Werk & Studie alle pijlers

We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?

23-05-2025 20:40 1387 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten we hier verder kletsen over thuiswerken of het werken op kantoor.
En hoe dit onze werkplezier beïnvloedt.
miskotto wijzigde dit bericht op 26-05-2025 14:53
0.89% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Appletje schreef:
24-07-2026 17:55
Als ik veel van deze berichten lees ben ik zo blij dat het bij ons gewoon aan onze eigen professionaliteit wordt overgelaten. Als het zinvol is om naar kantoor (of ergens anders) te komen spreken we dat onderling af. Als je 100% op kantoor wilt zitten, ook goed. Als we vrij willen nemen, kondigen we dat aan i.p.v. dat we toestemming moeten vragen (wel zorgen dat mochten er belangrijke zaken gedaan moeten worden, dat je iemand zoekt die kan invallen). En je merkt dat als een werkgever zijn mensen op zo'n manier vertrouwt dat de resultaten vanzelf beter worden.

Wij zeggen wel eens gekscherend dat je manager er alleen is om ervoor te zorgen dat je een laptop en een bureaustoel hebt.
Het geven van vertrouwen is helaas niet aan iedere manager gegeven. In ons kantoor lopen managers rond die 100% vertrouwen geven waardoor de één dagelijks naar kantoor komt en de ander één keer paar maand voldoende vindt. En je hebt het type "ik wil je kunnen zien zitten, als ik op kantoor ben verwacht ik dat iedereen naar kantoor komt of je mag alleen thuiswerken op dagen dat ik zelf ook thuiswerk".

Of laatst toen de airco moest worden gerepareerd: dinsdag zal de airco worden gerepareerd, jullie mogen die dag thuiswerken maar ik verwacht jullie dan op donderdag een dag naar kantoor te komen.
Ik werk de komende weken volledig vanuit huis omdat iedereen met vakantie is dus geen nut op kantoor te zijn en moet zeggen dat ik nu na de eerste week al volledig gesloopt ben. Doordat je de hele tijd thuis bent vervagen de grenzen. Er is ook minder te doen in de zomer dus ik moet echt heel erg mezelf blijven motiveren en beseffen dat ik zelf geen vakantie heb.. doordat de rest op vakantie is, is het verantwoordelijkheidstukje ook op een laag pitje nu want geen 'controle'.
margreetder schreef:
25-07-2026 09:30
Het geven van vertrouwen is helaas niet aan iedere manager gegeven.
Het omgaan met gekregen vertrouwen is helaas ook niet aan elke medewerker gegeven.

Zo zijn het allemaal net mensen.
margreetder schreef:
24-07-2026 09:24
Zou de mogelijkheid tot hybride werken voor jou een absolute voorwaarde zijn als je rondkijkt voor een nieuwe baan? Alhoewel het in mijn branche gebruikelijk is zie je bij sommige vacatures niets staan over die mogelijkheid. En vijf dagen terug naar kantoor vind ik niet echt aantrekkelijk.
Dat is het voor mij wel.
ik heb een nieuwe baan en in mijn inwerktraject zit ik alle dagen op kantoor. Voor het inwerken heel praktisch en ook geen probleem. Maar ik merk wel hoeveel energie en tijd het me extra kost.
Kan me niet meer voorstellen dat ik tot corona altijd op kantoor zat en altijd minimaal een uur reistijd per dag had.
Als ik goed ingewerkt ben, ben ik heel flexibel en kan ik meestal zelf bepalen waar ik werk en zal ik minder dan 1 dag per week op kantoor zijn.
dolfine wijzigde dit bericht op 28-07-2026 16:41
9.44% gewijzigd
Dat is ook echt wel kwestie van wennen, thuis werken of op kantoor.
Pre corona wist ik ook niet beter dan dat je naar kantoor ging. Toen kwam ik fulltime thuis te zitten door corona, en vond ik echt wennen en saai met alleen de kinderen elke dag.
Maar toen ik weer naar kantoor mocht, heb ik dat opgebouwd met eerst 1 dag in de week en later meer, omdat de 1e dag op kantoor zo ‘druk’ weer was.
Nu werk ik al weer heel poosje op kantoor en vind ik het heel rustig als er maar weinig collega’s zijn (lees 3 collega’s op verschillende afdelingen).

@dolfine een nieuwe baan kost sowieso wel meer energie, dat vind ik dan los staan van op kantoor werken wat energie kost.
Sjimmie84 schreef:
25-07-2026 15:21
Ik werk de komende weken volledig vanuit huis omdat iedereen met vakantie is dus geen nut op kantoor te zijn en moet zeggen dat ik nu na de eerste week al volledig gesloopt ben. Doordat je de hele tijd thuis bent vervagen de grenzen. Er is ook minder te doen in de zomer dus ik moet echt heel erg mezelf blijven motiveren en beseffen dat ik zelf geen vakantie heb.. doordat de rest op vakantie is, is het verantwoordelijkheidstukje ook op een laag pitje nu want geen 'controle'.
Je kunt toch beter thuis werken of zitten als je minder te doen hebt. Het zou mij veel energie kosten om de tijd uit te zitten op een ook nog leeg kantoor.
Winterkoud schreef:
25-07-2026 23:15
@dolfine een nieuwe baan kost sowieso wel meer energie, dat vind ik dan los staan van op kantoor werken wat energie kost.
Klopt ook.
Het is alleen nu dubbelop: en een nieuwe baan met allerlei nieuwe stof en weer naar kantoor reizen.

In mijn vorige baan ging de manager opeens verwachten dat we weer 2 dagen in de week op kantoor waren en dat merkte ik ook in beschikbare tijd en energie.
margreetder schreef:
26-07-2026 11:52
Je kunt toch beter thuis werken of zitten als je minder te doen hebt. Het zou mij veel energie kosten om de tijd uit te zitten op een ook nog leeg kantoor.
Ja klopt. Daar ben ik ook heel blij mee. Maar ik kan desondanks niet loskomen van werk omdat ik gewoon bereikbaar moet blijven tijdens werkdagen en je dus letterlijk thuis zit en blijft. Dus kan niet zomaar even tussendoor een wandeling maken (je wilt niet telefoneren in een drukke stad/achtergrond).. dus pas na het einde van de werkdag ben ik enigszins vrij. Voelt gewoon een beetje als groundhog day deze periode.
Sjimmie84 schreef:
28-07-2026 18:30
Ja klopt. Daar ben ik ook heel blij mee. Maar ik kan desondanks niet loskomen van werk omdat ik gewoon bereikbaar moet blijven tijdens werkdagen en je dus letterlijk thuis zit en blijft. Dus kan niet zomaar even tussendoor een wandeling maken (je wilt niet telefoneren in een drukke stad/achtergrond).. dus pas na het einde van de werkdag ben ik enigszins vrij. Voelt gewoon een beetje als groundhog day deze periode.
Als de verwachting is dat je elk telefoontje direct opneemt dan is het inderdaad lastig. En ik herken het op een andere manier ook wel. Even snel naar buiten om iets bij de supermarkt te halen om vervolgens maar te hopen dat je in de tussentijd niet gebeld bent of een teamsoproep hebt gemist.
Bwaaaa... normaal ga ik met plezier naar kantoor, want ik woon op 15 minuten fietsen en ik heb leuke collega's. Maar ik zit op verschillende plaatsen, eerst uit praktische overwegingen, want waar kan ik überhaupt zitten? Ondertussen zou ik bijna de hele week op één bepaalde afdeling kunnen zitten. Dit doe ik niet omdat ik dan twee dagen in de week alleen zou zitten, en dat is nogal slecht voor mijn mentale gezondheid.

Een collega is aan het re-integreren en wilde graag op kantoor afspreken. Ze is er best een tijd uit geweest en ondertussen zijn we overgestapt op een nieuw programma en andere werkwijze. En op kantoor is dit gewoon een stuk eenvoudiger dan online. Helemaal prima.
We spreken af op woensdag, want dan is het niet druk op de afdeling en dan kunnen we ook een kleinere ruimte pakken. Ik had nog gevraagd, weet je zeker dat het gaat lukken? En als ze het toch niet ziet zitten om even een berichtje te sturen, dan kan ik namelijk nog naar een andere afdeling/vestiging. Ze woont niet in de buurt, dus ze gaat vrij vroeg van huis.

En driemaal raden wie er nu alleen op de afdeling zit...
Dit gaan we dus niet nog een keer doen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
12-08-2026 09:07
Bwaaaa... normaal ga ik met plezier naar kantoor, want ik woon op 15 minuten fietsen en ik heb leuke collega's. Maar ik zit op verschillende plaatsen, eerst uit praktische overwegingen, want waar kan ik überhaupt zitten? Ondertussen zou ik bijna de hele week op één bepaalde afdeling kunnen zitten. Dit doe ik niet omdat ik dan twee dagen in de week alleen zou zitten, en dat is nogal slecht voor mijn mentale gezondheid.

Een collega is aan het re-integreren en wilde graag op kantoor afspreken. Ze is er best een tijd uit geweest en ondertussen zijn we overgestapt op een nieuw programma en andere werkwijze. En op kantoor is dit gewoon een stuk eenvoudiger dan online. Helemaal prima.
We spreken af op woensdag, want dan is het niet druk op de afdeling en dan kunnen we ook een kleinere ruimte pakken. Ik had nog gevraagd, weet je zeker dat het gaat lukken? En als ze het toch niet ziet zitten om even een berichtje te sturen, dan kan ik namelijk nog naar een andere afdeling/vestiging. Ze woont niet in de buurt, dus ze gaat vrij vroeg van huis.

En driemaal raden wie er nu alleen op de afdeling zit...
Dit gaan we dus niet nog een keer doen...
Geen berichtje gehad of te laat?
margreetder schreef:
12-08-2026 09:29
Geen berichtje gehad of te laat?
Geen berichtje gehad. Net een telefoontje, dat ze zich verslapen had... ze werd meer dan een uur geleden pas wakker. En ze moet ook best een stuk reizen, dus een berichtje was wel het minste dat ze had kunnen doen. En toen ik vroeg of ze nog naar kantoor kwam... heeft dat nog zin dan? Geen idee, ik vraag het. Ik zit er voor haar. Enfin, ze komt niet meer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
margreetder schreef:
25-07-2026 09:30
En je hebt het type "ik wil je kunnen zien zitten, als ik op kantoor ben verwacht ik dat iedereen naar kantoor komt of je mag alleen thuiswerken op dagen dat ik zelf ook thuiswerk".

Of laatst toen de airco moest worden gerepareerd: dinsdag zal de airco worden gerepareerd, jullie mogen die dag thuiswerken maar ik verwacht jullie dan op donderdag een dag naar kantoor te komen.
Eerlijk gezegd vind ik dit een belachelijk systeem.
Iedereen moet zich voegen naar het schema van de manager en het wantrouwende gedrag van de manager? Te bizar voor woorden.
Dat is m.i. een hele goede methode om je medewerkers de deur uit te jagen.
Dolfine schreef:
15-08-2026 18:51
Iedereen moet zich voegen naar het schema van de manager en het wantrouwende gedrag van de manager? Te bizar voor woorden.
Inderdaad. Ook al was het werk nog zo leuk, dit soort rare regeltjes zou voor mij reden zijn om heel veel te gaan solliciteren.
Nothing happens for a reason
Dolfine schreef:
15-08-2026 18:51
Het ging in het voorbeeld met de airco nog een stapje verder. Manager gooide meteen een teamafspraak voor donderdag in de agenda. Zo van jullie mogen op dinsdag thuiswerken en ik zal ervoor zorgen dat je niet makkelijk op donderdag thuis blijft.
Je ziet overal dat ze het thuiswerken weer aan banden willen leggen. Na de zomervakantie is dan altijd een mooie tijd. Dan gaat het even wat beter en dan richting de feestdagen begint het thuiswerken weer. In mijn geval is de thuiswerkvergoeding zelfs hoger dan als ik naar kantoor ga dus ja dat is ook niet heel aantrekkelijk. Zie er eigenlijk best wel tegenop weer meer naar kantoor te gaan. De dagen duren zo lang daar en de onderling gevoerde gesprekken interesseren eigenlijk ook niet echt.
Sjimmie84 schreef:
16-08-2026 11:41
Je ziet overal dat ze het thuiswerken weer aan banden willen leggen. Na de zomervakantie is dan altijd een mooie tijd. Dan gaat het even wat beter en dan richting de feestdagen begint het thuiswerken weer. In mijn geval is de thuiswerkvergoeding zelfs hoger dan als ik naar kantoor ga dus ja dat is ook niet heel aantrekkelijk. Zie er eigenlijk best wel tegenop weer meer naar kantoor te gaan. De dagen duren zo lang daar en de onderling gevoerde gesprekken interesseren eigenlijk ook niet echt.
Bij ons staan complete etages elke dag gewoon leeg. En als wij dan als team op kantoor zitten komen andere collega's gezellig bij ons zitten. Aan de ene kant begrijpelijk als de helft van je eigen team thuiswerkt, aan de andere kant is dan elk bureau bezet en kan je inderdaad meegenieten van de gesprekken.

Het aan banden leggen lees je inderdaad vaker. Vraag voor mij zou dan wel zijn hoe dit wordt ingestoken. Iedereen als team vaker naar kantoor of geef je mensen de flexibiliteit om dagen zelf in te vullen.
margreetder schreef:
16-08-2026 12:05
Bij ons staan complete etages elke dag gewoon leeg. En als wij dan als team op kantoor zitten komen andere collega's gezellig bij ons zitten. Aan de ene kant begrijpelijk als de helft van je eigen team thuiswerkt, aan de andere kant is dan elk bureau bezet en kan je inderdaad meegenieten van de gesprekken.

Het aan banden leggen lees je inderdaad vaker. Vraag voor mij zou dan wel zijn hoe dit wordt ingestoken. Iedereen als team vaker naar kantoor of geef je mensen de flexibiliteit om dagen zelf in te vullen.
Die flexibiliteit werkt hier niet omdat de meeste collega's parttime werken en dus bewust dinsdag of donderdag kiezen als kantoordag terwijl ik dat zelf echt de verschrikkelijke dagen vindt. En dan zit je thuis terwijl de rest op kantoor is, krijg je daar weer opmerkingen over. Maar op een maandag of woensdag alleen zitten terwijl de rest thuis is, voelt ook doelloos. Na jaren hebben we dus nog steeds geen goede oplossingen gevonden.
Sjimmie84 schreef:
16-08-2026 11:41
Hele kantoorafdelingen zijn leeg en alleen Pietje zit er op vrijdag en de rest zit thuis met een thuiswerkvergoeding .

Ik zou niet blij worden van die dubbele kosten, als het thuiswerken voortkomt uit de corona periode zou ik het als werkgever weer terug draaien
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Sjimmie84 schreef:
16-08-2026 12:54
Die flexibiliteit werkt hier niet omdat de meeste collega's parttime werken en dus bewust dinsdag of donderdag kiezen als kantoordag terwijl ik dat zelf echt de verschrikkelijke dagen vindt. En dan zit je thuis terwijl de rest op kantoor is, krijg je daar weer opmerkingen over. Maar op een maandag of woensdag alleen zitten terwijl de rest thuis is, voelt ook doelloos. Na jaren hebben we dus nog steeds geen goede oplossingen gevonden.
Dus feitelijk ligt de keuze voor kantoordagen bij de parttimers en hebben fulltimers hierin geen stem?
margreetder schreef:
16-08-2026 13:12
Dus feitelijk ligt de keuze voor kantoordagen bij de parttimers en hebben fulltimers hierin geen stem?
Ja zo gaat het bij ons wel. Natuurlijk ben je welkom om elke dag naar kantoor te komen of op dagen die zelf je voorkeur hebben, maar dan is de kans zeer groot dat de rest van ons team thuiszit die dag. Dus in de praktijk worden alle vergaderingen op dinsdag of donderdag gepland en wordt je geacht dan ook te komen want anders ben jij weer die uitzondering. Sommige werken ook halve dagen en die hebben afgedwongen dat ze alleen op hele werkdagen naar kantoor hoeven, dan houd je natuurlijk weinig dagen over.

Al verwacht ik in het najaar wel de zoveelste poging om minimaal de helft van je dagen naar kantoor te komen, maar zonder harde verplichting en handhaving gaat dat niet werken. De verschillen per afdeling zijn zo groot (1 dag per week of 2 dagen per maand bij echte kantoorbanen, of fulltime naar kantoor als bijvoorbeeld thuiswerken niet kan met je functie). Maar er is inderdaad te weinig plek om elke werkdag een fysieke plek te faciliteren en op kantoor werken is ook niet bepaald goed voor de productie en de drempel om je ziek te melden.
Sjimmie84 schreef:
16-08-2026 17:36
Ja zo gaat het bij ons wel. Natuurlijk ben je welkom om elke dag naar kantoor te komen of op dagen die zelf je voorkeur hebben, maar dan is de kans zeer groot dat de rest van ons team thuiszit die dag. Dus in de praktijk worden alle vergaderingen op dinsdag of donderdag gepland en wordt je geacht dan ook te komen want anders ben jij weer die uitzondering. Sommige werken ook halve dagen en die hebben afgedwongen dat ze alleen op hele werkdagen naar kantoor hoeven, dan houd je natuurlijk weinig dagen over.

Al verwacht ik in het najaar wel de zoveelste poging om minimaal de helft van je dagen naar kantoor te komen, maar zonder harde verplichting en handhaving gaat dat niet werken. De verschillen per afdeling zijn zo groot (1 dag per week of 2 dagen per maand bij echte kantoorbanen, of fulltime naar kantoor als bijvoorbeeld thuiswerken niet kan met je functie). Maar er is inderdaad te weinig plek om elke werkdag een fysieke plek te faciliteren en op kantoor werken is ook niet bepaald goed voor de productie en de drempel om je ziek te melden.
En waarom gaat het niet werken? Blijkbaar zijn er redenen dat mensen minder graag naar kantoor komen. En eerlijk gezegd, van het woord handhaven krijg ik de kriebels.
margreetder schreef:
18-08-2026 11:40
En waarom gaat het niet werken? Blijkbaar zijn er redenen dat mensen minder graag naar kantoor komen. En eerlijk gezegd, van het woord handhaven krijg ik de kriebels.
Omdat het echt alleen werkt als je zoals vroeger afspreekt: deze dagen ben je als team verplicht op kantoor. Zolang je het zelf mag invullen of 50/50 waarbij je een deel van je team steeds misloopt lukt dat niet. En een van de redenen is dat je thuis meer werk kan verzetten, maar bijvoorbeeld ook in rustige periodes je niet verplicht urenlang naar een beeldscherm moet staren. Thuis kan je tussendoor nog kleine klusjes doen of flexibeler je tijd indelen.
Sjimmie84 schreef:
18-08-2026 12:41
Omdat het echt alleen werkt als je zoals vroeger afspreekt: deze dagen ben je als team verplicht op kantoor. Zolang je het zelf mag invullen of 50/50 waarbij je een deel van je team steeds misloopt lukt dat niet. En een van de redenen is dat je thuis meer werk kan verzetten, maar bijvoorbeeld ook in rustige periodes je niet verplicht urenlang naar een beeldscherm moet staren. Thuis kan je tussendoor nog kleine klusjes doen of flexibeler je tijd indelen.
Dan krijg je weer dat de parttimers gaan bepalen wanneer de kantoordagen zijn. Ik vind de woensdag een prima dag om naar kantoor te komen maar collega a) wil niet voor een ochtentje naar kantoor komen, collega b) het is mijn parttime dag.
margreetder schreef:
18-08-2026 13:07
Dan krijg je weer dat de parttimers gaan bepalen wanneer de kantoordagen zijn. Ik vind de woensdag een prima dag om naar kantoor te komen maar collega a) wil niet voor een ochtentje naar kantoor komen, collega b) het is mijn parttime dag.
Dat is dus bij ons al het geval. Als ik op woensdag naar kantoor kom zit ik er alleen (van mijn team maar bijna ook de hele afdeling), dus waarom zou ik dan die dag komen? Thuis zit ik ook alleen? En dat werkt dan echt fijner. Met betere koffie. Met geen afleidende discussies op de achtergrond.

Dus ja, ben ik semi verplicht op een drukkere dag te komen omdat de rest niet op een maandag of woensdag komt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven