er) verloopt als ze ex-schoonzus vooraf inlicht schat ik in als nihil.
Dit.
Het is sowieso al een grote puinhoop en jouw bemoeienis maakt die niet beter.
Je staat er veel te emotioneel in. In jouw ogen doet je broer van alles fout en waren zijn kinderen terecht boos op hem de vorige keer. Maar voor zover ik weet, is al wat hij deed, zijn nieuwe vriendin introduceren.
Dus de scheiding is nog niet rond - dat is vervelend, maar is tussen jouw broer en zijn ex.
Kennelijk ben jij het - net als de ex - niet eens met de scheiding of hoe de scheiding is gegaan of nog gaat. Maar jij bent hierin geen partij! Dat ze het niet goed spelen (beiden!) naar de kinderen, is een feit. Maar door jouw emotionele reactie daarop, wordt het eerder erger dan beter.
Je weet niet eens of hij de nieuwe vriendin gaat voorstellen. Je weet niet of ze toevallig lief is voor de kinderen. Je weet heel weinig.
Blijf er buiten zou ik zeggen.
.
woensdag 12 augustus 2026 om 16:55
Dat ik niet weet of hij haar aan de kinderen gaat voorstellen, klopt, hoewel dat eerst wel de bedoeling zou zijn, maar ik heb hem gisteren flink aangesproken, ik weet niet of hij daardoor van gedachte is veranderd en dat vind ik relevante ontbrekende informatie. Als hij haar voorlopig volledig buiten beeld van de kinderen houdt, verandert dat mijn afweging ook. De rest vul je echter voor mij in. Ik heb geen bezwaar tegen de scheiding en of zijn vriendin een lief mens is, staat hier voor mij helemaal niet ter discussie. Mijn dilemma gaat over de maandenlange geheimhouding binnen de familie en de positie waarin dat inmiddels ook anderen, waaronder jonge kinderen, brengt, en de gevolgen van het vertrouwen van de kinderen dat beschadigd raakt door naaste familie.Courage schreef: ↑12-08-2026 16:45Dit.
Het is sowieso al een grote puinhoop en jouw bemoeienis maakt die niet beter.
Je staat er veel te emotioneel in. In jouw ogen doet je broer van alles fout en waren zijn kinderen terecht boos op hem de vorige keer. Maar voor zover ik weet, is al wat hij deed, zijn nieuwe vriendin introduceren.
Dus de scheiding is nog niet rond - dat is vervelend, maar is tussen jouw broer en zijn ex.
Kennelijk ben jij het - net als de ex - niet eens met de scheiding of hoe de scheiding is gegaan of nog gaat. Maar jij bent hierin geen partij! Dat ze het niet goed spelen (beiden!) naar de kinderen, is een feit. Maar door jouw emotionele reactie daarop, wordt het eerder erger dan beter.
Je weet niet eens of hij de nieuwe vriendin gaat voorstellen. Je weet niet of ze toevallig lief is voor de kinderen. Je weet heel weinig.
Blijf er buiten zou ik zeggen.
woensdag 12 augustus 2026 om 17:13
Maar daar hebben jullie als familie ook een flink aandeel in.Marchuba schreef: ↑12-08-2026 16:55Dat ik niet weet of hij haar aan de kinderen gaat voorstellen, klopt, hoewel dat eerst wel de bedoeling zou zijn, maar ik heb hem gisteren flink aangesproken, ik weet niet of hij daardoor van gedachte is veranderd en dat vind ik relevante ontbrekende informatie. Als hij haar voorlopig volledig buiten beeld van de kinderen houdt, verandert dat mijn afweging ook. De rest vul je echter voor mij in. Ik heb geen bezwaar tegen de scheiding en of zijn vriendin een lief mens is, staat hier voor mij helemaal niet ter discussie. Mijn dilemma gaat over de maandenlange geheimhouding binnen de familie en de positie waarin dat inmiddels ook anderen, waaronder jonge kinderen, brengt, en de gevolgen van het vertrouwen van de kinderen dat beschadigd raakt door naaste familie.
woensdag 12 augustus 2026 om 17:20
Hij nog meer, ik moet hem steeds wegjagen, als in, hij videobelt met de kinderen op de achtergrond, de oudste vindt dat heel vervelend. Dus ik kan moeilijk zijn hele nieuwe vriendin verhaal vermijden als hij dat open en bloot hier deelt. Maar misschien moet hij daar dan nu gewoon de consequenties van dragen.
woensdag 12 augustus 2026 om 17:31
Maar je hebt kleine kinderen, hoeveel krijgen die nou daadwerkelijk helemaal mee en met wie gaan ze het over de nieuwe vriendin van oom Sven hebben? Die kinderen houden zich daar een stuk minder mee bezig dan jullie vermoed ik.Marchuba schreef: ↑12-08-2026 16:55Dat ik niet weet of hij haar aan de kinderen gaat voorstellen, klopt, hoewel dat eerst wel de bedoeling zou zijn, maar ik heb hem gisteren flink aangesproken, ik weet niet of hij daardoor van gedachte is veranderd en dat vind ik relevante ontbrekende informatie. Als hij haar voorlopig volledig buiten beeld van de kinderen houdt, verandert dat mijn afweging ook. De rest vul je echter voor mij in. Ik heb geen bezwaar tegen de scheiding en of zijn vriendin een lief mens is, staat hier voor mij helemaal niet ter discussie. Mijn dilemma gaat over de maandenlange geheimhouding binnen de familie en de positie waarin dat inmiddels ook anderen, waaronder jonge kinderen, brengt, en de gevolgen van het vertrouwen van de kinderen dat beschadigd raakt door naaste familie.
woensdag 12 augustus 2026 om 17:36
Wat ik al zei, de kleinste niet zoveel maar de oudste zeker wel.
woensdag 12 augustus 2026 om 17:36
Je kunt prima van te voren tegen hem zeggen, dat als hij het over Voldomorta gaat hebben, je direct de verbinding verbreekt. Dan kan hij terugbellen na kinderbedtijdMarchuba schreef: ↑12-08-2026 17:20Hij nog meer, ik moet hem steeds wegjagen, als in, hij videobelt met de kinderen op de achtergrond, de oudste vindt dat heel vervelend. Dus ik kan moeilijk zijn hele nieuwe vriendin verhaal vermijden als hij dat open en bloot hier deelt. Maar misschien moet hij daar dan nu gewoon de consequenties van dragen.
woensdag 12 augustus 2026 om 18:02
Ja maar dat betekent toch niet dat ze er niks van meegekregen hebben? Natuurlijk doe ik datLila-Linda schreef: ↑12-08-2026 17:36Je kunt prima van te voren tegen hem zeggen, dat als hij het over Voldomorta gaat hebben, je direct de verbinding verbreekt. Dan kan hij terugbellen na kinderbedtijd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in