Ervaringen Bupropion
donderdag 27 augustus 2026 om 21:13
Omdat ik alweer een week of drie een vrij ernstige depressie heb, heeft mijn psychiater me Bupropion voorgeschreven. Ik merk dat ik het spannend vind:
- Het werkt anders dan de antidepressiva die ik al jaren slik (deze blijf ik ook slikken). Bupropion werkt op de dopamine in de hersenen.
- De psych heeft nadrukkelijk gezegd dat ik extra alert moet zijn op gevoelens van angst en paniek. Omdat de kans groot is dat ik in dat geval razendsnel naar de hypomane kant schiet. Ik moet dan onmiddelijk stoppen en weer contact met hem opnemen.
Vandaag ben ik gestart.
Volgens mij is het niet een heel regulier middel. Ik ben benieuwd of hier mensen met ervaring met dit medicijn zijn?
- Het werkt anders dan de antidepressiva die ik al jaren slik (deze blijf ik ook slikken). Bupropion werkt op de dopamine in de hersenen.
- De psych heeft nadrukkelijk gezegd dat ik extra alert moet zijn op gevoelens van angst en paniek. Omdat de kans groot is dat ik in dat geval razendsnel naar de hypomane kant schiet. Ik moet dan onmiddelijk stoppen en weer contact met hem opnemen.
Vandaag ben ik gestart.
Volgens mij is het niet een heel regulier middel. Ik ben benieuwd of hier mensen met ervaring met dit medicijn zijn?
Delulu
donderdag 27 augustus 2026 om 21:29
Mijn dochter heeft het 3 jaar geslikt. Zij heeft vrijwel geen last gehad van bijwerkingen. Ook niet in het begin. Ik kan het niet vergelijken met andere depressiva want dit is de enige die ze ooit heeft gehad. Het enige waar ze 'last' van had is dat ze niet goed tegen drank kon toen ze het slikte ( snel dronken en misselijk). Op zich natuurlijk alleen maar beter maar daar dacht zij als jong volwassene anders over.
donderdag 27 augustus 2026 om 21:32
Ik gebruik bupropion voor mijn ADHD. Het duurde een paar weken voordat ik effect ervaarde. Het is een stuk relaxter en rustiger in mijn hoofd.
Wat ik vooraf niet wist zijn de nachtmerries die je ervan kan krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Dat is na verloop van tijd afgenomen bij mij maar niet volledig verdwenen.
Ondanks dat zijn de voordelen groter dan de nadelen voor mij.
Wat ik vooraf niet wist zijn de nachtmerries die je ervan kan krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Dat is na verloop van tijd afgenomen bij mij maar niet volledig verdwenen.
Ondanks dat zijn de voordelen groter dan de nadelen voor mij.
donderdag 27 augustus 2026 om 21:52
donderdag 27 augustus 2026 om 21:54
Het is inderdaad zoeken naar wat helpt.
Ik hoop dat je baat hebt bij de bupropion.
vrijdag 28 augustus 2026 om 08:49
vrijdag 28 augustus 2026 om 09:13
vrijdag 28 augustus 2026 om 09:19
vrijdag 28 augustus 2026 om 10:09
Ik gebruik het al jaren tegen angst en depressie. Ik slik de minimale dosis, wat voor mij voldoende is. Het is het enige middel dat mijn restless legs niet verergert en ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Ik ben er wel voorzichtig mee, in de zin dat ik áls ik al drink nooit meer dan 1 alcoholisch drankje per dag neem.
Nou ben ik niet bipolair, dus over het opwekken van een manie durf ik niets te zeggen. Ik hoop dat je hierin goed begeleid wordt.
Nou ben ik niet bipolair, dus over het opwekken van een manie durf ik niets te zeggen. Ik hoop dat je hierin goed begeleid wordt.
vrijdag 28 augustus 2026 om 11:25
Ik heb door de jaren heen van alles voorgeschreven gehad aan antidepressiva etc.
Met bupropion ben ik in aanraking gekomen omdat het zou kunnen helpen met stoppen met roken. En daar hielp het me fantastisch goed bij, en ik merkte daarnaast dat het in tegenstelling tot alle andere middelen die ik gebruikt heb in het verleden, me een soort rust gaf. Daarom ben ik het blijven slikken in overleg met de arts.
Ik ben altijd heel gevoelig geweest voor angsten en paniekaanvallen. En die heb ik vrijwel nooit meer. Dit ligt natuurlijk niet alleen aan de medicatie, ik heb een hoop stappen gemaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat het me heel goed helpt. enige waar ik op moet letten is dat ik het op tijd neem ‘s ochtends. Anders slaap ik voor geen meter.
Met bupropion ben ik in aanraking gekomen omdat het zou kunnen helpen met stoppen met roken. En daar hielp het me fantastisch goed bij, en ik merkte daarnaast dat het in tegenstelling tot alle andere middelen die ik gebruikt heb in het verleden, me een soort rust gaf. Daarom ben ik het blijven slikken in overleg met de arts.
Ik ben altijd heel gevoelig geweest voor angsten en paniekaanvallen. En die heb ik vrijwel nooit meer. Dit ligt natuurlijk niet alleen aan de medicatie, ik heb een hoop stappen gemaakt. Maar ik ben er van overtuigd dat het me heel goed helpt. enige waar ik op moet letten is dat ik het op tijd neem ‘s ochtends. Anders slaap ik voor geen meter.
vrijdag 28 augustus 2026 om 13:31
Mijn man slikt het sinds een maand of drie voor zijn ADHD. Hij heeft hiervoor van alles geprobeerd: Ritalin, Dexamfetamine, Methylfenidaat. Alle drie werkte erg goed voor zijn concentratie klachten maar hij heeft ook last van angstklachten. Daar werkte de stimulanten minder goed (ronduit slecht), en zijn bloeddruk ging er te veel omhoog van. Vandaar dat de arts met Bupropion als optie kwam. Tot nu toe is hij (en ik ook) heel erg tevreden met deze medicatie. Zijn pieken en dalen worden er een stuk minder van, hij piekert bijna niet meer en heeft daardoor veel meer energie. Ook de overgang wanneer het uitwerkt is heel geleidelijk dus geen crash wat je wel meer hebt met de stimulanten.
Wat een grappig bijwerking is dat hij nu geen zin meer heeft in koffie. Hij neemt nu dus in de ochtend eerst 1 kopje koffie en daarna de medicatie. Verder drinkt hij geen koffie meer. Voor de Bupropion dronk hij het liefst 6/7 koppen koffie per dag.
Met deze medicatie mag je niet drinken. Niet dat wij enorme drinkers zijn maar het idee dat je "nooit meer" een glas wijn in een goed restaurant kan drinken was even wennen. Gelukkig lijkt de medicatie ook iets te doen aan je zin in wijn/bier, dit lijkt bij mij man ook helemaal verdwenen te zijn. Alles zo bij elkaar een positieve ervaring.
Wat een grappig bijwerking is dat hij nu geen zin meer heeft in koffie. Hij neemt nu dus in de ochtend eerst 1 kopje koffie en daarna de medicatie. Verder drinkt hij geen koffie meer. Voor de Bupropion dronk hij het liefst 6/7 koppen koffie per dag.
Met deze medicatie mag je niet drinken. Niet dat wij enorme drinkers zijn maar het idee dat je "nooit meer" een glas wijn in een goed restaurant kan drinken was even wennen. Gelukkig lijkt de medicatie ook iets te doen aan je zin in wijn/bier, dit lijkt bij mij man ook helemaal verdwenen te zijn. Alles zo bij elkaar een positieve ervaring.
vrijdag 28 augustus 2026 om 14:10
Ik heb het een tijdje geslikt, ook vanwege een ernstige depressie. In het begin leek het aardig te werken, maar dat hield helaas op een gegeven moment op. Het verminderde mijn eetlust heel sterk, ben toen echt kilo's afgevallen. Ook kreeg ik heel veel last van constipatie, dat is helaas nooit meer goed gekomen.
vrijdag 28 augustus 2026 om 15:22
Nou, pil numero twee zit erin. Waar ik bij de start van de citalopram en de lithium acht jaar geleden geen fysieke bijwerkingen had, ben ik nu al duizelig, en ik heb koppijn. Ik tril als een rietje.
Voor mijn depressie doet het natuurlijk nog niets, die somberheid wordt echt niet 1-2-3 minder. Ik voel me wel ontzettend rusteloos, dat is een rode vlag. Maandag weer de psychiater overleggen, in de tussentijd rustig aan.
Wel interessant, dat bepaalde medicijnen voor verschillende doeleinde ingezet kunnen worden. Zo slik ik ook Lamotrigine, dat is eigenlijk voor epileptici (wat ik ook ben trouwens), maar bij mij werkt het als stemmingsstabilisator.
Voor mijn depressie doet het natuurlijk nog niets, die somberheid wordt echt niet 1-2-3 minder. Ik voel me wel ontzettend rusteloos, dat is een rode vlag. Maandag weer de psychiater overleggen, in de tussentijd rustig aan.
Wel interessant, dat bepaalde medicijnen voor verschillende doeleinde ingezet kunnen worden. Zo slik ik ook Lamotrigine, dat is eigenlijk voor epileptici (wat ik ook ben trouwens), maar bij mij werkt het als stemmingsstabilisator.
Delulu
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in