Man drinkt te veel
maandag 31 augustus 2026 om 14:50
Mijn man drinkt (naar mijn mening) te veel. Ik drink zelf helemaal niet. Hij zegt omdat ik zelf niet drink ik niet weet wat te veel is. Het is niet zo dat hij drinkt tot hij helemaal lam is maar meerdere keren per week drinken lijkt mij niet normaal/gezond?
Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.
Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
Hij drinkt de ene week 5x per week, de andere 4x per week, soms 3x maar dus wel echt wekelijks. Hij drinkt meestal 2 glazen whisky dan een keer 4 biertjes dan een keer 2/3 glazen ouzo.
Wij hebben hier constant ruzie over, hij is wel scherpt en zn gedrag verandert gelukkig niet maar het is gewoon zoooo onaantrekkelijk en ongezond ook! Luisteren doet hij niet en ik wil niet de altijd zeurende echtgenote zijn. Wat zouden jullie doen?
maandag 31 augustus 2026 om 16:13
Redhead70* schreef: ↑31-08-2026 15:59Kwestie van afspraken maken zonder het op de spits te drijven? Ik drink nooit. Man bij uit eten meestal 2 wijn. En bij Nederlands bezoek ook in de avond wel soms. In principe heb ik geen alcohol in huis tenzij.
Idem met vlees. Hij heeft een aparte pan en plank. Dit kun je toch overleggen zonder meteen in de verbod modus te schieten?
Tuurlijk
TO: ik wil graag afspraken maken over jouw drinkgedrag
man: tuurlijk mijn allerliefste schatje. We spreken af dat ik drink wat ik wil, wanneer ik wil en hoeveel ik wil.
Klaar. Afspraak gemaakt. Nu jij weer.
maandag 31 augustus 2026 om 16:18
Het is niet "misschien niet gezond", als je elke dag drinkt ben je gewoon een alcoholist.piepp schreef: ↑31-08-2026 15:05Als hij geen acute gezondheidsproblemen heeft waardoor hij nu meteen beter zou kunnen stoppen, en als hij niet lam is, vervelend gedrag vertoond of andere dingen die hieruit voortkomen, zou ik het niet meteen een probleem vinden.
Ja we weten allemaal dat drinken misschien niet gezond is, maar nooit bewegen/sporten bijv is ook niet gezond. En altijd vette hap eten is ook niet gezond.
Dus alleen het drinken zegt mij niet meteen heel veel. Ik zou vooral kijken naar de combinatie met de rest van zijn leefstijl.
Ik ken meerdere mensen die gewoon ‘s avonds een paar borrels drinken, en verder gewoon normaal functioneren.
maandag 31 augustus 2026 om 16:21
maandag 31 augustus 2026 om 16:24
Redhead70* schreef: ↑31-08-2026 16:17Och, kom op als het zo werkt met je partner zijn er andere wegen nodig. Dan gaat het niet over wat wisselende glazen alcohol in wisselende weken. Dan is er een serieus ander onderliggend probleem.
Je kunt toch lezen? Die man vindt dat het geen probleem is, wat denk je dan te bereiken met je gesprek over een afspraak?
maandag 31 augustus 2026 om 16:25
Dat is het ook niet, maar komt het op jou over alsof die man openstaat om afspraken te maken die TO naar de zin zijn? Hij zegt nu al dat TO het niet in kan schatten omdat zij zelf niet drinkt.
En TO vindt meerdere keren per week drinken niet normaal, terwijl het dat wel is. Dus hoe zij tot een afspraak zouden moeten komen?
s-groot wijzigde dit bericht op 31-08-2026 16:27
14.26% gewijzigd
maandag 31 augustus 2026 om 16:25
Verschil is dat niet bewegen niet verslavend is. En normaal functioneren zegt ook niks over de verslaving.piepp schreef: ↑31-08-2026 15:05Als hij geen acute gezondheidsproblemen heeft waardoor hij nu meteen beter zou kunnen stoppen, en als hij niet lam is, vervelend gedrag vertoond of andere dingen die hieruit voortkomen, zou ik het niet meteen een probleem vinden.
Ja we weten allemaal dat drinken misschien niet gezond is, maar nooit bewegen/sporten bijv is ook niet gezond. En altijd vette hap eten is ook niet gezond.
Dus alleen het drinken zegt mij niet meteen heel veel. Ik zou vooral kijken naar de combinatie met de rest van zijn leefstijl.
Ik ken meerdere mensen die gewoon ‘s avonds een paar borrels drinken, en verder gewoon normaal functioneren.
maandag 31 augustus 2026 om 16:31
Dat doet hij niet.
En 'dan ben je gewoon een alcholist' is ook wel makkelijk. Misschien kan hij prima stoppen, om maar eens een van de punten te noemen:
https://www.minderdrinken.nl/alcohol/al ... alcoholist
maandag 31 augustus 2026 om 16:32
Tja, en de man van opstartster heeft duidelijk geen zin in luisteren en afspraken.Redhead70* schreef: ↑31-08-2026 16:29Genoeg te bereiken denk ik. Mijn man vindt ook verschillende dingen geen probleem. Ik wel en dan maak je afspraken en luistert naar elkaar. In mijn geval, man respecteert mijn probleem. Ook al snapt hij het niet helemaal.
Dan houdt het gewoon op.
Tenzij ie de tent afbreekt.
Ofwel gaat ze dus uit elkaar met hem en zoekt iemand die beter bij haar past.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 31 augustus 2026 om 16:35
Zowel bij afspraken maken als bij verbieden moet de man minder drinken omdat TO wil dat hij minder drinkt, daarom komt het voor mij op hetzelfde meer.
En ik lees ook eigenlijk niet dat TO wil dat man helemaal niet drinkt, het probleem is de frequentie en hoeveelheid, niet drinken op zich.
maandag 31 augustus 2026 om 16:50
Hoe kan het dat jullie hier constant ruzie over maken? Begin jij erover elke keer als hij een drankje neemt?
Of hij juist “Doe maar een biertje want ik bepaald zelf wel wat ik doe” of iets in die strekking?
Iemand of jullie beiden houden de ruzies ook in stand.
Je schrijft hij luistert niet naar je maar ik denk niet dat hij zijn handen over zijn oren legt en hard gaat zingen als jij wat zegt bedoel je dan eigenlijk: “Hoe doet niks met wat ik tegen hem zeg”?
Of hij juist “Doe maar een biertje want ik bepaald zelf wel wat ik doe” of iets in die strekking?
Iemand of jullie beiden houden de ruzies ook in stand.
Je schrijft hij luistert niet naar je maar ik denk niet dat hij zijn handen over zijn oren legt en hard gaat zingen als jij wat zegt bedoel je dan eigenlijk: “Hoe doet niks met wat ik tegen hem zeg”?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 31 augustus 2026 om 16:53
Dit. Zeuren werkt averechts. Man zal zich vast beseffen dat het ongezond is, en hem daar elke keer op wijzen gaat dat niet veranderen. Uiteindelijk staat het je man vrij om zijn lichaam zo te gebruiken/misbruiken als hij wil. En ook gezond leven is geen garantie voor eem lange toekomst. Je zal het dus of los moeten laten of concluderen dat hij niet (meer) bij je past.
maandag 31 augustus 2026 om 17:40
In een relatie is het belangrijk de ander te accepteren zoals hij of zij is. Je kunt anderen niet veranderen alleen jezelf. Jij hebt je punt meer dan duidelijk gemaakt. Het is onzinnig dat continu te herhalen. Hij is een volwassen man die zelf mag bepalen wat hij met zijn leven doet. Jij kunt dus accepteren en ophouden te zeuren. Of je verbreekt de relatie en zoekt naar een partner die beter bij je past. Hem dwingen, afspraken maken of hem meeslepen naar de AA is zinloos.
Ik drink ook niet maar heb geen moeite met anderen die dat wel doen. Zolang ze mij niets opdringen of mij lastig vallen moet iedereen voor zichzelf weten hoe hij zijn leven leeft.
Ik drink ook niet maar heb geen moeite met anderen die dat wel doen. Zolang ze mij niets opdringen of mij lastig vallen moet iedereen voor zichzelf weten hoe hij zijn leven leeft.
maandag 31 augustus 2026 om 18:32
Kan je hem motiveren om mee te doen aan dry January?
De uitdaging een maand niet drinken?
Misschien ontdekt hij dat hij niet zonder kan( en dus wel een probleem heeft)
Misschien dat hij zich zonder alcohol beter voelt.
Mijn partner deed mee met dry January omdat hij zelf vond dat hij teveel dronk( viel wel mee hoor)
Hij ontdekte dat hij stukken beter sliep zonder alcohol en zich beter voelde en drinkt nu al jaren niet meer.
Dus probeer hem de uitdaging aan te laten gaan .
Weddenschapje?
Mijn partner deed mee met dry January omdat hij zelf vond dat hij teveel dronk( viel wel mee hoor)
Hij ontdekte dat hij stukken beter sliep zonder alcohol en zich beter voelde en drinkt nu al jaren niet meer.
Weddenschapje?
maandag 31 augustus 2026 om 18:34
Doe dan gewoon meteen een stickerkaart.Gerbera schreef: ↑31-08-2026 18:32Kan je hem motiveren om mee te doen aan dry January?
Weddenschapje?
maandag 31 augustus 2026 om 18:44
maandag 31 augustus 2026 om 18:49
Ik zou ook balen van een drinkende man hoor. Ik vind dat je na 3 biertjes echt wel aan iemand merkt dat er gedronken is.
Ook vraag ik me af, wat iemand maskeert. Waarom is die roes nodig? Rotbaan? Last van omgang met anderen mensen? Maar zoek dan een gezonde oplossing
En ik vind het idee dat iemand naar de toekomst toe onverstandige keuzes maakt niet prettig. Als het idee samen gezond oud worden, dan mag je daar elkaar best op wijzen.
Ruzie maken heeft geen zin. Maar na 3 biertjes geen zin meer hebben in zijn gezelschap en iets anders gaan doen is prima
En besluiten dat je geen zin meer hebt in dit gedrag is ook prima.
Ook vraag ik me af, wat iemand maskeert. Waarom is die roes nodig? Rotbaan? Last van omgang met anderen mensen? Maar zoek dan een gezonde oplossing
En ik vind het idee dat iemand naar de toekomst toe onverstandige keuzes maakt niet prettig. Als het idee samen gezond oud worden, dan mag je daar elkaar best op wijzen.
Ruzie maken heeft geen zin. Maar na 3 biertjes geen zin meer hebben in zijn gezelschap en iets anders gaan doen is prima
En besluiten dat je geen zin meer hebt in dit gedrag is ook prima.
maandag 31 augustus 2026 om 19:00
'Een overmatige drinker drinkt wekelijks meer dan 21 (als man) of 14 (als vrouw) glazen alcohol, volgens de definitie van het CBS. Alcoholisten bevinden zich in deze groep drinkers.' Uit de link dir Star hierboven deelde.
Je man drinkt. Maar blijkbaar naar de norm niet overmatig. En hem alcoholist noemen op basis van de feiten die hier gedeeld zijn gaat helemaal ver. Je mag iets niet leuk vinden en dat met je partner bespreken. Wat hij ermee doet (en wat jij daarna weer doet) moeten jullie zelf weten.
Je man drinkt. Maar blijkbaar naar de norm niet overmatig. En hem alcoholist noemen op basis van de feiten die hier gedeeld zijn gaat helemaal ver. Je mag iets niet leuk vinden en dat met je partner bespreken. Wat hij ermee doet (en wat jij daarna weer doet) moeten jullie zelf weten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in