Lotgenotengroep depressie

28-09-2025 16:03 893 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag van dit topic een lotgenotengroep depressie willen maken.

Dat we elkaar ondersteunen om de dag door te komen en elkaar er door heen te slepen.

Zelf terugval in depressie. Geprobeerd om antidepressiva te verhogen, maar is niet gelukt. Te veel bijwerkingen. Binnenkort overleg met psychiater hoe nu verder. Merk ook dat ik weer moeite heb om iedere dag naar buiten te gaan en sowieso te bewegen. Zou het liefst vaak op bed liggen. Alles lijkt ook uitzichtloos en hopeloos.
Verschrikkelijk, ik gun het mijn ergste vijand niet.
Starsĥine, je kunt altijd hier van je afpraten, mocht de verveling toeslaan. Niet dat ik hier 24 uur per dag aanwezig ben :P. Wat fijn dat man en kinderen nog even langskomen. Misschien voel jij je niet zo gespannen omdat je weet dat je in goede handen bent :hug:

Dit is het, de spanning voor de vakantie zo herkenbaar. Geniet, veel plezier en veel rust in je vakantie :hug:
@ditishet: vliegvakanties vind ik ook altijd wel wat spanning geven. Als ik met de auto ga heb ik er minder last van. Niet dat ik vliegangst heb maar meer het gedoe met op tijd zijn, douane en wat wel/niet mee kan. De auto is dan toch wat makkelijker, je gooit 'm gewoon vol. Fijn dat het op bestemming wel goed komt! Heel veel plezier vast.

@Marcha: ik denk dat het komt omdat dit gewoon iets concreets is. Een duidelijke oorzaak en oplossing. Bij je mentale toestand heb je dat toch minder en moet je maar weer zien hoe het gaat. Forum is zeker nog fijne afleiding. Heb ook tv (zonder geluid) en maar wat appen.

Ik wacht nog steeds, dus denk dat het morgen wordt. Heb ik de hele dag voor niks geen eten en drinken gehad. o_o

Knuffel van man en kinderen was fijn! En nu ook 2 knuffels hier om me gezelschap te houden.
Starsĥine, hoe gaat het met je :hug:
Lief dat je aan me denkt Marcha! Was gisteren eind van de middag eindelijk aan de beurt. Was lang wachten, bijna 2 dagen zonder eten en drinken (op een yoghurtje na) en was bang dat het nog een dag zou duren. Maar gelukkig kwamen ze rond 16:00 voor de operatie.

Galblaas was flink ontstoken. Alles is goed gegaan. Hopelijk kan ik vandaag naar huis. Slapen in het ziekenhuis is niks met luidruchtige buren en al het gepiep overal. Pijn is gelukkig te doen dus hopelijk straks thuis herstellen. Verpleging is hier in ieder geval superlief.

@marcha: Hoe is het met jou? Vind je nog een beetje rust op de dag? En ga je goed op de warmte of juist niet? Knuffel terug!
Fijn dat het achter de rug is starshine en dat de pijn meevalt. Hopelijk snel lekker naar huis om verder te herstellen. Wel lang zonder eten zeg.

Reis is gelukkig goed gegaan. Ik ben alleen nog steeds alles behalve fit. Veel oorpijn ook dus ik hoop dat dit in de loop van de week bij trekt.
.
Starsĥine, wat fijn dat je gigeholpen bent en hopelijk dat je nu in je eigen bed lig. Beterschap :hug:

Dit is het, wat lief dat jij in je vakantie reageer! Hopelijk dat je momenten van rust kan pakken, zodat je gauw weer topfit ben. En beterschap met je oor, is het een combinatie van verkouden en vliegen? Geniet van je vakantie :hug:

Ik had gisterenavond een lichte paniekgevoel, en dat trok door tot vandaag, helaas. Nu gaat het weer een beetje maar dat komt omdat ik nu niks hoef te doen. De avond voelt veilig.
@ditishet: wat vervelend dat je niet helemaal fit de vakantie in gaat. Hopelijk trekt het weg en kun je wel genieten. Beterschap!

@marcha: wat vervelend zo'n paniek gevoel wat lang door gaat. Je trigger of een andere reden? Of zelfs zonder reden kan ook. Fijn dat de avond wel beter te doen is. Ik vind de avonden ook altijd nog het fijnste, wanneer je niks meer hoeft. Hopelijk lukt het om wel je rust te pakken en goed te slapen. Sterkte!

Hier vanmiddag weer thuis. Het is te doen allemaal, al kan ik eigenlijk niet zo veel. Beetje serie kijken, lezen, spelletjes en puzzelen. En een rondje om het huis lukt net. Hopelijk gaat dat komende dagen beter. Wij gaan maandag op vakantie. Als het herstel voorspoedig gaat lukt dat wel denk ik. Ik kan daar ook herstellen en het scheelt dat het in NL is. Het zal wel iets rustiger worden qua activiteiten.

:hug:
Ik ga maar eens meeschrijven, want het is weer eens zover en ik kan het beter hier dumpen dan in het zomerhaterstopic of op napraat.

Het voelt gewoon zo moe. Paar maanden geleden is de AD opgehoogd (ik word niet bepaald blij van de zomer), maar nu zit ik al twee dagen zonder, terwijl ik vorige week al een recept heb aangevraagd online. Dus ik ging vandaag even naar de psychiater om na te vragen, bleek de praktijk gesloten ivm vakantie. En de praktijk van zijn vervanger kan ik morgen pas weer bellen.

De depressie, die altijd wel op de achtergrond sluimert, knalt er nu keihard doorheen. Ik voel alle ontrekkingsverschijnselen die er zijn.

Ik wil slapen en nooit meer wakker worden. Ik wil krassen, sloten alcohol, mijn telefoon uitzetten zodat ik niet meer bereikbaar ben.

Maar ik heb een kat, en voor haar moet ik door, want zij is nou eenmaal belangrijk voor mij en ze is afhankelijk van mij.

Op momenten als deze probeer ik heel bewust toe te passen wat ik bij de schematherapie heb geleerd.

Maar ik ben zo moe, en het voelt zo verdomde eenzaam altijd. Waarom altijd weer? Ondanks alle therapie en de medicijnen. Hoe vaak nog.
Delulu
Starsĥine, fijn dat je thuis bent. Er uit zijn in een andere omgeving geving is al vakantie voor je gezin. En blijf goed rusten het heeft tijd nodig. En als er andere kinderen aanwezig zijn waar jullie verblijven dan vermaken jouw kinderen zich echt wel. En af en toe met vader op stap en jij je rust kan pakken is toch ook goed! Beterschap :hug:

Fantasy, dat is heftig om ineens zonder te zitten. Het is heel herkenbaar wat je nu voel, en ja het voelt ook eenzaam en het vreet zoveel energie. Je hebt er niks aan wat ik misschien schrijf maar gelukkig zie je nog wel in dat jouw kat je nodig hebt, en dat je nog toe kunt passen wat je schematherapie betreft. Ik heb helaas geen antwoord op je vragen, hoe vaak en waarom. Het enige wat ik kan zeggen, dat ik hoop dat je zsm je AD krijg en als het helpt om hier van je af te schrijven, doe het dan. Sterkte :hug:

Loop mezelf vandaag in de weg, mijn lijf is onrustig en mijn gedachten schieten alle kanten uit. Ik blijf dit zo moeilijk vinden, helmaal omdat vorige maand redelijk ok was.

Voor iedereen :hug:
@Marcha: balen dat je je zo onrustig voelt. Ik kan me helemaal voorstellen hoe vreselijk dat weer is. Kun je nog rust vinden in lezen of in de avond? Hopelijk gaat deze golf weer gauw voorbij en vind je ergens nog wat afleiding. Dikke knuffel! Doe je wel eens ademhalingsoefeningen of mindfullness? Even focus op het moment? Geen idee of je er wat aan hebt hoor, bij mij werkt het vaak ook voor geen meter. Of iets werkt de ene keer wel en de andere keer weer niet. Accepteren blijft lastig. Sterkte!

@Fantasy: wat naar dat je zonder ad zit! Hopelijk kom je de dag nog een beetje door. Lief dat je voor je kat blijft zorgen. Depressie is ruk, stom en vreselijk. Weet dat je niet alleen bent. Kun je niet bij de apotheek of huisarts terecht om aan te geven dat je geen medicatie meer hebt? Zou toch niet mogen gebeuren. Hier denkt de apotheek altijd heel fijn mee, ik kreeg een keer pillen van 50 mg die ik door midden moest snijden omdat er anders niet direct voorraad was. Maar zoiets moet dan wel mogelijk zijn. Veel sterkte!

Hier bij het opstaan even een kleine dip. Is ook veel gebeurd afgelopen dagen met 3 dagen ziekenhuis en een spoed buikoperatie. Ik realiseerde me ook dat het mijn 5e operatie is aan mijn buik, na 3 keizersnedes, baarmoederverwijdering en nu galblaas. Is ook niet niks allemaal dus mag mezelf de tijd geven. Film opgezet met mijn zoon en mijn schoonouders kwamen langs. De dag was verder redelijk ok. Wel balen als je zo weinig kunt. Ik vind afleiding van zwemmen, wandelen of dingen doen fijn. Nu is het vooral zitten en kleine stukjes lopen. Geduld is een schone zaak maar niet makkelijk.
Starsĥine, ik wil je nog een fijne vakantie wensen. Gelukkig kan ik mij wel concentreren met lezen, ik moet wel af en toe wat teruglezen, maar ik zit in mijn hoofd wel in het verhaal.

Dit is het, geniet van je verblijf en hopelijk kom je topfit terug!
@starshine hoe is het met je herstel? Fijne vakantie!

Ik reageer later meer uitgebreid.
.
Dank jullie wel! Herstel gaat goed en we zijn op de vakantiebestemming aangekomen. Dus nu genieten van even niks en rustig aan doen.

Dikke knuffel voor allemaal. :hug:
Dubbel
Hoe is het hier?

Ik heb een heerlijke vakantie gehad. Ging echt top met z'n 4ren. Jammer dat het gewoon niet werkt met mijn oudste erbij. Maar goed dat doet hij ook echt wel een beetje zelf ook met zijn gedrag. Hij vind het overigens heerlijk een week alleen.

Nu wel even lastig weer zonder mijn vriend iedere dag. Maar ik merk dat de paniek erom wel uitblijft. Zou dat dan toch ook de emdr zijn? Ik moet nog steeds wel mijn act inzetten maar dit lukt best aardig. Niet ieder moment hoor. Het blijft wel werken het gaat niet vanzelf.
.
Hi allemaal,

@ditishet: wat ben je knap bezig met act! Lijkt me een hele fijne om nog verder in te duiken. Ga ik aan mijn psycholoog vragen de volgende keer. Ik vind dat innerlijke kind gedoe niks. Heel fijn dat de paniek uitblijft. Dat zal zeker ook de emdr zijn denk ik. De verbetering is al mooi. Hopelijk gaat het dan steeds meer vanzelf, al heeft dat veel tijd nodig. Ben je nu weer aan het werk? Fijn dat je genoten hebt van de vakantie en dan geeft het rust om zonder de oudste te gaan. Wie weet gaat dat later weer beter als hij ouder is.

@Marcha: hoe is het met jou? Denk aan je!

Hier ook een fijne vakantie gehad. Lekker gevaren, uit eten en relaxen. Ook een dagje dierenpark en shoppen. Herstel van operatie gaat ok, dus kan al redelijk weer wandelen en alles doen. Alleen niet te veel tillen.

Mentaal merk ik dat ik soms momenten heb dat het even meer vanzelf gaat. Ook momenten met nog onrust, meer piekeren of lichamelijke spanning. Het is een lang proces wat niet van de een op de andere dag beter is. Vooruitgang, maar nog niet waar ik zou willen zijn. Het is ook weer wennen nu de kinderen naar school gaan, minder afleiding en ander ritme. Vandaag voelde alles weer gespannen aan. Hopelijk zakt dat vanzelf weer.

Hoe gaat het verder met iedereen?
Dit is het, wat fijn dat je een heb genoten van de vakantie. Pubers dat blijft een ding maar voor hem zal het ook niet gemakkelijk zijn, hij zit ook in een moeilijke fase op deze leeftijd, herkenbaar! Mijn zoon kon ook zo dwars zijn. Wat goed dat je nu wat controle heb over het gemis, paniek en verlatingsangt wat je vriend betreft. Daar zal de Emdr best een rol in hebben. Merk je vriend ook de verandering in jou?

Starsĥine, jouw vakantie klinkt heel relax, en wat gaat het herstel goed, fijn om dit te lezen! Misschien komt de spanning van gisteren, dat het weer wennen is de kinderen weer naar school, je man weer werken. En dat je dan weer ruimte hebt om je gedachten en gevoel te analyseren. Ik had ook zo een moeite toen mijn partner weer aan het werk ging, ik had weer tijd en ruimte om dingen te gaan overdenken.

Ik heb stappen ondernomen en heb vorige week een telefonisch gesprek gehad en
over 2 weken heb ik een intake gesprek bij een praktijk en dan gaan we kijken ivm mijn trigger of Hypnotherapie of IEMT bij mij pas. In de vakantie merkte ik hoe gevangen ik zat in mijn gedachten, angst, zorgen en indirect of direct sleepte ik mijn partner daar in mee. Ik zou zo graag iets meer vrijheid willen in mijn gedachten en lichaam dat ik onbezorgd weg kan zonder van tevoren eerst tig keren aan mijn trigger te denken.

@Marcha: wat knap dat je deze stappen ondernomen hebt! Ik heb IEMT gegoogled en dat klinkt interessant. Ik hoop dat deze stappen je weer een stukje verder helpen met je trigger. Heb je wel ook rustigere momenten? Dat gun ik je enorm. Vastzitten in gedachten herken ik wel. Je weet dat het niet handig is maar toch blijven ze soms komen.

Ik denk dat de spanning inderdaad ook komt door weer wennen aan het school/werk ritme van het gezin en zelf nog thuis zijn. Gisteren lukte het mij niet zo goed om te accepteren. Vandaag iets beter. Ik ga dan gelijk aan alles twijfelen, of ik wel vooruit ga, of de medicatie wel genoeg werkt, of het normaal is vooral. Ik weet dat ik beter afleiding kan zoeken maar het kan soms zo overweldigend zijn weer. Vooral die lichamelijke spanning vind ik lastig. Al weet ik ook dat het vanzelf weer minder kan worden. Dat is lastig om te onthouden als je er middenin zit. Dat heeft vast nog tijd nodig.
starshine42 wijzigde dit bericht op 02-09-2026 13:22
Reden: .
0.27% gewijzigd
Wat goed dat je verdere stappen hebt ondernomen Marsha. Ik zal ook nog even googlen wat IEMT is.
Wel lastig dat je zo vast blijft zitten maar soms lukt het gewoon even niet zonder extra hulp.

Fijn dat je vakantie leuk was starshine! En dat het herstel goed gaat.
Ik snap je spanning wel. Heb ik ook wel hoor vandaag eerste schooldag voor de jongste op de middelbare. Nog geen les. En ik hoop zo dat de oudste genoeg motivatie kan vinden om dat jaar iig te doen en een diploma te hebben.
Ook weer even wennen dat de vakantie voorbij is en het gewone leven met de bijbehorende drukte en stress weer begint.
.
De ochtendspanning is hier weer even vreselijk. Gespannen spieren bij het opstaan, trillerig. Bah. Gisteren lukte accepteren minder en dus vooral piekeren en huilen erover, wat natuurlijk niet helpt. Woensdag en vandaag gaat het wel iets beter, proberen maar gewoon door te gaan. Je zou denken dat ik daar nu wel aan gewend ben of mee om kan gaan. Maar voelt toch weer even lastig. Hopelijk een golf voordat het weer rustiger wordt. Zal inderdaad ook te maken hebben met normale leven wat weer doorgaat. Toch hoor je daar niet zo gestresst over te worden dat het je hele lichaam over lijkt te nemen. Brrr. Vast herkenbaar voor jullie.

@ditishet: spannend de eerste dag middelbare. Hoe is de week gegaan? Hier de oudste in groep 8, dus nog een laatste jaar basisschool. Hopelijk kan bij jou de oudste inderdaad zijn diploma halen, dat zou al fijn zijn. En ik hoop ook dat de spanning en dagen weer normaler worden met wennen aan het nieuwe ritme. Is werk nog steeds fijn?

@Marcha: hoe is het bij jou? Als ik niet zou nadenken zou het best ok gaan, denk ik soms. Dus dat probeer ik, maar soms gaat mijn hoofd toch alle kanten op. Hopelijk kom je de dagen een beetje ok door.

Dikke knuffel!
Misschien is het ook wel normaal om soms gespannen te zijn of je dag niet te hebben. Maar omdat dat bij ons gelijk extra spanning oproept is het denk ik moeilijk om te accepteren.
Geen idee hoor maar wie weet is het niet eens gek dat we dit hebben. Alleen de spanning zakt niet en dat is het lastige denk ik. Het lichaam is zo vaak aan. Het helpt mij soms ook wel om gewoon maar bezig te blijven. Maar of dat goed is weet ik ook niet.

Eerste school week ging goed. Vanaf volgende week ook echt les.
.
Ik denk zeker dat spanning ook weer extra spanning oproept, na alles wat er gebeurd is. Bij mij voelt het nu alsof ik de bijwerkingen heb die je ook bij opstarten antidepressiva hebt. Zo'n stijf lichaam, spierpijn en spanning, duizelig, dat soort dingen. Heb het opgezocht en je stofwisseling kan na een galblaasverwijdering anders zijn. Dus waarschijnlijk moet mijn lichaam opnieuw wennen, waardoor je weer bijwerkingen hebt. Gek toch. Heb vrijdag een afspraak dus kan het dan bespreken. Geeft al een klein beetje moed dat het dus hopelijk tijdelijk is.

@ditishet: ik probeer dan inderdaad ook soms bezig te blijven. Dat geeft in ieder geval wat afleiding. Fijn dat alles goed ging de eerste week.

:hug: Fijne zondag nog voor iedereen!
@starshine wat lastig dat je weer opnieuw moet wennen. Gaat het nu weer wat beter?

@marsha hoe is het?

Hier op het moment goed. Ik heb echt weer energie na de vakantie. Morgen bij de huisarts navragen of ik over kan op ecitalopram. De ggz arts had toen gezegd dat die dosis misschien wat lager kan omdat het net anders werkt waardoor dat beter is voor mijn benen. Ik heb er best wel last van maar aan de andere kant ben ik heel blij met de medicatie.
.
Starsĥine en Dit is het, sorry maar ik reageer een ander keer op jullie berichten. Ik heb nl niet zo een goede week. Ik ga straks naar de huisarts, ik begin van alles en nog wat te voelen. Volgende woensdag afspraak bij een praktijk voor hypnotherapie of IEMT. Mijn gedachten maken overuren. En ik leef naar de avonden toe!

:hug: succes bij de huisarts!

Ik ga zondag starten met de andere medicijnen. Werkt hetzelfde maar toch wel weer spannend.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven