Wanneer buitenkat naar buiten?
zaterdag 29 augustus 2026 om 19:23
Wegens omstandigheden heb ik gisteren een kat van een familielid in huis gekregen, familielid kan niet meer voor de kat zorgen. De kat was direct relaxed, eet goed, komt lekker bij me liggen en knuffelen. Ik heb nog nooit een kat gehad (alleen honden) dus ben niet echt bekend met kattengedrag. Overigens was ik wel al een paar maanden bezig met langzaam maar zeker een herplaatser (kat) zoeken: een paar jaar na mijn scheiding wilde ik heel graag weer een huisdier, de kinderen wilden dit ook héél graag, maar een hond is geen optie omdat ik veel werk. Wat dat betreft een goede timing dus.
Nu mijn vraag: het is een echte buitenkat. Ik lees overal dat je deze een poosje binnen moet houden na een verhuizing. De kat is echter vanochtend vroeg door het kattenluik (dat dicht kan dmv een schuifje) gebroken en liep in & om de tuin en na een poosje weer naar binnen. Ik heb het luikje daarna dichtgeplakt maar de kat lijkt helemaal gek te worden omdat hij niet naar buiten kan: duidelijk stress, constant miauwen. Hij blijft af en aan paniekerig klauwen aan het luik. Moet ik de kat echt per se binnen houden voor een wewk of langer, of kan ik hem wel de tuin in laten (waar hij overigens wel makkelijk uit kan) nu het luikje dicht al uren voor veel stress zorgt? Terug naar zijn oude huis kan hij niet, dit is een half uur rijden. Maar hij kent de buurt en mijn huis natuurlijk niet en ik lees overal dat een kat echt 1 tot 4 weken binnen moet blijven.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Nu mijn vraag: het is een echte buitenkat. Ik lees overal dat je deze een poosje binnen moet houden na een verhuizing. De kat is echter vanochtend vroeg door het kattenluik (dat dicht kan dmv een schuifje) gebroken en liep in & om de tuin en na een poosje weer naar binnen. Ik heb het luikje daarna dichtgeplakt maar de kat lijkt helemaal gek te worden omdat hij niet naar buiten kan: duidelijk stress, constant miauwen. Hij blijft af en aan paniekerig klauwen aan het luik. Moet ik de kat echt per se binnen houden voor een wewk of langer, of kan ik hem wel de tuin in laten (waar hij overigens wel makkelijk uit kan) nu het luikje dicht al uren voor veel stress zorgt? Terug naar zijn oude huis kan hij niet, dit is een half uur rijden. Maar hij kent de buurt en mijn huis natuurlijk niet en ik lees overal dat een kat echt 1 tot 4 weken binnen moet blijven.
Alvast bedankt voor jullie tips!
zondag 30 augustus 2026 om 14:29
Strelizia schreef: ↑30-08-2026 13:57Dat is geen absolute waarheid. Mijn 5-jarige katertje komt uit een asiel van de Dierenbescherming. Hij is als zwervertje gevangen. Door het asiel gechipt, ontwormd, ontvlooid, gebit gesaneerd en gecastreerd. Hij is helaas FIV+ dus mag absoluut niet meer naar buiten.
Na een half jaar bij mij is hij nog wat schuw maar ik heb echt niet de indruk dat hij ongelukkig is binnen.
Ik woon op een flat en volgend voorjaar laat ik een klein balkon afzetten en dan kan hij toch een frisse neus halen.
Ik zeg dan ook sommige katten.
Drie van mij was in staat om drie verdiepingen hoog uit het raam te springen om maar buiten te komen.
Dat wisten ze in het asiel ook en mocht dus alleen maar mee als er ook een buiten beschikbaar was.
zondag 30 augustus 2026 om 14:30
Yella78 schreef: ↑30-08-2026 14:14Wat teruglopen naar het oude huis betreft: ik ben ervan overtuigd dat katten die over een heel grote afstand weer bij hun oude huis uitkomen, in 99,9% van de gevallen puur toeval is. Een verdwaalde kat zal gaan zoeken, een die vrij relaxt is zal grotere afstanden afleggen dan andere katten. Je hoort weleens dat ze in cirkels lopen die ze steeds groter maken, in dat geval kan een kat natuurlijk wel bij een vorig huis uitkomen. Bij een ongecastreerde kater is de kans groter dat hij weer opduikt, zeker als de afstand niet werkelijk enorm is; die kunnen een grote actieradius hebben tijdens hun zwerftochten en kennen de routes.
Het maakt ook uit in welke toestand een kat op straat is gekomen. Je hoort best vaak dat katten vermist zijn en na lange tijd een paar straten verderop worden teruggevonden. Die hebben zelf de (korte) weg niet kunnen vinden. Waarschijnlijk zijn ze in stress gevlucht voor iets (hond, vuurwerk, wat dan ook) en dan onthouden ze de route kennelijk vaak niet goed.
Ik ben overtuigd van niet. En nu?
Mijn vanuit Griekenland meegenomen monster konden we ook niet binnenhouden.
Bij thuiskomst al vrij vlot in de tuin gelaten want hij klom tegen de muren op (3 maanden oud)
Toen ik na een paar jaar weg ging daar (en ex achterbleef) in het nieuwe huis hetzelfde verhaal.
Ik heb hem 3x bij ex-huis weggeplukt.
Echt dat dat geen toeval was.
zondag 30 augustus 2026 om 14:32
zondag 30 augustus 2026 om 14:43
Nee, maar is dan wel gewend aan het nieuwe huis. En zal minder de drang hebben op zoek te gaan naar het oude huis.
zondag 30 augustus 2026 om 14:55
Dussss een kat die 50 km weg verhuist, ontglipt en naar oude huis loopt, doet dat puur toevallig
Weet je wel hoeveel opties er zijn in die 50 km?: links, rechts,oost, West, rivier over, bochten en hoeken?
Puur toeval? 99,9%
Ik denk dat het 100% onzin is
zondag 30 augustus 2026 om 15:08
Het bewijs dat sommige katten die gave hebben is wel geleverd, maar lang niet allemaal.
Er zijn er ook zat die schrikken van vuurwerk en per ongeluk 2 straten te ver rennen en nooit meer de weg terugvinden.
En er zal ook flink wat geluk aan hangen dat ze geen externe factoren tegenkomen die de weg versperren, zoals snelwegen en rivieren.
Er zijn er ook zat die schrikken van vuurwerk en per ongeluk 2 straten te ver rennen en nooit meer de weg terugvinden.
En er zal ook flink wat geluk aan hangen dat ze geen externe factoren tegenkomen die de weg versperren, zoals snelwegen en rivieren.
zondag 30 augustus 2026 om 15:35
Maar heel weinig katten kunnen heel grote afstanden overbruggen en hun vorige huis gericht terugvinden. Er zullen uitzonderingen zijn, daarom schrijf ik ook 99,9% en geen 100%. Ik zie elke dag op de verschillende sites en socials vermissingen voorbij komen, zo veel dat het bijna niet te bevatten is. Verhalen van katten die zelf (bewezen) teruglopen van heel ver weg zitten daar eigenlijk nooit bij, wel veel verhalen van katten die een paar straten verderop blijken te zijn en de weg niet konden terugvinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 30 augustus 2026 om 16:04
Aha, de bron is Facebook.Yella78 schreef: ↑30-08-2026 15:35Maar heel weinig katten kunnen heel grote afstanden overbruggen en hun vorige huis gericht terugvinden. Er zullen uitzonderingen zijn, daarom schrijf ik ook 99,9% en geen 100%. Ik zie elke dag op de verschillende sites en socials vermissingen voorbij komen, zo veel dat het bijna niet te bevatten is. Verhalen van katten die zelf (bewezen) teruglopen van heel ver weg zitten daar eigenlijk nooit bij, wel veel verhalen van katten die een paar straten verderop blijken te zijn en de weg niet konden terugvinden.
zondag 30 augustus 2026 om 16:13
Hi TO,
Ik zou denk ik het volgende doen:
- Mocht de kat het accepteren (sommige katten geeft dit stress, en dan moet je het absoluut niet doen) zou ik een aantal keer per dag een rondje lopen met een tuigje om. Als je merkt dat de kat weer naar binnen wil, kan je hem zonder te sturen, volgen, om te kijken of hij de juiste deur weet te vinden.
- Je hebt inderdaad bandjes waar een tracker op zit. Vroeger waren die trackers best groot, maar misschien heb je tegenwoordig kleinere die dus ook comfortabeler zitten?
- Zorg dat de kat gechipt is! Even los van wanneer je de kat naar buiten laat. Helaas belanden er heel wat katten in het asiel omdat mensen de dierenambulance bellen als ze een kat zien die ze niet uit de buurt kennen. Als de dierenambulance dan niet kan checken of de kat van iemand is, kan het zijn dat ze hem meenemen.
- Een afgeschermde tuin zijn de meningen wat verdeeld over. Sommige mensen vinden dat je dit moet hebben, omdat katten niet zomaar los in de buurt zouden moeten lopen. Het risico op aanrijding of vermissing is natuurlijk sowieso aanwezig als je een kat buiten je huis/tuin laat. Dat is dus iets om over na te denken voor jezelf. Mocht je de kat in je eigen tuin willen laten, kan je natuurlijk de komende dagen je tuin cat proof maken. Op internet staat genoeg tips hoe je dit kan doen. Katten zijn slim en kunnen goed klimmen, hou daar dus rekening mee.
Ik zou denk ik het volgende doen:
- Mocht de kat het accepteren (sommige katten geeft dit stress, en dan moet je het absoluut niet doen) zou ik een aantal keer per dag een rondje lopen met een tuigje om. Als je merkt dat de kat weer naar binnen wil, kan je hem zonder te sturen, volgen, om te kijken of hij de juiste deur weet te vinden.
- Je hebt inderdaad bandjes waar een tracker op zit. Vroeger waren die trackers best groot, maar misschien heb je tegenwoordig kleinere die dus ook comfortabeler zitten?
- Zorg dat de kat gechipt is! Even los van wanneer je de kat naar buiten laat. Helaas belanden er heel wat katten in het asiel omdat mensen de dierenambulance bellen als ze een kat zien die ze niet uit de buurt kennen. Als de dierenambulance dan niet kan checken of de kat van iemand is, kan het zijn dat ze hem meenemen.
- Een afgeschermde tuin zijn de meningen wat verdeeld over. Sommige mensen vinden dat je dit moet hebben, omdat katten niet zomaar los in de buurt zouden moeten lopen. Het risico op aanrijding of vermissing is natuurlijk sowieso aanwezig als je een kat buiten je huis/tuin laat. Dat is dus iets om over na te denken voor jezelf. Mocht je de kat in je eigen tuin willen laten, kan je natuurlijk de komende dagen je tuin cat proof maken. Op internet staat genoeg tips hoe je dit kan doen. Katten zijn slim en kunnen goed klimmen, hou daar dus rekening mee.
zondag 30 augustus 2026 om 19:21
Facebookwetenschap is geen wetenschap. En het laatste: die katten die een paar straten verderop zijn, werden meestal per ongeluk in een schuurtje o.d. opgesloten is hier de ervaring. Ook geen wetenschap, maar in onze buurtapp worden verloren katten (zo'n 10 per jaar) gemeld. Afgelopen jaar kwamen er 4 na een paar dagen vanzelf naar huis, 3 werden in een fietsenstalling/schuur bij buren gevonden. 1 werd dood teruggevonden waarschijnlijk door een aanrijding en 2 zijn nog spoorloos; Een daarvan is een heel erg oudje en de eigenaar vermoedt dat die ergens is gaan sterven.Yella78 schreef: ↑30-08-2026 15:35Maar heel weinig katten kunnen heel grote afstanden overbruggen en hun vorige huis gericht terugvinden. Er zullen uitzonderingen zijn, daarom schrijf ik ook 99,9% en geen 100%. Ik zie elke dag op de verschillende sites en socials vermissingen voorbij komen, zo veel dat het bijna niet te bevatten is. Verhalen van katten die zelf (bewezen) teruglopen van heel ver weg zitten daar eigenlijk nooit bij, wel veel verhalen van katten die een paar straten verderop blijken te zijn en de weg niet konden terugvinden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zondag 30 augustus 2026 om 20:12
Mijn kat was ook niet binnen te houden als hij uit logeren ging. Moest en zou meteen naar buiten. Dat hebben we dan ook maar gedaan en dat ging ook gewoon goed. Niet iedere kat is hetzelfde. Het feit dat hij uit zichzelf terugkwam na het eerste uitstapje zou mij al voldoende vertrouwen geven dat hij dat blijft doen.
zondag 30 augustus 2026 om 20:22
https://lostpetresearch.com/2016/12/cat ... y-results/OlleGrieze schreef: ↑30-08-2026 19:21Facebookwetenschap is geen wetenschap. En het laatste: die katten die een paar straten verderop zijn, werden meestal per ongeluk in een schuurtje o.d. opgesloten is hier de ervaring. Ook geen wetenschap, maar in onze buurtapp worden verloren katten (zo'n 10 per jaar) gemeld. Afgelopen jaar kwamen er 4 na een paar dagen vanzelf naar huis, 3 werden in een fietsenstalling/schuur bij buren gevonden. 1 werd dood teruggevonden waarschijnlijk door een aanrijding en 2 zijn nog spoorloos; Een daarvan is een heel erg oudje en de eigenaar vermoedt dat die ergens is gaan sterven.
Al vraag ik me af hoe wetenschappelijk deze 'studie' is.
zondag 30 augustus 2026 om 20:55
Nee maar net als duiven en wat andere dieren schijnen ze de plek dan toch wat beter in hun hoofd te verankeren.
Ik heb overigens een logeerkat gehad die ontsnapte, zo lang weg is geweest dat ik die vreesde nooit meer terug te zien - en na 3 weken opeens weer kwam aanlopen.
Ik denk nog steeds dat die kat naar hun oude huis is gelopen, ontdekte dat die bewoners verhuisd waren (dat was de reden dat de kat uit logeren moest) en toen toch maar weer terug is gekomen. Oude huis en mijn huis stonden meerdere wijken tussen, ik vind het nog steeds een wonder dat die kat terug is gekomen .
zondag 30 augustus 2026 om 21:24
ik ook maar jij snapt wat ik wil aangeven. Er was jaren geleden een mooie docu waarin katten in een Londense wijk uitgerust werden met (nacht)camera's. Echt fantastisch om te zien dat ze een hele eigen samenleving hebben met alle confrontaties, vriendschappen, afspraakje en 'cafe ruzies' e.d. en donders goed weten waar hun baasjes zijn.OgenvanTijgers schreef: ↑30-08-2026 20:22https://lostpetresearch.com/2016/12/cat ... y-results/
Al vraag ik me af hoe wetenschappelijk deze 'studie' is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
maandag 31 augustus 2026 om 15:30
Natuurlijk is Facebook geen wetenschap, duh. Ik ga af op mijn ruim 50 jaar ervaring met katten, helaas diverse verdwijningen, zoektochten en veel contact met mensen die katten kwijt zijn, instanties als Amivedi etc etc. Het ingesloten zijn in schuurtjes is inderdaad wat het meest gebeurt. Maar daar doelde ik in mijn posting niet op, ik noemde katten die echt verdwaald zijn en vlak bij huis ontheemd rondzwerven. Dat komt echt vaak voor.OlleGrieze schreef: ↑30-08-2026 19:21Facebookwetenschap is geen wetenschap. En het laatste: die katten die een paar straten verderop zijn, werden meestal per ongeluk in een schuurtje o.d. opgesloten is hier de ervaring. Ook geen wetenschap, maar in onze buurtapp worden verloren katten (zo'n 10 per jaar) gemeld. Afgelopen jaar kwamen er 4 na een paar dagen vanzelf naar huis, 3 werden in een fietsenstalling/schuur bij buren gevonden. 1 werd dood teruggevonden waarschijnlijk door een aanrijding en 2 zijn nog spoorloos; Een daarvan is een heel erg oudje en de eigenaar vermoedt dat die ergens is gaan sterven.
Wat zijn veel mensen hier toch weer onaardig in hun reacties, bah. We willen toch allemaal TO helpen? Ben toch gewoon vriendelijk. Ik heb mijn posting nog eens nagelezen en zie niet waar ik onaardige reacties uitlok, als dat wel zo overkomt zou het fijn zijn als daarop gewezen wordt, zodat ik ervan kan leren.
maandag 31 augustus 2026 om 15:53
Ik heb niet op jou gereageerd, maar als ik een duit in het zakje mag doen, komt het denk ik door je stelligheid (99,9% toeval). Als een kat over grote afstand zijn oude huis terugvindt, heeft dat niks met toeval te maken.Yella78 schreef: ↑31-08-2026 15:30Natuurlijk is Facebook geen wetenschap, duh. Ik ga af op mijn ruim 50 jaar ervaring met katten, helaas diverse verdwijningen, zoektochten en veel contact met mensen die katten kwijt zijn, instanties als Amivedi etc etc. Het ingesloten zijn in schuurtjes is inderdaad wat het meest gebeurt. Maar daar doelde ik in mijn posting niet op, ik noemde katten die echt verdwaald zijn en vlak bij huis ontheemd rondzwerven. Dat komt echt vaak voor.
Wat zijn veel mensen hier toch weer onaardig in hun reacties, bah. We willen toch allemaal TO helpen? Ben toch gewoon vriendelijk. Ik heb mijn posting nog eens nagelezen en zie niet waar ik onaardige reacties uitlok, als dat wel zo overkomt zou het fijn zijn als daarop gewezen wordt, zodat ik ervan kan leren.
Een kat kan door een combinatie van een scherpe reuk, goed gehoor en een sterk aarde-magnetisch zintuig soms over een grote afstand de weg naar een vorig thuis terugvinden.
Hoe katten de weg vinden
Sterke reuk: Katten hebben miljoenen reukcellen waarmee ze vertrouwde geuren van kilometers ver kunnen opvangen of herkennen.
Geurmarkeringen: In hun oude woonomgeving hebben ze overal geurvlaggen achtergelaten die als een mentaal spoor dienen.
Aardmagnetisch veld: Onderzoek wijst uit dat sommige dieren, waaronder katten, een ‘intern kompas’ bezitten dat is afgesteld op het magnetische veld van de aarde.
maandag 31 augustus 2026 om 16:02
Onze kat was ooit mijn dochter achterna gelopen vanaf school naar het huis van een vriendinnetje. Wij woonden vlakbij school. Vriendinnetje aan de andere kant van de wijk. Dat was wel een wijk, di3 heel autoluw was. Zowel naar ons huis als naar het huis van het vriendinnetje, hoefden ze geen weg over te steken, hooguit een fietspad. Dochter appte in paniek dat kat nu de weg terug niet wist. 15 minuten later kwam kat gewoon de tuin weer ingelopen. En ik weet zeker dat ze daar nog nooit was geweest. Ik denk dat ze even op dochter heeft gewacht, maar toen gewoon weer naar huis is gelopen.
En ik denk dat ze vanaf ons nieuwe huis (1 wijk verder) nooit naar het oude huis terug gelopen is, is omdat ze dan wel de straat over moet steken. Ze blijft nu om het huizenblok. Loopt wel stukjes mee, maar steekt nooit de weg over.
En ik denk dat ze vanaf ons nieuwe huis (1 wijk verder) nooit naar het oude huis terug gelopen is, is omdat ze dan wel de straat over moet steken. Ze blijft nu om het huizenblok. Loopt wel stukjes mee, maar steekt nooit de weg over.
maandag 31 augustus 2026 om 21:56
Katten die vermist zijn en een paar straten verderop gevonden worden zijn bijna nooit de weg kwijt geweest, ze zijn ergens ontzettend van geschrokken en in overlevingsstand gegaan.
Bij een kat is dat: verstoppen en doodstil blijven zitten.
Vaak ontdooit beest wel na een paar uurtjes.
Soms ook niet, en dan reageert ie ook niet op roepen, brokjes rammelen, etc.
Zelf ervaring met zulke katten.
Pas na ongeveer 48 uur was de honger zo groot, en de angst iets lager waardoor ze op brokjes of hun naam reageerden.
Met een heel zielig gepiep, en zonder te bewegen of naar me toe te komen.
Ook katten hebben blijkbaar fight, flight, freeze, en ze fighten lang niet allemaal.
Bovengenoemde sukkels waren ook zeker niet verdwaald. Ze bezochten diezelfde dichte bosjes zeker 3 keer per week, en kwamen dan wel thuis.
Mijn hypothese is dat ze zo af en toe de jagerige hond van een paar huizen verder achter zich aan hadden, en dan uit doodsangst niets anders konden dan zich verstoppen en dood houden.
Tot de honger en verleiding het weer wonnen van de angst, en ze een piep durfden te geven.
Ooit een onderzoek geleden dat 75% van de vermiste katten binnen een straal van 75 meter zich dood ligt te houden uit overlevingsinstinct.
Met airtag zou ik kat wel naar buiten durven laten.
Ik geloof niet dat katten zomaar de weg kwijt raken.
Wel dat ze besluiten dat dit niet hun huis is, en proberen terug te gaan naar hun oude stek.
Bij een kat is dat: verstoppen en doodstil blijven zitten.
Vaak ontdooit beest wel na een paar uurtjes.
Soms ook niet, en dan reageert ie ook niet op roepen, brokjes rammelen, etc.
Zelf ervaring met zulke katten.
Pas na ongeveer 48 uur was de honger zo groot, en de angst iets lager waardoor ze op brokjes of hun naam reageerden.
Met een heel zielig gepiep, en zonder te bewegen of naar me toe te komen.
Ook katten hebben blijkbaar fight, flight, freeze, en ze fighten lang niet allemaal.
Bovengenoemde sukkels waren ook zeker niet verdwaald. Ze bezochten diezelfde dichte bosjes zeker 3 keer per week, en kwamen dan wel thuis.
Mijn hypothese is dat ze zo af en toe de jagerige hond van een paar huizen verder achter zich aan hadden, en dan uit doodsangst niets anders konden dan zich verstoppen en dood houden.
Tot de honger en verleiding het weer wonnen van de angst, en ze een piep durfden te geven.
Ooit een onderzoek geleden dat 75% van de vermiste katten binnen een straal van 75 meter zich dood ligt te houden uit overlevingsinstinct.
Met airtag zou ik kat wel naar buiten durven laten.
Ik geloof niet dat katten zomaar de weg kwijt raken.
Wel dat ze besluiten dat dit niet hun huis is, en proberen terug te gaan naar hun oude stek.
dinsdag 8 september 2026 om 13:16
Mijn twee katten zijn ook heel verschillend wat reacties betreft. Onze poes kan inderdaad 'bevriezen', ze is in de veertien jaar dat we deze katten nu hebben twee of drie keer een paar uur kwijt geweest en bleek ze toch gewoon bij buren in de tuin te zitten. Onze kater is heel anders, die houdt het hoofd koel in stressvolle situaties en is gewoon een heel relaxt type.
De voorbeelden die hierboven worden genoemd: de kat die mee naar school liep, liep zoals ik het begrijp gewoon rustig mee en niet in stress, in zo'n toestand kunnen katten uiteraard over het algemeen prima hun weg terugvinden. Wat ik ook al zei over ongecastreerde katers die een heel grote actieradius kunnen hebben, daarbij maken ze wellicht ook gebruik van magnetisme. Misschien kom ik te stellig over, maar ik ken echt geen voorbeelden van katten die bijvoorbeeld ongewild meeliftten naar ver weg en alsnog thuis kwamen. Natuurlijk heb ik weleens zo'n verhaal gehoord en gelezen, maar dat zijn toch zeldzaamheden?
Hoe gaat het nu met jouw kat TO?
De voorbeelden die hierboven worden genoemd: de kat die mee naar school liep, liep zoals ik het begrijp gewoon rustig mee en niet in stress, in zo'n toestand kunnen katten uiteraard over het algemeen prima hun weg terugvinden. Wat ik ook al zei over ongecastreerde katers die een heel grote actieradius kunnen hebben, daarbij maken ze wellicht ook gebruik van magnetisme. Misschien kom ik te stellig over, maar ik ken echt geen voorbeelden van katten die bijvoorbeeld ongewild meeliftten naar ver weg en alsnog thuis kwamen. Natuurlijk heb ik weleens zo'n verhaal gehoord en gelezen, maar dat zijn toch zeldzaamheden?
Hoe gaat het nu met jouw kat TO?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in