Stiefvader

03-09-2026 19:00 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me wat verdrietig. Ik probeer namelijk het gedrag van mijn man te snappen. Misschien kunnen jullie me helpen daarbij.
Mijn man is niet de vader van mijn kinderen. Hij is momenteel 2 weken alleen op vakantie op een motortocht die niet vooraf gepland is. Hij is dus de hele dag bezig met zoeken naar een slaapplek (in de regen) en waar hij nu weer heen zal gaan.
Op zich prima. Maar nu mijn pijnlijke punt. Ik maak me hier in Nederland om bepaalde redenen zorgen om mijn zoon. Hij heeft het op zijn nieuwe school niet naar zijn zin en we hebben besloten hem aan te melden op een andere school. Mijn zoon heeft autisme, net uit een depressie en ik maak me veel zorgen om zijn welzijn.
Mijn man appt regelmatig weer een mooie foto maar verder stelt hij geen interesse in de situatie hier.
Ik heb hem ermee geconfronteerd en hij geeft toe niet te denken aan mijn zoon en dat ik en mijn ex het samen wel kunnen oplossen. Ze kennen elkaar nu 9 jaar en ik had gehoopt dat er wel een vorm van liefde zou zijn dat mijn man zich met mij zorgen kan maken om mijn zoon. Maar blijkbaar is dat niet het geval.
Na een confrontatie zegt mijn man dat hij denkt dat ik en mijn ex het zelf wel redden en hij wel om mijn zoon geeft en alles voor hem doet wat hij nodig heeft. Maar houden van is wat groot uitgedrukt.
Hij weet verder dat ik me hier heel rot onder voel maar vraagt verder nergens meer naar.
Ik voel me alleen, in de steek gelaten en mijn hart voelt in stukjes. Ik begrijp het gewoon niet.
Star⁴ schreef:
06-09-2026 14:12
Alleen is het al jaren hetzelfde onderwerp van je topics dus je doet er verder niks mee. Neem dan een dagboek ofzo of ga even met deze forumster in gesprek die in precies dezelfde situatie zit (memberlist.php?mode=viewprofile&u=395746) , zonde van de mensen die tijd in jouw topics steken.
Met jezelf in gesprek gaan lijkt mij niet echt constructief.

In 2022 had hij al geen interesse in je kinderen, blijkbaar nog niks veranderd.
softijs wijzigde dit bericht op 06-09-2026 18:09
8.26% gewijzigd
Jiske schreef:
06-09-2026 17:36
Nou, als jouw hypothetisch stiefkinderen zouden vragen of jij van ze houdt, zou je dan ook nee zeggen?
Jij zou het antwoord niet liegen op zo'n vraag zeg je.
Nogmaals, ik had het over een gesprek met mijn partner, niet over een gesprek met de kinderen. Ik zou denk ik benieuwd zijn waarom ze dat willen weten en het gesprek op die manier insteken. Best kans dat als zij vertellen wat voor hen "houden van" is (wat je dan doet en voelt), ik bevestig dat ik die dingen doe en voel (waarbij ik er nog steecs weinig voor zou voelen om te zeggen dat ik van ze hou - leren ze meteen dat mensen dingen verschillend beleven zonder dat dat minder waardevol is ;)) Maar ik zit niet in die situatie met mijn partner en zijn kinderen, ik vind het interessanter hoe TO en haar partner met die verschillende perspectieven omgaan, aangezien het voor TO een pijnpunt is.
canis-felis wijzigde dit bericht op 06-09-2026 17:45
10.54% gewijzigd
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
06-09-2026 17:35
Dat kan. Voor mij als partner is het negatief als er van mij verwacht wordt dat ik van zijn kinderen houd. Dan houdt het toch op? Of is houden van voorwenden wél positief (en zo ja, hoe en waarom)?

Zoals hier al gezegd is, kun je verschillende talen en belevingen hebben. Ik begrijp niet waarom mijn definitie van houden van veroordeeld en afgewezen zou moeten worden om te constateren dat we - wederom: fictieve situatie - niet op dezelfde golflengte zitten. Dat kan onoverbrugbaar zijn zonder andermans beleving en dus persoonlijkheid te veroordelen.

N.B. En daar sla ik in dit topic dus op aan.
Goed gezegd.
Ik snap het (rationele) standpunt van Canis-felis echt wel. Dat ik er als emotioneel wezen even over moet doen om me erop in te kunnen leven is wat anders. Maar ik neem het wel aan als standpunt om rekening mee te houden dat mijn man mogelijk ook zo denkt.
spiri123 wijzigde dit bericht op 06-09-2026 18:17
56.57% gewijzigd
Jiske schreef:
06-09-2026 17:36
Nou, als jouw hypothetisch stiefkinderen zouden vragen of jij van ze houdt, zou je dan ook nee zeggen?
Jij zou het antwoord niet liegen op zo'n vraag zeg je.
Ik zou geen nee zeggen, maar wel een ander soort antwoord.
Het meest leuke kind dat ik ken. Of gezellige. Of lieve. Of wat dan ook.

Je zwabbert lekker alle kanten op. Misschien maar eens duidelijk krijgen wat nou je echte probleem is.
Everything is possible for the one who believes.
canis-felis schreef:
06-09-2026 17:35
Dat kan. Voor mij als partner is het negatief als er van mij verwacht wordt dat ik van zijn kinderen houd. Dan houdt het toch op? Of is houden van voorwenden wél positief (en zo ja, hoe en waarom)?

Zoals hier al gezegd is, kun je verschillende talen en belevingen hebben. Ik begrijp niet waarom mijn definitie van houden van veroordeeld en afgewezen zou moeten worden om te constateren dat we - wederom: fictieve situatie - niet op dezelfde golflengte zitten. Dat kan onoverbrugbaar zijn zonder andermans beleving en dus persoonlijkheid te veroordelen.

N.B. En daar sla ik in dit topic dus op aan.
als je niet dezelfde definitie hebt wat houden van inhoudt, wordt het lastig een gesprek te voeren als je alleen maar zou zeggen, ik hou niet van jouw kinderen. Dat is niet wat jij doet, dat heb je al in een eerdere posting gezegd. Voor veel mensen staat niet houden van, gelijk met helemaal niks voor de ander voelen, dus het is wel van belang naar mijn mening om er wat meer info aan toe te voegen.
Ik veroordeel je niet he, je voelt wat je voelt of niet voelt. En ik denk dat het anders is wanneer je zoals jullie je relatie invullen of zoals TO die met de stiefvader getrouwd is en met hem en de kinderen in één huis woont. Overigens denk ik dat hij wel degelijk om haar kinderen geeft, want anders zou hij niet van alles voor ze doen en de kinderen als zijn erfgenamen op papier zetten. Hij laat het zien met daden en niet met woorden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het probleem ligt volgens mij veel meer in dat TO en man niet (op dezelfde golflengte) met elkaar kunnen communiceren dan de vraag wat hij nou echt van haar kids vindt.
Moiren schreef:
06-09-2026 18:12

Je zwabbert lekker alle kanten op. Misschien maar eens duidelijk krijgen wat nou je echte probleem is.

? o_o
Spiri123 schreef:
06-09-2026 18:11
Ik snap het (rationele) standpunt van Canis-felis echt wel. Dat ik er als emotioneel wezen even over moet doen om me erop in te kunnen leven is wat anders. Maar ik neem het wel aan als standpunt om rekening mee te houden dat mijn man mogelijk ook zo denkt.
Ik weet dat je "(rationele)" overneemt van hoe iemand anders mijn inbreng typeerde, maar toch even een kanttekening: ik schreef bewust over andere golflengte. Ik word evengoed (emotioneel) getriggerd wanneer mijn beleving wordt getypeerd als bijv. kil naar mijn partner of stiefkinderen. En eigenlijk ook wanneer het als rationeel wordt aangemerkt. Ik heb evengoed een volwaardige en liefdevolle relatie als dat mensen die sneller (menen te) houden van bijvoorbeeld stiefkinderen.
a.k.a. canis-dinges
Moiren schreef:
06-09-2026 18:12

Precies! Heerlijk dat jij het weer bondiger kunt verwoorden dan ik :)
a.k.a. canis-dinges

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven