Man drinkt te veel

31-08-2026 14:50 141 berichten
Mijn man drinkt (naar mijn mening) te veel. Ik drink zelf helemaal niet. Hij zegt omdat ik zelf niet drink ik niet weet wat te veel is. Het is niet zo dat hij drinkt tot hij helemaal lam is maar meerdere keren per week drinken lijkt mij niet normaal/gezond?

Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.

Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sfinx schreef:
01-09-2026 22:37
Dat klopt maar dat heeft ze al vaak gedaan, die zorgen uiten, en het heeft geen effect. Natuurlijk heeft man een aandeel maar wat rest er dan voor TO, wat moet ze ermee?
Het is net als met roken, te veel eten/snoepen, te weinig bewegen, te weinig groente eten etc. Niet goed voor je maar een ander kan dat niet voor jou veranderen, dat tast je gevoel van autonomie aan en dat roept verzet op. Je moet het zelf willen.
Ik ben het wel met je eens dat iemand pas echt kan stoppen als hij dat wil, maar zij heeft er blijkbaar last van. Je kan drinken wel vergelijken met roken, maar niet met te weinig bewegen, ongezond eten enz. Want daar heb je als partner niet direct last van.
Mijn ex-partner dronk veel en ik hoorde mezelf ook altijd zeggen: gelukkig heeft hij geen kwade dronk. Alsof het daarmee door de beugel kon en niks aan de hand was. Wat ik achteraf wel merkte, en als 'normaal beschouwde': hij werd als hij had gedronken snel jolig en lachte dingen weg, en hij kon zijn aandacht niet bij serieuze gesprekken houden. Je mist echt wel een stuk verbinding in je relatie, als de een zoveel onder invloed is. Daar ben ik inmiddels heel alert op geworden: is hij echt in contact of niet? Zo niet: dat moet je toch niet willen?
Vivamensje schreef:
01-09-2026 21:57

Ik vraag me wel af: stel dat een vrouw drinkt, en de man niet, hoe zou een discussie hierover dan verlopen?
Wat geeft je het idee dat daar verschil tussen zou zijn?
Sfinx schreef:
01-09-2026 22:37
Dat klopt maar dat heeft ze al vaak gedaan, die zorgen uiten, en het heeft geen effect. Natuurlijk heeft man een aandeel maar wat rest er dan voor TO, wat moet ze ermee?
Het is net als met roken, te veel eten/snoepen, te weinig bewegen, te weinig groente eten etc. Niet goed voor je maar een ander kan dat niet voor jou veranderen, dat tast je gevoel van autonomie aan en dat roept verzet op. Je moet het zelf willen.
het is ook echt een hele nare situatie waar TO in zit.
Haar man drinkt ongezond veel, wil niet veranderen en zij staat aan de zijlijn en ziet toe hoe de man waar ze van houdt niet ophoudt met het ongezonde gedrag.
Vivamensje schreef:
01-09-2026 21:57

Ik vraag me wel af: stel dat een vrouw drinkt, en de man niet, hoe zou een discussie hierover dan verlopen?
Dit cliché (altijd suggereren dat de reacties anders zouden zijn op basis van m/v/x) kan ondertussen ook wel op de Viva bingokaart zeg.
Lila-Linda schreef:
01-09-2026 17:57
Zolang Hij het er niet over wil hebben. Zal zijn het er wel over hebben.
Hij pakt het probleem niet aan.
Dat is waar. Misschien kan of wil hij dat (nog) niet.
justagirly schreef:
02-09-2026 09:20
Dat is waar. Misschien kan of wil hij dat (nog) niet.
vriendin van mij had echt lang serieuze problemen met het alcoholgebruik van haar man. Die niet alleen geregeld dronk, maar ook geregeld echt te veel. (tot aan van de fiets vallen en zo)
Hij zag het probleem pas, toen hij zichzelf door andere ogen ging zien EN toen bleek dat hij alcohol gebruikte als coping (al vanaf de puberteit). Na een flink traject kwam er ADD uit de diagnose. En sinds hij daarmee aan het werk is, is er geen alcoholprobleem meer.
(hoewel ik bij vriendin wel een soort angst zie, dat hij ooit weer terugvalt)
Vivamensje schreef:
02-09-2026 04:44
Ik ben het wel met je eens dat iemand pas echt kan stoppen als hij dat wil, maar zij heeft er blijkbaar last van. Je kan drinken wel vergelijken met roken, maar niet met te weinig bewegen, ongezond eten enz. Want daar heb je als partner niet direct last van.
Het is mij niet duidelijk hoe TO direct last heeft van zijn drinken. Ze heeft zelf aan dat het haar om zijn gezondheid gaat.
Strawberry_shortcake schreef:
31-08-2026 20:30
Nee ene dag 4 bier andere dag 2/3 glazen whisky. Man heeft al een tijd veel stres dat speelt ook mee.
Dus zonder stress geen drank ?
Zou voor mij klaar zijn. 5 keer per week is echt niet normaal en gezond hoor.
alouette schreef:
02-09-2026 12:07
Het is mij niet duidelijk hoe TO direct last heeft van zijn drinken. Ze heeft zelf aan dat het haar om zijn gezondheid gaat.
Zij vindt het onaantrekkelijk en dat lijkt me tussen partners toch echt wel een probleem.
Flandrien schreef:
04-09-2026 07:09
Zij vindt het onaantrekkelijk en dat lijkt me tussen partners toch echt wel een probleem.
Zeker. Maar ik reageerde op iemand die vond dat je drinken niet kon vergelijken met ongezond eten of te weinig bewegen, omdat TO van drinken direct last heeft.
Mijn ex-vriend dronk 7 avonden per week 6 flesjes bier.in het weekend waren er dat meer. Hij ging dan biljarten. Zocht dan ruzie met mij en gaf mij overal de schuld van.
Maar volgens hem had hij geen drankprobleem.
Ik kon er niet mee leven.
Het is om een andere reden uitgegaan.
Mocht ik in de toekomst weer een relatie krijgen hoop ik dat hij geen probleemdrinker is.

To, ik hoop voor je dat hij de goede keus maakt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
lichtbron schreef:
05-09-2026 10:49
Mijn ex-vriend dronk 7 avonden per week 6 flesjes bier.in het weekend waren er dat meer. Hij ging dan biljarten. Zocht dan ruzie met mij en gaf mij overal de schuld van.
Maar volgens hem had hij geen drankprobleem.
Ik kon er niet mee leven.
Het is om een andere reden uitgegaan.
Mocht ik in de toekomst weer een relatie krijgen hoop ik dat hij geen probleemdrinker is.

To, ik hoop voor je dat hij de goede keus maakt.
Ook jij kan kiezen voor Geen relatie met een probleemdrinker!
lichtbron schreef:
05-09-2026 10:49
Deze snap ik niet. Of iemand een probleemdrinker is zoek je, vooral na je eerdere ervaring, toch uit vóór je met iemand een relatie begint?
Ik begin geen relatie met iemand die dagelijks drinkt of meerdere alcoholische dranken na elkaar naar binnen kapt.
Ja natuurlijk zoek ik dat uit...
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven