Man drinkt te veel

31-08-2026 14:50 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man drinkt (naar mijn mening) te veel. Ik drink zelf helemaal niet. Hij zegt omdat ik zelf niet drink ik niet weet wat te veel is. Het is niet zo dat hij drinkt tot hij helemaal lam is maar meerdere keren per week drinken lijkt mij niet normaal/gezond?

Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.

Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
Paradise schreef:
31-08-2026 21:23
Wie zegt dat ze niet kunnen stoppen met drinken?

Je koppelde eerder al ontspanning aan drinken. Dat betekent toch niet dat die mensen niet kunnen stoppen?
Inderdaad. Sorry, ik vind het echt spijkers op laag water zoeken, TO.
Het gaat om af en toe een paar glazen alcohol. Ja, wel wat sterke drank, dat is misschien minder. Er staat nergens dat hij niet kan stoppen.
Paradise schreef:
31-08-2026 21:23
Wie zegt dat ze niet kunnen stoppen met drinken?

Je koppelde eerder al ontspanning aan drinken. Dat betekent toch niet dat die mensen niet kunnen stoppen?
Oké, er zijn helemaal geen mensen afhankelijk van alcohol. Iedereen kan prima stoppen. En er is pas een probleem als je gedrag schadelijk is voor anderen.
Ik denk dat iedereen gekleurd is door haar eigen ervaring. Zowel mensen die alcohol (of 'drankjes') associëren met gezelligheid als mensen die alcohol als een verwoestend monster zien hebben soms gelijk.
Maar ja, daar heeft To niets aan.
Si abra la puerta hay lobos.
Het maakt toch eigenlijk helemaal niet uit of man nou objectief gezien een alcoholist/probleemdrinker/iemand met heel normaal drankgebruik is? Voor TO is het te veel, dus aan TO om daar lering uit te trekken.
Erover communiceren lukt niet, dus dan staat TO voor de keuze; of ze stelt haar normen bij, of de relatie is klaar.
Rabarbara schreef:
31-08-2026 21:40
Ik denk dat iedereen gekleurd is door haar eigen ervaring. Zowel mensen die alcohol (of 'drankjes') associëren met gezelligheid als mensen die alcohol als een verwoestend monster zien hebben soms gelijk.
Maar ja, daar heeft To niets aan.
Oh 100%.

Ik heb het gevoel (ook op basis van haar post-geschiedenis) dat TO graag gelijk wil krijgen van het forum dat man inderdaad teveel drinkt. Maar wat schiet ze daarmee op? “Kijk schat, zij vinden ook dat jij het verkeerd doet!!”, alsof dat meer zoden aan de dijk zet dan dat zijn vrouw zich ongemakkelijk voelt bij zijn gedrag… Maar goed, ik geloof dat TO en man sowieso niet zo lekker communiceren, dus wie weet.
Blablabla97 schreef:
31-08-2026 21:42
Het maakt toch eigenlijk helemaal niet uit of man nou objectief gezien een alcoholist/probleemdrinker/iemand met heel normaal drankgebruik is? Voor TO is het te veel, dus aan TO om daar lering uit te trekken.
Erover communiceren lukt niet, dus dan staat TO voor de keuze; of ze stelt haar normen bij, of de relatie is klaar.
Precies dit. Er zijn natuurlijk veel meer van dat soort voorbeelden te noemen. Een man die een pakje sigaretten per dag rookt. Hartstikke ongezond eet en daardoor flink overgewicht heeft. Allemaal onwijs ongezond en daar kun je de hele tijd ruzie over maken… maar ja, daar gaat het niet van veranderen. Dus óf je kunt hier een constructief gesprek over voeren (dat ook leidt tot ander gedrag) of niet… En in het laatste geval (lijkt zo bij TO) is die laatste zin inderdaad de keuze.
Pelle schreef:
31-08-2026 21:34
Oké, er zijn helemaal geen mensen afhankelijk van alcohol. Iedereen kan prima stoppen. En er is pas een probleem als je gedrag schadelijk is voor anderen.
Op de site van Jellinek lees ik het volgende:

In Nederland drinken 11,6 miljoen mensen. Er zijn 1.29 miljoen zware drinkers waarvan ruim 78.400 mensen afhankelijk zijn van alcohol. (Cijfers uit 2018).

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... handeling/

Heel veel mensen drinken, er zijn heel veel probleemdrinkers, maar lang niet iedereen is ook afhankelijk of verslaafd. Denk aan de vele studenten die jaren achter elkaar aan de lampen hangen, maar toch na hun afstuderen zonder problemen fors kunnen minderen als het gezin eenmaal in aantocht is.

Alcohol is ongezond en voor de maatschappij ook zeer schadelijk. Maar dat is niet hetzelfde als afhankelijkheid, verslaving of alcoholisme.
Tja. Mijn partner is weer begonnen met roken (niet heel zwaar, maar toch), terwijl er medische redenen zijn die het voor hem extra ongezond maken. Dat weet hij zelf ook, daar ga ik geen ruzie om schoppen.
a.k.a. canis-dinges
Ik vind het wel zeurderig TO!
Ik drink zelf wel.
Vroeger regelmatig teveel
Dat is bij mij ook wel weer overgegaan.
Geen partner meer trouwens gelukkig, maar toen ik die wel had dronken we samen ook wel minstens zoiets per week.
Niet goed. Wel waar.
Sterkte
:cheers:
Geintje.
Sorry.
justagirly schreef:
01-09-2026 00:15
Ik vind het wel zeurderig TO!
Ik drink zelf wel.
Vroeger regelmatig teveel
Dat is bij mij ook wel weer overgegaan.
Geen partner meer trouwens gelukkig, maar toen ik die wel had dronken we samen ook wel minstens zoiets per week.
Niet goed. Wel waar.
Sterkte
:cheers:
Geintje.
Sorry.
Dus to moet ook maar gaan drinken?
En 1x per week iets drinken is toch echt anders dan 5x per week drinken.
Waarom wordt TO's zorg als 'zeuren' gezien? Haar man IS (als je het Wetenschappelijk bekijkt en even een testje van Jellinek invult) een zware drinker.
En dat IS ongezond. Echt hoor, daar gaan we toch net meer aan twijfelen?
Dan wil je elkaar toch helpen? Dan stap je toch niet uit je relatie?
Doe je toch ook niet als iemand ziek wordt?
Hoe is ruzie maken ‘helpen’?

Zoveel alcohol is niet gezond, dat weet man zelf ook wel. Maar stoppen is moeilijk.

Als je zelf met overgewicht kampt, zou je daar toch iets van moeten snappen. Het is geen kwestie van wilskracht.
Ik vind het ook geen gezeur, maar ik ben op het gebied van alcohol niet ruimdenkend.
Uiteindelijk moet TO bepalen wat ze doet als haar partner ondanks haar problemen met zijn alcoholgebruik toch door blijft gaan.
O sjips, ik zie nu dat ‘je’ als op de man gelezen kan worden, zo was het niet bedoeld.
Lila-Linda schreef:
01-09-2026 07:22
Waarom wordt TO's zorg als 'zeuren' gezien? Haar man IS (als je het Wetenschappelijk bekijkt en even een testje van Jellinek invult) een zware drinker.

Welnee, wat een onzin. Waar haal je die definitie van jou vandaan, uit je dikke duim?

TO 'zeurt' omdat ze haar zin wil doordrijven en die man als een kind wil dwingen. Dat werkt nou eenmaal niet, of denk je hier ook weer van wel?

Ik vind het zelf veel en zou het niet prettig vinden als mijn man net zoveel als TO's man zou drinken, maar de realiteit is dat het gewoon nog binnen de norm valt. Dus aankomen met abnormaal of zware drinker of alcoholist gaat gewoon niet op. Je zult op een gelijkwaardige manier met elkaar in gesprek moeten en wat ik van TO heb gelezen bezit ze die vaardigheid niet bepaald. Dus maakt ze veel ruzie. Over ongezond gesproken.
jorchugh_jor schreef:
01-09-2026 07:46
Hoe is ruzie maken ‘helpen’?

Zoveel alcohol is niet gezond, dat weet man zelf ook wel. Maar stoppen is moeilijk.

Als je zelf met overgewicht kampt, zou je daar toch iets van moeten snappen. Het is geen kwestie van wilskracht.
Zal wel zijn omdat ik zelf dik ben én de eerste in generaties in mijn familie die niet aan de drank (geweest) is, maar ik vind stoppen met drinken anders dan afvallen. Ik kan nooit helemaal stoppen met eten, bijvoorbeeld. Daarnaast is het gedrag van een alcoholverslaafde een stuk traumatiserender voor de omgeving dan overgewicht.
Maar eens dat je met barmhartigheid mag kijken naar mensen met verslavingsproblematiek. Zo makkelijk is het allemaal niet.
jorchugh_jor schreef:
01-09-2026 07:46

Niet iedereen die alcohol drinkt zou liever stoppen.

Ik denk dat hij gewoon geen interesse heeft in minderen of stoppen.

Maar stel nou dát hij zelf ook een probleem ziet: zou TO dan de persoon zijn waarbij hij zich kwetsbaar op kan stellen??

Een partner die: luistert naar de redenen waarom hij zijn gevoel wil dempen met alcohol, die hem zijn eigen weg laat bepalen in minderen, die hem niet veroordeelt als het een tijdje wat minder goed lukt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-09-2026 23:08
Reden: Op de man
36.23% gewijzigd
Rabarbara schreef:
01-09-2026 07:47
Ik vind het ook geen gezeur, maar ik ben op het gebied van alcohol niet ruimdenkend.
Uiteindelijk moet TO bepalen wat ze doet als haar partner ondanks haar problemen met zijn alcoholgebruik toch door blijft gaan.

Je hoeft toch niet ruimdenkend te zijn om naar de feiten te kunnen kijken? Ik hou er ook niet van als er gelijk of meer dan twee keer per week twee glazen gedronken worden (wij drinken zelden en dan ook nog weinig dus die grens wordt überhaupt niet bereikt), maar dat betekent niet dat ik niet kan lezen wat de richtlijnen zijn. Die richtlijnen zijn veel ruimer dan de mijne en het lukt mij toch echt om die naast het gebruik van TO's man te leggen en te concluderen dat die man nog binnen die richtlijnen valt voor normaal gebruik.

Dus dan kun je het nog steeds persoonlijk een probleem vinden, maar aankomen met dat het abnormaal is zoals TO doet, nee dat gaat dan niet op.
Dropdrop schreef:
31-08-2026 20:59
Het doet er toch allemaal niet toe? Want hij is geen overduidelijke probleemdrinker anders hadden we deze discussie niet.

Het is een volwassen man, die in zijn eigen huis, in zijn vrije tijd, een paar drankjes drinkt en daar niemand mee lastig valt.

Zelfs zijn vrouw valt hij niet lastig, maar zij heeft er op een of andere manier ENORM veel last van.

Ik denk dat je je relatie om zeep helpt als je je hier steeds ruzie om gaat maken.
Dit denk ik ook.
.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 01-09-2026 08:20
99.82% gewijzigd
Man deed dit als ik het goed begrijp vroeger niet.
Zelf vind ik dit erg veel en zou er compleet op afknappen.
Ik geloof dat ze +20 jaar samen zijn en puberkinderen hebben. Begrijp dat to het er moeilijk mee heeft.
Ik vind TO geen zeur, volgens mij was er maar één persoon, misschien twee, die dat schreef. Ik meende dat de "richtlijn" voor overnatig of zwaar drinken explicieter was dan wat ik nu terugvind, trouwens. Maar TO mag en kan dat een probleem vinden. Net als Rabarbara vroeg ik me af of het iets van de laatste tijd is.

Ik zet alleen, zoals meerderen, vraagtekens bij continu ruzie hebben erover.
a.k.a. canis-dinges
OP geeft zelf aan dat het probleem voor haar zit in alcoholgebruik an sich en hoe het niet lukt dat te bespreken met haar man.

De communicatie hierover die OP met haar man heeft lijkt te verzanden in een soort welles nietes discussie waarin ze elkaar niet horen en daardoor beiden meer moeite doen om gehoord te worden.

En erkenning van de ander voor hun eigen perspectief is wat ze beiden willen, maar waar ze nooit gaan komen totdat deze dynamiek wordt doorbroken.

Eigenlijk gaat een groot deel van dit topic nu mee in de dynamiek tussen OP en haar man en hun onbevredigende gesprek over zijn alcoholgebruik.
Omdat het TO vooral om zijn gezondheid lijkt te gaan, en niet om verandering van gedrag als hij gedronken heeft, vind ik het wel vergelijkbaar met andere ongezonde gewoontes zoals ongezond eten, weinig bewegen, etc, en dat onaantrekkelijk vinden of je zorgen over maken. Dat zijn hele ingewikkelde dingen om bij iemand anders te willen veranderen. TO: zijn jullie al wel eens in relatietherapie geweest? Aangezien er meer lijkt te spelen dan alleen dit.
TO, ik herken je verhaal. Mijn man drinkt ook veel, meer nog dan de jouwe. Vrijwel nooit dronken, hij kan het blijkbaar goed hebben en funcitoneert er ook goed bij. Maar het laatste jaar begint het wat mij betreft echt wel uit de hand te lopen. Het heeft ook meer invloed op ons leven samen en dat vind ik echt niet goed. Ik kom uit een gezin waar ook stevig gedronken werd, dus ik heb het heel lang als normaal beschouwd. Mijn ouders zaten in het weekend om 11 uur al aan de sherry en bij het avondeten ging er altijd al een hele fles wijn doorheen. Maar de laatste tijd zie ik om mij heen dat anderen echt niet of veel minder (vaak) drinken.

Mijn man heeft sinds een tijdje ook gezondheidsproblemen, waarvan ik al de hele tijd het idee had dat dat wel eens met zijn alcoholgebruik te maken kon hebben. Dat heb ik ook wel gezegd, maar hij geloofde dat niet, wuifde het weg, zocht naar andere fysieke redenen. Uiteindelijk is hij een tijdje terug ervoor bij de huisarts geweest, die gelukkig bloedonderzoek heeft laten doen. Ze belden daarover toen we in de auto zaten en toevallig de telefoon naar de handsfree schakelde, zodat ik mee kon luisteren. Ze gaf aan dat ze zich zorgen maakte over zijn leverwaardes en vroeg of hij wel eens alcohol dronk. Hij draaide er wat omheen, maar gaf aan dat hij wel eens wat dronk (understatement van de eeuw). Ze stelde voor dat hij er een maand mee zou stoppen, om te kijken of dat effect op de leverwaardes en zijn andere klachten zou hebben. Ik was zó opgelucht! Eindelijk iemand met gezag die dit ook aangaf.
Hij is gisteren gestopt (anderhalve week na dat telefoongesprek). Het valt niet mee, denk ik. Ik hoop dat hij het volhoudt. Hij heeft de laatste 4x dry january ook niet volgehouden. Ik ga hem proberen te steunen waar ik kan. Ik drink zelf in het weekend wel wijn en soms een glaasje port, maar daar stop ik nu ook mee, om hem niet in de verleiding te brengen.

Ik hoop ontzettend dat zijn gezondheid hiervan opknapt en dat hij inziet dat hij echt minder moet drinken. Helemaal stoppen hoeft van mij niet eens, ik snap dat hij bier heerlijk vindt, ik vind sommige soorten wijn ook echt ontzettend lekker. Maar dat kan ook met een paar glaasjes per week, niet elke dag 6-8.

WAt ik hiermee wil? Geen idee, jou in elk geval laten weten dat je niet de enige bent in deze situatie. Als iemand niet wil stoppen, dan kun je hem niet dwingen. Niet door zeuren, niet door je zorgen te maken. Het moet echt uit iemand zelf komen. Ik denk dat het net zoiets is als met aan de lijn doen. Je moet echt echt echt willen en doorzetten, anders vind je jezelf toch steeds weer voor die kast met je hand in de snoeptrommel. Sterkte, en als niets helpt, dan moet je misschien net als ik een paar jaar wachten tot er gezondheidsproblemen van komen en je man net als de mijne wel gedwongen wordt om te stoppen of te minderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven