Man drinkt te veel

31-08-2026 14:50 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man drinkt (naar mijn mening) te veel. Ik drink zelf helemaal niet. Hij zegt omdat ik zelf niet drink ik niet weet wat te veel is. Het is niet zo dat hij drinkt tot hij helemaal lam is maar meerdere keren per week drinken lijkt mij niet normaal/gezond?

Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.

Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
Dropdrop schreef:
01-09-2026 07:57
Niet iedereen die alcohol drinkt zou liever stoppen.

Ik denk dat hij gewoon geen interesse heeft in minderen of stoppen.

Maar stel nou dát hij zelf ook een probleem ziet: zou TO dan de persoon zijn waarbij hij zich kwetsbaar op kan stellen??

Een partner die: luistert naar de redenen waarom hij zijn gevoel wil dempen met alcohol, die hem zijn eigen weg laat bepalen in minderen, die hem niet veroordeelt als het een tijdje wat minder goed lukt.

Ik denk dat dat schip gevaren is met haar gedram en ze inmiddels een extra reden is geworden om te drinken
Je laatste zin vind ik echt niet kunnen. De vrouw dramt of zeurt altijd, is blijkbaar het idee van veel mensen, en de man is volwassen en moet doen wat hij zelf wil. Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vader was alcoholist, TO wil vast niet dat haar man die kant op gaat. Bij mijn vader ging het jaren goed, tot wij als kinderen er last van kregen. Hij werd achterdochtig en snel kwaad. Hij stapte dronken met ons in de auto . We werden bang voor hem. Ik heb hem er op aangesproken, want hij zei altijd “Ik doe wat ik wil, het heeft niks met jullie te maken.” Voor mij had het alles met zijn vrouw en ons als kinderen te maken, want het ging ten koste van ons.
Nogmaals, ik zeg niet dat TOs man alcoholist is, maar ik snap haar zorgen.
Vivamensje schreef:
01-09-2026 09:09
Je laatste zin vind ik echt niet kunnen. De vrouw dramt of zeurt altijd, is blijkbaar het idee van veel mensen, en de man is volwassen en moet doen wat hij zelf wil. Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vader was alcoholist, TO wil vast niet dat haar man die kant op gaat. Bij mijn vader ging het jaren goed, tot wij als kinderen er last van kregen. Hij werd achterdochtig en snel kwaad. Hij stapte dronken met ons in de auto . We werden bang voor hem. Ik heb hem er op aangesproken, want hij zei altijd “Ik doe wat ik wil, het heeft niks met jullie te maken.” Voor mij had het alles met zijn vrouw en ons als kinderen te maken, want het ging ten koste van ons.
Ik kom verkeerd over denk ik.

Opgroeien met een alcoholist is verschrikkelijk. Dat ken ik ook.

Maar in een disfunctioneel gezin zijn altijd 2 disfunctionele ouders: want jouw vader was de alcoholist maar jouw moeder heeft jou niet beschermd.

Ik denk niet dat ruzie maken jouw vader minder had laten drinken. Jouw moeder had moeten bepalen wanneer zijn gedrag schadelijk werd voor het gezin en haar eigen plan moeten trekken, dus wat hield haar tegen?
Het leven is te complex om mensen te verdelen in engelen en monsters. En de engel zijn in een scenario is ook wel heel fijn voor je ego. Je hoeft nooit echt verantwoordelijkheid af te leggen, want je steekt al zo mooi af.

Net als TO. Tegen die man aan blijven schoppen gaat hem niet helpen.

In deze fase zou ik denken dat de relatie belangrijker is dan zijn drinkgedrag. Als hun relatie goed blijft, kan hij open zijn naar haar als hij wel wil minderen.

Maar misschien is voor TO de grens wel bereikt. Tijd om de energie niet meer op hem te focussen dan.
Vivamensje schreef:
01-09-2026 09:09
Eens. En herkenbaar. Het voelde voor mij ook alsof de alcohol - en meerdere acties om het gezin te ontvluchten - belangrijker was dan wij.
a.k.a. canis-dinges
Ik neem mijn moeder ook kwalijk dan ze mij en siblings niet in bescherming heeft genomen en dat ik dat heb moeten proberen te doen. Maar dat maakt niet dat zij (extra) reden was om te drinken, dat vind ook ik een beroerde uitspraak. Mijn moeder ontkende het alcoholmisbruik, kreeg daar minder van mee dan ik. Pijnlijk en schadelijk, maar niet intentioneel.
a.k.a. canis-dinges
Maar daar is toch in het geval van TO helemaal geen sprake van?

Edit: over dat zijn drinken ten koste gaat van zijn vrouw en kinderen.
alouette wijzigde dit bericht op 01-09-2026 09:51
36.36% gewijzigd
Jij mag een grens stellen TO. Jij mag zeggen dat je er klaar mee bent en vertrekt wanneer hij dit niet aanpakt. En je mag dan ook daadwerkelijk vertrekken/hem er uit zetten.
Everything is possible for the one who believes.
alouette schreef:
01-09-2026 09:50
Maar daar is toch in het geval van TO helemaal geen sprake van?

Edit: over dat zijn drinken ten koste gaat van zijn vrouw en kinderen.
Dat kan ik niet helemaal uit het verhaal opmaken.
a.k.a. canis-dinges
S-Groot schreef:
01-09-2026 07:52
Welnee, wat een onzin. Waar haal je die definitie van jou vandaan, uit je dikke duim?

TO 'zeurt' omdat ze haar zin wil doordrijven en die man als een kind wil dwingen. Dat werkt nou eenmaal niet, of denk je hier ook weer van wel?
nee hoor, doe maar eens een Jellinek-testje
De publieke opinie is in een aantal jaar wel flink veranderd zeg. Een aantal jaar geleden vond iedereen het volslagen normaal om een paar keer per week 2-4 glazen te drinken, en nu zijn er toch best veel die hem een alcoholist vinden.

Maar uiteindelijk maakt die definitie ook niet zo gek veel uit, want TO kan hoog of laag springen maar de man doet toch wat hij wil en dat kan TO niet veranderen. Ze kan hooguit weggaan omdat ze het zelf niet meer trekt.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Zware drinkers
Onder zware drinkers wordt verstaan: personen die minstens één keer per week ten minste vier (voor vrouwen) en zes (voor mannen) glazen alcohol op één dag drinken.
Bron: https://www.vzinfo.nl/alcoholgebruik/verantwoording

Waar mensen vaak de rekenfout maken, is uitgaan van een bierflesje = een biertje.
Dat klopt niet; een bierflesje bevat 1,3 unit alcohol. 1 biertje = 1,3 biertjes
Ouzo krijg je in NL 1,4 unit in een glas. 3 glazen ouzo = ruim 4 drankjes
En de man van TO doet dat meerdere keren per week

De zorgen van TO zijn echt terecht. En als je van elkaar houdt, mag je die zorgen uiten, zonder dat het als ‘zeuren’ wordt gezien.
Alleen ruzie maken heeft geen zin. Maar goed, daar heeft haar man ook een aandeel in.
Sfinx schreef:
01-09-2026 10:08
De publieke opinie is in een aantal jaar wel flink veranderd zeg. Een aantal jaar geleden vond iedereen het volslagen normaal om een paar keer per week 2-4 glazen te drinken, en nu zijn er toch best veel die hem een alcoholist vinden.

Maar uiteindelijk maakt die definitie ook niet zo gek veel uit, want TO kan hoog of laag springen maar de man doet toch wat hij wil en dat kan TO niet veranderen. Ze kan hooguit weggaan omdat ze het zelf niet meer trekt.
je kunt ook samen (maar dan moet haar man wel uit de weerstand) achterhalen waarom hij zoveel drinkt.
En opzoek naar alternatieven
canis-felis schreef:
01-09-2026 09:50
Mijn moeder ontkende het alcoholmisbruik, kreeg daar minder van mee dan ik. Pijnlijk en schadelijk, maar niet intentioneel.
Van je vader was het net zo goed onvermogen. Niemand kiest voor een verslaving en je moeder was net zo verantwoordelijk voor de situatie.

Je kunt een actieve en passieve agressor zijn.

Want wat maakt dat je weigert om te zien dat je kinderen lijden? Angst? Angst voor wat dat over jou zegt, angst voor wat je dan zou moeten doen als het waar is dat je kinderen lijden.

Passief zijn is naar mijn mening niet minder erg. Jij was het kind, zij was de volwassene. Ze had je moeten zien en veilig moeten houden.
Ik heb niet zo'n zin in verzachtende woorden over alcoholisme en ik denk dat het op zich ook offtopic is.
Si abra la puerta hay lobos.
Je zei ergens dat hij veel stress heeft. Kan hij daar iets aan gaan doen? Hulp zoeken voor die stress. Zulke stress zal het alcoholgebruik namelijk alleen maar versterken.
In mijn ervaring is het vreselijk moeilijk om iemand minder te laten drinken. Motivatie daarvoor moet echt uit iemand zelf komen. Ik vind dat mijn man ook teveel drinkt. Hij weet dat alcohol ongezond is, maar heeft ook best wat tijd gestopt in studies nalezen en daarmee argumenten dat zijn hoeveelheid binnen de veilige marges valt. Ik ben niet gemotiveerd om allerlei andere literatuur die daar tegenin gaan op te gaan zoeken. Ik vind het zelf niet moeilijk om vrijwel geen alcohol te drinken (ik zit op 1 glas per maand, denk ik), maar hij geniet er enorm van. Uiteindelijk ben ik blij met hem als partner, dit vind ik niet fijn en ik maak me soms zorgen over zijn gezondheid, maar ik ga er mijn goede relatie niet voor opgeven.
Rabarbara schreef:
01-09-2026 10:42
Ik heb niet zo'n zin in verzachtende woorden over alcoholisme en ik denk dat het op zich ook offtopic is.
Eens. Zeker als het invulling is. Volgens mij heb ik hier precies niks geschreven over hoe ik terugkijk op mijn vaders vermogen en onvermogen, daar hoef ik dus geen oratie over te ontvangen die gebaseerd is op (verkeerde) aannames.
a.k.a. canis-dinges
aikidoka schreef:
01-09-2026 11:54
In mijn ervaring is het vreselijk moeilijk om iemand minder te laten drinken. Motivatie daarvoor moet echt uit iemand zelf komen. Ik vind dat mijn man ook teveel drinkt. Hij weet dat alcohol ongezond is, maar heeft ook best wat tijd gestopt in studies nalezen en daarmee argumenten dat zijn hoeveelheid binnen de veilige marges valt. Ik ben niet gemotiveerd om allerlei andere literatuur die daar tegenin gaan op te gaan zoeken. Ik vind het zelf niet moeilijk om vrijwel geen alcohol te drinken (ik zit op 1 glas per maand, denk ik), maar hij geniet er enorm van. Uiteindelijk ben ik blij met hem als partner, dit vind ik niet fijn en ik maak me soms zorgen over zijn gezondheid, maar ik ga er mijn goede relatie niet voor opgeven.
Zo sta ik er ook in. Toen ik nog samen was met mijn ex, heb ik alles geprobeerd om hem minder te laten drinken. Ik ben zelf gestopt met drinken, ik heb hem later geprobeerd over te halen om met mij mee te doen, ik heb afspraken met hem gemaakt over de dagen waarop wij wel zouden drinken, ik ben boos geworden, ik heb gesprekken gevoerd, ik heb mijn zorgen over zijn gezondheid gedeeld, ik heb echt alles geprobeerd, maar uiteindelijk zag ik in dat het niet vanuit mij moest komen - hij was zelf de enige die de knop - zíjn knop, niet de mijne! - om kon zetten. En dat deed hij niet. Toen ik dat eenmaal besefte, kon ik het loslaten. Niet mijn probleem. Hij was ook geen vervelende man als hij dronk, in die zin had niemand er last van, maar ja, zijn gezondheid... En dat was ook zijn eigen verantwoordelijkheid, niet de mijne.

Moeilijk om los te laten, hoor. Maar wel het beste. Het is echt zonde van je energie (en je relatie) om jezelf zo vast te draaien in de gedachte dat jíj iets te zeggen hebt over hoe hij leeft. Andersom is het ook irritant als iemand jou ergens van wil weerhouden 'voor je eigen bestwil'. Dat bepaalt iedereen zelf. En het gekke is dat het enorm kan opluchten als je eenmaal voor jezelf besluit om je lekker op jezelf te focussen - op je eigen gezondheid, alcoholgebruik, leefstijl. Daar heb je namelijk wel controle over, en het is zonde om die positieve instelling te laten vergallen door iemand anders.
Claire45 schreef:
01-09-2026 14:12
Zo sta ik er ook in. Toen ik nog samen was met mijn ex, heb ik alles geprobeerd om hem minder te laten drinken. Ik ben zelf gestopt met drinken, ik heb hem later geprobeerd over te halen om met mij mee te doen, ik heb afspraken met hem gemaakt over de dagen waarop wij wel zouden drinken, ik ben boos geworden, ik heb gesprekken gevoerd, ik heb mijn zorgen over zijn gezondheid gedeeld, ik heb echt alles geprobeerd, maar uiteindelijk zag ik in dat het niet vanuit mij moest komen - hij was zelf de enige die de knop - zíjn knop, niet de mijne! - om kon zetten. En dat deed hij niet. Toen ik dat eenmaal besefte, kon ik het loslaten. Niet mijn probleem. Hij was ook geen vervelende man als hij dronk, in die zin had niemand er last van, maar ja, zijn gezondheid... En dat was ook zijn eigen verantwoordelijkheid, niet de mijne.

Moeilijk om los te laten, hoor. Maar wel het beste. Het is echt zonde van je energie (en je relatie) om jezelf zo vast te draaien in de gedachte dat jíj iets te zeggen hebt over hoe hij leeft. Andersom is het ook irritant als iemand jou ergens van wil weerhouden 'voor je eigen bestwil'. Dat bepaalt iedereen zelf. En het gekke is dat het enorm kan opluchten als je eenmaal voor jezelf besluit om je lekker op jezelf te focussen - op je eigen gezondheid, alcoholgebruik, leefstijl. Daar heb je namelijk wel controle over, en het is zonde om die positieve instelling te laten vergallen door iemand anders.
Mooie post!
Mousse28 schreef:
01-09-2026 07:07
Dus to moet ook maar gaan drinken?
En 1x per week iets drinken is toch echt anders dan 5x per week drinken.
Dat zeg ik niet.
Lila-Linda schreef:
01-09-2026 07:22
Waarom wordt TO's zorg als 'zeuren' gezien? Haar man IS (als je het Wetenschappelijk bekijkt en even een testje van Jellinek invult) een zware drinker.
En dat IS ongezond. Echt hoor, daar gaan we toch net meer aan twijfelen?
Dan wil je elkaar toch helpen? Dan stap je toch niet uit je relatie?
Doe je toch ook niet als iemand ziek wordt?
Als man zelf wél een paar keer per week een borrel of biertje wil drinken en zij begint daar iedere keer over, dan wordt dat voor de ander toch echt wel een beetje zeuren.

En ja je hebt gelijk, dat weet iedereen inmiddels wel. En toch blijven mensen drinken. Tsja. Zo is het nou eenmaal.
Zal ook nooit anders worden.
alouette schreef:
01-09-2026 15:06
Mooie post!
Helemaal mee eens!
justagirly schreef:
01-09-2026 17:26
Als man zelf wél een paar keer per week een borrel of biertje wil drinken en zij begint daar iedere keer over, dan wordt dat voor de ander toch echt wel een beetje zeuren.

En ja je hebt gelijk, dat weet iedereen inmiddels wel. En toch blijven mensen drinken. Tsja. Zo is het nou eenmaal.
Zal ook nooit anders worden.
Zolang Hij het er niet over wil hebben. Zal zijn het er wel over hebben.
Hij pakt het probleem niet aan.
Ik vind 3 tot 5 keer per week drinken eerlijk gezegd best wel fors. Maar het maakt mij niet eens uit of iemand daarvan compleet van de wereld is, of keurig twee whisky’s wegtikt. Als je bijna om de dag alcohol drinkt, is het geen incidentele borrel meer, maar gewoon een vast onderdeel van je week geworden.

En of het dan meteen een verslaving is, weet ik natuurlijk ook niet. Maar als je meerdere keren per week moet drinken en er ook nog ruzie over krijgt zodra je partner daar iets van zegt, zou ik me toch afvragen hoe vrijblijvend dat drankje nog is. Het gaat mij dan eigenlijk niet eens meer om de hoeveelheid per avond, maar om het feit dat alcohol zo’n vaste plek in je leven heeft ingenomen.

Dat hij niet laveloos op de bank ligt, pleit nog voor hem. Maar ik zou ook geen zin hebben om meerdere avonden per week met iemand in beschonken toestand op de bank te hangen, hoor. En die dranklucht krijg je er ook nog gratis bij..
Vrij onbeschoft om je vrouw elke avond in die whisky- of ouzowalm te laten zitten.
Ik vind wel dat als je een relatie hebt, je rekening met elkaar moet houden. Als je samenwoont zal je je ook op bepaalde andere punten moeten aanpassen. Bv huishouden. Dit spreek je met elkaar af. Het onderwerp alcoholgebruik zou op zich wel een onderwerp van gesprek moeten kunnen zijn.
Ik vraag me wel af: stel dat een vrouw drinkt, en de man niet, hoe zou een discussie hierover dan verlopen?
Lila-Linda schreef:
01-09-2026 10:09
De zorgen van TO zijn echt terecht. En als je van elkaar houdt, mag je die zorgen uiten, zonder dat het als ‘zeuren’ wordt gezien.
Alleen ruzie maken heeft geen zin. Maar goed, daar heeft haar man ook een aandeel in.
Dat klopt maar dat heeft ze al vaak gedaan, die zorgen uiten, en het heeft geen effect. Natuurlijk heeft man een aandeel maar wat rest er dan voor TO, wat moet ze ermee?
Het is net als met roken, te veel eten/snoepen, te weinig bewegen, te weinig groente eten etc. Niet goed voor je maar een ander kan dat niet voor jou veranderen, dat tast je gevoel van autonomie aan en dat roept verzet op. Je moet het zelf willen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven