Man drinkt te veel
maandag 31 augustus 2026 om 14:50
Mijn man drinkt (naar mijn mening) te veel. Ik drink zelf helemaal niet. Hij zegt omdat ik zelf niet drink ik niet weet wat te veel is. Het is niet zo dat hij drinkt tot hij helemaal lam is maar meerdere keren per week drinken lijkt mij niet normaal/gezond?
Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.
Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.
Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
maandag 31 augustus 2026 om 19:09
Volgens mij wil die man helemaal geen fles jenever per dag.
Het gevoel wat ik hierbij heb, is dat TO slechte gewoontes van partner uitlicht.
Niet omdat hij allerlei ongewenst gedrag vertoont als hij gedronken heeft.
Meer omdat het kennelijk niet lekker loopt
in de relatie. En TO dit aangrijpt als reden waarom.
Als dat echt hetgeen is waar ze totaal op afknapt, trek dan de stekker eruit.
maandag 31 augustus 2026 om 19:13
maandag 31 augustus 2026 om 19:23
Moeilijke dit, ik snap TO. Als je zelf geen alcohol drinkt en de ander doet dit wel bijna dagelijks, gaat er toch iets scheef. Tegenwoordig kies ik ook steeds vaker om niet meer te drinken op feestjes, maar je merkt dan toch altijd dat je op een ander level blijft steken tov de drinkers. Wat ik niet snap: andere volwassenen jouw normen willen opleggen, die verandering moet uit henzelf komen. Dat kun je niet (en moet je ook niet willen) afdwingen.
Dus ik zou zeker stoppen met zeuren en klagen, dat is nergens goed voor. En als je er echt niet mee kunt leven zou ik jullie relatie/ huwelijk heroverwegen.
Dus ik zou zeker stoppen met zeuren en klagen, dat is nergens goed voor. En als je er echt niet mee kunt leven zou ik jullie relatie/ huwelijk heroverwegen.
maandag 31 augustus 2026 om 19:34
Ja met kleine kinderen vind ik het wel belangrijk dat iemand de verantwoordelijkheid nog kan nemen. En het lijkt me frustrerend dat man dan eigenlijk voor to bepaalt dat zij in charge is als er gereden moet worden ofzo.Sterrenstof74 schreef: ↑31-08-2026 19:13Ik weet niet of jullie kinderen hebben, maar indien wel, dan zou ik zeker problemen hebben met zijn alcoholconsumptie.
Als er geen kinderen zijn, dan zou ik het persoonlijk nog steeds vervelend vinden en voor mezelf bepalen of ik in zo'n relatie wil blijven.
Maar dan nog dat ze zegt dat hij niet naar haar luistert, klinkt heel erg ouder - kind of baas / ondergeschikte achtig ofzo
maandag 31 augustus 2026 om 19:51
maandag 31 augustus 2026 om 20:06
Wekelijks drinken of twee dagen per week alcohol drinken vind ik niet gek.Strawberry_shortcake schreef: ↑31-08-2026 14:50
Wat ik niet helemaal kan opmaken uit je tekst... is het per keer én 2 glazen whisky, én 4 bier én 2 glazen ouzo? (Iedere keer wanneer hij drinkt) Of de ene dag 4 bier en een dag later 2 ouzo?
Dat zou voor mij een flink verschil maken. Dat eerste zou ik wel zorgwekkend vinden, het tweede niet
maandag 31 augustus 2026 om 20:17
Misschien eens kletsen met deze vrouw. Ze is getrouwd met een standaard drinker en ziet helemaal geen probleem
https://youtube.com/shorts/ygL5EB8q8pc? ... pBI7HAgsue
https://youtube.com/shorts/ygL5EB8q8pc? ... pBI7HAgsue
maandag 31 augustus 2026 om 20:19
maandag 31 augustus 2026 om 20:26
Dat ligt eraan hoe vol die glazen whisky zijn. 35cc staat gelijk aan 1 glas bier.Zalmsnipers schreef: ↑31-08-2026 19:00'Een overmatige drinker drinkt wekelijks meer dan 21 (als man) of 14 (als vrouw) glazen alcohol, volgens de definitie van het CBS. Alcoholisten bevinden zich in deze groep drinkers.' Uit de link dir Star hierboven deelde.
Je man drinkt. Maar blijkbaar naar de norm niet overmatig. En hem alcoholist noemen op basis van de feiten die hier gedeeld zijn gaat helemaal ver. Je mag iets niet leuk vinden en dat met je partner bespreken. Wat hij ermee doet (en wat jij daarna weer doet) moeten jullie zelf weten.
Maar ik vind het drinken van man van TO ook niet onder overmatig vallen hoor. Zeker gezien hij sommige weken 3x per week drinkt. Maar ik vind 21 best veel.
maandag 31 augustus 2026 om 20:28
Alcoholisme is een medische term (stoornis in het gebruik van alcohol officieel) die is beschreven in de DSM. Nu is die DSM niet heilig, maar wordt op medisch gebied (en volgens deze DSM) alcoholisme expliciet gekoppeld aan problemen op werk of op sociaal gebied. Onder andere.
Functioneel alcoholisme waar vaak over gesproken wordt is geen medische term. En naar mijn weten spreken instanties als Jellinek en Trimbos ook niet over functioneel alcoholisme.
De vraag is dus of jouw uitspraak wel klopt.
paradise wijzigde dit bericht op 31-08-2026 20:32
9.14% gewijzigd
maandag 31 augustus 2026 om 20:30
Nee ene dag 4 bier andere dag 2/3 glazen whisky. Man heeft al een tijd veel stres dat speelt ook mee.lenthe_ schreef: ↑31-08-2026 20:06Wekelijks drinken of twee dagen per week alcohol drinken vind ik niet gek.
Wat ik niet helemaal kan opmaken uit je tekst... is het per keer én 2 glazen whisky, én 4 bier én 2 glazen ouzo? (Iedere keer wanneer hij drinkt) Of de ene dag 4 bier en een dag later 2 ouzo?
Dat zou voor mij een flink verschil maken. Dat eerste zou ik wel zorgwekkend vinden, het tweede niet
maandag 31 augustus 2026 om 20:35
Oké, dan geen alcoholist. Maar wel verslaafd/afhankelijk. Dat vind ik al zorgwekkend, als je alcohol nodig hebt om te ontspannen.Paradise schreef: ↑31-08-2026 20:28Alcoholisme is een medische term (stoornis in het gebruik van alcohol officieel) die is beschreven in de DSM. Nu is die DSM niet heilig, maar wordt op medisch gebied (en volgens deze DSM) alcoholisme expliciet gekoppeld aan problemen op werk of op sociaal gebied. Onder andere.
Functioneel alcoholisme waar vaak over gesproken wordt is geen medische term. En naar mijn weten spreken instanties als Jellinek en Trimbos ook niet over functioneel alcoholisme.
De vraag is dus of jouw uitspraak wel klopt.
maandag 31 augustus 2026 om 20:49
Dat weet jij toch helemaal niet?
Dat alcohol ongezond is, is waar.
Maar dat jij het zorgwekkend vindt dat hij alcohol nodig heeft om te ontspannen is wat anders. Dat staat niet gelijk aan een verslaving of afhankelijkheid.
maandag 31 augustus 2026 om 20:59
Het doet er toch allemaal niet toe? Want hij is geen overduidelijke probleemdrinker anders hadden we deze discussie niet.
Het is een volwassen man, die in zijn eigen huis, in zijn vrije tijd, een paar drankjes drinkt en daar niemand mee lastig valt.
Zelfs zijn vrouw valt hij niet lastig, maar zij heeft er op een of andere manier ENORM veel last van.
Ik denk dat je je relatie om zeep helpt als je je hier steeds ruzie om gaat maken.
Het is een volwassen man, die in zijn eigen huis, in zijn vrije tijd, een paar drankjes drinkt en daar niemand mee lastig valt.
Zelfs zijn vrouw valt hij niet lastig, maar zij heeft er op een of andere manier ENORM veel last van.
Ik denk dat je je relatie om zeep helpt als je je hier steeds ruzie om gaat maken.
maandag 31 augustus 2026 om 21:10
Ik heb het niet over man van TO. Ik legde uit waarom ik gedrag geen goede graadmeter vind. Omdat je ook een alcoholprobleem kunt hebben, zonder dat je gedrag schade aanbrengt. Of in ieder geval niet de enige graadmeter. Als je geestelijk afhankelijk bent van alcohol, zonder dat je gedrag schadelijk is, vind ik dat ook zorgwekkend. Nogmaals, dit gaat niet over de man van TO. Maar ik ben het niet eens met de stelling: zolang iemand zich normaal gedraagt/normaal functioneert, is er geen probleem.
maandag 31 augustus 2026 om 21:11
Zoiets zei ik ook aan het begin van het topic. Ik blijf zeggen dat alcohol een harddrug is, en als ik het zo lees, drinkt deze man gewoon vaak en veel. En kapt het gesprek daarover af met een lulsmoesje.
Overigens is die norm van 21 glazen per week (voor mannen) al lang en breed achterhaald. Maarja, drinken is gezellig en kan geen kwaad, toch?
Delulu
maandag 31 augustus 2026 om 21:13
Gemiddeld vier dagen per week 2/3 en soms 4 glazen alcohol per keer vind ik wel meevallen. Zelf drink ik niet maar ga wel viermaal per week hardlopen en tweemaal krachttrainen. Mijn omgeving zegt ook dat dit niet gezond is. Op zich klopt dat ook wel maar ik doe er niemand kwaad mee en doe ook alles thuis (werk / zorgtaken). Dus ik zie het probleem niet. Er is altijd wat te zeuren. Teveel eten, drinken, autoracen kijken of klussen.
Vanwege stress naar alcohol grijpen kan wel een probleem zijn. Omdat hij dan geen controle heeft over de stress. Problemen wegdrinken of -eten zou ik problematischer vinden dan de hoeveelheid.
Vanwege stress naar alcohol grijpen kan wel een probleem zijn. Omdat hij dan geen controle heeft over de stress. Problemen wegdrinken of -eten zou ik problematischer vinden dan de hoeveelheid.
maandag 31 augustus 2026 om 21:13
Maak het eens concreet dan? Wat moet ze doen? Je kunt hem toch niet dwingen te stoppen?
Ze heeft het keer op keer besproken, wordt steeds boos. Hij wil hier niet mee stoppen.
Een man bij het vuil zetten omdat hij op dit moment regelmatig een paar drankjes drinkt?
Het huwelijk is een marathon. Mijn man heeft ook een periode meer gedronken dan ik prettig vond. En later is hij uit zichzelf een tijdje gestopt. En nu drinkt hij soms.
Niet iedereen wordt een alcoholist omdat ze een periode meer drinken dan wenselijk.
dropdrop wijzigde dit bericht op 31-08-2026 21:15
1.42% gewijzigd
maandag 31 augustus 2026 om 21:15
Het is ook geen stelling. Maar (medische) wetenschap. Voor de rest is het giswerk.Pelle schreef: ↑31-08-2026 21:10Ik heb het niet over man van TO. Ik legde uit waarom ik gedrag geen goede graadmeter vind. Omdat je ook een alcoholprobleem kunt hebben, zonder dat je gedrag schade aanbrengt. Of in ieder geval niet de enige graadmeter. Als je geestelijk afhankelijk bent van alcohol, zonder dat je gedrag schadelijk is, vind ik dat ook zorgwekkend. Nogmaals, dit gaat niet over de man van TO. Maar ik ben het niet eens met de stelling: zolang iemand zich normaal gedraagt/normaal functioneert, is er geen probleem.
En wie heeft een probleem in dit geval? Jij als hebt er als buitenstaander een probleem mee?
En wie zegt dat de man van TO geestelijk afhankelijk is? Of als het niet over de man van TO gaat: iemand die tijdens zijn ontspanning drinkt?
maandag 31 augustus 2026 om 21:20
Er zijn mensen die elke dag 2/3 wijntjes drinken, maar prima functioneren. Maar ze kunnen niet stoppen met drinken, dat noem ik afhankelijk. Jij vindt het geen probleem, want niemand heeft er last van. Ik vind dat diegene wel degelijk een alcoholprobleem heeft. Dus de drinker heeft een probleem. Maar als die drinker mijn man, zoon of dochter zou zijn, zou ik me dus wel zorgen maken.Paradise schreef: ↑31-08-2026 21:15Het is ook geen stelling. Maar (medische) wetenschap. Voor de rest is het giswerk.
En wie heeft een probleem in dit geval? Jij als hebt er als buitenstaander een probleem mee?
En wie zegt dat de man van TO geestelijk afhankelijk is? Of als het niet over de man van TO gaat: iemand die tijdens zijn ontspanning drinkt?
maandag 31 augustus 2026 om 21:23
Wie zegt dat ze niet kunnen stoppen met drinken?Pelle schreef: ↑31-08-2026 21:20Er zijn mensen die elke dag 2/3 wijntjes drinken, maar prima functioneren. Maar ze kunnen niet stoppen met drinken, dat noem ik afhankelijk. Jij vindt het geen probleem, want niemand heeft er last van. Ik vind dat diegene wel degelijk een alcoholprobleem heeft. Dus de drinker heeft een probleem. Maar als die drinker mijn man, zoon of dochter zou zijn, zou ik me dus wel zorgen maken.
Je koppelde eerder al ontspanning aan drinken. Dat betekent toch niet dat die mensen niet kunnen stoppen?
maandag 31 augustus 2026 om 21:28
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in